Ortodoxia - dreapta viziune a lui Dumnezeu-Omul

Ortodoxia - dreapta viziune a lui Dumnezeu-Omul

Duminica Ortodoxiei din acest an constituie un prilej de a ne aprofunda si de a intra mai adanc in detaliile si nuantele credintei noastre, asa cum s-a definit si s-a formulat ea de-a lungul secolelor si in special la Sinoadele a toata lumea (sau ecumenice, adica ale intregii lumi locuite: oikos - casa; menein - a rezida, a ramane). Termenul ortodoxia are multe si complexe semnificatii, reprezentand deodata dreapta-credinta, dreapta-intelegere, dreapta-opinie, dreapta-slavire, etc. Daca toate acestea se refera la Dumnezeu, ortodoxiei ii corespunde pe planul vietii noastre concrete dreapta-traire, dreapta-cinstire, dreapta-reprezentare, dreapta-cantare, dreapta-nevointa (asceza). Dar la toate acestea se adauga cea care a fost definita de parintii pustiei cea mai importanta dintre virtuti: dreapta-socoteala. Iar acesteia ii corespunde dreapta-viziune, adica dreapta-vederea lui Dumnezeu, de unde vine dreapta-viziunea ceea ce este Omul si toata facerea, gandirea, trairea, grairea, nevointa si toate expresiile credintei lui.

Pentru a intelege mai bine, trebuie sa ne gandim la un arhitect care proiecteaza casa pe care o are de construit. Daca viziunea asupra casei este stramba, atunci si desenul va fi deformat si produsul final va fi scalciat… Dar si daca are viziunea corecta asupra casei, dar uita sa prevada cele necesare pentru canalizare, reteaua de electricitate, de incalzire, sa prevada usile si geamurile la locurile si la masurile potrivite, tot o casa incompleta va proiecta si va realiza…

Acelasi lucru se intampla in noi si cu noi, daca viziunea noastra despre Dumnezeu, dupa al Carui chip (eikona, in greceste) suntem ziditi si, mai ales, viziunea despre Dumnezeu-Omul (Iisus Hristos Care este de fapt ”modelul” - prototipul nostru) nu este cea dreapta, adica este stramba sau fie si putin stirbita. De aceea nu ne putem permite sa ne intemeiem viziunea pe inchipuiri si imaginatii ale mintii noastre care il fac pe Dumnezeu dupa "chipul si asemanarea noastra".

A avea dreapta-viziune inseamna a avea perspectiva lui Dumnezeu asupra Sa si asupra noastra. Iar aceasta perspectiva la care ii corespunde viziunea cea adevarata ne-a fost si ne este daruita de catre Insusi Dumnezeu Care, pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire, S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om. Dumnezeu nu a avut doar initiativa de a se fi intrupat ci ne invita, prin cuvantul din Evanghelia acestei duminici, zicandu-ne si noua, ca si lui Ioan si Andrei care urmau sa-i fie ucenici: veniti si veti vedea (In. 1, 39) Si nu numai atat. Ci fiecaruia dintre cei ce cred in El ca Fiu al lui Dumnezeu intrupat si Mantuitor, ii fagaduieste precum lui Natanael: mai mari decat acestea vei vedea. (…) Adevarat, adevarat zic voua, de acum veti vedea cerurile deschizandu-se si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si coborandu-se peste Fiul Omului (In. 1, 50).

La aceasta fagaduinta ii corespunde marturia ucenicului celui iubit, Ioan, din prima sa epistola adresata intregii biserici (soborniceasca sau catholica, in greaca fiind catholikin) in care spune: Ce era de la inceput, ce am auzit, ce am vazut cu ochii nostri, ce am privit (contemplat) si mainile noastre au pipait, despre Cuvantul Vietii - si Viata S-a aratat si am vazut-o si marturisim si va vestim Viata de veci care era la Tatal si s-a aratat noua -, ce am vazut si am auzit va vestim si voua, ca si voi sa aveti impartasire cu noi. Iar impartasirea noastra este cu Tatal si cu Fiul Sau, Iisus Hristos.(1 In. 1, 1-3).

Iata ca viziunea de care pomeneam ni se impartaseste, adica vine in noi prin impartasire, adica ea ne vine de la Dumnezeu, prin cei ce s-au impartasit la randu-le din aceasta, dar si pe cale directa si nealterata, prin Dumnezeiasca slujire si in special prin Dumnezeiasca Liturghie (din care izvoraste toata lucrarea sfintitoare a Bisericii, Sfintele Taine si ierurgii) si care sta la temelia rugaciunii si a nevointei noastre personale, hranindu-le, curatindu-le si dandu-le sens mantuitor. Asadar, Dumnezeu nu ne impartaseste de ceva "exterior" ci aduce inlauntrul nostru viziunea Adevarului Sau si, odata cu ea, Viata Sa si Harul Sau cel sfintitor.

Astfel, prin vederea chipului lui Hristos, al Preacuratei Sale Maici, ale chipurilor sfintilor, precum si prin contemplarea in icoane sau fresce a celor care s-au implinit de Domnul pentru a noastra mantuire; prin auzirea glasului mereu proaspat si actual al lui Dumnezeu care ni se adreseaza noua din citirile Vechiului Testament si mai ales din cele ale apostolului si ale Evangheliei; prin atingerea de Domnul, cu al Carui Trup si Sange ne impartasim, noi cei de astazi avem marea binecuvantare si marele privilegiu sa facem sa salasluiasca inlauntrul nostru, ca apoi sa lucreze si sa strabata din noi spre inafara, aceasta dreapta-vedere care ni se daruieste pe caile cele mai la indemana noastra - vazut, auzit, pipait - la fel de proaspat si de viu, ca si in cazul apostolilor si al celor contemporani cu Domnul. Dar ca si atunci, si acum, unii fac lucratoare si altii ignora sau resping acest mare dar pe care Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos doreste sa-l impartaseasca cu fiecare dintre noi.

Duminica Ortodoxiei este, asadar, o binecuvantata si mantuitoare ocazie sa ne socotim fiecare cu Dumnezeu, cu noi insine, cu familia, cu preotia, cu parohia si cu episcopia noastra, cu privire la masura in care acest mare dar al dreptei-vederi este sau nu luat in seama si este sau nu lucrator in noi, razbate sau nu din noi si se traduce sau nu in dreapta-traire, dreapta-cinstire, dreapta-reprezentare, dreapta-cantare, dreapta-nevointa, si, mai mult, in dreapta-credinta, dreapta-intelegere, dreapta-opinie, dreapta-slaviresi, intru toate, prin dreapta-socoteala.

Fie ca in fiecare dintre noi sa salasluiasca aceasta dreapta-viziune si sa nu ramana doar la nivelul unei "proiectii" pe peretele mintii sau al inchipuirii noastre, ci sa ia chip in noi, devenind realitate, ca sa se implineasca cuvintele Domnului Care spune, la sfarsitul evangheliei de la Luca: Imparatia lui Dumnezeu este inlauntrul vostru (Luca 17, 21).

Cu mantuitoare doriri in continuarea Postului celui Mare,

† Episcopul SILUAN

al Episcopiei Ortodoxe Romane a Italiei

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1769

Voteaza:

Ortodoxia - dreapta viziune a lui Dumnezeu-Omul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact