Predica despre Judecata de Apoi

Predica despre Judecata de Apoi

„Toţi trebuie să ne înfăţişăm înaintea judecăţii lui Hristos, ca să ia fiecare după cele ce a făcut prin trup, ori bine ori rău.” (II Corinteni 5, 10; Romani 14, 10)

Iubiţi credincioşi

Una din lucrările duhovniceşti folositoare ale minţii noastre este şi cugetarea la dreapta şi înfricoşătoarea Judecată de Apoi a lui Dumnezeu. Cine va avea în minte mereu ziua şi ceasul ieşirii sale din viaţă şi a stării lui înaintea Mântuitorului nostru Iisus Hristos la Judecată îşi va petrece zilele vieţii sale cu frica şi cu cutremur1. Cine este conştient că pentru tot cuvântul deşert va da socoteală în ziua Judecăţii2, totdeauna îşi înfrânează limba şi îşi cumpăneşte cuvintele sale cu multă chibzuinţă.

Cine nu uită că Fiul lui Dumnezeu îi va judeca pe desfrânaţi şi pe preadesfrânaţi3, acela se nevoieşte şi se luptă până la moarte pentru a-şi stăpâni trupul şi a-l păzi curat, ca să nu alunece în prăpastia desfrâului. Cine este conştient că până şi privirea unei femei cu poftă se socoteşte desfrânare4 5, unul ca acela cu mare frică de Dumnezeu îşi va păzi ochii şi mintea ca sa nu vadă deşertăciuni.

Cine cugetă la cuvintele Sfintei Scripturi, potrivit cărora şi pentru gândurile şi poftele inimii vom fi cercetaţi în ziua Judecăţii de Apoi6, îşi va păzi mintea şi inima7 spre a le face izvor al vieţii, iar nu al morţii. Cine cugetă că la Judecata de Apoi toate tainele inimii noastre vor fi date pe faţă8 se păzeşte pe sine de orice păcat, fiind cu luare-aminte la toate gândurile şi înclinările inimi: sale. Unul ca acesta, dacă vă greşi cu ceva, prin gânduri şi intenţii rele, îndată se căieşte din inimă şi aleargă să se mărturisească la duhovnic, primind dezlegare şi iertare de la Dumnezeu9.

Cine îşi aduce aminte totdeauna că oamenilor le este rânduit ca o dată să moară şi după aceea să fie judecaţi10, cu mare evlavie şi frică de Dumnezeu îşi petrece toate zilele vieţii sale pe pământ, ca în ziua dreptei judecăţi să capete milă şi îndurare de la Hristos.

Acum să aducem unele mărturii din Sfânta Scriptură despre înfricoşătoarea Judecată de Apoi. Vom începe cu Sfântul prooroc Moise, care, amintind de Cartea vieţii cea din ziua Judecăţii, atunci când a greşit poporul lui Israel şi a făcut viţel de aur căruia i s-a închinat, făcându-se astfel vrednici de mânia şi urgia lui Dumnezeu, a zis către Cel Preaînalt: Şi acum, de vrei să ierţi lor păcatul, iartă-l, iar de nu, atunci şterge-mă pe mine din Cartea Ta, care ai scris11.

Sfântul prooroc şi împărat David, proorocind despre amândouă venirile lui Hristos în lume, prima pentru mântuire şi a doua pentru judecată, a zis: Că vine, vine să judece pământul12. Apoi, arătând că Judecata de Apoi va fi după ce se va împlini numărul îngerilor căzuţi din cer prin sufletele cele sfinte şi mântuite, zice: Judeca-va întru neamuri, plini-va căderile, zdrobi-va capetele multora pe pământ13 14 15 16.

Şi iarăşi, arătând luminat despre Judecată, zice: Iar Domnul rămâne în veac. Gătit-a la judecată scaunul Său. El va judeca lumea cu dreptate, judeca-va noroadele cu îndreptară. Dumnezeul dumnezeilor, Domnul a grăit şi a chemat pământul5. Judeca-va lumea întru dreptate şi popoarele întru adevărul Său18.

Sfântul prooroc Ieremia, arătând prin Duhul Sfânt despre Judecata Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Cel din seminţia lui David după trup, zice: Iată vin zile, zice Domnul, când voi ridica lui David odraslă dreaptă şi va împărăţi ca împărat şi va înţelege şi va face judecată şi dreptate pe pământ17. Eu sunt Domnul Cel ce cere inimile şi rărunchii, ca să dau fiecăruia după căile lui şi după roada faptelor lui18 19 20.

Sfântul şi dreptul Iov, cel atât de mult răbdător, amintind de judecată, zice: Cum va fi drept muritorul la Domnul? Că de va vrea să se judece cu El, nu va putea să grăiască împotriva nici unui cuvânt al Lui din o mie. Sfântul Prooroc Iezechiel, vorbind ca din partea lui Dumnezeu cu Israel, îşi aminteşte de judecata dreaptă a lui Dumnezeu, zicând: Oare căile voastre sunt drepte? Pentru aceasta pe fiecare după calea lui vă voi judeca pe voi, casa lui Israel, zice Domnul Intoarceţi-vă şi vă abateţi de la toate păgânătăţile voastre şi nu vă voi certa de nedreptateSfântul prooroc Isaia zice şi el despre judecată: Intraţi în pietre şi vă ascundeţi în pământ, de faţa fricii Domnului şi de mărirea tăriei Lui, când Se va scula să piardă pământul21 22.

Despre Judecata de Apoi vorbeşte şi Sfântul prooroc Ioil, astfel: Trimiteţi seceri că a sosit secerişul; intraţi şi călcaţi că este plin jgheabul, că s-au înmulţit răutăţile lor.

Glasuri au răsunat în valea judecăţii. Soarele şi luna se vor întuneca şi stelele îşi vor ascunde lumina lor. Şi Domnul din Sion va striga şi din Ierusalim îşi va da glasul Său. Şi se va clăti cerul şi pământul şi Domnul Se va îndura de poporul Său şi va întări pe fiii lui Israel22. Iar Sfântul prooroc Daniel vorbeşte astfel despre judecată: Văzut-am până ce s-au pus scaunele şi a şezut Cel vechi de zile. Şi îmbrăcămintea Lui era albă ca zăpada, şi părul capului Lui ca lâna curată; scaunul Lui pară de foc, roţile Lui foc arzător. Râu de foc curgea ieşind dinaintea Lui; mii de mii îi slujeau şi miriade de miriade stăteau înaintea Lui; Judecătorul a şezut şi cărţile s-au deschid.

In continuare vom prezenta şi câteva mărturii, din numeroasele existente, pe care le dau Sfinţii Evanghelişti şi Apostoli şi Sfinţii Părinţi în legătură cu înfricoşătoarea Judecată de Apoi.

Sfântul Apostol Petru spune despre Judecata de Apoi astfel: De vreme ce Dumnezeu n-a cruţat pe îngerii care au păcătuit, ci, legându-i cu legăturile întunericului în iad, i-a dat să fie păziţi până la judecată24. Apoi zice: Domnul ştie să scape din ispite pe cei binecredincioşi, iar pe cei nedrepţi să-i păstreze, ca să fie pedepsiţi în ziua judecăţii...25. Şi iarăşi: Iar când se va arăta Mai-marele păstorilor, veţi lua cununa slavei cea neveştejită23 24 25 26 27 28.

La rândul său, Sfântul Apostol Pavel zice despre Judecata de Apoi: De aceea, nu judecaţi ceva mai înainte de vreme până ce va veni Domnul, Care va lumina cele ascunse ale întunericului şi va vădi sfaturile inimilor. Şi atunci fecare va avea de la Dumnezeu lauda21. Şi iarăşi: Iar vouă, celor necăjiţi, să vă dea odihnă, împreună cu noi, la arătarea Domnului Iisus din cer, cu îngerii puterii Sale, în văpaie de foc, osândind pe cei ce nu cunosc pe Dumnezeu şi pe cei ce nu se supun Evangheliei Domnului nostru Iisus Hristos28. în alt loc, amintind tot despre judecată, zice: De acum mi s-a gătit cununa dreptăţii, pe care Domnul îmi va da-o în ziua aceea, El, Dreptul Judecător, şi nu numai mie, ci şi tuturor celor ce au iubit arătarea Lui29 30.

Despre Judecata de Apoi vorbeşte şi Sfântul Evanghelist Ioan, redând cuvintele Mântuitorului: Nu vă miraţi de aceasta; că vine ceasul în care toţi cei din morminte vor auzi glasul Lui şi vor ieşi cei ce au făcut cele bune întru învierea vieţii, iar cei ce au făcut cele rele, întru învierea judecăţii. In alt loc zice: Tatăl nu judecă pe nimenici toată judecata a dat-o Fiuluica toţi să cinstească pe Fiul, precum cinstesc pe Tatăl. Cel ce nu cinsteşte pe Fiul, acela nu cinsteşte nici pe Tatăl Care L-a trimis. Apoi zice: Şi acum, copiii mei, rămâneţi întru El, ca să aveţi îndrăzneală când Se va arăta şi să nu ne ruşinăm de El la venirea Lui.

La Apocalipsă se vorbeşte şi mai clar de ceasul Judecăţii de Apoi: Am văzut apoi un tron mare alb şi pe Cel ce şedea pe el, iar dinaintea feţei Lui pământul şi cerul au fugit şi loc nu s-a mai găsit pentru ele. Şi am văzut pe morţi, pe cei mari şi pe cei mici, stând înaintea lui Dumnezeu şi cărţile au fost deschise. Şi o altă carte a fost deschisă, care este Cartea vieţii; şi morţii au fost judecaţi din cele scrise în acele cărţi, potrivit cu faptele lor. Şi marea a dat înapoi pe morţii din ea; şi moartea şi iadul au dat pe morţii lor şi a fost judecat fiecare după faptele sale31 32 33.

Tot în Apocalipsă se spune: Şi am văzut când a deschis pecetea a şasea, iată, cutremur mare s-a făcut şi soarele s-a făcut negru ca un sac de păr şi luna întreagă s-a înroşit ca sângele; şi stelele cerului au căzut pe pământ, precum smochinul leapădă smochinele cele crude când se clăteşte de vânt. Şi cerul s-a strâns ca o carte, învăluindu-se, şi tot muntele şi ostrovul s-au mutat din locurile lor. Şi împăraţii pământului şi domnii, precum şi bogaţii, şi căpeteniile, şi cei puternici, şi tot robul, şi cel slobod s-au ascuns în peşteri şi în pietrele munţilor, strigând pietrelor şi munţilor: Cădeţi peste noi şi ne ascundeţi pe noi de faţa Celui ce şade pe scaun şi de mânia Mielului; că a venit ziua cea mare a mâniei Lor şi cine va putea să stea?34.

Iubiţi credincioşi,

Până aici v-am arătat câteva din preamultele mărturii despre Judecata de Apoi, de la Sfinţii Prooroci şi de la Sfinţii Apostoli şi Evanghelişti. Dar oare cine ne-a arătat nouă mai luminat decât toţi proorocii, Apostolii şi Evangheliştii, despre Judecata cea mare a lui Dumnezeu? Cu adevărat, nimeni altul, decât însuşi Domnul Dumnezeul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Ziditorul a toată lumea35.

Domnul nostru Iisus Hristos, Cel ce va judeca lumea, ne-a descoperit, din dragostea cea negrăită ce o are pentru neamul omenesc, cele legate nu numai de ziua venirii Sale la Judecată, ci şi semnele premergătoare ei. Aceasta a făcut-o pentru ca noi să ştim că se apropie ziua venirii Lui şi, cunoscând aceasta, să ne pregătim din vreme cu pocăinţa cea adevărată şi din toată inima pentru păcatele noastre, cu mare trezvie şi grijă sfântă, ca să nu vină peste noi ziua aceea fără veste şi să ne găsească nepregătiţi şi vrednici de osândă.

După însăşi mărturia Domnului nostru Iisus Hristos, semnele vestitoare ale sfârşitului lumii şi ale venirii Sale la înfricoşătoarea Judecată de Apoi vor fi acestea:
Mai întâi vor veni în lume mulţi prooroci mincinoşi’ în numele lui Hristos, şi pe mulţi vor amăgi36. Aceştia vor face semne mari şi minuni cu puterea diavolilor37. Aceşti hristoşi mincinoşi sunt reprezentaţi în Apocalipsă în persoana fiarei ce iese din pământ şi are coarne de miel, vorbind ca un balaur38. Aceştia vor lua putere din duhul lui Antihrist şi al satanei pentru a face minuni false şi năluciri diavoleşti. Ei nu vor veni să se închine icoanei lui Hristos, a Maicii Domnului şi a sfinţilor lui Dumnezeu, ci numai chipului lui Antihrist39.

Prooroci mincinoşi sunt toţi cei care zic că ei cred în Hristos şi întemeiază secte şi erezii, rătăcind de la adevăr. Aceştia, după mărturia Sfântului Andrei al Cezareei, sunt închipuiţi de „calul negru” din Apocalipsă40, pe care şade diavolul şi toţi conducătorii ereticilor. Se închipuiesc printr-un cal negru, fiindcă au mintea înnegrită şi întunecată de diavolul, precum şi pentru întunecimea credinţei lor rele. Iar cântarul celui ce şade pe calul cel negru este Sfânta şi dumnezeiasca Scriptură, pe care toţi ereticii şi sectanţii o cumpănesc după mintea lor stricată de diavol; fiindcă ei uneori «adaugă, după părerea lor cea rea, iar alteori întorc înţelesul unor cuvinte din dreptarul Sfintei Scripturi după cum le convine, spre a-şi susţine rătăcirea lor mincinoasă, necălăuzindu-se de cumpăna cea dreaptă şi sfântă a adevărului propovăduit de către Sfânta Biserică a lui Hristos41. Aceşti prooroci mincinoşi, care schimbă înţelesul Sfintei şi dumnezeieştii Scripturi după părerea lor, nu vor să ştie că nu suferă cuvântul lui Dumnezeu nici adăugire şi nici scădere, după cum însuşi porunceşte: Să nu adăugaţi la cuvântul pe care-l poruncesc Eu vouă şi să nu scădeţi din el.

Hristoşii mincinoşi mai sunt închipuiţi şi de calul cel galben de la Apocalipsă43, căci ei întru toate se vor făţărnici şi vor fi vicleni, spre a-i amăgi pe mulţi. Cel ce şade pe acest cal, pe aceşti hristoşi mincinoşi, este ea, zavistia diavolească, căreia mai cu dinadinsul îi este numele moarte; iar iadul merge în urma morţii, însemnând că munca gheenei urmează hristoşilor mincinoşi ca şi proorocilor mincinoşi. Puterea cea dată lor - cu îngăduinţa lui Dumnezeu - de a ucide pe oameni cu sabia înseamnă hulele limbilor lor necurate; uciderea cu foametea arată lipsirea cuvântului lui Dumnezeu, iar uciderea cu fiarele pământului arată năravurile lor cele de fiară44.

Aşadar, deosebirea dintre proorocii mincinoşi şi hristoşii mincinoşi care vor veni şi care sunt acum în lume, este că primii schimbă dreapta credinţă cu erezii şi rătăciri sectare, iar cei de pe urmă - cu îngăduinţa lui Dumnezeu, spre lămurirea drept- credincioşilor -, vor avea şi putere de la diavoli să facă semne şi minuni mari, înşelând de ar putea şi din cei aleşi, după cum ne-a spus Mântuitorul mai dinainte45.

Mântuitorul ne mai spune următoarele despre sfârşitul lumii: Veţi auzi de războaie şi de veşti de războaie; luaţi seama să nu vă speriaţi, căci trebuie sâ fie toate; dar încă nu va fi sfârşitul. Căci se va ridica neam împotriva altui neam şi împărăţie împotriva altei împărăţii şi va fi foamete şi ciumă şi cutremur mare pe alocuri. Dar toate acestea sunt numai începutul durerilor.

Alt semn premergător sfârşitului lumii şi venirii lui Hristos la Judecata de Apoi va fi şi predicarea Evangheliei la toate popoareld1. Aici este un lucru tainic şi greu de înţeles, căci unul dintre Sfinţii Evanghelişti zice: Mai întâi Evanghelia trebuie a se propovădui la toate neamurilei8, iar Sfântul Evanghelist Matei zice: Şi se va predica această Evanghelie a împărăţiei în toată lumea, spre mărturie la toate popoarele şi atunci va veni sfârşitul. Deci, de se va predica numai spre mărturie, atunci putem aştepta sfârşitul în orice ceas, deoarece Sfânta Evanghelie a ajuns spre mărturie până acum la toate popoarele lumii, nefiind vreun loc în lume unde nu s-a auzit până acum de religia creştină şi despre Domnul nostru Iisus Hristos. Iar dacă trebuie să creadă în Evanghelie şi să se boteze absolut toate popoarele cu botezul creştinesc, atunci mai este încă multă vreme, deoarece nici o jumătate din populaţia pământului nu este creştinată.

Alte semne care vor fi înainte de venirea Domnului nostru Iisus Hristos la Judecata de Apoi, după mărturia Lui, vor fi şi acestea: Va fi mare prigonire asupra creştinilor pentru mărturisirea numelui lui Hristos46 47 48 49 50. Vor fi mari necazuri şi strâmtorări care n- au mai fost de la începutul lumii51. Mulţi se vor sminti din credinţă şi se vor vinde şi se vor urî unii pe alţii52 53. Mulţi vor veni în numele lui Hristos şi vor zice: Eu sunt Hristos; şi pe mulţi vor înşela, iar din pricina înmulţirii fărădelegilor dragostea multora se va răcI.

Iar semnele cele mai apropiate de venirea Domnului vor fi: întunecarea soarelui şi a lunii, căderea stelelor din cer şi clătinarea puterilor cerurilor54 55 56 57. După aceasta se va arăta Sfânta Cruce pe norii cerului, după mărturia Domnului, Care spune: Atunci se va arăta pe norii cerului semnul Fiului Omului şi, văzând acest semn, vor plânge şi se vor tângui toate popoarele pământului, căci în urma lui vor vedea pe Fiul Omului, venind pe norii cerului cu putere şi cu slavă multă. Indată după aceasta vor începe să se audă milioane de trâmbiţe ale dumnezeieştilor îngeri. Unii se întreabă dacă va fi una sau mai multe trâmbiţe, deoarece Apostolul neamurilor, Pavel, zice: întru glasul trâmbiţei celei de apoI, iar Sfânta Evanghelie zice: Şi va trâmbiţa prin îngerii Săi cu sunet mare de trâmbiţe. însă Sfântul Ioan Gură de Aur spune desluşit: „Dacă mulţi vor fi îngerii, multe vor fi şi trâmbiţele”58. Glasul acelor trâmbiţe de aur, după mărturia Sfântului Grigorie Teologul, va supune stihiile, va despica pietrele, va deschide mormintele şi va deschide adâncurile cele mai dedesubt, va zdrobi porţile iadului şi va dezlega legăturile morţilor. Şi la glasul trâmbiţelor, într-o clipeală de ochi, morţii se vor scula nestricăcioşi59 60.

Dar oare care îngeri se vor trimite cu trâmbiţe ca să vestească venirea Domnului şi ziua cea mare a Judecăţii de Apoi?

După mărturia Sfinţilor Părinţi, îngerii cărora li se vor încredinţa de la Dumnezeu trâmbiţele Judecăţii vor fi din ceata începătorilor, căci aceştia, cum spune Sfântul Dionisie Areopagitul, sunt cei care ocrotesc popoarele pământului şi păzesc hotarele tuturor ţărilor.

Despre aceştia se spune în dumnezeiasca Scriptură astfel: Când a împărţit Cel Preaînalt neamurile cum a semănat pe fiii lui Adam, a pus hotarele neamurilor după numărul îngerilor lui Dumnezeif°.

Sfinţii Părinţi spun că glasul acestor trâmbiţe se va auzi până la adâncurile cele mai de jos ale iadului, ca să cheme la judecată şi pe diavoli; se vor auzi până la cer, ca să cheme de acolo pe toţi sfinţii şi drepţii cei din veac. Glasul acestor trâmbiţe îi va chema pe toţi cei din morminte şi pe toţi locuitorii pământului de la Adam până la sfârşit.

Atunci se vor împlini cele zise prin Duhul Sfânt: Chema-va cerul de sus şi pământul de jos ca să aleagă pe poporul Său 61. Unii sfinţi spun că aceşti îngeri vor trâmbiţa cu sunete de jale şi de spaimă, fiecare la locul unde a păzit. Cei ce au păzit Anglia vor trâmbiţa deasupra Angliei; cei ce au păzit Rusia vor trâmbiţa deasupra Rusiei; cei ce au păzit Franţa, deasupra Franţei şi astfel, fiecare deasupra ţărilor unde au fost păzitori, deşteptând prin trâmbiţele lor pe toţi morţii cei din veac. Incă şi alţi îngeri vor veni cu trâmbiţe, cei cărora li s-a încredinţat paza marilor oraşe ale lumii, a diferitelor regiuni şi sate de pe faţa pământului şi fiecare la locul său va suna cu trâmbiţa sa, vestind venirea Domnului şi sosirea zilei celei mari a Judecăţii de Apoi62 63.

Atunci se va împlini ceea ce a proorocit Sfântul prooroc Sofonie, care a zis: Aproape este ziua Domnului cea mare; aproape şi grabnică foarte. Glasul zilei Domnului este amar şi cumplit s-a rânduit tare. Ziua mâniei este ziua aceea, ziua necazului şi a nevoii, ziua chinului şi a pieirii, ziua ceţii şi a întunericului, ziua norului şi a negurii. Ziua trâmbiţei şi a strigării peste cetăţile cele tari şi peste unghiurile cele înaltă.

După aceste semne mai sus arătate, se vor coborî din cer nenumărate cete de heruvimi, de serafimi şi de îngeri purtători de lumină. Atunci se va arăta tronul slavei lui Dumnezeu pe norii cerului şi însuşi Domnul Se va pogorî din cer şi va sta pe scaunul slavei Sale ca să judece toată lumea, după cum spune Evanghelia: Iar când va veni Fiul Omului întru slava Sa şi toţi sfinţii îngeri cu Dânsul, atunci va şedea pe tronul slavei Sale. Şi se vor aduna înaintea Lui toate neamurile şi va despărţi pe unii de alţii, precum desparte păstorul oile de capre. Şi va pune oile de-a dreapta Lui, iar caprele de-a stângei64.

După ce îi va judeca pe toţi, va rândui ca drepţii să meargă în viaţa veşnică, iar păcătoşii în munca veşnică65. Insă nu toate popoarele pământului se vor judeca după aceleaşi legi. Astfel, păgânii se vor judeca după legea conştiinţei lor66; iudeii după legea lui Moise67; iar creştinii după Evanghelie68.

Iubiţi credincioşi,

Să ţinem minte cu toată tăria că până ce va veni Domnul şi vor răsuna acele prea puternice trâmbiţe îngereşti, nouă ni s-a dat de la Dumnezeu o trâmbiţă de taină: glasul conştiinţei noastre. Să ascultăm glasul acestei sfinte trâmbiţe, căci, ascultând de ea, ascultăm de însuşi glasul Domnului care este în noi. Dacă vom asculta glasul acestei trâmbiţe de taină a sufletului nostru, care strigă în noi mereu, mustrându-ne când greşim şi mâniem pe Dumnezeu, atunci vom împăca sufletul nostru cu Dumnezeu şi vom împăca cu noi şi cerul, şi pământul69. Iar dacă acest glas al conştiinţei nu îl vom împăca, Judecătorul ne va da temnicerului care ne va duce în temniţa iadului70.

Deci să luăm aminte în toată vremea la glasul tainic al conştiinţei noastre, căci dacă inima noastră nu ne va osândi pe noi, atunci vom avea îndrăzneală în ziua Judecăţii către Bunul Dumnezeu71. AMIN!

Parintele Cleopa Ilie

Fragment din cartea "Urcuş spre înviere", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Urcuş spre înviere"

Note: 

1 Psalm 2, 11.
2 Matei 12, 36.
3 Evrei 13, 4.
4 Matei 5, 28.
5 Psalm 118, 37.
6 I Corinteni 4, 5.
7 Pilde 4, 23.
8 Evrei 4, 12.
9 Matei 18, 18.
10 Evrei 9, 27.
11 Ieşirea 32, 32.
12 Psalm 97, 10.
13 Psalm 109, 6.
14 Psalm 9, 7-8.
15 Psalm 49, 1.
16 Psalm 13.
17 Ieremia 23, 5.
18 Ieremia 17, 10.
19 Iov 9, 2-3.
20 Iezechiel 18, 29-30.
21 Isaia 2, 10-12.
22 Ioil 4, 13-16.
23 Daniel 7, 9-10.
24 II Petru 2, 2-4.
25 II Petru 2, 9.
26 1 Petru 5, 4.
27 1 Corinteni 4, 5.
28 II Tesaloniceni 1, 7-8.
29 II Timotei 4, 8.
30 Ioan 5, 28-29.
31 Ioan 5, 22-23.
32 1 Ioan 2, 28.
33 Apocalipsă 20, 11-13.
34 Apocalipsă 6, 12-17.
35 Ioan 1, 1-3.
36 Matei 24, 5.
37 Sfântul Andrei al Cezareei, Tâlcuirea Apocalipsei, cap. 13, 13-14.
38 Apocalipsă 13, 11.
39 Sfântul Andrei al Cezareei, op. cit., cap. 13, 13-14.
40 Apocalipsă 6, 5.
41 Sfântul Andrei al Cezareei, op. cit., cap. 6, 5.
42 Deuteronom 4, 2; 12, 32; Pilde 30, 6; Apocalipsa 22, 18-19.
43 Apocalipsa 6, 8.
44 Sfântul Andrei al Cezareei, op. cit., cap. 6, 8.
45 Marcu 13, 22.
46 Matei 24, 6-8.
47 Matei 24, 14.
48 Marcu 13, 10.
49 Matei 24, 14.
50 Matei 24, 9.
51 Matei 24, 21.
52 Matei 24, 9-10.
53 Matei 24, 11-12, 23-24.
54 Matei 24, 29.
55 Matei 24, 30.
561 Corinteni 15, 52.
57 Matei 24, 31.
58 Uşa pocăinţei, p. 75.
59 Matei 24, 31; I Corinteni 15, 52.
60 Deuteronom 32, 8.
61 Psalm 49, 5.
62 Uşa pocăinţei, p. 76.
63 Sofonie 1, 14-16.
64 Matei 25, 31-33.
65 Matei 25, 46.
66 Romani 2, 14.
67 Romani 12, 12-15.
68 Ioan 12, 46, Romani 2, 16; Iacov 2, 12.
69 Sfântul Isaac Şirul, Cuvânt la Judecata de apoi.
70 Luca 12, 58.
71 1 Ioan 3, 20-21.

Pe aceeaşi temă

04 Martie 2021

Vizualizari: 2453

Voteaza:

Predica despre Judecata de Apoi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact