Sa nu raspundem cu refuz chemarii lui Dumnezeu

Sa nu raspundem cu refuz chemarii lui Dumnezeu

Duminica a 28-a dupa Rusalii este cunoscuta si sub denumirea de Duminica Sfintilor Stramosi. In cadrul Sfintei Liturghii din aceasta duminica se citeste Pilda celor poftiti la cina (Luca 14, 16-24). Cel care face cina este Dumnezeu Tatal, iar Cel care ii cheama pe oameni la cina stapanului este Hristos. El se numeste slujitor si nu fiu, pentru a ne descoperi cat de importante sunt ascultarea si slujirea in procesul de mantuire. Totodata, trebuie sa stim ca Hristos "n-a venit sa I se slujeasca, ci ca sa slujeasca" (Matei 20, 28), El fiind vestit de profetii Vechiului Testament ca fiind "sluga Domnului" (cf. Isaia 53, 11).

Cina simbolizeaza Imparatia lui Dumnezeu, a carei arvuna este Biserica in lumea aceasta, locul in care se savarseste Sfanta Euharistie. Desi el ne cheama, noi ne aratam preocupati mai mult de trup decat de suflet si din acest motiv refuzam sa participam la cina. Faptul ca nu mentioneaza numarul pe care si-l dorea prezent la cina, indica universalitatea chemarii oamenilor la mantuire. Insa, refuzul pe care omul il ofera ca raspuns la chemarea lui Dumnezeu, ne descopera ca El este mai putin important in viata noastra decat cele create de El. Iar acest refuz, ne lipseste de comuniunea cu El.

Fiul lui Dumnezeu cheama la mantuire intreg neamul omenesc. Mai intai poporul evreu, apoi toate toate popoarele. Face acest lucru pentru ca evreii, fiind cunoscatori ai Legii, cunosteau vointa lui Dumnezeu. Insa tocmai ei refuza sa raspunda chemarii Lui.

Si din textul evangheliei, aflam ca din cauza grijilor exagerate fata de trup, uitam de Dumnezeu. Primul ii spune ca si-a cumparat un ogor si ca trebuie sa-l vada. Ogorul e semnul dorintei nemasurate de avere. Al doilea isi motiveaza lipsa prin cuvintele: "am cumparat cinci perechi de boi si ma duc sa-i incerc". Tainic, cele cinci perechi de boi reprezinta cele cinci simturi ale noastre, sunt chipul omului prins in jugul simturilor. Iar al treilea invitat invoca Taina Casatoriei "mi-am luat femeie, si pentru aceasta nu pot veni", de unde reiese ca o grija exagerata pentru familie duce la instrainarea de Dumnezeu.

Cand evreii, cei cunoscuti si apropiati, cunoscatori ai Legii, refuza, stapanul isi indreapta atentia spre altii, spre cei care nu se gandeau sa ajunga vreodata la o astfel de cinste, sa stea la aceasta cina. Oamenii descrisi ca fiind saraci, betegi, orbi si schiopi, ii simbolizeaza pe cei care nu sunt elite ale societatii, dar care ascultau cuvintele Domnului. Saraci, neputinciosi, orbi si schiopi sunt cei care nu pun trupul mai presus de suflet, sunt persoanele care nu cauta implinirea in valoarea materiala sau prin trup. Dupa chemarea acestora, slujitorul ii vesteste stapanului ca mai este loc si pentru altii la cina, ceea ce ne descopera ca cina lui Dumnezeu este o cina fara de margini, in care singura limita este vointa omului de a participa. Atunci stapanul casei a zis: "iesi la drumuri si la garduri si sileste-i pe toti sa intre, ca sa se umple casa mea". Oamenii gasiti "la drumuri si la garduri" sunt paganii.

De retinut este si faptul ca dupa ce stapanul ii vede pe pagani la masa lui, spune: "nici unul din oamenii aceia care au fost poftiti nu va gusta din cina mea". De aici reiese ca avem libertatea de a spune "nu" relatiei cu Dumnezeu, insa acest raspuns ne face sa pierdem fericirea vesnica, vietuirea intru El.

Preafericitul Parinte Patriarh marturisea intr-o predica inchinata acestei duminici: “Din pericopa evanghelica a celor chemati la Cina vedem ca Dumnezeu, in iubirea Lui milostiva, atotcuprinzatoare, desi are preferinta, in acelasi timp are preocuparea ca toata lumea sa se mantuiasca, sa vina la cunostinta Adevarului. Deci, vedem, pe de o parte, o preferinta, o intaietate, iar pe de alta parte, dorinta ca toti sa se mantuiasca. Cand ne gandim la mantuirea noastra este bine sa ne gandim si la mantuirea altora. Cat mai multi oameni sa aducem la Biserica, cat mai multi sa fie chemati, invitati. Sa-i chemam pe tineri, pe varstnici, pe bolnavi, pe cei neputinciosi. Sigur, respectam libertatea fiecaruia, dar in Evanghelie, pentru a treia categorie de invitati Mantuitorul spune: "Sileste-i sa intre!". Aceasta nu insemna o fortare, ci o staruinta, insistenta ca sa vina. Noi, ca misionari crestini, trebuie sa insistam ca lumea, care e pe drumuri ratacite, pe la garduri de oprelisti, de blocaje si de bariere mentale si spirituale, sa fie adusa in Casa Domnului, la Cina mantuirii”.

Sa luam aminte la cuvintele Sfantului Nicolae Cabasila: "Sfanta Impartasanie este Taina cea mai mare, pentru ca mai incolo de ea nu se mai poate merge, nici nu se mai poate adauga ceva. Caci, de regula, dupa o treapta vine a doua, dupa aceasta a treia si apoi tot asa pana la cea din urma. Dupa Sfanta Impartasanie nu mai este loc unde sa pasesti, de aceea trebuie sa te opresti aici si sa te gandesti cum sa faci ca sa poti pastra pana la sfarsit comoara pe care ai dobandit-o“ .

Evanghelia - Pilda celor poftiti la cina
"Zis-a Domnul pilda aceasta: Un om oarecare a facut cina mare si a chemat pe multi; si a trimis la ceasul cinei pe slujitorul sau ca sa spuna celor chemati: Veniti, ca, iata, toate sunt gata! Si au inceput toti, cate unul, sa-si ceara iertare. Cel dintai i-a zis: Am cumparat un ogor si trebuie sa ies ca sa-l vad; te rog, iarta-ma. Si altul a zis: Cinci perechi de boi am cumparat si ma duc sa-i incerc; te rog, iarta-ma. Al treilea a zis: Femeie mi-am luat si de aceea nu pot veni. Si, intorcandu-se, slujitorul a spus stapanului sau acestea. Atunci, maniindu-se, stapanul casei a zis: Iesi indata in pietele si ulitele cetatii, si pe saraci si pe neputinciosi, si pe orbi si pe schiopi adu-i aici. Si slujitorul a zis: Doamne, s-a facut precum ai poruncit si tot mai este loc. Si a zis stapanul catre sluga: Iesi la drumuri si la garduri si sileste-i sa intre, ca sa mi se umple casa, caci zic voua: Nici unul din barbatii aceia care au fost chemati nu va gusta din cina mea." (Luca 14, 16-24)

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

07 Decembrie 2022

Vizualizari: 10314

Voteaza:

Sa nu raspundem cu refuz chemarii lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 5 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact