Luna august - Luna Maicii Domnului

Luna august - Luna Maicii Domnului

Din Edictul imperial bizantin din 1297, dat de imparatul Andronic II Paleologul, de proclamare a lunii august drept Luna Maicii Domnului: "Acum este o impreuna-praznuire a celor ceresti si a celor pamantesti. Acum ingerii, pogorand din cer, se amesteca cu noi, oamenii. [...] Acum Insusi Dumnezeu vine de o cheama pe Maica Lui si, primind in sanurile Sale preasfantul ei suflet, il urca la ceruri in alai de ingeri care plinesc lauda lui. Acum Fecioara, chiar daca se muta cu trupul de aici, nu se departeaza de la noi, ci, veghind dintru cele de sus, cata la noi in veac. [...] Deci cuvine-se ca praznicul Adormirii ei sa fie praznuit nu doar o singura zi, ci, luand inceput o data cu luna, sa o strabata intreaga si sa se incheie o data cu ea".

Redam cateva fragmente din cartea "Femeia si Cuvantul: vocatia religioasa a femeii":


Vocatia religioasa a femeii

Biblia o prezinta pe femeie ca „loc” consacrat al intalnirii dintre Dumnezeu si om. Daca masculinul participa la Intrupare numai prin tacere, in persoana dreptului Iosif, femeia este, dimpotriva, cea care rosteste Fie! din partea tuturor („Iata roaba Domnului! Fie mie dupa cuvintul tau!”). Acelui Fie! creator al Tatalui („Si a zis Dumnezeu: Sa fie lumina...” etc.) ii raspunde smeritul Fie! al „roabei Domnului”. Hristos nu putea sa ia carne si sange de om daca Umanitatea insasi, prin Fecioara Maria, nu I le-ar fi oferit de bunavoie in dar, ca pura ofranda. Fecioara este punctul de intalnire intre cei doi Fie!; chip al Bisericii, ea intruchipeaza principiul eclezial al protectiei materne; oranta (rugatoare), ea este insasi rugaciunea Bisericii, marea mijlocitoare.

Femeia are felul sau propriu de a fi, capacitatea fireasca de a-si impleti fiinta in relatia personala cu Dumnezeu si cu ceilalti. In ciuda alterarilor istorice, carora si femeia le cade victima, ea pastreaza in adancul fiintei ei taina firii si harismelor proprii, pe care Sf. Pavel o desemneaza prin „val”. Din pacate, Marea Desfranata a Babilonului (Apocalipsa 17, 5) profaneaza si degradeaza feminitatea, abatand-o de la firea ei: ea sfasie valul, se dezbraca, renunta la taina feminina, la acel Fie! adresat eternei ei actualitati maternale.

Cuvantul apostolic (I Petru 3, 4: „Podoaba voastra sa nu fie cea din afara: impletirea parului, podoabele de aur si imbracarea hainelor scumpe, ci sa fie omul cel tainic al inimii, intru nestricacioasa podoaba a duhului...”) este adresat oricarei femei si el contine o intreaga Evanghelie a femininului referitoare la maternitatea spirituala. Acest text defineste cu precizie harisma fundamentala a femeii: nasterea in inima ei a omului launtric (homo cordis absconditus). Barbatul este in cea mai mare masura tentat sa nu se intereseze decat de propriu-i scop; instinctul matern al femeii, insa, ca si la nunta din Cana Galileii (Ioan 2, 1-10), descopera imediat setea de spiritual si gaseste izvorul euharistic pentru a o potoli. Raportul fiintial mama-copil face ca femeia, Eva, „izvor de viata”, sa vegheze asupra oricarei fiinte, sa protejeze viata si lumea. Harisma maternitatii sale interiorizate si universale o indreapta pe fiecare femeie spre cel infometat si spre cel nevoias, vadind admirabil esenta femininului: fecioara sau sotie, orice femeie este mater in aeternum (mama vesnica), menita sa „cloceasca” tot ce-i iese in cale, descoperind chiar si in fiinta cea mai virila un copil slab si fara aparare.

Daca am defini dragostea masculina, „a iubi” inseamna „a avea nevoie”; pentru femeie, insa, „a iubi” inseamna „a satisface nevoia”, a-i iesi in intampinare si a-i raspunde. Iisus, vazand-o pe mama Sa, iar in apropierea ei pe ucenicul pe care-l iubea, i-a spus: „Femeie, iata fiul tau!” - cuvant fundamental, care face din Fecioara Maria chip al Bisericii-Mama, iar din orice femeie o potentiala existenta ecleziala.

Sufletul feminin este mai apropiat de izvoare, de origini, de geneza. Biblia ridica femeia la rangul de organ al receptivitatii duhovnicesti a naturii umane. De altfel, promisiunea mantuirii a fost facuta in mod direct femeii: ea este cea care primeste Buna Vestire, ea este cea careia Cel Inviat i Se arata mai intai; femeia „invesmintata in soare” este cea care simbolizeaza, in Apocalipsa, Biserica triumfatoare; de asemenea, imaginea miresei sau a logodnicei este cea pe care Dumnezeu o alege pentru a exprima dragostea Sa pentru om si caracterul de „nunta” al comuniunii cu acesta. Si, lucrul cel mai important, Intruparea se infaptuieste in firea feminina a Fecioarei: ea este cea care Ii da Cuvantului carnea si sangele ei. Paternitatii absolute, caracteristice fiintei divine, ii raspunde in mod direct maternitatea feminina, ca specific religios al naturii umane.

Hirotonia, episcopatul si preotia intruchipeaza functia masculina a marturisirii: episcopul atesta validitatea mantuitoare a Tainelor si poseda puterea de a le celebra. El are harisma de a veghea asupra integritatii si curatiei tezaurului credintei si apara puterea pastorala. Slujirea femeii apartine preotiei imparatesti feminine, nefiind o functie atribuita, ci un dat al firii sale. Slujirea ierarhica (preotia) nu se numara printre harismele ei, pentru ca ea ar trebui sa-si tradeze propria fire – materna, interiorizata, contemplativa. In orice caz, vocatia ei, personalizata suprem in Fecioara Maria, nu este una inferioara, ci una pur si simplu diferita. Istoria Martei si a Mariei dovedeste ca Evanghelia ridica femeia pe acea culme spirituala a accesibilitatii nediscursive la „singurul lucru de folos".

Femeia are o intelegere intuitiva. Prin profunzimea valorilor Duhului, ea este inzestrata in mod natural cu sensibilitatea religioasa. Afirmatia ca „sufletul este in mod natural crestin” (anima naturaliter christiana) este valabila in primul rand pentru femeie. Cata vreme ramane pe linia firii ce i-a fost harazita, femeia propovaduieste Cuvantul dincolo de cuvinte, prin intreaga sa alcatuire fiintiala, nascandu-L tainic din adancul firii ei si daruindu-L lumii insetate de plinatate.

Paul Evdokimov

Pe aceeaşi temă

05 August 2013

Vizualizari: 9061

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact