Vorbirea in limbi - Glosolalia

Vorbirea in limbi - Glosolalia

Vorbirea in limbi sau glosolalia este fenomenul supranatural, harismatic, al vorbirii cuiva intr-o limba necunoscuta de acesta mai inainte. Vorbirea in limbi sub inspiratia Duhului Sfant este amintita in Noul Testament, in mai multe locuri.

Glosolalia, harisma a Duhului Sfant

In capitolul 2 din Faptele Apostolilor se arata ca Biserica, inca de la intemeierea sa, este o comunitate harismatica: "Iar cand a sosit ziua Cincizecimii, erau toti adunati impreuna in acelasi loc. Si din cer, fara de veste, s-a facut vuiet, ca de suflare de vant ce vine repede sl a umplut toata casa unde sedeau ei. Si li s-au aratat, impartite, limbi ca de foc si au sezut pe fiecare dintre ei. Si s-au umplut toti de Duhul Sfant si au inceput sa vorbeasca in alte limbi, precum le dadea lor Duhul a grai. Si erau in Ierusalim locuitori iudei, barbati cucernici din toate neamurile care sunt sub cer. Si iscandu-se vuietul acela, s-a adunat multimea si s-a tulburat, caci fiecare ii auzea pe ei vorbind in limba sa. Si erau uimiti toti si se minunau zicand : Iata, nu sunt acestia care vorbesc toti galileeni? Si cum ii auzim noi fiecare in limba in care ne-am nascut? Parti si mezi si elamiti si cei ce locuiesc in Mesopotamia, in Iudeea si in Capadocia, in Pont si in Asia, in Frigia si in Pamfilia, in Egipt si in partile Libiei cea de langa Cirene si romanii in treacat, iudei si prozeliti, cretani si arabi, ii auzim pe ei vorbind in limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu ! Si toti acestia erau uimiti si nu se dumireau, zicand: "Ce va sa fie aceasta? Iar altii, batjororindu-i, ziceau ca sunt plini de must- (Fapte, 2, 1-13).

Urmarind intemeierea celorlalte comunitati locale in diferite orase din bazinul Marii Mediterane, observam ca in Biserica primara fenomenul harismatic era larg raspandit si caracteriza comunitatile ecclesiale. Astfel, fenomenul "vorbirii in limbi" s-a repetat in veacul apostolic, la putin timp dupa Cincizecime, in Efes si in Corint.

La Efes, niste ucenici ai Sfantului Ioan Botezatorul, dupa ce "au primit botezul crestin si punerea mainilor", "vorbeau in limbi si proroceau”. (Fapte, 19, 5-6).

Acest lucru il spune lamurit Sfantul Ioan Gura de Aur : "Cand cineva se boteza, de indata vorbea in limbi straine... si multi si proroceau, iar altii aratau si alte semne si minuni. De ce? Fiindca aceia veneau de la idoli si nu stiau nimic lamurit, ba chiar nici nu erau crescuti, in Vechile Scripturi. Cand se botezau luau indata Duhul Sfant -, dar fiindca pe acest Duh nu-l vedeau, pentru ca e nevazut, apoi harul le dadea un semn vazut, de lucrarea sa si unul - de exemplu - vorbea in limba persilor, altul in a romanilor, altul in a indienilor sau in alta limba si prin aceasta se invedera in ochii paganilor ca Duhul Sfant este cel ce graieste prin aceia. De aceea se zice : "Fiecaruia se da aratarea Duhului spre folos.., numind harismele aratarea Duhului" (Omilia 29, la 1 Corinteni).

In Corint, aceasta harisma era pretuita in mod deosebit, iar apostolul Pavel considera necesar sa arate insemnatatea precum si si raportul dintre aceasta si celelalte harisme. In capitolul doisprezece din Epistola I catre Corinteni, Sfantul Apostol Pavel enumera noua daruri ale Sfantului Duh, printre care "glosolalia si talmacirea limbilor”.

Apostolul Pavel compara glosolalia cu prorocia si intareste mai ales importanta prorociei deoarece: "Cel ce proroceste vorbeste oamenilor, spre zidire, indemn si mangaiere.” Mai mult, Apostolul Pavel explica de ce vorbirea in limbi fara un interpret (talmacitor ) nu are nicio valoare pentru credinciosi – pentru Biserica. Pavel spune: "Iar acum, fratilor, daca as veni la voi, graind in limbi, de ce folos v-as fi, daca nu v-as vorbi - sau in descoperire, sau in cunostinta, sau in prorocie, sau in invatatura?

Apoi concluzioneaza: "Asa si voi: Daca prin limba nu veti da cuvant lesne de inteles, cum se va cunoaste ce ati grait? Veti fi niste oameni care vorbesc in vant. Sunt asa de multe feluri de limbi in lume, dar nici una din ele nu este fara intelesul ei. Deci daca nu voi sti intelesul cuvintelor, voi fi barbar pentru cel care vorbeste, si cel care vorbeste barbar pentru mine.”

Apostolul Pavel atrage atentia crestinilor din Corint asupra utilizarii glosolaliei. Ea nu trebuie practicata oriunde si oricum, ci cu "cuviinta si cu randuiala”: " Vorbirea in limbi este semn nu pentru cei credinciosi, ci pentru cei necredinciosi.... Deci, daca s-ar aduna Biserica toata laolalta si toti ar vorbi in limbi si ar intra nestiutori sau necredinciosi, nu vor zice, oare, ca sunteti nebuni?”

In capitolul treisprezece, Sfantul Pavel spune, "Ravniti insa la darurile cele mai bune. Si va arat inca o cale care le intrece pe toate”. Apoi Sfantul Apostol Pavel vorbeste despre dragoste: "De as grai in limbile oamenilor si ale ingerilor, iar dragoste nu am, facutu-m-am arama sunatoare si chimval rasunator. "

Glosolalia astazi, "vorbire in vant"

"Vorbirea in limbi" sau "Glosolalia", este insa o practica populara in multe biserici din zilele noastre. Vorbirea in limbi este intalnita mai ales in bisericile penticostale, in randul quakerilor si grupurilor metodiste care o privesc ca pe cerinta pentru a fi crestin si dovada a primirii Duhului Sfant.

Vorbirea in limbi asa cum apare in Noul Testament este diferita radical de noua glosolalie de astazi. In trecut,  vorbirea in limbi presupunea folosirea unui limbaj uman strain, ce putea fi inteles direct sau printr-un interpret. Atat in Faptele Apostolilor, cat si In Epistola intaia catre Corinteni se vorbeste despre glosolalie ca despre vorbirea "in limbi omenesti", "in felurite limbi", in limbile deja vorbite de unele popoare (Fapte 2, 8-12), dar necunoscute in prealabil de catre glosolali.

Glosolalia de astazi are un alt inteles. Din perspectiva acestei miscari, glosolalia consta din sunete nearticulate, asemenea ganguritului pruncilor precum si dintr-un amestec de suspinuri si cuvinte fara inteles, manifestate in stare de extaz.

Glosolalul din Biserica primara vorbea sub inspiratia Duhului Sfant, in extaz (I Cor., 14, 2, 15), dar nu si in stare de inconstienta. Si in cazul acesta, ca si in toate celelalte cazuri, de inspiratie divina, personalitatea glosolalului nu se anihileaza, ci din contra, puterile sale spirituale sunt intarite pentru a putea recepta adevaruri la care nu poate ajunge pe cale naturala.

O analiza mai indeaproape a acestei miscari din ultimele veacuri arata ca ea atrage persoane ce afiseaza anxietate si instabilitate psihica evidente. Dupa Cuvantul Apostolului Pavel, adeptii acestor miscari nu sunt nimic mai mult decat "oameni care vorbesc in vant".

A incetat cu adevarat darul vorbirii in limbi?

Daca glosolalia nu mai este intalnita astazi in Biserica Ortodoxa se intampla deoarece si-a implinit scopul in vremurile Noului Testament, nemaifiind necesara in prezent. De altfel, chiar Sfantul Apostol Pavel spune ca "darul limbilor va inceta" (I Cor. 13, 8).

Faptul ca darul vorbirii in limbi era o harisma specifica Bisericii primare, il arata si Sfintii Parinti ai Bisericii. Iustin Martirul, scrie liste ale mai multor feluri de harisme insa nu mai mentioneaza glosolalia. Sfantul Ioan Gura de Aur, de asemenea, a scris numeroase omilii la cartile Noului Testament, in timpul sec. al IV-lea, dar nu mentioneaza glosolalia ca o harisma a vremii sale.

Biserica este si acum o comunitate harismatica. Darul glosolaliei, asemenea celorlalte daruri pe care "le lucreaza unul si acelasi Duh, impartind fiecaruia deosebi, dupa cum voieste" (I Cor. 12-11),  ramane in comunitatea  Bisericii ca potenta, nu si ca manifestare.

Marturia Bisericii Ortodoxe cu privire la glosolalie, in raport cu cea a miscarilor religioase contemporane care considera ca harisma vorbirii in limbi inca se manifesta in ritualurile lor, se intemeiaza pe cuvintele Sfantului Apostol Pavel care ne spune ca este mai de dorit a grai cineva cinci cuvinte cu inteles, ca sa invete si pe altii, "decat zece mii de cuvinte intr-o limba straina" (I Cor.14, 10).

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

17 Iunie 2016

Vizualizari: 13580

Voteaza:

Vorbirea in limbi - Glosolalia 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact