
Evreii trateaza cu mult respect trupul celui decedat. Grija pentru acest trup vine din credinta in lumea de dincolo. In ea nu se poate intra oricum, fapt pentru care intalnim diverse acte necesare trecerii in lumea vesniciei.
Taharah este denumirea data spalarii trupului pentru ingropare. Dupa ce au fost rostite rugaciunile pentru iertarea pacatelor celui decedat, trupul este invelit in "tachrichim”, o panza alba de in. Dupa ce a fost pus in aceasta panza, trupul trebuie sa ramana neatins, dar supravegheat pana la inmormantare. Exista si obiceiul ca unele persoane sa fie invesmantate in "tallit“, salul de rugaciune. In acest caz, salul este taiat la margini, in semn ca el nu mai poate fi intrebuintat.
In general, iudaismul interzice autopsiile si imbalsamarea. Cere ca trupul sa fie nemutilat in momentul inmormantarii si doreste ca acesta sa se descompuna in mod natural.
Inmormantarea trebuie sa aiba loc cat mai curand dupa moarte. Numai in cazuri exceptionale este permisa inmormantarea in alta zi decat cea a decesului.
Suferinta provocata de moarte unei rude este exprimata prin ruperea hainelor (Kriyah). Participantii la doliu trebuie sa aiba o anumita varsta. Astfel, varsta minima pentru cei ce vor tine doliu este de 12 ani pentru fete si 13 ani pentru baieti.
La inmormantare se citesc psalmi (de obicei Psalmul 23) impreuna cu rugaciunile El Maleh Rachamim si Ztiduk Hadin.
Dupa inmormantare urmeaza o perioada de doliu. Prima perioada se numeste Shiva si tine sapte zile. In aceasta perioada cei indoliati nu lucreaza, plang pe cel decedat si stau acasa pentru a primi persoanele care-i consoleaza. La plecarea vizitatorilor se rostesc cuvintele: "Atotprezentul sa te mangaie, impreuna cu toti aceia care jelesc pentru Sion si Ierusalem”. E o perioada in care cei ce poarta doliu, stau pe scaune joase, etc
A doua perioada de doliu "Sheloshim“, care inseamna "30“ este perioada cand cei ce poarta doliu se intorc la lucru, dar nu se mai ingrijesc de ei: nu se barbieresc, nu-si taie unghiile, nu se tund, nu poarta haine curate si nu merg la petreceri.
Dupa "Sheloshim“, urmeaza o perioada de unsprezece luni, in care fiul sau fiica (in cazul in care nu exista un fiu) va recita zilnic din "Kaddish“- rugaciune de slava adresata lui Dumnezeu. Kaddishul trebuie recitat in prezenta unui minyan (10 barbati evrei).
Adrian Cocosila
-
Copiii, la poporul evreu
Publicat in : Iudaism -
Sclavia la poporul evreu
Publicat in : Iudaism -
Depre farmece, vrajitorie, astrologie si magie
Publicat in : Interviuri -
Familia in Vechiul si Noul Testament
Publicat in : Morala
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.