Mantuirea - averea care trebuie cautata

Mantuirea - averea care trebuie cautata

"In vremea aceea un om oarecare s-a apropiat de Iisus si L-a intrebat zicand: Invatatorule bune, ce sa fac ca sa mostenesc viata vesnica? Iar Iisus i-a zis: pentru ce Ma numesti bun? Nimeni nu este bun, decat numai singur Dumnezeu. Stii poruncile: sa nu faci desfranare, sa nu ucizi, sa nu furi, sa nu fii marturie mincinoasa; cinsteste pe tatal tau si pe mama ta. Iar el I-a raspuns: toate acestea le-am pazit din tineretile mele. Auzind acestea, Iisus i-a zis: inca una iti mai lipseste. Vinde toate cate ai si le imparte saracilor si vei avea comoara in ceruri; apoi vino si urmeaza Mie.

Dar el, auzind acestea, s-a intristat, caci era foarte bogat. Vazandu-l ca s-a intristat, Iisus a zis: cat de greu vor intra in imparatia lui Dumnezeu cei ce au averi! Caci mai lesne este pentru camila sa treaca prin urechile acului, decat pentru bogat sa intre in imparatia lui Dumnezeu. Iar cei care au auzit acestea au zis: atunci cine poate sa se mantuiasca? Iar Dansul a raspuns: cele ce nu sunt cu putinta la oameni sunt cu putinta la Dumnezeu". (Luca 18, 18-27) 

Din nou trebuie sa vorbim despre bogatie. Din nou incercam sa explicam ca oricat de multe bunatati am avea, nimic din toate acestea nu ne vor ajuta la mantuire. Intr-adevar, are omul o inclinatie catre "a avea" al lui, acest "al meu" si "al tau" care nasc numai dihonii si strica armonia vietii; dar nimic lumesc din al meu nu poate sa ma mantuiasca, pentru ca poate "am adunat comori siesi" (cf. Luca 12, 21)

Cu totii apartinem unei familii, suntem copii si frati intre noi. Singura diferenta este gradul de rudenie. In clipa in care incetez sa impart ceea ce am cu fratii mei si delimitez ce este "al meu" de restul, nu fac altceva decat sa produc o ruptura din care vor suferi si ceilalti. Nimic nu este mai bineplacut Domnului ca dragostea dintre frati si respectul fata de parinti. Spune psalmistul David: "Iata acum: ce este atat de bun sau atat de frumos decat sa locuiasca fratii impreuna?" (Ps. 132,1)

Cand ai acestea doua: dragostea si respect, atunci binecuvantarea lui Dumnezeu te va insoti in tot timpul vietii tale si tot ce ai se va inmulti spre slava Lui. Niciodata nu isi va retrage Dumnezeu binecuvantarea de la cei neprihaniti si blanzi.

Daca duminica trecuta Mantuitorul spunea o pilda despre un bogat caruia ii rodise tarina, iata ca acum suntem in fata unui personaj real - un dregator. O clipa parca rupta din realitatea vietii cotidiene. Un om bogat, care vrea sa mosteneasca viata de veci. pazea poruncile, dar isi iubea avutiile. Este usor sa tii "legea", dar important este ce iubesti. Hristos nu se uita cu ce esti imbracat, vede adancul inimii tale. vrea sa comunice cu sentimentul, nu cu ratiunea. Pleca dregatorul intristat de langa Hristos, nu pentru ca nu i-ar fi raspuns, ci pentru ca nu i-a placut raspunsul.

Insa cat de minunat se leaga totul: ieri o povestioara, azi o certitudine; iar intelesul este ca Hristos nu a vorbit despre teorii si sisteme de imbunatatire ale sufletului pe calea binelui, ci stiind framantarile si neputintele omului, ne arata de fiecare data care este calea mantuirii si cat de debusolati suntem noi.

"Omul devine crestin printr-o invatatura sanatoasa, el nu se naste asa!" spunea Tertullian, insa aceasta invatatura sanatoasa poate dauna grav "fericirii" pamantesti. Este greu omului sa se increada in altcineva, pana nu s-a convins ca se poate "lasa la mana lui". Cu atat mai mult in Hristos! Inca nu v-a castigat increderea?. Sa se uite fiecare in urma lui si va vedea prezenta Lui in viata personala.

Fara indoiala Mantuitorul stia ca dregatorul bogat pazea poruncile, stia de asemenea si cat este de legat de bunurile pe care le are. Dar faptul ca i le repeta ne dezvaluie gingasia cu care aminteste si celorlalti prezenti ca trebuie sa le respecte si ei, dar si talcuieste lor in legatura cu bogatiile acestei lumi. Cu totii suntem supusi ispitei, indemnului la pacat, dar asta nu inseamna ca ne putem lasa invinsi de ispita. Sunt trei fronturi de lupta ale crestinului dupa cum spun Sfintii Parinti: eu-ul, vrajmasul si lumea.

Adica omul este supus ispitei dinauntru -pofta trupului (mancare, bautura, desfranare), pofta ochilor (bogatiile) si pofta inimii (trufia vietii, mandrie)-, si ispita din afara care vine de la vrajmasul si de la lume. Vedeti cat de mult se leaga intre ele?.

Vrajmasul se poate ascunde in spatele lumii, dar si lumea se poate ascunde in spatele vrajmasului. Este nevoie de discernamant pentru a deosebi duhurile. Si multi sunt cei care ne vor "binele", dar nu toti ne invata ce ne este de folos.

Cine nu se poate stapani la mancare incet-incet nu se va mai stapani nici la bautura; dupa aceea carnea vrea carne -trupul vrea trup- si astfel ajunge omul sa desfraneze; cautand mereu cu ochii dupa frumuseti va fi atras si de stralucirea aurului, a luxului; iar in cele din urma mandria se va cuibari in sufletul lui, deoarece are totul din belsug si slujeste trupului.

Trist este ca atunci cand pofta este satisfacuta, de cele mai multe ori se transforma in viciu. Viciile devin mod de viata, mandria va fi criteriul dupa care va actiona in viata de zi cu zi. Cu mandrie ajunge omul sa aiba o atitudine de superioritate sau dispret fata de ceilalti oameni. Aroganta se cultiva in cercurile "inalte", smerenia este straina si de neinteles. Nu este aceasta o caracteristica bogatului?

Nu inseamna ca toti bogatii sunt mandri, dar toti au un numitor comun: iubirea de arginti. Daca nu ar fi existat aceasta, nu ar fi bogati acum! Iar milostenia celui care o face in fata camerelor de televiziune, care cauta sa o afle toata lumea prin toate mijloacele posibile, nu are nicio valoare in fata lui Dumnezeu. Nu pentru ca nu vrea Domnul sa facem milostenii, ci ca in astfel de cazuri cel care face donatiile isi satisface mandria de a fi "mai bun" decat ceilalti.

Iubirea de argint naste pofte nesatioase, atata patimi, duce la inselaciune, furt, minciuna, nedreptate, apasarea oamenilor saraci, etc. Sf. Ap. Pavel spune ca: "iubirea de argint este radacina tuturor relelor si cei ce au poftit-o cu infocare au ratacit de la credinta si s-au strapuns cu multe dureri" (1 Tim. 6,10). Oare aceasta nu fost pricina dureri dregatorului de astazi?

Daca bogatia lumii acesteia ar fi putut adauga viata, sau ar fi putut sa mantuiasca, atunci faraonii inca ar mai fi trait, sau Raiul ar fi fost cumparat de cei bogati si saracii nu ar fi avut nicio sansa de mantuire. Raiul nu-i un club al celor alesi (dupa conceptiile noastre lumesti), ci o familie mare ce iubeste neconditionat si fara interes, curat si respectuos.

Inima este cea care tine trupul in viata, insa din cate se pare tot de ea depinde si viata viitoare. Vei fi bogat cu adevarat atunci cand Il vei iubi pe Hristos mai mult decat averea pamanteasca, pentru ca acolo unde este inima ta, acolo este si bogatia ta.



Arhim. Siluan Visan

.

Despre autor

Siluan Visan Arhim. Siluan Visan

Senior editor
153 articole postate
Publica din 01 Ianuarie 2011

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 5547

Voteaza:

Mantuirea - averea care trebuie cautata 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact