Sa nu raspundem cu refuz chemarii lui Dumnezeu

Sa nu raspundem cu refuz chemarii lui Dumnezeu

Duminica a 28-a dupa Rusalii este cunoscuta si sub denumirea de Duminica Sfintilor Stramosi. In cadrul Sfintei Liturghii din aceasta duminica se citeste Pilda celor poftiti la cina (Luca 14, 16-24). Cel care face cina este Dumnezeu Tatal, iar Cel care ii cheama pe oameni la cina stapanului este Hristos. El se numeste slujitor si nu fiu, pentru a ne descoperi cat de importante sunt ascultarea si slujirea in procesul de mantuire. Totodata, trebuie sa stim ca Hristos "n-a venit sa I se slujeasca, ci ca sa slujeasca" (Matei 20, 28), El fiind vestit de profetii Vechiului Testament ca fiind "sluga Domnului" (cf. Isaia 53, 11).

Cina simbolizeaza Imparatia lui Dumnezeu, a carei arvuna este Biserica in lumea aceasta, locul in care se savarseste Sfanta Euharistie. Desi el ne cheama, noi ne aratam preocupati mai mult de trup decat de suflet si din acest motiv refuzam sa participam la cina. Faptul ca nu mentioneaza numarul pe care si-l dorea prezent la cina, indica universalitatea chemarii oamenilor la mantuire. Insa, refuzul pe care omul il ofera ca raspuns la chemarea lui Dumnezeu, ne descopera ca El este mai putin important in viata noastra decat cele create de El. Iar acest refuz, ne lipseste de comuniunea cu El.

Fiul lui Dumnezeu cheama la mantuire intreg neamul omenesc. Mai intai poporul evreu, apoi toate toate popoarele. Face acest lucru pentru ca evreii, fiind cunoscatori ai Legii, cunosteau vointa lui Dumnezeu. Insa tocmai ei refuza sa raspunda chemarii Lui.

Si din textul evangheliei, aflam ca din cauza grijilor exagerate fata de trup, uitam de Dumnezeu. Primul ii spune ca si-a cumparat un ogor si ca trebuie sa-l vada. Ogorul e semnul dorintei nemasurate de avere. Al doilea isi motiveaza lipsa prin cuvintele: "am cumparat cinci perechi de boi si ma duc sa-i incerc". Tainic, cele cinci perechi de boi reprezinta cele cinci simturi ale noastre, sunt chipul omului prins in jugul simturilor. Iar al treilea invitat invoca Taina Casatoriei "mi-am luat femeie, si pentru aceasta nu pot veni", de unde reiese ca o grija exagerata pentru familie duce la instrainarea de Dumnezeu.

Cand evreii, cei cunoscuti si apropiati, cunoscatori ai Legii, refuza, stapanul isi indreapta atentia spre altii, spre cei care nu se gandeau sa ajunga vreodata la o astfel de cinste, sa stea la aceasta cina. Oamenii descrisi ca fiind saraci, betegi, orbi si schiopi, ii simbolizeaza pe cei care nu sunt elite ale societatii, dar care ascultau cuvintele Domnului. Saraci, neputinciosi, orbi si schiopi sunt cei care nu pun trupul mai presus de suflet, sunt persoanele care nu cauta implinirea in valoarea materiala sau prin trup. Dupa chemarea acestora, slujitorul ii vesteste stapanului ca mai este loc si pentru altii la cina, ceea ce ne descopera ca cina lui Dumnezeu este o cina fara de margini, in care singura limita este vointa omului de a participa. Atunci stapanul casei a zis: "iesi la drumuri si la garduri si sileste-i pe toti sa intre, ca sa se umple casa mea". Oamenii gasiti "la drumuri si la garduri" sunt paganii.

De retinut este si faptul ca dupa ce stapanul ii vede pe pagani la masa lui, spune: "nici unul din oamenii aceia care au fost poftiti nu va gusta din cina mea". De aici reiese ca avem libertatea de a spune "nu" relatiei cu Dumnezeu, insa acest raspuns ne face sa pierdem fericirea vesnica, vietuirea intru El.

Preafericitul Parinte Patriarh marturisea intr-o predica inchinata acestei duminici: “Din pericopa evanghelica a celor chemati la Cina vedem ca Dumnezeu, in iubirea Lui milostiva, atotcuprinzatoare, desi are preferinta, in acelasi timp are preocuparea ca toata lumea sa se mantuiasca, sa vina la cunostinta Adevarului. Deci, vedem, pe de o parte, o preferinta, o intaietate, iar pe de alta parte, dorinta ca toti sa se mantuiasca. Cand ne gandim la mantuirea noastra este bine sa ne gandim si la mantuirea altora. Cat mai multi oameni sa aducem la Biserica, cat mai multi sa fie chemati, invitati. Sa-i chemam pe tineri, pe varstnici, pe bolnavi, pe cei neputinciosi. Sigur, respectam libertatea fiecaruia, dar in Evanghelie, pentru a treia categorie de invitati Mantuitorul spune: "Sileste-i sa intre!". Aceasta nu insemna o fortare, ci o staruinta, insistenta ca sa vina. Noi, ca misionari crestini, trebuie sa insistam ca lumea, care e pe drumuri ratacite, pe la garduri de oprelisti, de blocaje si de bariere mentale si spirituale, sa fie adusa in Casa Domnului, la Cina mantuirii”.

Sa luam aminte la cuvintele Sfantului Nicolae Cabasila: "Sfanta Impartasanie este Taina cea mai mare, pentru ca mai incolo de ea nu se mai poate merge, nici nu se mai poate adauga ceva. Caci, de regula, dupa o treapta vine a doua, dupa aceasta a treia si apoi tot asa pana la cea din urma. Dupa Sfanta Impartasanie nu mai este loc unde sa pasesti, de aceea trebuie sa te opresti aici si sa te gandesti cum sa faci ca sa poti pastra pana la sfarsit comoara pe care ai dobandit-o“ .

Evanghelia - Pilda celor poftiti la cina
"Zis-a Domnul pilda aceasta: Un om oarecare a facut cina mare si a chemat pe multi; si a trimis la ceasul cinei pe slujitorul sau ca sa spuna celor chemati: Veniti, ca, iata, toate sunt gata! Si au inceput toti, cate unul, sa-si ceara iertare. Cel dintai i-a zis: Am cumparat un ogor si trebuie sa ies ca sa-l vad; te rog, iarta-ma. Si altul a zis: Cinci perechi de boi am cumparat si ma duc sa-i incerc; te rog, iarta-ma. Al treilea a zis: Femeie mi-am luat si de aceea nu pot veni. Si, intorcandu-se, slujitorul a spus stapanului sau acestea. Atunci, maniindu-se, stapanul casei a zis: Iesi indata in pietele si ulitele cetatii, si pe saraci si pe neputinciosi, si pe orbi si pe schiopi adu-i aici. Si slujitorul a zis: Doamne, s-a facut precum ai poruncit si tot mai este loc. Si a zis stapanul catre sluga: Iesi la drumuri si la garduri si sileste-i sa intre, ca sa mi se umple casa, caci zic voua: Nici unul din barbatii aceia care au fost chemati nu va gusta din cina mea." (Luca 14, 16-24)

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

07 Decembrie 2022

Vizualizari: 10380

Voteaza:

Sa nu raspundem cu refuz chemarii lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 5 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact