Buna Vestire, inceputul mantuirii noastre

Buna Vestire, inceputul mantuirii noastre

Buna Vestire, prăznuită de Biserica Ortodoxă pe 25 martie, este cea mai veche sărbătoare închinată Maicii Domnului. Această sărbătoare cinstește ziua în care Sfântul Arhanghel Gavriil a binevestit Fecioarei Maria ca-L va naște pe Fiul lui Dumnezeu. Deși este o sărbătoare care cade în Postul Mare, un post aspru de pocăință, în această zi se face dezlegare la pește.

Dumnezeu, în iubirea Sa de oameni, nevoind să lase neamul omenesc în căderea sa cea pecetluită de neascultarea lui Adam, purcede la un nou început, luând asupra Sa firea cea stricată de păcat a acestuia, pentru a o reașeza întru cele rânduite de El, încă de la facerea omului. Când Ponțiu Pilat L-a scos pe Iisus înaintea iudeilor și a zis: „Iată Omul!”, el a mărturisit adevărul fără voia lui, arătând de fapt că Iisus Hristos este omul desăvârșit, așa cum și l-a dorit Dumnezeu dintru început pe Adam. La această nouă creare a omului, însă, Dumnezeu nu a mai procedat ca la crearea lui Adam și a Evei, necăutând spre libertatea omului, ci a așteptat încuviințarea Fecioarei Maria. Astfel, după ce îngerul i-a binevestit că Duhul Sfânt se va pogorâ peste ea și puterea Celui Preaînalt o va umbri, iar Fiul care se va naște din ea Fiul lui Dumnezeu se va numi, Fecioara Maria a zis: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38).

Buna Vestire este actul dramatic prin care Dumnezeu consultă libertatea omului și o invită la participare. Daca, prin Adam și Eva, omul se pronunțase împotriva lui însuși, prin Fecioara Maria el se reașază la unison cu Creatorul și-și restaurează propria-i libertate, redându-i, în același timp, direcția pentru care îi fusese dăruită întru început”, spune Mitropolitul Bartolomeu Anania.

În clipa în care Fecioara Maria a zis „Fie mie după cuvântul tău!”, crezând în binevestirea îngerului cea de nepătruns, Fiul lui Dumnezeu s-a sălașluit în pântecele ei, luând firea omenească. Acum se împlinește profeția lui Isaia, care cu peste 700 de ani mai înainte, a prezis: „Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Emanuel” (Isaia 7, 14). Acest lucru nu este cu putință la om, dar este cu putință la Dumnezeu, precum spune o cântare din slujba Vecerniei acestei sărbători: „Dumnezeu unde voieşte se biruieşte rânduiala firii, zis-a cel fără de trup, şi se lucrează cele ce sunt mai presus de om”. Deci, Nașterea cea după trup a Fiului lui Dumnezeu este o naștere unică, ea nefiind o necesitate a firii, ci un semn al iubirii nemărginite a lui Dumnezeu față de neamul omenesc.

Fecioara Maria este cel mai curat rod pe care neamul omenesc I l-a adus lui Dumnezeu, de la crearea lumii și până la sfârșit. Ea este numită „Născătoare de Dumnezeu”, căci întru adevăr ea L-a născut cu trup pe Fiul lui Dumnezeu. Aceasta taină depășește chiar puterea de înțelegere a îngerilor, precum spune un tropar închinat Maicii Domnului: „Taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută, prin tine, Născătoare de Dumnezeu, celor de pe pământ s-a arătat”.

În cele două praznice ale Postului Mare, Buna Vestire și Răstignirea, vedem două dimensiuni fundamentale ale iubirii lui Dumnezeu față de noi: smerenia Sa desăvârșită, prin pogorârea Sa la noi și asumarea firii omenești celei vătămate de păcat, și dragostea Sa desăvârșită, împlinită în primirea suferinței și a morții „pentru noi si pentru a noastră mântuire”.

Salutarea îngerului: „Bucură-te!”, din momentul Bunei Vestiri, de neînțeles în suferințele răbdate de-a lungul vieții de Fecioara Maria, își dobândește înțelesul plenar abia în clipa Învierii Domnului Iisus Hristos din morți. Tot așa, luând învățătură din smerenia și răbdarea Maicii Domnului, și noi suntem datori să credem că „pătimirile vremii de acum nu sunt vrednice de mărirea care ni se va descoperi” (Romani 8, 18), că greutățile vieții acesteia sunt prea mici față de odihna și bucuria vieții celei veșnice.

Întreaga teologie a praznicului Bunei Vestiri este concentrată în troparul sărbătorii, care zice: „Astăzi este începutul mântuirii noastre și arătarea tainei celei din veac. Fiul lui Dumnezeu Fiu al Fecioarei se face si Gavriil harul îl binevestește. Pentru aceasta și noi, împreună cu dânsul, Născătoarei de Dumnezeu să-i cântăm: Bucură-te cea plină de har, Domnul este cu tine!”

Pr. Iancu Dorin Nifon
Sursa: arhiram.ro

Pe aceeaşi temă

24 Martie 2019

Vizualizari: 13227

Voteaza:

Buna Vestire, inceputul mantuirii noastre 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact