Predica la Duminica Ortodoxiei

Predica la Duminica Ortodoxiei

Iubiti credinciosi,
Am strabatut impreuna prima saptamana a Postului Mare si ne aflam astazi in pragul celei de-a doua, sub semnul biruintei Ortodoxiei.

Prima Duminica din Postul Mare este sarbatoarea biruintei dreptei credinte asupra ereziilor. Ea marcheaza nu numai biruinta asupra iconoclastilor care se impotriveau venerarii sfintelor icoane si Sfintei Cruci, ci si cristalizarea in forma definitiva a invataturii ortodoxe si respingerea clara a tu-turor ereziilor trinitare si hristologice care au framantat Biserica primelor opt veacuri crestine.

Importanta acestui fapt a ramas consemnata pana astazi in slujba vecerniei acestei duminici intr-un condac care spune: „Acum s-a intins lumina dreptei credinte spre toti, risipind ca un nor inselaciunea paganatatii si luminand inimile celor credinciosi”.

In aceasta duminica, Biserica facea pomenirea sfintilor prooroci ai Vechiului Testament. Apostolul de astazi ne-a aratat ca, asezandu-ne pe temelia credintei lor, Dumnezeu ne-a pregatit pentru primirea fagaduintei invierii. Asocierea sarbatorii biruintei sfintelor icoane cu a proorocilor are in vedere faptul ca profetii prefigurau intruparea pe care o manifesta icoanele. Profetii au fost invredniciti de Dumnezeu cu vedenii sfinte, in care ei au contemplat cu ochi duhovnicesti „icoane” ale lui Dumnezeu, iar nu fiinta Sa. Lor li s-a vestit mai inainte intruparea Fiului lui Dumnezeu, temeiul teologic al zugravirii sfintelor icoane.

Fagaduinta unor descoperiri dumnezeiesti se afla si in Evanghelia citita astazi. Cuvintele Domnului: „Adevar, adevar va spun: De acum veti vedea cerul deschizandu-se si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si pogorandu-se peste Fiul Omului!” trimit la un gen de descoperire dumnezeiasca de care s-au invrednicit profetii Vechiului Testament. Dar aceasta fagaduinta este urmarea unei marturisiri de credinta a lui Natanael, care ii spune Domnului: „Rabbi, Tu esti Fiul lui Dumnezeu, Tu esti regele lui Israel!” Prin credinta, Natanael devine capabil de a vedea slava Fiului lui Dumnezeu. Credinta este cea care deschide ochii sufletului pentru a-L vedea pe Domnul.

Daca pana aici ne-am referit la sensul istoric al sarbatorii de azi, acum putem desprinde sensul ei duhovnicesc. Imaginandu-ne postul ca un urcus al nostru spre inviere, prima treapta a acestuia este dreapta credinta. Sarbatorim astfel credinta curata in Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, revelata noua de Dumnezeu, pastrata de Sfanta Biserica si insusita de fiecare crestin cu inima si mintea curatite prin nevointa si prin harul dumnezeiesc. Pe calea Postului Mare spre Praznicul Invierii, primul popas duhovnicesc este sarbatoarea dreptei credinte, pentru ca numai credinta ne poate da puterea de a merge mai departe si de a nadajdui in dobandirea desavarsirii.

Gandindu-ne la faptul ca sarbatoarea de astazi este marcata in constiinta Bisericii de cinstirea sfintelor icoane, descoperim inca un sens al sarbatorii de astazi si, pornind de la el, o alta dimensi-une a Postului Mare.

Daca revedem parcursul liturgic al acestei prime saptamani de post, observam ca prima paremie din Cartea Facerii citita luni seara la vecernie vorbeste despre primele trei zile ale creatiei lumii, in prima zi a Creatiei, Dumnezeu spune: „Sa fie lumina!”. Paremia se opreste insa la ziua a treia, inainte de crearea luminatorilor, facuti de Dumnezeu abia in ziua a patra. Asadar, lumina primelor trei zile ale Creatiei si cea cu care incepe Sfantul si Marele Post este alta decat cea a soarelui, este lumina Fetei lui Dumnezeu care se revarsa peste lume. Iata deci ca Postul sta sub semnul luminii.

Prima duminica a Postului este o sarbatorire a acestei lumini, pentru ca icoana este marturia aratarii lui Dumnezeu in Chipul Sau, Iisus Hristos Cel intrupat. Fondul de aur al icoanei reprezinta lumina pe care Dumnezeu o revarsa in lume prin Fiul Sau facut om, iar sfintii pictati in icoana sunt oameni transfigurati de aceasta lumina. Strabatand vesmintele si inconjurand ca o aureola chipurile sfintilor, aceasta lumina pune in evidenta chipul dumnezeiesc intiparit in ei. Icoana il infatiseaza astfel pe omul curatit, in firea sa restaurata, ajuns la asemanarea cu Dumnezeu.

Teologul Paul Evdokimov scria: „Dumnezeu S-a facut om pentru ca omul sa-I contemple Fata in orice fata omeneasca. Rugaciunea desavarsita cauta prezenta lui Hristos si o recunoaste in fiecare fiinta umana. Unica imagine a lui Hristos este icoana, dar ele sunt nenumarate, ceea ce vrea sa spuna ca orice fata omeneasca este si o icoana a lui Hristos. Atitudinea rugatoare o descopera”.

Omul este, asadar, o icoana. Este motivul pentru care diaconul sau preotul cadeste atat icoanele, cat si pe credinciosii aflati in biserica. Omul poate face ca acest chip sfant daruit de Dumnezeu sa fie desfigurat de pacat sau, dimpotriva, stralucitor pana la asemanarea cu El.

Privind cu atentie modul de reprezentare a sfintilor din icoanele ortodoxe, observam ca acestia sunt subtiati, alungiti parca intr-o intindere permanenta spre Dumnezeu si incercand sa faca tot mai mult loc luminii, pentru ca aceasta sa straluceasca prin ei. Atitudinea lor se prelungeste in viata noastra sub forma postului. Prin post, trupul si sufletul nostru se curatesc de pacate si patimi, firea se „subtiaza”, se spiritualizeaza si se limpezeste, pentru ca lumina lui Dumnezeu sa poata strabate si viata noastra. Iata ca, pe langa faptul ca este un mijloc de purificare si spiritualizare, postul inseamna iluminare.

Revenim la paremia amintita si gandindu-ne ca Postul Mare este numit si Postul Pastilor, vedem ca la ambele capete ale acestui post se afla lumina: la inceput lumina pe care Dumnezeu a revarsat-o peste lume, la sfarsit lumina care izvoraste din mormant. Intre aceste doua repere postul apare ca un drum al nostru prin lumina, pe parcursul caruia viata noastra se curateste, se transfigureaza si se umple de stralucire, pentru ca si noi, asemenea sfintilor din icoane, sa ne putem imbraca in lumina Invierii lui Hristos.

Asa cum soarele a fost creat dupa trei zile, in acelasi fel Hristos rasare din mormant dupa trei zile, pentru a fi noul soare al lumii, care, impreuna cu El, iese din intunericul mortii. Invierea descopera sensul lumii, care nu se mai indreapta spre moarte, ci spre transfigurare, pentru a se implini in lumina care va cuprinde „si cerul, si pamantul, si cele de dedesubt”. in asteptarea acestei pres-chimbari, postul este starea noastra de normalitate: infranare de la rau, fapte bune, asceza, trezvie, dar mai ales rugaciune curata si neobosita, prin care inima noastra devine sensibila la manifestarea luminii lui Dumnezeu.

Sarbatoarea de astazi este pentru noi prilejul de a ne reimprospata credinta printr-o sarbatoare a biruintei ei asupra tuturor ratacirilor si a ne intari cu nadejdea ca Dumnezeu va pastra in noi chipul Sau preasfant. Sa pazim cu dragoste de Dumnezeu randuiala Sfantului si Marelui Post, cautand prin fapte bune sa cinstim chipul lui Dumnezeu in aproapele nostru si rugandu-ne: „Pune Doamne Bisericii Tale intarire, ca sa petreaca in veacul veacului, neclintita de valul eresurilor” (Condacul I, Cantarea a 5-a din Canonul Utreniei Duminicii Ortodoxiei).

PS Ambrozie

Articol preluat din revista Glasul Bisericii nr. 1-4, 2001

.
Pe aceeaşi temă

04 Martie 2014

Vizualizari: 5275

Voteaza:

Predica la Duminica Ortodoxiei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact