Sfintirea antimiselor

Sfintirea antimiselor

 

Sfintirea antimiselor

Antimisele nu sunt obiecte sfinte cunoscute in Biserica veche, in care a existat numai randuiala, de prin veacul al II-lea-III-lea inainte, ca in limitele posibilului, la temelia locasurilor de cult ale crestinilor, sau macar sub altarele acestora, sa fie asezate sfinte moaste de ale mu­cenicilor. Datorita acestei randuieli s-a impus apoi aceea ca Sf. Euharis­tie sa se savarseasca numai in acele locuri unde exista sf. moaste de ale martirilor, fie ca este vorba de mormintele acestora, fie ca este vorba de altare stabile, ori improvizate sub care se puneau sf. moaste.

 

Se poate crede ca inca inainte de a se termina epoca perse­cutiilor, unii dintre slujitorii Bisericii sau chiar unii dintre crestinii piosi s-au ingrijit de a avea cu ei sf. moaste pentru ca astfel sa poata sa se savarseasca oriunde Sf. Euharistie, atunci cand acest lucru nu era posibil in locasurile de cult sau la mormantul unui martir. Aceste imprejurari au contribuit la confectionarea antimiselor, folosite ca adevarate altare portative. Randuiala privitoare la folosirea antimiselor nu s-a generalizat in Biserica veche si timp indelungat ea a fost paralela cu randuiala mai veche, potrivit careia se cerea ca Sfanta Euharistie sa se savarseasca pe cat posibil deasupra moastelor mucenicilor, sau a altor sfinti, fie in Bi­serici, fie la mormintele acestora.

 

Aceasta randuiala a suferit o grava incercare dupa declansarea iconoclasmului. A fost supus prigonirii nu numai cultul sf. icoane, ci si cultul moastelor si al sfintilor in genere. Astfel, sinodul VII ecumenic prin canonul 7, dispune restabilirea randuielii de a se aseza in altarul fiecarei Biserici sfinte moaste, potrivit traditiei bisericesti,. Aceasta hotarare se ia ca o masura de restaurare a cultului moastelor si al sfintilor, alaturi de restaurarea cultului sfintelor icoane.

 

Dupa sinodul de la anul 842, intrunit la Constantinopol, s-a generalizat si s-a impus randuiala folosirii generale si obligatorii a sf. antimise.

 

Apare si randuiala, ca sfintirea acestora sa se faca numai de catre episcop, pentru ca ele reprezinta un altar portativ, la care cel ce slujeste tre­buie sa se gaseasca in legatura cu un episcop.

 

In concluzie trebuie sa retinem ca nu se ingaduie sa se savarseasca Euharistia decat deasupra antimisului si numai in ca­zuri cu totul exceptionale deasupra unui altar care cuprinde totusi sf. moaste.

.

20 Septembrie 2006

Vizualizari: 4475

Voteaza:

Sfintirea antimiselor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact