Duminica Tuturor Sfintilor

Duminica Tuturor Sfintilor

Duminica Tuturor Sfintilor - Ei sunt rodul „dragostei care sminteste", cum ar spune Parintele Savatie Bastovoi („Dragostea care sminteste", Ed. Marineasa, Timisoara, 2003), acea dragoste care se implineste in porunca data de Hristos, norma duhovniceasca, invatatura deplina: „Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta si din tot sufletul tau, iar pe aproapele tau, ca pe tine insuti". Dupa cum cantarea Praznicului spune: „Tu pe noi, cei ce eram vrajmasi, ne-ai iubit foarte; Tu, prin smerire neobisnuita, Te-ai pogorat pe pamant, Indurate Mintuitorule, nerusinandu-Te de ocara netrebniciei noastre; si, ramanand in inaltimea slavei Tale celei preacurate, ne-ai asezat in slava, pe noi, cei ce mai inainte eram nebagati in seama" (Cintarea a 4-a, 2).

Asa se vadeste dintru inceput ca fundamentul cinstirii Sfintilor nu-i altul decat cinstirea cu dumnezeiasca intrupare a trupului nostru omenesc, muritor si pacatos, reasezat in slava prin iconomia lucrarii dumnezeiesti. Acea lucrare care „din tarana mortii, iarasi fiind ziditi, firea cea omeneasca, cea cazuta", prin Invierea Sa, Hristos iarasi o face „neimbatranitoare", „icoana imparateasca, stralucind de lumina nestricaciunii" (Cintarea 5, II si III).

Aceasta stralucire de lumina necreata, transferata pe seama lucrarii Fiului, in Duhul, umple vistieria Bisericii cu aurul credintei si cu acela al nadejdii in deplinatate, al nadejdii bucuroase.

Izvorul vazut al curgerii Duhului Sfant se fac a fi Apostolii si de la ei, ceea ce teologia va numi succesiune apostolica, ceilalti toti, cei praznuiti astazi: „cuvantatori duhovnicesti, organe ale Duhului, facandu-se prin credinta ucenicii Mantuitorului, s-au risipit pana la marginile pamantului, semanand, cu dreapta credinta, cinstita propovaduire; din care au rasarit, prin dumnezeiasca lucrare si prin har, ostile mucenicilor, care au purtat chipul Cinstitelor Patimi, prin multele feluri de zdrobiri, de loviri si de arderi cu foc, (...)" (Stihira I, a Tuturor Sfintilor).

Ca jertfirea lor a avut nu numai o roada vazuta - umplerea Bisericii de martiri, largirea iconografiei sau a sinaxarului - este de la sine inteles. De aceea zice cantarea Vecerniei: „Dumnezeiasca ceata a mucenicilor, temelia Bisericii, implinirea Evangheliei, voi, cu fapta, ati plinit cuvintele Mantuitorului. Ca prin voi s-au inchis portile iadului deschise asupra Bisericii; varsarea sangelui vostru a inecat jertfele idolesti; junghierea voastra a rodit turma credinciosilor; pe ingeri i-ati uimit si stati, purtand cununi, inaintea lui Dumnezeu..." (Slava Stihirilor, gls. 6). De aceea, in sine, praznuirea se vadeste a cuprinde lumea - creata si necreata - in toate straturile existentei sale. Si ravna duhovniceasca a sfintilor a constituit si constituie osatura de har pe care Hristos Isi zideste Imparatia. Unitatea lor daruind unitate Bisericii, credintei: „Ca cei pamantesti s-au adunat laolalta cu cei ceresti si, prin patima, au castigat, cu darul lui Hristos, nepatimirea" (Stihirile Sfintilor, IV).

Iata dar cum, in sfintenia lor, se face cunoscuta iarasi lumii dumnezeirea, sfintii facandu-se, daca vreti, icoane transparente dincolo de care se vadeste Hristos Insusi. De aici, greutatea celor care au scos sfintii din calendar sa priceapa de ce se bazeaza Biserica pe ajutorul lor, pe comuniunea cu ei. Si nu-i aici vorba ca n-ar exista argumente scripturistice - doar un nesimtit ar putea nega lucrarea sfintitoare a oamenilor duhovnicesti pe tot parcursul istoriei lui Israel sau pe parcursul istoriei neamului crestinesc - sau altele de ordin istoric, metafizic sau, de ce nu, de bun-simt. Dar, in harjoana lor cu Dumnezeu, joaca, uneori, periculoasa, careia-i spun credinta, Sfintii ii incurca, mai ales acestia care, prin mucenicie, prin asceza, prin adanca stiinta a lucrului sfant, au conservat si conserva restaurarea lumii. Caci le e greu sa inteleaga cum fecioria-i mai presus decat destrabalarea pe care o propaga pe toate canalele, cum abstinenta-i mai de pret decat consumismul, cum ramanerea in ascultare pe langa un duhovnic este socotita insingerata mucenicie, cand, pentru ei, libertatea de opinie (chiar tembela) e mai presus decat orice.

Uitati-va cu atentie la zambetul larg cu care sectarii va bat la porti. Pentru ca nu mai au linistea ce vine din comuniunea cu Sfintii, pentru ca nu mai au modelul traiului in Hristos, schiteaza zambetul bucuriei si, uneori, reusesc sa ademeneasca suficient de multi in capcana aceasta a „ruperii". Cand vine ispita iesirii din Biserica pe cate unul din voi, cereti ajutorul Domnului ca, in lucrarea Duhului Sfant, acela sa reinceapa sa vada Sfintii. Sa-i roage - in ajutor chemandu-i ca pe niste frati care au patimit - asemeni lui, iar biruinta lor s-a transformat in inceputul biruintei fiecaruia din cei care sunt, la fel, ispititi.

Vii, asemeni Dumnezeului Celui Viu, Sfintii sed mereu la indemana. De aceea cantam, laolalta cu Sedealna praznicului: „Savarsind sfanta pomenire a stramosilor parinti patriarhi, a Apostolilor, a mucenicilor, a ierarhilor, a proorocilor si a cuviosilor Tai, a pustnicilor si a dreptilor si a tot numele ce este scris in Cartea Vietii, Hristoase Dumnezeule, pe toti ii indemnam la rugaciune, rugandu-ne Tie: Impaca, pentru dansii, lumea Ta, ca un iubitor de oameni, ca toti sa graim Tie: Dumnezeule, Cel ce Te preaslavesti in Sfatul Sfintilor Tai, Tu esti, cu adevarat, Cel ce ai preaslavit dupa vrednicie pomenirea lor".

De aici, bucuria acestui praznic. Dimpreuna cu Dumnezeu, facem pomenire de cei care s-au proslavit, implinind calea catre asemanarea cu El.

A trecut ecoul praznicului ce a cuprins in sine Invierea, Inaltarea si Rusaliile. Biserica, in schimb, niciodata nu se poate socoti a avea un timp „dupa sarbatori" (cum mai vorbim noi, oamenii, zicand bunaoara: „dupa sarbatori, fac cutare sau cutare lucru..."). Ea mereu este in sarbatoare, Biserica fiind ea insasi o sarbatoare, adica un prilej de intalnire cu Dumnezeu in deplina comuniune cu El si cu cei pe care ni i-a daruit, Biserica sfintita, arvuna a vietii ce-o sa fie.

Nu poti decat sa-ti spui: „Bucura-te, suflete al meu, caci nu in hambare iti sta avutia, ci in Sfanta Biserica, boabe de grau fiindu-ti prietenii tai, Sfintii...".

Pr. Conf. Univ. Dr. Constantin Necula

Pe aceeaşi temă

23 Iunie 2019

Vizualizari: 3003

Voteaza:

Duminica Tuturor Sfintilor 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact