Duminica Sfantului Grigorie Palama

Duminica Sfantului Grigorie Palama

Duminica Sfantului Grigorie Palama este a doua duminica din Postul Sfintelor Pasti. A fost inchinata Sfantului Palama din anul 1386, anul canonizarii sale. Biserica Ortodoxa face pomenirea Sfantului Grigorie Palama de doua ori pe an: pe 14 noiembrie, ziua trecerii sale la cele vesnice si in aceasta a doua Duminica a Postului Mare.

Sfantul Grigorie Palama (1296-1359) s-a nevoit ca monah la Muntele Athos. A formulat invatatura ortodoxa despre har ca energie sau lucrare dumnezeiasca mantuitoare, descoperindu-ne diferenta dintre fiinta divina transcendenta si inaccesibila si energiile necreate care se impartasesc oamenilor. Este adevarat ca aceasta distinctie intre fiinta si energiile dumnezeiesti exista si inainte de Sfantul Palama, dar cu mai putina claritate dogmatica.

Sfantul Grigorie Palama ne-a marturisit ca Dumnezeu fiind personal, nu poate fi cunoscut decat dupa lucrarea Sa. Si dupa cum persoanele nu se pot cunoaste de la distanta, ci numai prin comuniune, tot astfel cunoasterea lui Dumnezeu este o cunoastere personala, nu teoretica. El vorbeste de un mod de cunoastere superior celui rational, cunoasterea prin puterea sau iluminarea Duhului Sfant, o cunoastere-unire a celui ce cunoaste cu Cel cunoscut. Asadar, ca sa-L cunosti pe Dumnezeu trebuie sa te impartasesti de El. Nu poti sa-L cunosti pe Dumnezeu stand in afara Lui.

Din acest motiv, Biserica a horatat ca dupa Duminica Ortodoxiei sa se faca pomenirea Sfantului Grigorie Palama, pentru a ne arata ca omul in Ortodoxie se impartaseste de lumina dumnezeiasca din aceasta viata. Sigur, lumina dumnezeiasca nu se arata oamenilor in aceasta viata decat in mod minunat, caci ea este diferita de lumina fizica. De aceea ea nu se vede cu ochii in mod natural, ci numai cu puterea Duhului Sfant.

Sfantul Apostol Petru spune ca suntem chemati sa devenim "partasi firii dumnezeiesti" (II Petru 1, 4). Ce inseamna acest lucru? Sfantul Grigorie Palama spune ca aceasta expresie are un caracter antinomic, care o inrudeste cu dogma Sfintei Treimi - Dumnezeu fiind deodata Unu si Trei: "Natura dumnezeiasca trebuie sa fie numita in acelasi timp neparticipabila si intr-un anume inteles participabila; ajungem la impartasirea de natura lui Dumnezeu si, totusi, ea ramane cu totul inaccesibila. Trebuie sa le afirmam pe amandoua deodata si sa pastram antinomia lor ca pe un criteriu al slavei".

Ca sa intelegem comentariul Sfantului Grigorie Palama, voi face cateva precizari.

Sunt trei feluri de uniri - unire fiintiala, cum este cea intre cele Trei Persoane dumnezeiesti, unire ipostatica, cum este cea intre firea omeneasca si dumnezeiasca din Hristos si unire prin har, la care suntem chemati toti.

Daca ne-am uni cu fiinta lui Dumnezeu, am fi Dumnezei prin fire, iar atunci Dumnezeu nu ar mai fi Treime, ci un Dumnezeu cu mii de ipostasuri cate ar fi persoanele care s-ar impartasi din firea Sa. De aceea spunem ca Dumnezeu ne ramane inaccesibil in ceea ce priveste fiinta Lui.

Nu ne unim nici ipostatic, dupa cum este unirea firii omenesti cu cea dumnezeiasca din Hristos. Aceasta unire este proprie numai Fiului lui Dumnezeu Care Se face om fara sa inceteze sa fie a doua persoana a Treimii.

Ne unim prin har cu Dumnezeu, unire care ne face sa participam la firea dumnezeiasca, fara ca prin aceasta firea noastra sa devina fire a lui Dumnezeu. Ramanem creatura, devenind dumnezeu prin har, asa cum Hristos a ramas Dumnezeu, devenind om prin intrupare.

Asadar, participam la viata dumnezeiasca prin har, pe masura puterii noastre. Fiinta lui Dumnezeu ramane inaccesibila, in vreme ce energiile sau lucrarile Sale, puterile naturale si nedespartite de fiinta in care Dumnezeu purcede in afara, se comunica. Vladimir Lossky afirma ca "Firea si energiile nu trebuie intelese ca parti distincte ale lui Dumnezeu, ci ca doua moduri diferite ale existentei lui Dumnezeu, in natura Sa si in afara naturii Sale; acelasi Dumnezeu ramane total inaccesibil in esenta Sa - si se comunica cu totul prin har".

Nu uitati ca Dumnezeu Se vrea trait, caci este un Dumnezeu personal. Bine s-a spus ca la Dumnezeu nu ajungem printr-un anume fel de a gandi, ci printr-un anume mod de viata.

Iar pentru a intelege diferenta dintre cunoasterea teoretica si cea bazata pe trairea lui Dumnezeu, voi reda un fragment din invatatura Sfantului Siluan Athonitul: "Oricat am invata, este cu neputinta sa cunoastem pe Domnul daca nu vom vietui dupa poruncile Lui, pentru ca nu prin stiinta, ci prin Duhul Sfant Se face cunoscut Domnul. Multi savanti si filosofi au ajuns la credinta ca Dumnezeu exista, dar nu L-au cunoscut pe Dumnezeu".

Adrian Cocosila


Predica la Duminica Sfantului Grigorie Palama - AUDIO

.

Calendar Ortodox

Pe aceeaşi temă

15 Martie 2025

Vizualizari: 43376

Voteaza:

Duminica Sfantului Grigorie Palama 5.00 / 5 din 15 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • costel popescu Postat la 2014-03-15 14:05

    "Pentru prima data, teologia romaneasca l-a descoperit pe Sfantul Grigorie Palama prin intermediul traducerii unei parţi din opera sa, precum si prin descrierea vieţii sale de catre parintele Staniloae, in anul 1938, la Sibiu. Un pas inainte l-a constituit traducerea principalelor tratate palamite in volumul VII din Filocalia romaneasca, comentate pe larg de parintele Staniloae. Pe aceasta cale, teologii romani au fost in masura sa fructifice in operele lor teologia energiilor necreate, fara care, asa cum afirma parintele Staniloae, astazi nu se mai poate elabora o teologie de certa calitate."

  • Sevastian MogosanuPostat la 2013-03-31 17:42

    Doamne Ajută!

  • costel popescu Postat la 2012-03-10 23:19

    Biserica Romano Catolica nu impartaseste invatatura Sfantului Palama despre har ca energie necreata. Harul in conceptia lor este creat.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Afiseaza Calendarul Ortodox

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact