Transfigurarea personalitatii

Transfigurarea personalitatii

Universalitatea Bisericii are doua planuri. Obiectiv, universalitatea denota unitatea in Duh. „Intr-un Duh au fost cu totii botezati intr-un trup.” Duhul Sfant este un Duh al iubirii si pacii care nu numai ca uneste indivizi izolati, dar devine in fiecare suflet separat sursa pacii eterne si a unitatii. Subiectiv, universalitatea Bisericii inseamna posesia unei anumite unitati a vietii, fratietate si comuniune, o unire a iubirii, „o viata in comuniune.”

Imaginea trupului reprezinta porunca iubirii. Sfantul Pavel cere o astfel de iubire, care sa ne lege unul de altul, astfel incat sa nu mai fim separati. Sf. Pavel cere ca aceasta unire sa fie perfecta la fel ca membrele unui trup.” Noutatea poruncii divine a iubirii consta in faptul ca trebuie sa fim capabili sa ne iubim vrasmasul ca pe noi insine. Aceasta inseamna ceva mai mult decat a-l pune pe vecin la aceiasi limita cu noi insine sau de a-l identifica pe el cu noi insine; inseamna a ne vedea propriul nostru eu in celalalt, in cel iubit, in propriul nostru sine... In aceasta consta limita iubirii. Cel iubit este un „alter ego,” un „ego” care ne este mai drag noua decat sinele nostru. In iubire suntem cu totii una. „Calitatea iubirii este de asa natura ca cel iubit si cel ce iubeste nu mai sunt nimic altceva decat un om.” Mai mult, adevarata iubire crestina vede in fiecare frate pe „insusi Hristos.”

Astfel de iubire cere predare de sine, dar si stapanirea nobila a sinelui. Astfel de iubire este posibila numai in expansiunea universala si in transfigurarea sufletului. Porunca catolicitatii este daruita fiecarui crestin. Masura maturitatii sale duhovnicesti este concomitent masura universalitatii membrilor. Orice multitudine, orice membru izolat si de nepenetrat poate devenii un frate. Acest gand este exprimat destul de vivid in binecunoscuta viziune a Bisericii ca si un turn in constructie (se poate face o comparatie cu pastorul lui Herma). Acest turn este construit din pietrele separate ale credinciosilor. Acesti credinciosi sunt „pietre vii.” In procesul constructiei pietrele se potrivesc una cu alta, fiindca sunt netede si sunt bine adaptate una pentru alta; ele se potrivesc una de alta, se apropie una de alta si turnul apare ca fiind construit din piatra.

Acesta este un simbol al unitatii si intregului. De observat este ca numai pietrele netede patrate pot fi folosite pentru o astfel de constructie. Mai existau alte pietre, pietre stralucitoare care fiind rotunde nu au nici un folos constructiei, nu aveau nici un folos cladirii altfel nu ar fi putut fi puse in pereti. In antichitate simbolismul „rotunjimii” reprezenta un semn al izolarii, al suficentei si al satisfactiei de sine. Tocmai acest „duh” al satisfactiei de sine tulbura si stagneaza intrarea in Biserica. Piatra trebuie mai intai facuta neteda pentru a putea fi introdusa in peretele Bisericii. Trebuie sa ne respingem pe noi insine ca sa fim capabili sa intram in catolicitatea Bisericii. Trebuie sa ne stapanim propria noastra iubire de sine intr-un duh universal inainte sa intram in Biserica. In plinatatea comuniunii Bisericii este indeplinita transfigurarea universala a persoanei.

Respingerea si negarea propriului eu nu inseamna ca personalitatea trebuia sa fie distrusa sau dizolvata in multitudine. Catolicitatea nu inseamna corporalitate si colectivism. Din contra, negarea sinelui mareste telul personalitatii noastre. In negarea sinelui posedam multitudinea in propriul nostru sine; ii asumam pe cei multi in propriul nostru ego. Aici sta similaritatea cu unicitatea dumnezeiasca din Sfanta Treime. In propria catolicitate Biserica devine similitudinea creata a perfectiunii dumnezeiesti. Parintii Bisericii vorbesc despre aceasta mare adancime. In est Sfantul Chiril al Alexandriei, in vest Sfantul Ilarie.

In teologia contemporana rusa mitropolitul Antonie a scris destul de adecvat ca „existenta Bisericii nu poate fi comparata cu nimic de pe pamant, deoarece pe pamant nu exista unitate, ci doar separatie. Numai raul poate reflecta ceva de acest gen. Biserica este perfecta, noua, o existenta unica inexprimabila pe pamant, un unicum care nu poate fi definit de nici o alta alternativa sau alegorie din viata lumii. Biserica este asemanarea vietii Sfintei Treimi, o asemanare in care devenim una. De ce aceasta existenta, la fel cu existenta Treimii este noua omului vechi si de necuprinsa pentru el? Fiindca personalitatea in constiinta ei carnala nu reprezinta nimic altceva decat o existenta intemnitata care sta intr-un contact radical cu orice alta personalitate.

Astfel in masura propriei dezvoltarii duhovnicesti crestinul trebuie sa fie liber, sa faca un contrast intre „ego” si „non-ego”, trebuie sa-si modifice radical calitatile fundamentale ale constiintei de sine umane. Numai in aceasta schimbare consta regenerarea universala a mintii.

Exista doua tipuri ale constiintei de sine si a afirmarii sinelui: individualism separat si universaliste. Universalismul nu inseamna o negare a personalitatii si a constiintei catolice care nu este nici generica si nici rasiala. Nu este o constiinta comuna si nici o inchegare a constiintei de tipul bemusstsein ubeberhaupt tipica multor filosofi germani. Universalitatea este dobandita nu prin eliminarea personalitatii care traieste, ci prin trecerea intr-un logos abstract. Universalitatea inseamna o unicitate concreta a gandurilor si simturilor.

Universalitatea este stilul ordinii si al stabilirii constiintei personale care este realizata intr-o
dezvoltare creativa si nu in anihilarea personalitatii.

In transfigurarea universala personalitatea dobandeste puterea de a exprima viata si constiinta intregului. Aceasta nu ca si un mediu impersonal, ci intr-o actiune creativa si eroica. Nu trebuie sa spunem ca „fiecare din Biserica dobandeste nivelul catolicitatii” ci „ca fiecare poate si este chemat sa-l dobandeasca.” Acesta nu este dobandit intotdeauna de toti. In Biserica ii numim pe cei ce l-au dobandit „doctori si Parinti,” fiindca de la ei auzim nu numai profesiunea lor personala ci si deplinatatea vietii pline de har.

Georges Florovsky

03 August 2009

Vizualizari: 858

Voteaza:

Transfigurarea personalitatii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact