Adormirea Maicii Domnului

Adormirea Maicii Domnului

Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului, cunoscuta in Apus sub numele de Inaltarea cu trupul la cer a Maicii Domnului, cuprinde doua momente distincte, dar inseparabile pentru credinta Bisericii: in primul rand, moartea si ingroparea, iar in al doilea rand, invierea si inaltarea la cer a Maicii Domnului. Rasaritul ortodox a stiut sa pastreze caracterul tainic al acestui eveniment care, spre deosebire de Invierea lui Hristos, nu a fost subiect de propovaduire apostolica. De fapt, aici este o taina care nu e pentru urechile "celor care nu aud", ci revelata constiintei launtrice a Bisericii. Pentru cei care cred in Invierea si Inaltarea Domnului, este evident faptul ca, daca Fiul lui Dumnezeu a luat fire omeneasca in pantecele Fecioarei, ea, care a slujit Intruparii, trebuia, la randul ei, sa fie luata in slava Fiului ei inviat si inaltat la cer: "Scoala-Te, Doamne, intru odihna Ta, Tu si chivotul sfintirii Tale" (Condac, glas 2). "Mormantul si moartea" nu o puteau tine pe "Maica Vietii" (Condacul praznicului, glas 2), pentru ca Fiul ei a mutat-o la viata veacului viitor.

Slavirea Maicii este rezultatul firesc al pogorarii de buna voie a Fiului: Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat din Fecioara Maria si S-a facut "Fiul Omului" si a putut astfel sa moara, in timp ce Fecioara Maria, devenind Maica Domnului, a primit "slava de la Dumnezeu" - (Vecernie, Stihira, glas 1) si este prima dintre fiintele umane care s-a facut partasa indumnezeirii finale a fapturii. "Dumnezeu S-a facut om, ca omul sa se indumnezeiasca." Semnificatia Intruparii Cuvantului ni se dezvaluie in felul acesta la sfarsitul vietii pamantesti a Fecioarei Maria. "Intelepciunea si-a indreptat pruncii." Slava veacului ce va sa vina, sfarsitul omului, s-a implinit deja, nu numai in Ipostasul divin intrupat, ci si in persoana umana indumnezeita. Aceasta trecere de la moarte la viata, de la timp la eternitate, de la conditia terestra la fericirea cereasca o pecetluieste Maica Domnului inainte de Invierea obsteasca si de Judecata de Apoi, inainte de a Doua Venire, care va incheia istoria lumii. Sarbatoarea de la 15 august este un al doilea Paste tainic, pentru ca atunci Biserica sarbatoreste, mai inainte de sfarsitul veacurilor, primul rod tainic al implinirii eshatologice. Acest lucru explica sobrietatea textului liturgic care, in slujba Adormirii Maicii Domnului, lasa sa se intrezareasca o licarire a slavei inefabile a Adormirii Maicii Domnului.

Sarbatoarea Adormirii isi are originea, probabil, in Ierusalim. Insa, la sfarsitul secolului al IV-lea, Aetheria nu o cunoscuse. Se poate presupune insa ca praznicul Adormirii nu a intarziat sa apara, pentru ca in secolul a VI-lea era deja larg raspandit; Sfantul Grigorie din Tours este primul martor din Apus al praznicului Adormirii, celebrat acolo la inceput in ianuarie. In timpul imparatului Mauriciu (582-602), data sarbatorii s-a fixat definitiv la 15 august.

Printre primele reprezentari iconografice ale Adormirii trebuie mentionate sarcofagul Sfintei Ingracia de la Saragossa (inceputul secolului al IV-lea), cu o scena care probabil ca este Adormirea Maicii Domnului, si un basorelief din secolul al IV-lea din Basilica Bolnissi-Kapanakci, din Georgia, reprezentand Adormirea Maicii Domnului, la care se adauga un basorelief al Inaltarii lui Hristos. Relatarea apocrifa care a circulat sub numele Sfantul Meliton (care a trait in secolul al II-lea) nu era mai veche de inceputul secolului al V-Iea. Este plina de detalii legendare despre moartea, invierea si inaltarea Maicii Domnului, informatii indoielnice, pe care Biserica le va evita cu grija. Sfantul Modest al Ierusalimului (634), in scrierea sa "Lauda Adormirii Maicii Domnului", este foarte retinut in detaliile pe care le da: noteaza prezenta Apostolilor "adusi de departe printr-o chemare de sus", "aratarea lui Hristos", Care a venit sa ridice sufletul Maicii Sale, in sfarsit intoarcerea la viata a Maicii Domnului, "pentru a se impartasi cu trupul de vesnica Lui nestricaciune, Care a scos-o din mormant si a chemat-o la Sine intr-un fel numai de El stiut". Omilia Sfantului Ioan al Tesalonicului (adormit in jurul anului 130), ca si alte omilii mai recente - ale Sfantului Andrei Criteanul ale Sfantului Gherman al Constantinopolului, ale Sfantului Ioan Damaschin - sunt mai bogate in detalii care urmau sa intre atat in Liturghia, cat si in iconografia Adormirii Maicii Domnului.

Tipul clasic al Adormirii din iconografia ortodoxa se limiteaza de obicei la reprezentarea Maicii Domnului stand intinsa pe pat in mijlocul Apostolilor, iar Hristos, in slava, primeste in mainile Sale sufletul Maicii. Insa, uneori, s-a simtit dorinta de a infatisa si momentul inaltarii ei cu trupul: se poate atunci vedea, in partea de sus a icoanei, deasupra scenei Adormirii, Maica Domnului asezata pe tron intr-o "mandoda" pe care ingerii o poarta spre ceruri.

In icoana, Hristos in slava, inconjurat de o "mandorla", priveste trupul Maicii Sale intins pe pat. In mana stanga tine o figura mica de copil imbracat in alb si cu o aureola in jurul capului: este "sufletul preacurat" (Vecernie, Stihira, glas 5) pe care tocmai l-a primit in bratele sale. Cei doisprezece Apostoli, "stand in jurul patului, privesc cu spaima" (Vecernie, Stihira, glas 6) adormirea Maicii Domnului. Se recunosc cu usurinta: in planul apropiat, Sfintii Petru si Pavel, de o parte si de alta a patului. In unele icoane este infatisat, in partea de sus, in cer, momentul sosirii miraculoase a Apostolilor, adunati "de la marginile pamantului, pe norii cerului" (Condac, glas 2). Multimea de ingeri prezenti la Adormirea Maicii Domnului formeaza uneori o margine exterioara in jurul "mandorlei" lui Hristos. In icoana noastra, puterile ceresti care Il insotesc pe Hristos sunt reprezentate printr-un serafim cu sase aripi, doi heruvimi si doi ingeri in mandorla. Patru episcopi cu aureola stau in spatele Apostolilor: Sfantul Iacob, "fratele Domnului" (Condac, glas 2) - primul episcop al Ierusalimului, si trei ucenici ai Apostolilor: Timotei, Ierotei si Dionisie Areopagitul, care a venit cu Sfantul Pavel. Uneori, grupurile de femei ii reprezinta pe credinciosii Ierusalimului care, impreuna cu episcopii si cu Apostolii, formeaza cercul interior al Bisericii in care se petrece taina Adormirii Maicii Domnului.

Scena cu Atonie, un evreu fanatic caruia un inger i-a taiat amandoua mainile cu sabia pentru ca a indraznit sa se atinga de patul funerar al Maicii Domnului, apare in majoritatea icoanelor Adormirii (vezi Tropar, Cantarea a 3-a a Canonului). Prezenta acestui detaliu apocrif in Liturghia si in iconografia sarbatorii aminteste ca sfarsitul vietii Maicii Domnului pe pamant este o taina ascunsa a Bisericii, care nu trebuie expusa profanarii: inaccesibila vederii celor din afara, slava Adormirii Maicii Domnului poate fi contemplata numai in lumina launtrica a Traditiei.

Leonid Uspenky

13 August 2019

Vizualizari: 8907

Voteaza:

Adormirea Maicii Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact