Sarbatoarea Corturilor

Sarbatoarea Corturilor

Sarbatoarea Corturilor este una dintre cele trei mari sarbatori evreiesti de peste an, alaturi de Paste si Cincizecime. Evreii isi sarbatoreau zilele alese prin pelerinaj la Templu, prin cantece religioase si prin aducerea de jertfe, in semn de recunostinta fata de Iahve, pentru toate binefacerile primite din partea Lui. Fiecare sarbatoare devenea obligatorie, pentru fiecare evreu, incepand cu varsta de 13 ani, cand el era considerat apt in implinirea poruncilor mozaice.

Aceasta sarbatoare tinea sapte zile, ea fiind praznuita intre zilele 15 si 22 ale lunii a saptea (Tisri). Numele acesteia, anume "a Corturilor", se trage de la perioada despre care aceasta face amintire, anume de perioada locuirii in corturi, de la iesirea din Egipt si pana la intrarea in Canaan.

"In ziua a cincisprezecea a lunii a saptea, cand va strangeti roadele pamantului, sa sarbatoriti sarbatoarea Domnului sapte zile: in ziua intai este odihna si in ziua a opta iara este odihna. In ziua intai sa luati ramuri de copaci frumosi, ramuri de finici, ramuri de copaci cu frunzele late si salcii de rau si sa va veseliti inaintea Domnului Dumnezeului vostru, sapte zile. Sa praznuiti sarbatoarea aceasta a Domnului sapte zile in an: acesta este asezamant vesnic in neamul vostru. In luna a saptea sa o praznuiti.

Sa locuiti sapte zile in corturi; tot israelitul bastinas sa locuiasca in corturi, ca sa stie urmasii vostri ca in corturi am asezat Eu pe fiii lui Israel, cand i-am scos din pamantul Egiptului. Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru" (Levitic 23, 39-43).

Precum am amintit si mai sus, aceasta sarbatoare aminteste de sederea evreilor in corturi, in toata vremea ratacirii prin pustie (40 de ani), cand Dumnezeu, in urma legamantului de pe Muntele Sinai, le-a purtat de grija si, in pofida greutatilor naturale, le-a asigurat existenta.

Serbarea acesteia arata si multumirea adusa lui Dumnezeu pentru culegerea roadelor de toamna. Datorita acestui lucru, ea se mai numeste si "sarbatoarea culesului". "Sa tii apoi sarbatoarea secerisului si a strangerii celor dintai roade ale tale, pe care le-ai semanat in tarina ta, si sarbatoarea strangerii roadelor toamna, cand aduni de pe camp munca ta" (Iesire 23, 16).

Vreme de sapte zile, evreii se mutau in corturi, adesea construite pe acoperisul caselor lor, in curti sau pe strazi, prima si ultima zi fiind tinute dupa randuiala sabatica, in repaos total. Zilele de la mijloc erau vazute ca semi-sarbatori religioase, in acestea aducandu-se numai jertfe, afara de repaos sabatic si adunare sfanta.

Solemnitatea acestor zile se vede si din multimea jertfelor ce se aduceau la Templu. Astfel, in prima zi se aduceau la Templu un tap, ca jertfa pentru pacat, 13 vitei, 2 berbeci si 14 miei de un an (ardere de tot - holocaust). Impreuna cu acestea se aduceau si jertfe nesangeroase, faina si untdelemn. "In ziua intai sa aduceti ardere de tot, jertfa, mireasma placuta Domnului: din cireada, treisprezece vitei, iar din turma, doi berbeci, paisprezece miei de cate un an; dar sa fie fara meteahna. (...) Si cu ei dar de paine si turnare pentru vitei, pentru berbeci si pentru miei, dupa numarul lor, cum e randuiala; iar din turma de capre sa aduceti un tap, jertfa pentru pacat, peste arderea de tot necontenita cu darul de paine si cu turnarea ei" (Numeri 29, 13, 33-34).

Ca semn al bucuriei, evreii impodobesc locul (casa, sinagoga) cu frunze de copaci (finic, palmiei, salcie). "In ziua intai sa luati ramuri de copaci frumosi, ramuri de finici, ramuri de copaci cu frunzele late si salcii de rau si sa va veseliti inaintea Domnului Dumnezeului vostru, sapte zile" (Levitic 23, 40). Ultima zi a sarbatorii se numeste, ca si la Pasti, "incheierea sarbatorii", ea fiind praznuita prin aducerea de mai putine jertfe (un vitel, un berbec, sapte miei, faina si untdelemn).

Cand sarbatoarea Cincizecimii cadea intr-una dintre cele sapte zile, in anul sabatic, inaintea poporului se citeau cele cinci carti ale Pentateuhului (Tora). Aceasta sarbatoare era una mai putin religioasa si mai mult populara. Dupa exil, solemnitatea sarbatorii a crescut, ea adunand mai multe obiceiuri.

Dintre noile traditii, luate in timp de sarbatoarea Corturilor, le amintim pe urmatoarele: in prima seara se aprinde candelabrul din curtea femeilor, de la Templu, iar barbatii, cu faclii in mana, canta si joaca. Mai apoi, zilnic, evreii poarta in mana ramuri din patru pomi diferiti: etrog, palmier, mirt si salcie. Frunzele se fluturau deasupra Altarului, zicandu-se: "Miluieste-ne!" In ziua a saptea, aceasta inconjurare a Altarului se facea de sapte ori, amintindu-se de cucerirea Ierihonului.

In fiecare zi, cand se aduceau jertfele ardere de tot, slujitorul de la Templu mergea la lacul Siloam, spre a lua apa, intr-un vas de aur. Apa amestecata cu vin era, mai apoi, aruncata la picioarele Altarului, in timp ce altii cantau cantece, spre a face amintire de minunea izvorarii apei din stanca, pe cand poporul ratacea prin pustie. Acest obicei facea trimitere si la profetia mesianica din cartea Isaia: "Veti scoate apa cu veselie din izvoarele mantuirii" (Isaia 12, 3).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

22 Mai 2017

Vizualizari: 15077

Voteaza:

Sarbatoarea Corturilor 1.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact