Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele

Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele

Duminica a IV-a a Sfantului si Marelui Post; a Sfantului Ioan Scararul

Desigur ca nu acestea-s cuvintele Scripturii. Textul pe care Evanghelia zilei acesteia - iarasi praznic - ni-l pune la indemana se afla in capitolul 9 al Evangheliei dupa Marcu (17-32). Inca un tata. Si inca un fiu. Si iarasi Fiul Tatalui, Care, prin dumnezeiasca lucrare, repecetluieste sfintenia relatiei dintre tata si fiu in istoria mantuirii subiective. Ceea ce ne intereseaza astazi este insa legat de o taina mai adanca decat simpla paternitate. Evanghelia aceasta este asezata in acelasi capitol indata dupa doua mari vestiri adresate de Hristos lumii: Schimbarea la Fata (Mc 9, 2-10) si o a doua vestire, a Patimilor (Mc 9,11 -13), cele doua icoane care impun necesitatea rostirii acestei pericope in Post. Caci este nevoie sa intelegem deopotriva slava Invierii dinainte de Inviere, care lumineaza chipul Dumnezeului intrupat si valea adanca a Patimilor prin care El trece, pentru ca Tabor sa se faca lumea intreaga si, in contextul acelei intelegeri, sa adancim vindecarea pruncului demonizat din pericopa zilei.

Radiografierea dramei fiului este cat se poate de clara, asa cum numai un tata o putea face: "Invatatorule, am adus la Tine pe fiul meu, care are duh mut. Si oriunde il apuca, il arunca la pamant si face spume la gura si scrasneste din dinti si intepeneste. Si le-am spus ucenicilor Tai sa-l scoata, dar ei n-au fost in stare " (Mc 9, 17-19). Dupa toate rigorile medicinii, starea convulsiva a fiului omului acestuia arata o grava afectiune, aproape netratabila la vremea trecerii lui Iisus Hristos prin Tara Sfanta, cum pana astazi ea este greu tratabila si greu identificabila ca atare. Si-apoi era o boala umilitoare, zbaterile acestea uratind, indurerand creatia si pe Creator. Aici este marea putere a Domnului Hristos: sa identifice corect nu doar boala, ci fundamentul ei neomenesc, fundament care se-aseaza sub fundamentul oricarei boli, lucrare in parte a celui care uraste si intristeaza lumea.

De aceea, trebuie privit - in acest context al straluminarii taborice si al rodirii prin Patima in Inviere a Domnului nostru Iisus Hristos - intregul episod al vindecarii, exorcizarii de boala, daca vreti. Caci, in fond, taina ce se descopera in reactia lui Hristos este taina Bisericii, aceea care, spre deosebire de momentul de-atunci, avand pe Hristos ca fundament si pe Apostoli continuatori, nu mai poate lasa fara solutie practica pe nici unul dintre cei care-si marturisesc credinta.

Intr-un volum de dogmatica dedicat demonologiei (Teologia Dogmatica si simbolica, IV, Demonologia, Ed. Bizantina, 2003, p 158), profesorul Nikolaos Matsoukas spune: "Lumea este creata din iubire, si Biserica, ce se intinde in limitele coplesite de lumina Imparatiei lui Dumnezeu - precum in cer asa si pe pamant -, traieste si se misca din iubire, iar tainele Bisericii, precum camarile inimii, precum ramurile copacului si mladitele vitei, intruchipeaza insusi trupul lui Hristos din iubire. Cu alte cuvinte, iubirea devine tesutul unificator al oricarei relatii sociale sau interpersonale a membrilor trupului comunitar si, in cele din urma, imbogateste teologia harismatica insasi. Sfintele Taine ii hranesc pe membrii Bisericii, daruiesc iertarea pacatelor - precum minunile lui Hristos, care sunt, intre altele, si acte sacramentale - si dau viata celor ce se impartasesc din acest tesut unificator al iubirii. Astfel, membrii, sfintiti prin Sfintele Taine, ii ofera Mantuitorului Hristos aceasta bogatie a iubirii, adica "bogatia teologiei ortodoxe dincolo de darea de bani", asa cum se spune intr-o idiomela a sarbatorii Nasterii Domnului, care vorbeste despre recensamantul lui Cezar."

Iata de unde titlul cuvantului nostru. Acel "Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!" (Mc 9, 24), socotit ca fiind cel mai adecvat strigat al firii umane in cererea de impreuna-lucrare cu harul lui Dumnezeu, prin lentila acestor spuse despre elementul constitutiv al Bisericii si Tainelor sale, revine de fapt pururea pe buzele tuturor slujitorilor lui Dumnezeu, pe buzele tuturor Sfintilor, ce si-au luat ca ideal si vocatie salvarea lunaticilor lumii: Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele!... Fa-te, asadar, desavarsitul tuturor in toate. De altfel, acelasi profesor al Facultatii de Teologie din Tesalonic consemneaza in epilogul prezentarii demonologiei (op. cit., p. 159) un lucru util exegezei noastre: "Invatatura Evangheliei este o iesire din impas si o biruinta impotriva oricarei posedari, in primul rand, ne este de folos sa intelegem ca lucrarea biruintei apartine exclusiv Dumnezeului iubirii. Ne este de folos, deci, sa acceptam cu orice pret acest lucru.

Acceptarea este a noastra. Nici o suficienta de sine nu ne salveaza. De altfel, mantuirea nu este nimic altceva decat o inaltare creatoare a existentei noastre. Cu alte cuvinte, putem deveni impreuna-creatori. Fiind impreuna-creatori, biruim usor ispita logicii satanice, iar neutralizand puterea posedarii satanice, ne eliberam de frica de rob si de egocentrism". Cu alte cuvinte, capatam puterea - mereu de Sus - de a iesi din logica stanica a urii, din suficienta de sine (atat de teribil combatuta de pasajul din evanghelie prin acest text-ectenie "Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!..."), capatam, asadar, puterea de a iubi, de a ne invinge neiubirea, partea de intuneric a vietii.

Un tanar mut si surd ne invata sa rostim si sa auzim cuvintele de iubire cu care Cuvantul, rostindu-le, ne umple de harul iertarii. De ce n-au putut ucenicii sa scoata "neamul de draci" din fecior? Sa nu le fi crescut suficient iubirea, sau era nevoie ca insasi Iubirea sa fie rastignita, iar din rastignirea Sa sa se umple de iubire postul si rugaciunea, pentru ca, prin ele, unelte ale mantuirii, sa se dilate Biserica pe masura iubirii dintre noi? Nu de putine ori, ca preot, te intrebi ce te mana sa simti mireasma dulce a lucrarii lui Dumnezeu intre dezmostenitii lumii, intre cei care sunt rusinea lui Dumnezeu in mijlocul unei lumi nerusinate. Si atunci, cauti adanc sa afli, in cotlonul cel mai innoroit al oamenilor din jur, perla de iubire care tine ridicata valoarea cununii fiecarui om. Iubirea lui Hristos, desavarsita Lui iubire.

Prea ades folosit pentru a exprima lucruri de nimic, ba chiar pacate nenorocite, termenul de "iubire" se cere restaurat. Mai intai, postind de pacat si umplandu-te de rugaciune. Si chiar daca ati uita toate rugaciunile lumii, scrieti-va pe tabla de came aceasta rugaciune a zilei dedicata modelului urcusului duhovnicesc, prin "Scara" Sfantului Ioan Scararul, care ar suna astfel: Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele!...

In nedeplinatate fiind, sa vina Hristos sa le umple pe toate, daruindu-le desavarsire prin iubirea Sa.

O, de-ar face El minunea dezmintirii noastre, ca, in glas de dulce cantare a harului, iubirea sa ne umple toate!

Parintele Constantin Necula

 

Pe aceeaşi temă

25 Martie 2014

Vizualizari: 5471

Voteaza:

Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact