Simbolistica crucii in ortodoxie

Simbolistica crucii in ortodoxie

Inainte de toate, pentru a patrunde in tainele simbolisticii crucii trebuie sa pornim de la definitia acestuia. Simbolul este un lucru sau un obiect material a carui vedere trezeste in minte o idee abstracta. De exemplu, pestele, la inceputurile crestinismului, a fost simbolul acestora, ancora simbolizeaza nadejdea, ramura de maslin, pacea, drapelul ostasesc este simbolul patriei, culoarea neagra este simbolul doliului sau al tristetii, sarpele este simbolul intelepciunii, vulpea al sireteniei, cainele al fidelitatii etc.

In traditia crestina, exista un fel de a vorbi prin simboluri sau simbolic, care se mai numeste si vorbire parabolica. Cel mai stralucit exemplu de vorbire parabolica sunt pildele Mantuitorului Hristos, in care semanatorul, stapanul de vie, stapanul de casa, imparatul sunt simboluri ale lui Dumnezeu, iar samanta este cuvantul Sau, via este Legea lui Moise, lucratorii sai sunt iudeii etc.



Pe de o parte, scopul intrebuintarii simbolurilor in crestinism a fost acela de a face mai lesne inteleasa si de catre cei simpli ideea abstracta ce o reprezinta acestea, iar pe de alta parte, de a se feri de profanarea vulgului, ideile mai inalte si greu de inteles. Cei dintai crestini s au servit mult de simboluri, mai ales pentru cel din urma motiv, pentru ca misterele crestine sa nu fie luate in deradere de pagani, care nu le intelegeau. Din aceasta motiv, comunicarea in crestinism, indeosebi, asa cum se gaseste in catacombe, consta aproape numai din simboluri. Astfel, Dumnezeu Tatal, era simbolizat printr o mana ce iese din nori, printr un rug de foc, printr un om inaripat, iar pestele indica faptul ca esti crestin si, multe altele. Apoi, cultul crestin ortodox este presarat cu o multitudine de simboluri, fiecare avand o semnificatie aparte, in special, pentru cei care aleg sa duca o viata crestina ortodoxa autentica.

In conceptia traditiei ortodoxe, crucea are patru semnificatii si anume: obiect material, simbol, putere, jertfa. Crucea a insemnat dintotdeauna inceputul si sfarsitul, cerul si pamantul, viata si moartea. Crucea reprezinta cheia care deschide usa mantuirii. De ce aceasta? Pentru ca timpul crucii imbratiseaza totul si pe toate le purifica. Tatal este dragostea care crucifica, Fiul este dragostea crucificata, Sfantul Duh este puterea de neinvins a crucii. „Cheia catre paradis este Crucea lui Iisus”, ne spune si Sfantul Ioan Damaschin.

Crucea inseamna materie si spirit, simbol, putere, jertfa si mantuire. Nu exista mantuire in afara crucii si a suferintei. Porti cu tine o cruce, o suferinta, o durere, atunci sa sti ca ai in mana cheia mantuirii tale. Crucea-devotiune este unicul raspuns: „Daca nu se poate ca paharul acesta sa treaca de la mine… fie voia Ta!”.

Crucea, intr-un inteles mai larg, simbolizeaza credinta crestina, dar ea are mult mai multe semnificatii in traditia ortodoxiei. In primul rand, crucea are un rol determinant intr-o noua restaurare a omului in planul vesnic al dumnezeirii. De altfel, Iisus Hristos a murit pe cruce nu pentru pacatele sale, caci El a fost fara de pacat, ci El s-a jertfit pentru pacatele noastre, ale tuturor si pentru pacatele fiecarei persoane in parte. El ne da o lectie, pe viu, de rascumparare a fiecarui suflet in parte.

In al doilea rand, crucea este cel mai mare pedagog al omului. De la cruce, putem deslusii tainele ascunse ale vietii si ale mortii. Ea ne arata sensul vietii care este credinta crestina. Ea ne indruma pasii pe calea vietii, ferindu-ne de necazuri si ispite. Crucea ne povatuieste “sa omoram saltarile trupului nostru” pentru ca prin patimile lui hristos sa ne facem si noi partasi imparatiei ceresti a lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, asa cum ne spune traditia ortodoxiei “Crucea pe umeri purtandu-si hristos ne-a lasat pilda noua, tuturor cum sa putem sa traim intru El, ca sa ne putem preamari cu El”.

Apoi, crucea, pe langa rascumpararea sufletelor oamenilor, are un rol de regenerare a intregului univers, ea cautand sa aduca la rosturile ei dintru inceput intreaga creatie. Evident ca sensul adevarat al acestei lucrari providentiale este de restaurare a intentiilor ordinii divine de la inceput. Iata, asadar, cum patimile si moartea pe cruce a Mantuitorului au omorat intr-adevar pacatul si a odraslit din impacarea cu Dumnezeu o innoire a omului si a universului.

Crucea-Logos este miscarea spre ceruri, talauzire care nu poate fi oprita si cununa timpului se face prin puterea lucrarii in Biserica. Dumnezeu poate totul in afara de a-l constrange pe om sa il iubeasca. Prin urmare cel care isi asuma crucea isi asuma cerurile „ravnitoare si insetate dupa iubirea pamantului”. Crucea inseamna a imbraca camasa mortii pentru Hristos, adica camasa pacatului lumii acesteia. In acest sens, un exemplu elocvent il reprezinta monahii. Pentru ei calea crucii inseamna multa osteneala si, uneori, stradanii eroice. Fiecare poate deveni un erou prin purtarea crucii lui Hristos.

Asadar, Crucea este semnul biruintei vietii asupra mortii, este expresia dragostei supreme a dumnezeirii pentru intreaga umanitate, dar si pentru fiecare persoana in parte, in asa fel incat, orice fiinta omeneasca, prin osteneli personale, sa poata dobandi viata vesnica.
Numai prin crucea lui Hristos omul poate pasi in univers ca rege si imparat. Amin!

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!

Doamne ajuta!
Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
519 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

20 Septembrie 2014

Vizualizari: 11670

Voteaza:

Simbolistica crucii in ortodoxie 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact