Icoana Buneivestiri

Icoana Buneivestiri Mareste imaginea.

"In filele creatiei lumii, cand Dumnezeu a rostit viul si puternicul« Sa fie!», cuvantul Creatorului a adus creaturile in lume. Dar in ziua aceea, fara precedent in istoria lumii, cand Maria a rostit concisul si obedientul« Fie mie! », as indrazni cu greu sa spun ce s-a intamplat atunci: cuvantul creaturii a adus Creatorul in lume. "  (Mitropolitul Filaret al Moscovei - Predica la Bunavestire 1874)

Stim putine despre Maria inainte de Bunavestire. Biserica aminteste ca parintii ei erau Ioachim si Ana si sunt intotdeauna pomeniti la sfarsitul Liturghiei ortodoxe. Nici un cuvant nu comunica mai bine cat de binecuvantata e vocatia conjugala ca icoana Sfintilor Ioachim si Ana imbratisandu-se.

Maria a crescut intr-un mediu pios si plin de dragoste, primind de la parinti si de la altii pe care-i stia dorul de Mesia. Era total constienta, foarte sensibila si neinfricata. Compasiunea ei pentru toti cei aflati in suferinta a fost exprimata verisoarei sale Elisabeta: "Mi-a facut mie marire Cel Puternic - si Sfant e numele Lui - si mila lui din neam spre cei ce se tem de El. Facut-a fapta tare cu bratul Sau, risipit-a pe cei mandri in cugetul inimii lor; coborat-a pe cei puternici de pe tronuri si i-a inaltat pe cei smeriti, pe cei flamanzi i-a umplut de bunatati si pe cei bogati i-a scos afara cu mainile goale. " (Lc. 1.46-55). Arzatoare cuvinte.

In toate versiunile icoanei Buneivestiri, Maria este in dreapta, Arhanghelul Gavriil in stanga, in timp ce in partea de sus e o sfera intunecata, partial descoperita, simbol al cerului. In multe icoane, raze ale puterii divine radiaza din sfera spre Maria.

Gavriil (in ebraica: Dumnezeu este puternic) este unul dintre cei sapte arhangheli, fiinte eterice magnifice care conduc cetele ingeresti. Cuvantul inger vine din greca si inseamna trimis, mesager. Ingerii sunt pregatiti sa intervina repede in serviciul lui Dumnezeu. Aripile, intotdeauna folosite in iconografie pentru identificarea ingerilor, sugereaza disponibilitatea sa se duca oriunde ii trimite Dumnezeu. Desi invizibili ochilor nostri, ingerii pot la nevoie sa devina vizibili. Raze de lumina sunt folosite adesea pentru luminarea hainelor ingeresti spre a sugera existenta lor imateriala. „Ingerii sunt vestitorii Tacerii Divine", scrie Sf. Dionisie Areopagitul, „lumini aratate proiectate ca talcuiri ale Celui ce este intru cele ascunse. " (Sf. Dionisie Areopagitul, Opere Complete, trad. D. Staniloaie, Paideia, 1996).

Deoarece Fecioara Maria a devenit locul de intalnire al cerului cu pamantul, in bisericile ortodoxe, icoana Buneivestiri e pictata pe Usile imparatesti din fata altarului, principala intrare in sanctuar - el reprezentand in simbolismul arhitectural ecleziastic Imparatia lui Dumnezeu. In fata Usilor imparatesti, fiecare persoana botezata primeste Trupul si Sangele lui Hristos. Odata cu Bunavestire, Fecioara Maria L-a primit pe Hristos trup si suflet. Primind impartasania, noi facem la fel.

O icoana mare a Buneivestiri din sec. XII, acum fiind in Galeriile Tretiakov-Moscova, a facut odata parte din iconostasul bisericii de la Ustyug, langa Novgorod. Aceasta capodopera nu contine nici un detaliu arhitectural sau vreo piesa de mobilier. In partea de sus, in sfera cereasca, vedem o mica reprezentare a lui Hristos pe tron, in ceruri. Dedesubt Gavriil sta respectuos in fata Mariei in timp ce Ea, cu capul inclinat si o expresie de supunere iubitoare si calm adanc, priveste in afara. In mana stanga are un sul de ata rosie ca sangele, ce seamana cu pantecele femeiesc, din care cade o suvita ce se ridica apoi spre mana Ei dreapta cazand apoi pe partea cealalta formand astfel o linie de-a lungul trupului Sau simbolizand conceptia lui Hristos cauzata de Duhul Sfant. Ea poarta un acoperamant rosu-inchis. De o culoare asemanatoare, desi abia vizibil, vedem copilul sezand pe tron in ea, prezenta ascunsa a lui Dumnezeu, o imagine similara cu Maica Domnului a Semnului (Oranta). Degetele mainii Ei drepte abia ating chipul micut: Hristos care a trecut in trup omenesc.

In alte versiuni Gavriil pare ca se pleaca, in timp ce Fecioara este asezata. In acestea simtim mirarea si chiar teama Mariei in primele momente ale intalnirii cu ingerul. In alte icoane o vedem in momentul in care si-a depasit frica si a dat raspunsul reinnoitor al lumii: „Iata roaba Domnului! Fie mie dupa cuvantul tau!"

Doua cladiri din fundal legate de o panza rosie sunt simbolul readucerii la unitate a cosmosului divizat, facuta posibila prin intrupare.

Sotia mea imi spune ca icoana ii aminteste chinurile pe care le traiesie fiecare femeie cand da nastere. Pentru oricine, barbat sau femeie, este o imagine a renuntarii la planurile, ideologiile, atasamentele, presiunile apartenentei de grup: toate acele lucruri care devin bariere intre noi si Dumnezeu. Bucuria Buneivestiri nu e bucuria succesului, a recompensei  sau a prestigiului social, ci e bucuria trairii in libertatea lui Dumnezeu.

Jim Forest

Extras din volumul "Icoana in rugaciune", Ed. Provita

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3353

Voteaza:

Icoana Buneivestiri 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE