Sfintirea antimiselor

Sfintirea antimiselor

 

Sfintirea antimiselor

Antimisele nu sunt obiecte sfinte cunoscute in Biserica veche, in care a existat numai randuiala, de prin veacul al II-lea-III-lea inainte, ca in limitele posibilului, la temelia locasurilor de cult ale crestinilor, sau macar sub altarele acestora, sa fie asezate sfinte moaste de ale mu­cenicilor. Datorita acestei randuieli s-a impus apoi aceea ca Sf. Euharis­tie sa se savarseasca numai in acele locuri unde exista sf. moaste de ale martirilor, fie ca este vorba de mormintele acestora, fie ca este vorba de altare stabile, ori improvizate sub care se puneau sf. moaste.

 

Se poate crede ca inca inainte de a se termina epoca perse­cutiilor, unii dintre slujitorii Bisericii sau chiar unii dintre crestinii piosi s-au ingrijit de a avea cu ei sf. moaste pentru ca astfel sa poata sa se savarseasca oriunde Sf. Euharistie, atunci cand acest lucru nu era posibil in locasurile de cult sau la mormantul unui martir. Aceste imprejurari au contribuit la confectionarea antimiselor, folosite ca adevarate altare portative. Randuiala privitoare la folosirea antimiselor nu s-a generalizat in Biserica veche si timp indelungat ea a fost paralela cu randuiala mai veche, potrivit careia se cerea ca Sfanta Euharistie sa se savarseasca pe cat posibil deasupra moastelor mucenicilor, sau a altor sfinti, fie in Bi­serici, fie la mormintele acestora.

 

Aceasta randuiala a suferit o grava incercare dupa declansarea iconoclasmului. A fost supus prigonirii nu numai cultul sf. icoane, ci si cultul moastelor si al sfintilor in genere. Astfel, sinodul VII ecumenic prin canonul 7, dispune restabilirea randuielii de a se aseza in altarul fiecarei Biserici sfinte moaste, potrivit traditiei bisericesti,. Aceasta hotarare se ia ca o masura de restaurare a cultului moastelor si al sfintilor, alaturi de restaurarea cultului sfintelor icoane.

 

Dupa sinodul de la anul 842, intrunit la Constantinopol, s-a generalizat si s-a impus randuiala folosirii generale si obligatorii a sf. antimise.

 

Apare si randuiala, ca sfintirea acestora sa se faca numai de catre episcop, pentru ca ele reprezinta un altar portativ, la care cel ce slujeste tre­buie sa se gaseasca in legatura cu un episcop.

 

In concluzie trebuie sa retinem ca nu se ingaduie sa se savarseasca Euharistia decat deasupra antimisului si numai in ca­zuri cu totul exceptionale deasupra unui altar care cuprinde totusi sf. moaste.

.

20 Septembrie 2006

Vizualizari: 4426

Voteaza:

Sfintirea antimiselor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact