Cultul Sfintei Cruci

Cultul Sfintei Cruci

Crucea este unul din cele dintai simboale crestine reprezentand marele mister al credintei crestine: patima si moartea prin rastignire a lui Iisus Hristos. Identificata de la inceput ca fiind «semnul Fiului omului» (Mt. 24, 30) si «stindardul» Bisericii (Is. 5, 26), Crucea devine calea de a urma pe Iisus din Nazaret, imparatul rastignit (Mc. 8, 34-35). Toti martirii au ochii atintiti asupra lui lisus, Care, «pentru bucuria pusa inainte-I, a suferit Crucea - stavros» (Evr. 12, 2), marturisind ca nu exista experienta a imparatiei lui Dumnezeu fara Cruce (Fapte 7, 55-56).

Pentru Sfantul Ignatie, Biserica isi are radacina in lemnul Crucii, crestinii fiind «ramurile crucii»: (lisus Hristos) a fost intr-adevar rastignit pentru noi, cu trupul, sub Pontiu Pilat si Irod Tetrarhul, si datorita roadei Crucii Sale si patimei Sale dumnezeiesti noi existam pentru a inalta stindardul de-a lungul veacurilor, prin invierea Sa, si pentru a aduna pe sfintii Sai si credinciosii Sai, proveniti fie dintre iudei, fie dintre neamuri, in unicul trup al Bisericii Sale» (Epistola catre Smyrneni, I, 2, trad. cit., p. 134-135).

Crucea evoca nu numai un moment izolat din iconomia mantuirii, jertfa rascumparatoare, ci ea recapituleaza intreaga viata a lui lisus Hristos : «El a purtat pacatele noastre, in trupul Sau, pe lemn (to xilon - lignum), pentru ca noi, murind fata de pacate, sa traim spre indreptare» (I Pt. 2, 24). Crucea este deci inerenta intruparii rascumparatoare si iubirii lui Dumnezeu fata de om. In acest sens Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca toate fiintele si creaturile, prin insasi finalitatea existentei lor, au o orientare hristocentrica prin Cruce, de aceea cele vazute se cer dupa Cruce, iar cele inteligibile au trebuinta de mormant (Capete teologice I, 67, Filoc. rom., voi. 2, p. 149). Traditia ortodoxa n-a separat Crucea de Inviere si tocmai de aceea n-a separat intruparea de indumnezeire.

Numai in lumina invierii se vede realitatea tragica a Crucii si a pacatului, dar si puterea si stapanirea lui Dumnezeu. Paradoxul credintei crestine sta tocmai in aceea ca pu-terea lui Dumnezeu se arata in suferinta, in Cruce, «caci, cand sunt slab, atunci sunt tare» (II Cor. 12, 10). Invierea a dat apostolilor adevaratul sens al Crucii, adancimea sacrificiului, dar si maretia iertarii si iubirii divine. De aceea Crucea este o piatra de poticnire (skandalon) pentru necredinciosi (I Cor. 1,20-23)

In pietatea ortodoxa, venerarea Crucii este nedespartita de lauda invierii: «Crucii Tale ne inchinam, Hristoase, si Sfmta invierea Ta o laudam si o marim». Pe de o parte, Crucea descopera starea de pacat a lumii si responsabilitatea omului pentru organizarea infernala a lumii si veacului acestuia.

Pe de alta parte, Crucea este o provocare a lui Dumnezeu contra «fatalitatii» raului si a mortii, «cursa» in care a fost atras «stapanitorul acestei lumi» (In 14, 30) la locul Capatanii (Lc. 23, 37-39) : «Caci desi a fost rastignit din slabiciune, din puterea lui Dumnezeu este viu. Si noi suntem slabi intru El, dar vom fi vii impreuna cu El din puterea lui Dumnezeu fata de noi» (II Cor. 13, 4).

Pr. Prof. Ion Bria

Pe aceeaşi temă

22 Martie 2025

Vizualizari: 1980

Voteaza:

Cultul Sfintei Cruci 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact