Sfantul Atonie cel Mare - parintele monahilor

Sfantul Atonie cel Mare - parintele monahilor

Iubiti frati si surori intru Domnul
Cu vrerea Bunului Dumnezeu, prin rugaciunile Maicii Domnului si cu ajutorul Sfintilor am ajuns in aceasta zi minunata si binecuvantata in care facem praznuirea Sfantului Antonie cel Mare.

Acest Sfant s-a prins in cununa Sfintilor traitori in cuvantul Evangheliei lui Hristos in anul 251, dintr-o familie cu un statut social foarte ridicat pentru acea perioada. Viata pamanteasca a Sfantului Antonie cel Mare se desfasoara in vestitul pamant al Egiptului, in timpul crudelor persecutii impotriva crestinilor, ordonate de Imparatul Dioclitian si Maximian in Alexandria.



In aceasta perioada la care facem referire Egiptul era un pamant linistit, unde crestinismul a cunoscut cea mai mare inflorire. De aceea si Sfantul Antonie, ca multi alti crestini ai timpului sau, exemplu Sfantul Pahomie, s-a dedicat ascezei retragandu-se la doar 20 de ani la marginea cetatii Coma din Egiptul de mijloc. Trebuie sa va fac cunoscut ca toti cei care dorea sa duca o viata de ascet se retrageau la marginea cetatii, traind in colibe, deoarece manastirile ca forma de organizare monahala apar mult mai tarziu, odata cu Sfantul Vasile cel Mare.

Nu voi insista asupra vietii si minunilor pe care le-a facut Sfantul Antonie, deoarece aceste lucruri au fost atat de frumos prezentate de Inalt Prea Sfintitul Parintele nostru Teodosie Arhiepiscopul Tomisului, ci ma voi focaliza asupra modului de viata pe care l-a dus Sfantul Antonie si asupra invataturilor sale, pe care le-a dat ucenicilor sai.

Viata si invataturile Sfantului Antonie cel Mare au fost consemnate de catre ucenicul sau, Sfantul Atanasie, cel care devine Arhiepiscop al Alexandriei si care in anul 325, din indemnul Sfantului Antonie participa la sinolul 1 ecumenic de la Niceea , unde a fost condamnat arianismul.

Sfantul Ieronim mentioneaza in scrierile sale ca de la Sfantul Antonie cel mare ne-au ramas o serie de invataturi legate de viata de anahoret a Sfantului Antonie cel Mare, fapt pentru care acesta este considerat parintele monahilor.

Sfantul Antonie cel Mare nu a scris nimic, deoarece el nu stia carte, dar ucenicul sau, Sfantul Atanasie a consemnat invataturile Sfantului Antonie intr-o serie de scrisori . Dintre aceste ,,scrieri“ ale sale au iesit la lumina pana acum sapte scrisori amintite de Sfantul Ieronim. Ele au aparut in mai multe traduceri, unele in limba Latina facute dupa un manuscris din limba greaca, iar altele in limba araba. Mai recent au fost descoperite o serie de manuscrise din limba copta, care se cred a fi de fapt textul original.

Drept maritori crestini

Vorbim despre viata si invataturile Sfantului Antonie. Ne punem intrebarea: Ce l-a determinat pe Sfantul Antonie sa paraseasca viata acestei lumi, sa-si imparta averea sa saracilor si sa-L urmeze pe Hristos. Pana la Sfantul Antonie viata de acest avea o alta randuiala, pe care Sfantul o desavarseste prin modul sau de asceza. La douazeci de ani paraseste familia impartindu-si averea saracilor, care nu era putina, fiind influentat de cuvintele Mantuitorului : ,,Daca doresti sa fii desavarsit, du-te vinde-ti averea ta, imparte-o saracilor, apoi vin-o si urmeaza-mi Mie.“ ( Matei 19,21 ) Acest lucru face Sfantul Antonie si-L urmeaza pe Hristos pentru a se desavarsi, dar nu oricum ci prin lepadarea de patimi. Acest lucru a fost cu putinta la Sfantul Antonie datorita starii sale de mare postitor si de mare rugator.

Sfantul Antonie nu s-a multumit doar cu asceza pe care o facea in colibile de la marginea cetatii Coma si de aceea el paraseste aceasta zona si se retrage in singuratate in apropierea Marii Rosii. Aici a trait in singuratatea rugaciunii timp de douazeci de ani desavarsind modul de postire a unui ascet. Acest post al sau era concretizat din hrana uscata o data pe zi, ajungand sa manance apoi la doua zile, pentru ca in final sa manance o data la patru zile, doar la apusul soarelui, dar si atunci hrana uscata.

Se spune pe buna dreptate ca Sfantul Antonie a fost unul din cei mai mari asceti ai ortodoxiei. El a avut in minte modelul ascetilor Vechiului Testament dar a luat ca exemplu modelul Sfantului Ilie Tesviteanu. Ca si Ilie, Sfantul Antonie a parcurs treptat treptele ascetice ale nevointei, suferind osteneala trupului prin rugaciune. Privegherea a luat-o treptat, ajungand sa petreaca nopti intregi fara somn, iar atunci cand se odihnea se intindea pe o rogojina, pentru ca spre sfarsitul vietii sale sa doarma direct pe pamant.

Una din vorbele intelepte ale Sfantului Antonie este aceasta: ,,cand sunt slab, atunci sunt defapt cel mai puternic“. Smerenia a fost dusa de Sfantul Antonie pe cele mai inalte trepte. Din Patericul Egiptean aflam despre smerenia Sf. Antonie, care ajunsese sa tulbure diavolii, care incepuse sa se teama de atata osteneala a Sfantului. De aceea a incercat cu ajutorul atator ispite sa-l alunge din pustie pe Sfantul Antonie ca sa nu fie luat ca exemplu si de alti ascetic.

Sfantului Antonie i-a fost dat acest dar al grairii cu Dumnezeu cu ajutorul rugaciunii. Pentru aceasta Dumnezeu i-a dat si puterea de al infrunta pe diavol, dar si de ai descoperi acestuia modurile in care ii muncea pe calugari sip e drept-credinciosi, incercand sa-I atraga in imparatia intunericului.

Sfantul Antonie cel Mare a trait mai mult in pustie in locuri retrase, dar el este un mare aparator al crestinilor. A mers de doua ori in Alexandria pentru ai intari in credinta pe crestinii de aici, in timpul persecutiilor lui Dioclitian si Maximian.

El este cel care l-a indemnat pe Sf. Atanasie cel Mare sa mearga la sinodul intai ecumenic de la Niceea, pentru a lupta impotriva invataturilor gresite ale lui Arie.

De la Sf. Atanasie aflam ca Sfantul Antonie a trait 105 ani, lasand in urma sa o multime de ucenici si de monahi. Cand filosofii timpului au venit la Antonie cu gandul de al ispiti, iscodindu-l il intrebau : ,, Ce este mai veche, cunostinta sau cartea? Sau care dintre acestea doua au fost cauza celeilalte? La raspunsurile date de Sf. Antonie ei se intorceau rusinati, dandu-si seama ca ei aveau cunostinte doar despre cunoastere, pe cand Antonie era cunoasterea insasi.

El a fost omul care a atins desavarsirea inca din viata aceasta, a fost un dascal intre dascali , un invatator al invatatorilor, care timp de 85 de ani s-a desavarsit pe sine dar a desavarsit si pe altii. Plin de linistea vietii traita in comuniune cu Dumnezeu prin post si rugaciune, Sf. Antonie a urcat la cele de sus in anul 365 in desertul de pe malul drept al Ninului.

Dupa moartea sa , ucenicii acestuia condusi de Sf. Atanasie au ridicat o manastire pe locul untre si-a dus viata ascetica Sf. Antonie. La cererea sa, Sf. Atanasie a scris un testament prin care Sfantul Antonie cerea ca trupul sau sa fie ingropat departe de lume , unde nimeni nu va sti, pentru ca la sfarsitul lumii, la judecata universala doar el sa il gaseasca pentru a se prezenta cu acesta in fata judecatorului Hristos.

Multa vreme nu s-a stiut de moastele Sf. Antonie. Abia in secolul trecut lavra Sf. Antonie intrand intr-un amplu proces de restaurare, s-au scos la iveala o serie de documente in limba copta, precum si locul unde sunt asezate moastele Sfantului Antonie. Se crede ca mormantul sau s-ar afla sub sfanta masa din Biserica centrala a sfintei Manastiri. Dar cu toate acestea nimeni nu indrazneste sa scoata la lumina moastele Sfantului, pentru a nu se incalca testamentul lasat de acesta.


Iubiti credinciosi
Sa-i multumim Sfantului Antonie cel Mare pentru dragostea cu care ne-a ascultat rugaciunile noastre, rugandul sa le duca mai departe la Tatal ceresc pentru a ne fi indeplinite , iar Sfantului sa-i strigam in permanenta asa:

Om cu firea te-ai aratat, parinte, dar te-ai vazut impreuna cetatean cu ingeri, caci ca un fara de trup ai vietuit pe pamant, Preacuvioase Antonie, lepadand toata purtarea de grija a trupului; pentru aceasta graim tie:
Bucura-te, odrasla cucernicului parinte;
Bucura-te, ramura credincioasei Maicii Sfinte;
Bucura-te, vlastarul cel nevestejit al Egiptului;
Bucura-te, povatuitorul cel mare al pustiului;
Bucura-te, ca din tinerete lui Hristos ai urmat;
Bucura-te, ca fireste de trup te-ai departat;
Bucura-te, aratatorule al cailor monahicesti;
Bucura-te, cel ce voiesti mantuirea muritorilor;
Bucura-te, izbavitorul din inselaciuni ai celor multi;
Bucura-te, datatorul raurilor de tamduiri;
Bucura-te, prin care Dumnezeu s-a preainaltat;
Bucura-te, prin care satana s-a rusinat;
Bucura-te, Parinte Antonie, de Dumnezeu cugetatorule!
Amin.

Preot David Marian , parohia Nuntasi, Constanta

.

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

18 Ianuarie 2014

Vizualizari: 2684

Voteaza:

Sfantul Atonie cel Mare - parintele monahilor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact