Luna august - Luna Maicii Domnului

Luna august - Luna Maicii Domnului

Din Edictul imperial bizantin din 1297, dat de imparatul Andronic II Paleologul, de proclamare a lunii august drept Luna Maicii Domnului: "Acum este o impreuna-praznuire a celor ceresti si a celor pamantesti. Acum ingerii, pogorand din cer, se amesteca cu noi, oamenii. [...] Acum Insusi Dumnezeu vine de o cheama pe Maica Lui si, primind in sanurile Sale preasfantul ei suflet, il urca la ceruri in alai de ingeri care plinesc lauda lui. Acum Fecioara, chiar daca se muta cu trupul de aici, nu se departeaza de la noi, ci, veghind dintru cele de sus, cata la noi in veac. [...] Deci cuvine-se ca praznicul Adormirii ei sa fie praznuit nu doar o singura zi, ci, luand inceput o data cu luna, sa o strabata intreaga si sa se incheie o data cu ea".

Redam cateva fragmente din cartea "Femeia si Cuvantul: vocatia religioasa a femeii":


Vocatia religioasa a femeii

Biblia o prezinta pe femeie ca „loc” consacrat al intalnirii dintre Dumnezeu si om. Daca masculinul participa la Intrupare numai prin tacere, in persoana dreptului Iosif, femeia este, dimpotriva, cea care rosteste Fie! din partea tuturor („Iata roaba Domnului! Fie mie dupa cuvintul tau!”). Acelui Fie! creator al Tatalui („Si a zis Dumnezeu: Sa fie lumina...” etc.) ii raspunde smeritul Fie! al „roabei Domnului”. Hristos nu putea sa ia carne si sange de om daca Umanitatea insasi, prin Fecioara Maria, nu I le-ar fi oferit de bunavoie in dar, ca pura ofranda. Fecioara este punctul de intalnire intre cei doi Fie!; chip al Bisericii, ea intruchipeaza principiul eclezial al protectiei materne; oranta (rugatoare), ea este insasi rugaciunea Bisericii, marea mijlocitoare.

Femeia are felul sau propriu de a fi, capacitatea fireasca de a-si impleti fiinta in relatia personala cu Dumnezeu si cu ceilalti. In ciuda alterarilor istorice, carora si femeia le cade victima, ea pastreaza in adancul fiintei ei taina firii si harismelor proprii, pe care Sf. Pavel o desemneaza prin „val”. Din pacate, Marea Desfranata a Babilonului (Apocalipsa 17, 5) profaneaza si degradeaza feminitatea, abatand-o de la firea ei: ea sfasie valul, se dezbraca, renunta la taina feminina, la acel Fie! adresat eternei ei actualitati maternale.

Cuvantul apostolic (I Petru 3, 4: „Podoaba voastra sa nu fie cea din afara: impletirea parului, podoabele de aur si imbracarea hainelor scumpe, ci sa fie omul cel tainic al inimii, intru nestricacioasa podoaba a duhului...”) este adresat oricarei femei si el contine o intreaga Evanghelie a femininului referitoare la maternitatea spirituala. Acest text defineste cu precizie harisma fundamentala a femeii: nasterea in inima ei a omului launtric (homo cordis absconditus). Barbatul este in cea mai mare masura tentat sa nu se intereseze decat de propriu-i scop; instinctul matern al femeii, insa, ca si la nunta din Cana Galileii (Ioan 2, 1-10), descopera imediat setea de spiritual si gaseste izvorul euharistic pentru a o potoli. Raportul fiintial mama-copil face ca femeia, Eva, „izvor de viata”, sa vegheze asupra oricarei fiinte, sa protejeze viata si lumea. Harisma maternitatii sale interiorizate si universale o indreapta pe fiecare femeie spre cel infometat si spre cel nevoias, vadind admirabil esenta femininului: fecioara sau sotie, orice femeie este mater in aeternum (mama vesnica), menita sa „cloceasca” tot ce-i iese in cale, descoperind chiar si in fiinta cea mai virila un copil slab si fara aparare.

Daca am defini dragostea masculina, „a iubi” inseamna „a avea nevoie”; pentru femeie, insa, „a iubi” inseamna „a satisface nevoia”, a-i iesi in intampinare si a-i raspunde. Iisus, vazand-o pe mama Sa, iar in apropierea ei pe ucenicul pe care-l iubea, i-a spus: „Femeie, iata fiul tau!” - cuvant fundamental, care face din Fecioara Maria chip al Bisericii-Mama, iar din orice femeie o potentiala existenta ecleziala.

Sufletul feminin este mai apropiat de izvoare, de origini, de geneza. Biblia ridica femeia la rangul de organ al receptivitatii duhovnicesti a naturii umane. De altfel, promisiunea mantuirii a fost facuta in mod direct femeii: ea este cea care primeste Buna Vestire, ea este cea careia Cel Inviat i Se arata mai intai; femeia „invesmintata in soare” este cea care simbolizeaza, in Apocalipsa, Biserica triumfatoare; de asemenea, imaginea miresei sau a logodnicei este cea pe care Dumnezeu o alege pentru a exprima dragostea Sa pentru om si caracterul de „nunta” al comuniunii cu acesta. Si, lucrul cel mai important, Intruparea se infaptuieste in firea feminina a Fecioarei: ea este cea care Ii da Cuvantului carnea si sangele ei. Paternitatii absolute, caracteristice fiintei divine, ii raspunde in mod direct maternitatea feminina, ca specific religios al naturii umane.

Hirotonia, episcopatul si preotia intruchipeaza functia masculina a marturisirii: episcopul atesta validitatea mantuitoare a Tainelor si poseda puterea de a le celebra. El are harisma de a veghea asupra integritatii si curatiei tezaurului credintei si apara puterea pastorala. Slujirea femeii apartine preotiei imparatesti feminine, nefiind o functie atribuita, ci un dat al firii sale. Slujirea ierarhica (preotia) nu se numara printre harismele ei, pentru ca ea ar trebui sa-si tradeze propria fire – materna, interiorizata, contemplativa. In orice caz, vocatia ei, personalizata suprem in Fecioara Maria, nu este una inferioara, ci una pur si simplu diferita. Istoria Martei si a Mariei dovedeste ca Evanghelia ridica femeia pe acea culme spirituala a accesibilitatii nediscursive la „singurul lucru de folos".

Femeia are o intelegere intuitiva. Prin profunzimea valorilor Duhului, ea este inzestrata in mod natural cu sensibilitatea religioasa. Afirmatia ca „sufletul este in mod natural crestin” (anima naturaliter christiana) este valabila in primul rand pentru femeie. Cata vreme ramane pe linia firii ce i-a fost harazita, femeia propovaduieste Cuvantul dincolo de cuvinte, prin intreaga sa alcatuire fiintiala, nascandu-L tainic din adancul firii ei si daruindu-L lumii insetate de plinatate.

Paul Evdokimov

Pe aceeaşi temă

05 August 2013

Vizualizari: 9529

Voteaza:

Luna august - Luna Maicii Domnului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact