Adormirea Maicii Domnului

Adormirea Maicii Domnului

Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului, cunoscuta in Apus sub numele de Inaltarea cu trupul la cer a Maicii Domnului, cuprinde doua momente distincte, dar inseparabile pentru credinta Bisericii: in primul rand, moartea si ingroparea, iar in al doilea rand, invierea si inaltarea la cer a Maicii Domnului. Rasaritul ortodox a stiut sa pastreze caracterul tainic al acestui eveniment care, spre deosebire de Invierea lui Hristos, nu a fost subiect de propovaduire apostolica. De fapt, aici este o taina care nu e pentru urechile "celor care nu aud", ci revelata constiintei launtrice a Bisericii. Pentru cei care cred in Invierea si Inaltarea Domnului, este evident faptul ca, daca Fiul lui Dumnezeu a luat fire omeneasca in pantecele Fecioarei, ea, care a slujit Intruparii, trebuia, la randul ei, sa fie luata in slava Fiului ei inviat si inaltat la cer: "Scoala-Te, Doamne, intru odihna Ta, Tu si chivotul sfintirii Tale" (Condac, glas 2). "Mormantul si moartea" nu o puteau tine pe "Maica Vietii" (Condacul praznicului, glas 2), pentru ca Fiul ei a mutat-o la viata veacului viitor.

Slavirea Maicii este rezultatul firesc al pogorarii de buna voie a Fiului: Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat din Fecioara Maria si S-a facut "Fiul Omului" si a putut astfel sa moara, in timp ce Fecioara Maria, devenind Maica Domnului, a primit "slava de la Dumnezeu" - (Vecernie, Stihira, glas 1) si este prima dintre fiintele umane care s-a facut partasa indumnezeirii finale a fapturii. "Dumnezeu S-a facut om, ca omul sa se indumnezeiasca." Semnificatia Intruparii Cuvantului ni se dezvaluie in felul acesta la sfarsitul vietii pamantesti a Fecioarei Maria. "Intelepciunea si-a indreptat pruncii." Slava veacului ce va sa vina, sfarsitul omului, s-a implinit deja, nu numai in Ipostasul divin intrupat, ci si in persoana umana indumnezeita. Aceasta trecere de la moarte la viata, de la timp la eternitate, de la conditia terestra la fericirea cereasca o pecetluieste Maica Domnului inainte de Invierea obsteasca si de Judecata de Apoi, inainte de a Doua Venire, care va incheia istoria lumii. Sarbatoarea de la 15 august este un al doilea Paste tainic, pentru ca atunci Biserica sarbatoreste, mai inainte de sfarsitul veacurilor, primul rod tainic al implinirii eshatologice. Acest lucru explica sobrietatea textului liturgic care, in slujba Adormirii Maicii Domnului, lasa sa se intrezareasca o licarire a slavei inefabile a Adormirii Maicii Domnului.

Sarbatoarea Adormirii isi are originea, probabil, in Ierusalim. Insa, la sfarsitul secolului al IV-lea, Aetheria nu o cunoscuse. Se poate presupune insa ca praznicul Adormirii nu a intarziat sa apara, pentru ca in secolul a VI-lea era deja larg raspandit; Sfantul Grigorie din Tours este primul martor din Apus al praznicului Adormirii, celebrat acolo la inceput in ianuarie. In timpul imparatului Mauriciu (582-602), data sarbatorii s-a fixat definitiv la 15 august.

Printre primele reprezentari iconografice ale Adormirii trebuie mentionate sarcofagul Sfintei Ingracia de la Saragossa (inceputul secolului al IV-lea), cu o scena care probabil ca este Adormirea Maicii Domnului, si un basorelief din secolul al IV-lea din Basilica Bolnissi-Kapanakci, din Georgia, reprezentand Adormirea Maicii Domnului, la care se adauga un basorelief al Inaltarii lui Hristos. Relatarea apocrifa care a circulat sub numele Sfantul Meliton (care a trait in secolul al II-lea) nu era mai veche de inceputul secolului al V-Iea. Este plina de detalii legendare despre moartea, invierea si inaltarea Maicii Domnului, informatii indoielnice, pe care Biserica le va evita cu grija. Sfantul Modest al Ierusalimului (634), in scrierea sa "Lauda Adormirii Maicii Domnului", este foarte retinut in detaliile pe care le da: noteaza prezenta Apostolilor "adusi de departe printr-o chemare de sus", "aratarea lui Hristos", Care a venit sa ridice sufletul Maicii Sale, in sfarsit intoarcerea la viata a Maicii Domnului, "pentru a se impartasi cu trupul de vesnica Lui nestricaciune, Care a scos-o din mormant si a chemat-o la Sine intr-un fel numai de El stiut". Omilia Sfantului Ioan al Tesalonicului (adormit in jurul anului 130), ca si alte omilii mai recente - ale Sfantului Andrei Criteanul ale Sfantului Gherman al Constantinopolului, ale Sfantului Ioan Damaschin - sunt mai bogate in detalii care urmau sa intre atat in Liturghia, cat si in iconografia Adormirii Maicii Domnului.

Tipul clasic al Adormirii din iconografia ortodoxa se limiteaza de obicei la reprezentarea Maicii Domnului stand intinsa pe pat in mijlocul Apostolilor, iar Hristos, in slava, primeste in mainile Sale sufletul Maicii. Insa, uneori, s-a simtit dorinta de a infatisa si momentul inaltarii ei cu trupul: se poate atunci vedea, in partea de sus a icoanei, deasupra scenei Adormirii, Maica Domnului asezata pe tron intr-o "mandoda" pe care ingerii o poarta spre ceruri.

In icoana, Hristos in slava, inconjurat de o "mandorla", priveste trupul Maicii Sale intins pe pat. In mana stanga tine o figura mica de copil imbracat in alb si cu o aureola in jurul capului: este "sufletul preacurat" (Vecernie, Stihira, glas 5) pe care tocmai l-a primit in bratele sale. Cei doisprezece Apostoli, "stand in jurul patului, privesc cu spaima" (Vecernie, Stihira, glas 6) adormirea Maicii Domnului. Se recunosc cu usurinta: in planul apropiat, Sfintii Petru si Pavel, de o parte si de alta a patului. In unele icoane este infatisat, in partea de sus, in cer, momentul sosirii miraculoase a Apostolilor, adunati "de la marginile pamantului, pe norii cerului" (Condac, glas 2). Multimea de ingeri prezenti la Adormirea Maicii Domnului formeaza uneori o margine exterioara in jurul "mandorlei" lui Hristos. In icoana noastra, puterile ceresti care Il insotesc pe Hristos sunt reprezentate printr-un serafim cu sase aripi, doi heruvimi si doi ingeri in mandorla. Patru episcopi cu aureola stau in spatele Apostolilor: Sfantul Iacob, "fratele Domnului" (Condac, glas 2) - primul episcop al Ierusalimului, si trei ucenici ai Apostolilor: Timotei, Ierotei si Dionisie Areopagitul, care a venit cu Sfantul Pavel. Uneori, grupurile de femei ii reprezinta pe credinciosii Ierusalimului care, impreuna cu episcopii si cu Apostolii, formeaza cercul interior al Bisericii in care se petrece taina Adormirii Maicii Domnului.

Scena cu Atonie, un evreu fanatic caruia un inger i-a taiat amandoua mainile cu sabia pentru ca a indraznit sa se atinga de patul funerar al Maicii Domnului, apare in majoritatea icoanelor Adormirii (vezi Tropar, Cantarea a 3-a a Canonului). Prezenta acestui detaliu apocrif in Liturghia si in iconografia sarbatorii aminteste ca sfarsitul vietii Maicii Domnului pe pamant este o taina ascunsa a Bisericii, care nu trebuie expusa profanarii: inaccesibila vederii celor din afara, slava Adormirii Maicii Domnului poate fi contemplata numai in lumina launtrica a Traditiei.

Leonid Uspenky

Pe aceeaşi temă

13 August 2019

Vizualizari: 8791

Voteaza:

Adormirea Maicii Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact