Urcusul interior

Urcusul interior

Doar inima curățită de patimi este „văzătoare” (Matei 5, 8), şi doar ea poate descoperi „profunzimile” vieții pe care mintea nu le poate pătrunde. Asta înseamnă că „adevărata vedere a omului vine din inimă şi nu din creier” (Mitropolitul Antonie Bloom al Surojului, „Despre credinţă şi îndoială”).

Dovada concretă sunt sfinții, mulți dintre ei oameni „simpli”, fără cultura lumii, dar învățați întru toate și „văzători” prin Duhul Sfânt.

Dintre cele create, nimic nu este mai adânc decât inima omului.

Inima este „centrul vieţii noastre spirituale”, nu intelectul, așa cum am fost „învățați” de-a lungul timpului. Intelectul poate fi „educat uşor”, dar și manipulat ușor, însă inima este un „organ complex”, care necesită o „artă a educaţiei”, asemănată de Sfântul Teofan Zăvorâtul cu „arta muzicianului care îşi acordează instrumentul” (Mitropolitul Antonie de Suroj, „Taina vindecării”).

Acest adevăr îl arată însuși Dumnezeu care ne cere inima, nu inteligența, „talentele” noastre, bogățiile adunate..., zicând: „Dă-mi, fiule, mie inima ta” (Pilde 23, 26).

Inima este „locul” de unde începe „urcușul interior” spre întâlnirea cu Dumnezeu și cu sine, un „pelerinaj” tainic care asumă fiecare pas făcut pe calea mântuirii, și care nu se reduce la câteva impresii de călătorie sau poze postate pe rețelele de socializare.

Inima nu poate fi „măsurată”, deoarece ea se deschide în „profunzimile dumnezeirii” (Mitropolitul Antonie de Suroj, „Dumnezeu și omul”).

De aceea, inima unui sfânt nu se închide în sine și nici nu evită oamenii, ci are puterea să-i cuprindă și să-i odihnească deopotrivă pe toți, prieteni și vrăjmași.

Puțini sunt cei care au „deschiderea inimii”, ca o necuprinsă îmbrățișare. Ea este un dar dumnezeiesc, rod al Sfântului Duh, iar cel care l-a dobândit se arată tuturor drept și cu fața luminată de bucurie.

Să ne rugăm bunului Dumnezeu să nu îngăduie ca inimile noastre să se „răcească”, ci să ne dea fiecăruia o „inimă nouă și largă”, deschisă iubirii necondiționate, capabilă să aline suferințele lumii.

Sfânta Scriptură ne vorbeşte despre crearea unei inimi noi: „Vă voi da inimă nouă și duh nou vă voi da; voi lua din trupul vostru inima cea de piatră și vă voi da inimă de carne (Iezechiel 36, 26).

Această lucrare se săvârşeşte în trei etape și este prezentată în Psalmul 50. Mai întâi inima păcătosului este „nimicită”, apoi omul este „spălat şi purificat în interior”, pentru ca în cele din urmă să primească Duhul Sfânt.

Din păcate, ceea ce caracterizează de multe ori relația noastră cu Dumnezeu și cu semenii este „inima de piatră”, adică un monolog „sterp” în care interlocutorul nu contează, doar în măsura în care ne ascultă cu obediență, ne confirmă părerile și realizările „mărețe”, ori ne ajută să ne împlinim propriile hatâruri.

Într-un final binecuvântat, când nimeni nu se va mai da mare, Dumnezeu ne va întreba franc:

„Ai avut inimă de om sau în locul inimii ai avut o piatră? Dacă ai fi avut în tine o dragoste omenească, aceasta ar fi putut înflori pe măsura dragostei divine” (Mitropolitul Antonie de Suroj, „Taina vindecării”).

Poate ar trebui să luăm aminte la ceea ce înseamnă „răceala inimii”, o stare lăuntrică diavolească care intră până în oase, și care te face „respingător, nemulţumitor, nefolositor, şi-ţi otrăveşte sufletul. Îţi stinge orice dispoziţie pentru acţiune, creaţie, ofertă, jertfă. Te face povară a lumii, şi nu vultur al duhului” (Arhim. Arsenie Kotsopoulos, „Lucrări minunate ale harului. Eroi contemporani ai duhului”).

Sfântul Vasile cel Mare spune că inima este „rădăcina vieții”, dar dacă mintea nu o păzește, ci se învoiește cu momelile păcatelor, atunci inima se face „izvor al morții”, loc al „puterilor afară de fire”, adică al patimilor.

Păcatele și patimile se numesc „afară de fire”, pentru că nu au fost create de Dumnezeu și nici nu au fost de la început în om.

Inima este „centrul puterilor firești” ale omului (puterea nutritivă, seminală, crescătoare...), precum și „centrul puterilor sufletești” (rațiunea, cuvântul sau puterea cuvântătoare, voința, simțirea sau puterea poftitoare, mânia), puteri care s-au întunecat și pervertit prin păcate în îmbuibare, curvie și preacurvie, minciună, ură, răzbunare...

De asemenea, inima este „centrul suprafiresc”, adică „centrul duhovnicesc” al darurilor Sfântului Duh și al tuturor faptelor bune.

Dacă punem mintea „străjer” la poarta ininii, adică gândul cel bun, atunci el nu va lăsa să intre înlăuntru păcatele prin cele cinci simțuri, iar patimile din inimă le va opri, ca să nu se prefacă în păcate („Lumina şi faptele credinţei - convorbiri duhovniceşti între Părintele Cleopa Ilie şi Părintele Ioanichie Bălan”).

Din Sfânta Scriptură cunoaștem că păcatele își au „sediul” în inimă, după cuvântul Mântuitorului Iisus, care zice: Din inimă ies: gânduri rele, ucideri, adultere, desfrânări, furtişaguri, mărturii mincinoase, hule (Matei 15, 19).

Părintele Matta El-Maskîne vorbeşte despre existența a „două inimi” în om: una care exprimă exact starea lui şi alta „contrafăcută”, de unde ies „gândurile, cuvintele şi acţiunile simulate”, care nu exprimă starea reală a omului.

Asta înseamnă că diavolul, pe lângă faptul că „murdărește” inima cu rele şi cu patimi, transformând „comoara inimii în vizuina răului”, adaugă o a doua inimă, care simulează virtutea pentru a masca răul (Mitropolitul Antonie de Suroj, „Taina vindecării”).

După Sfântul Botez, harul se sălăşluieşte în „centrul inimii”, în timp ce diavolul lucrează din afara ei. Faptul că atât gândurile bune, cât şi cele rele pornesc din inimă, nu înseamnă că harul şi diavolul se află în acelaşi timp în ea.

Inima nu rodeşte prin fire cugetările rele, ci amintirea răului i s-a făcut deprindere din pricina rătăcirii dintâi. Însă cele mai multe şi mai rele gânduri le zămisleşte din răutatea dracilor, pe care le simţim ca şi când ar ieşi din inimă (Părintele Gheorghe Ghelasie).

Poate vom înțelege vreodată că valoarea noastră, ca oameni, se identifică cu valoarea inimii, ceea ce ne arată că viața personală și întreaga istorie a omenirii stă sub semnul dorinței firești de a iubi și de a fi iubit.

A iubi cu adevărat implică detașarea de sinele egoist și de obiecte, atitudine care se vede în dăruirea dezinteresată, până la capăt, după modelul Mântuitorului Iisus, Dumnezeu Omul care ne iubește pe toți la modul absolut și care S-a întrupat ca să ne vindece sufletele de falsele iubiri.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2021

Vizualizari: 1107

Voteaza:

Urcusul interior 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact