Ortodoxia - dreapta viziune a lui Dumnezeu-Omul

Ortodoxia - dreapta viziune a lui Dumnezeu-Omul

Duminica Ortodoxiei din acest an constituie un prilej de a ne aprofunda si de a intra mai adanc in detaliile si nuantele credintei noastre, asa cum s-a definit si s-a formulat ea de-a lungul secolelor si in special la Sinoadele a toata lumea (sau ecumenice, adica ale intregii lumi locuite: oikos - casa; menein - a rezida, a ramane). Termenul ortodoxia are multe si complexe semnificatii, reprezentand deodata dreapta-credinta, dreapta-intelegere, dreapta-opinie, dreapta-slavire, etc. Daca toate acestea se refera la Dumnezeu, ortodoxiei ii corespunde pe planul vietii noastre concrete dreapta-traire, dreapta-cinstire, dreapta-reprezentare, dreapta-cantare, dreapta-nevointa (asceza). Dar la toate acestea se adauga cea care a fost definita de parintii pustiei cea mai importanta dintre virtuti: dreapta-socoteala. Iar acesteia ii corespunde dreapta-viziune, adica dreapta-vederea lui Dumnezeu, de unde vine dreapta-viziunea ceea ce este Omul si toata facerea, gandirea, trairea, grairea, nevointa si toate expresiile credintei lui.

Pentru a intelege mai bine, trebuie sa ne gandim la un arhitect care proiecteaza casa pe care o are de construit. Daca viziunea asupra casei este stramba, atunci si desenul va fi deformat si produsul final va fi scalciat… Dar si daca are viziunea corecta asupra casei, dar uita sa prevada cele necesare pentru canalizare, reteaua de electricitate, de incalzire, sa prevada usile si geamurile la locurile si la masurile potrivite, tot o casa incompleta va proiecta si va realiza…

Acelasi lucru se intampla in noi si cu noi, daca viziunea noastra despre Dumnezeu, dupa al Carui chip (eikona, in greceste) suntem ziditi si, mai ales, viziunea despre Dumnezeu-Omul (Iisus Hristos Care este de fapt ”modelul” - prototipul nostru) nu este cea dreapta, adica este stramba sau fie si putin stirbita. De aceea nu ne putem permite sa ne intemeiem viziunea pe inchipuiri si imaginatii ale mintii noastre care il fac pe Dumnezeu dupa "chipul si asemanarea noastra".

A avea dreapta-viziune inseamna a avea perspectiva lui Dumnezeu asupra Sa si asupra noastra. Iar aceasta perspectiva la care ii corespunde viziunea cea adevarata ne-a fost si ne este daruita de catre Insusi Dumnezeu Care, pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire, S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om. Dumnezeu nu a avut doar initiativa de a se fi intrupat ci ne invita, prin cuvantul din Evanghelia acestei duminici, zicandu-ne si noua, ca si lui Ioan si Andrei care urmau sa-i fie ucenici: veniti si veti vedea (In. 1, 39) Si nu numai atat. Ci fiecaruia dintre cei ce cred in El ca Fiu al lui Dumnezeu intrupat si Mantuitor, ii fagaduieste precum lui Natanael: mai mari decat acestea vei vedea. (…) Adevarat, adevarat zic voua, de acum veti vedea cerurile deschizandu-se si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si coborandu-se peste Fiul Omului (In. 1, 50).

La aceasta fagaduinta ii corespunde marturia ucenicului celui iubit, Ioan, din prima sa epistola adresata intregii biserici (soborniceasca sau catholica, in greaca fiind catholikin) in care spune: Ce era de la inceput, ce am auzit, ce am vazut cu ochii nostri, ce am privit (contemplat) si mainile noastre au pipait, despre Cuvantul Vietii - si Viata S-a aratat si am vazut-o si marturisim si va vestim Viata de veci care era la Tatal si s-a aratat noua -, ce am vazut si am auzit va vestim si voua, ca si voi sa aveti impartasire cu noi. Iar impartasirea noastra este cu Tatal si cu Fiul Sau, Iisus Hristos.(1 In. 1, 1-3).

Iata ca viziunea de care pomeneam ni se impartaseste, adica vine in noi prin impartasire, adica ea ne vine de la Dumnezeu, prin cei ce s-au impartasit la randu-le din aceasta, dar si pe cale directa si nealterata, prin Dumnezeiasca slujire si in special prin Dumnezeiasca Liturghie (din care izvoraste toata lucrarea sfintitoare a Bisericii, Sfintele Taine si ierurgii) si care sta la temelia rugaciunii si a nevointei noastre personale, hranindu-le, curatindu-le si dandu-le sens mantuitor. Asadar, Dumnezeu nu ne impartaseste de ceva "exterior" ci aduce inlauntrul nostru viziunea Adevarului Sau si, odata cu ea, Viata Sa si Harul Sau cel sfintitor.

Astfel, prin vederea chipului lui Hristos, al Preacuratei Sale Maici, ale chipurilor sfintilor, precum si prin contemplarea in icoane sau fresce a celor care s-au implinit de Domnul pentru a noastra mantuire; prin auzirea glasului mereu proaspat si actual al lui Dumnezeu care ni se adreseaza noua din citirile Vechiului Testament si mai ales din cele ale apostolului si ale Evangheliei; prin atingerea de Domnul, cu al Carui Trup si Sange ne impartasim, noi cei de astazi avem marea binecuvantare si marele privilegiu sa facem sa salasluiasca inlauntrul nostru, ca apoi sa lucreze si sa strabata din noi spre inafara, aceasta dreapta-vedere care ni se daruieste pe caile cele mai la indemana noastra - vazut, auzit, pipait - la fel de proaspat si de viu, ca si in cazul apostolilor si al celor contemporani cu Domnul. Dar ca si atunci, si acum, unii fac lucratoare si altii ignora sau resping acest mare dar pe care Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos doreste sa-l impartaseasca cu fiecare dintre noi.

Duminica Ortodoxiei este, asadar, o binecuvantata si mantuitoare ocazie sa ne socotim fiecare cu Dumnezeu, cu noi insine, cu familia, cu preotia, cu parohia si cu episcopia noastra, cu privire la masura in care acest mare dar al dreptei-vederi este sau nu luat in seama si este sau nu lucrator in noi, razbate sau nu din noi si se traduce sau nu in dreapta-traire, dreapta-cinstire, dreapta-reprezentare, dreapta-cantare, dreapta-nevointa, si, mai mult, in dreapta-credinta, dreapta-intelegere, dreapta-opinie, dreapta-slaviresi, intru toate, prin dreapta-socoteala.

Fie ca in fiecare dintre noi sa salasluiasca aceasta dreapta-viziune si sa nu ramana doar la nivelul unei "proiectii" pe peretele mintii sau al inchipuirii noastre, ci sa ia chip in noi, devenind realitate, ca sa se implineasca cuvintele Domnului Care spune, la sfarsitul evangheliei de la Luca: Imparatia lui Dumnezeu este inlauntrul vostru (Luca 17, 21).

Cu mantuitoare doriri in continuarea Postului celui Mare,

† Episcopul SILUAN

al Episcopiei Ortodoxe Romane a Italiei

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1813

Voteaza:

Ortodoxia - dreapta viziune a lui Dumnezeu-Omul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact