Femeia samarineanca

Femeia samarineanca

Femeia samarineanca este pomenita pe 26 februarie, dar are consacrata si duminica a V a dupa Pasti. Este cunoscuta sub numele de Sfanta Mucenita Fotini, nume care se talcuieste "cea luminata". A primit acest nume, pentru ca dupa ce s-a intalnit Hristos - Lumina lumii , a vestit lumina Evangheliei la multe neamuri. Numele grecesc Fotini are corespondent in mai multe limbi: slavona (Svetlana), latina (Lucia), franceza (Clair), spaniola (Clara), romana (Luminita).

Ca urmare a dialogului cu Hristos la fantana lui Iacov din cetatea Sihar, in Samaria, ajunge dintr-o femeie stapanita de placerile trupesti, o mare misionara. Mentionam ca intre iudei si samarineni era o ostilitate de mult timp. In anul 722 inainte de Hristos, in Samaria au fost adusi asirieni care au influentat cu credinta lor pagana populatia din Samaria. Din acest motiv, iudeii evitau sa aiba vreo legatura cu ei. Hristos, insa, nu ocoleste Samaria, ci intra in dialog cu femeia samarineanca, descoperindu-ne ca Dumnezeu cheama pe tot omul la mantuire. El depaseste si bariera epocii din vremea aceea, cand o femeie nu putea vorbi cu alt barbat decat in prezenta barbatului ei.

Hristos ii cere sa bea apa din fantana pentru ca dorea sa-i daruiasca apa cea vie, din care, daca ne impartasim, nu mai insetam niciodata.

Samarineanca a venit sa scoata apa, insa aici a primit apa cea vie. Altceva a cautat si altceva a aflat. In Comentariul la Evanghelia Sfantului Ioan, Sfantul Chiril al Alexandriei scrie: "Iar apa vie numeste darul de viața facator al Duhului, singurul prin care umanul, desi asemanator buturugilor din paduri, ca unul ce este uscat si neroditor de virtute, predate relelor uneltiri ale diavolului, revine la frumusețea de la inceput a firii si, adapandu-se din harul de viața facator, se impodobeste cu florile variate ale bunatatilor si face sa creasca vlastarele deprinderilor iubitoare de virtute si se inalta in ramurile bine hranite ale iubirii de Dumnezeu” (Sfantul Chiril al Alexandriei, Scrieri, partea a patra, Cartea a doua, traducere, introducere si note de pr. prof. Dumitru Staniloae, in Parinti si Scriitori Bisericesti, vol. 41, Bucuresti, 2000, pp. 210-211). Faptul "ca ii spusese ei toate cate a facut", ea "si-a lasat vasul de apa acolo". Uitase pentru ce venise. N-o mai interesa. Altceva o interesa acum.

Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca intalnirea samarinencei cu Hristos a avut loc la ceasul al saselea, atunci cand soarele straluceste cu putere. Trebuie sa stim ca indiferent cat de pacatos ar fi omul, Hristos il poate ridica, il poate mantui. De aceea nu trebuie sa cadem niciodata in deznadejde atunci cand pacatuim.

A trecut la cele vesnice prin moarte muceniceasca, in vremea persecutiilor din timpul domniei lui Nero.

Iulian Predescu

Evanghelia Duminicii a 5-a dupa Pasti (a Samarinencei) Ioan 4, 5-42

In vremea aceea a venit Iisus la o cetate a Samariei, numita Sihar, aproape de locul pe care Iacov l-a dat lui Iosif, fiul sau. Si era acolo fantana lui Iacov. Iar Iisus, fiind ostenit de calatorie, S-a asezat langa fantana si era ca la al saselea ceas. Atunci a venit o femeie din Samaria sa scoata apa. Iisus i-a zis: Da-Mi sa beau!, fiindca ucenicii Lui se dusesera in cetate ca sa cumpere de mancare. Femeia samarineanca I-a zis: Cum Tu, care esti iudeu, ceri sa bei apa de la mine, care sunt femeie samarineanca? Pentru ca iudeii nu au amestec cu samarinenii. Iisus a raspuns si i-a zis: Daca ai fi stiut darul lui Dumnezeu si Cine este Cel ce-ti zice: Da-Mi sa beau, tu ai fi cerut de la El si ti-ar fi dat apa vie. Femeia I-a zis: Doamne, nici galeata nu ai si fantana e adanca; de unde, dar, ai apa cea vie? Nu cumva esti Tu mai mare decat parintele nostru Iacov, care ne-a dat aceasta fantana si au baut din ea el insusi si fiii lui si turmele lui? Iisus a raspuns si i-a zis: Oricine bea din apa aceasta va inseta iarasi, dar cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu, in veac nu va mai inseta, caci apa pe care i-o voi da Eu se va face in el izvor de apa curgatoare, spre viata vesnica. Femeia a zis catre El: Doamne, da-mi aceasta apa, ca sa nu mai insetez, nici sa mai vin aici sa scot. Iisus i-a zis: Mergi si cheama pe barbatul tau si vino aici. Femeia a raspuns si a zis: N-am barbat. Iisus i-a zis: Bine ai zis ca nu ai barbat, caci cinci barbati ai avut si cel pe care il ai acum nu-ti este barbat. Aceasta adevarat ai spus. Femeia I-a zis: Doamne, vad ca Tu esti Proroc. Parintii nostri s-au inchinat pe acest munte, iar voi ziceti ca in Ierusalim este locul unde trebuie sa ne inchinam. Si Iisus i-a zis: Femeie, crede-Ma ca vine ceasul cand nici pe muntele acesta, nici in Ierusalim nu va veti inchina Tatalui. Voi va inchinati caruia nu stiti; noi ne inchinam Caruia stim, pentru ca mantuirea din iudei este. Dar vine ceasul, si acum este, cand adevaratii inchinatori se vor inchina Tatalui in duh si in adevar, ca si Tatal astfel de inchinatori Isi doreste. Duh este Dumnezeu, si cei ce I se inchina trebuie sa I se inchine in duh si in adevar. I-a zis femeia: Stim ca va veni Mesia, Care Se cheama Hristos; cand va veni, Acela ne va vesti noua toate. Iisus i-a zis: Eu sunt, Cel ce vorbesc cu tine. Dar atunci au sosit ucenicii Lui. Si se mirau ca vorbea cu o femeie. Insa nimeni n-a zis: Ce o intrebi? sau: Ce vorbesti cu ea? Iar femeia si-a lasat galeata si s-a dus in cetate si a zis oamenilor: Veniti sa vedeti un om care mi-a spus toate cate am facut. Nu cumva acesta este Hristos? Si au iesit din cetate si veneau catre El. Intre timp, ucenicii Lui Il rugau, zicand: Invatatorule, mananca. Iar El le-a zis: Eu am de mancat o mancare pe care voi nu o stiti. Ziceau, deci, ucenicii intre ei: Nu cumva I-a adus cineva sa manance? Iisus le-a zis: Mancarea Mea este sa fac voia Celui Care M-a trimis pe Mine si sa savarsesc lucrul Lui. Nu ziceti voi ca mai sunt patru luni si vine secerisul? Iata, zic voua: Ridicati ochii vostri si priviti holdele, ca sunt albe pentru seceris. Iar cel ce secera primeste plata si aduna roade spre viata vesnica, pentru ca impreuna sa se bucure si cel ce seamana si cel ce secera. Caci in aceasta se adevereste cuvantul: Ca unul este semanatorul si altul seceratorul. Eu v-am trimis sa secerati ceea ce voi n-ati muncit; altii au muncit si voi ati intrat in munca lor. Si multi samarineni din cetatea aceea au crezut in El, pentru cuvantul femeii care marturisea: Mi-a spus toate cate am facut. Deci, dupa ce au venit la El, samarinenii Il rugau sa ramana la ei. Si a ramas acolo doua zile. Si mult mai multi au crezut pentru cuvantul Lui. Iar femeii ii ziceau: Credem nu numai pentru cuvantul tau, caci noi insine am auzit si stim ca Acesta este cu adevarat Hristos, Mantuitorul lumii.


 

Pe aceeaşi temă

30 Mai 2024

Vizualizari: 2778

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact