Luna august - Luna Maicii Domnului

Luna august - Luna Maicii Domnului

Din Edictul imperial bizantin din 1297, dat de imparatul Andronic II Paleologul, de proclamare a lunii august drept Luna Maicii Domnului: "Acum este o impreuna-praznuire a celor ceresti si a celor pamantesti. Acum ingerii, pogorand din cer, se amesteca cu noi, oamenii. [...] Acum Insusi Dumnezeu vine de o cheama pe Maica Lui si, primind in sanurile Sale preasfantul ei suflet, il urca la ceruri in alai de ingeri care plinesc lauda lui. Acum Fecioara, chiar daca se muta cu trupul de aici, nu se departeaza de la noi, ci, veghind dintru cele de sus, cata la noi in veac. [...] Deci cuvine-se ca praznicul Adormirii ei sa fie praznuit nu doar o singura zi, ci, luand inceput o data cu luna, sa o strabata intreaga si sa se incheie o data cu ea".

Redam cateva fragmente din cartea "Femeia si Cuvantul: vocatia religioasa a femeii":


Vocatia religioasa a femeii

Biblia o prezinta pe femeie ca „loc” consacrat al intalnirii dintre Dumnezeu si om. Daca masculinul participa la Intrupare numai prin tacere, in persoana dreptului Iosif, femeia este, dimpotriva, cea care rosteste Fie! din partea tuturor („Iata roaba Domnului! Fie mie dupa cuvintul tau!”). Acelui Fie! creator al Tatalui („Si a zis Dumnezeu: Sa fie lumina...” etc.) ii raspunde smeritul Fie! al „roabei Domnului”. Hristos nu putea sa ia carne si sange de om daca Umanitatea insasi, prin Fecioara Maria, nu I le-ar fi oferit de bunavoie in dar, ca pura ofranda. Fecioara este punctul de intalnire intre cei doi Fie!; chip al Bisericii, ea intruchipeaza principiul eclezial al protectiei materne; oranta (rugatoare), ea este insasi rugaciunea Bisericii, marea mijlocitoare.

Femeia are felul sau propriu de a fi, capacitatea fireasca de a-si impleti fiinta in relatia personala cu Dumnezeu si cu ceilalti. In ciuda alterarilor istorice, carora si femeia le cade victima, ea pastreaza in adancul fiintei ei taina firii si harismelor proprii, pe care Sf. Pavel o desemneaza prin „val”. Din pacate, Marea Desfranata a Babilonului (Apocalipsa 17, 5) profaneaza si degradeaza feminitatea, abatand-o de la firea ei: ea sfasie valul, se dezbraca, renunta la taina feminina, la acel Fie! adresat eternei ei actualitati maternale.

Cuvantul apostolic (I Petru 3, 4: „Podoaba voastra sa nu fie cea din afara: impletirea parului, podoabele de aur si imbracarea hainelor scumpe, ci sa fie omul cel tainic al inimii, intru nestricacioasa podoaba a duhului...”) este adresat oricarei femei si el contine o intreaga Evanghelie a femininului referitoare la maternitatea spirituala. Acest text defineste cu precizie harisma fundamentala a femeii: nasterea in inima ei a omului launtric (homo cordis absconditus). Barbatul este in cea mai mare masura tentat sa nu se intereseze decat de propriu-i scop; instinctul matern al femeii, insa, ca si la nunta din Cana Galileii (Ioan 2, 1-10), descopera imediat setea de spiritual si gaseste izvorul euharistic pentru a o potoli. Raportul fiintial mama-copil face ca femeia, Eva, „izvor de viata”, sa vegheze asupra oricarei fiinte, sa protejeze viata si lumea. Harisma maternitatii sale interiorizate si universale o indreapta pe fiecare femeie spre cel infometat si spre cel nevoias, vadind admirabil esenta femininului: fecioara sau sotie, orice femeie este mater in aeternum (mama vesnica), menita sa „cloceasca” tot ce-i iese in cale, descoperind chiar si in fiinta cea mai virila un copil slab si fara aparare.

Daca am defini dragostea masculina, „a iubi” inseamna „a avea nevoie”; pentru femeie, insa, „a iubi” inseamna „a satisface nevoia”, a-i iesi in intampinare si a-i raspunde. Iisus, vazand-o pe mama Sa, iar in apropierea ei pe ucenicul pe care-l iubea, i-a spus: „Femeie, iata fiul tau!” - cuvant fundamental, care face din Fecioara Maria chip al Bisericii-Mama, iar din orice femeie o potentiala existenta ecleziala.

Sufletul feminin este mai apropiat de izvoare, de origini, de geneza. Biblia ridica femeia la rangul de organ al receptivitatii duhovnicesti a naturii umane. De altfel, promisiunea mantuirii a fost facuta in mod direct femeii: ea este cea care primeste Buna Vestire, ea este cea careia Cel Inviat i Se arata mai intai; femeia „invesmintata in soare” este cea care simbolizeaza, in Apocalipsa, Biserica triumfatoare; de asemenea, imaginea miresei sau a logodnicei este cea pe care Dumnezeu o alege pentru a exprima dragostea Sa pentru om si caracterul de „nunta” al comuniunii cu acesta. Si, lucrul cel mai important, Intruparea se infaptuieste in firea feminina a Fecioarei: ea este cea care Ii da Cuvantului carnea si sangele ei. Paternitatii absolute, caracteristice fiintei divine, ii raspunde in mod direct maternitatea feminina, ca specific religios al naturii umane.

Hirotonia, episcopatul si preotia intruchipeaza functia masculina a marturisirii: episcopul atesta validitatea mantuitoare a Tainelor si poseda puterea de a le celebra. El are harisma de a veghea asupra integritatii si curatiei tezaurului credintei si apara puterea pastorala. Slujirea femeii apartine preotiei imparatesti feminine, nefiind o functie atribuita, ci un dat al firii sale. Slujirea ierarhica (preotia) nu se numara printre harismele ei, pentru ca ea ar trebui sa-si tradeze propria fire – materna, interiorizata, contemplativa. In orice caz, vocatia ei, personalizata suprem in Fecioara Maria, nu este una inferioara, ci una pur si simplu diferita. Istoria Martei si a Mariei dovedeste ca Evanghelia ridica femeia pe acea culme spirituala a accesibilitatii nediscursive la „singurul lucru de folos".

Femeia are o intelegere intuitiva. Prin profunzimea valorilor Duhului, ea este inzestrata in mod natural cu sensibilitatea religioasa. Afirmatia ca „sufletul este in mod natural crestin” (anima naturaliter christiana) este valabila in primul rand pentru femeie. Cata vreme ramane pe linia firii ce i-a fost harazita, femeia propovaduieste Cuvantul dincolo de cuvinte, prin intreaga sa alcatuire fiintiala, nascandu-L tainic din adancul firii ei si daruindu-L lumii insetate de plinatate.

Paul Evdokimov

Pe aceeaşi temă

05 August 2013

Vizualizari: 9024

Voteaza:

Luna august - Luna Maicii Domnului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact