Care este originea troparului Sfintei Cruci?

Care este originea troparului Sfintei Cruci?

Inaltarea Sfintei Cruci, cea mai veche sarbatoare inchinata cinstirii lemnului sfant pe care a fost rastignit Mantuitorul Hristos, este sarbatorita de Biserica Ortodoxa pe 14 septembrie. Aceasta sarbatoare a fost instituita intru amintirea a doua evenimente din istoria Sfintei Cruci: aflarea Sfintei Cruci pe care a fost rastignit Mantuitorul, de ctare Sfanta Imparateasa Elena si Inaltarea ei solemna in fata poporului de catre episcopul Macarie al Ierusalimului, in ziua de 14 septembrie din anul 335 si aducerea Sfintei Cruci de la persii pagani, in anul 629, in vremea imparatului bizantin Heraclius, care a depus-o cu mare cinste in Biserica Sfantului Mormant din Ierusalim - Biserica Sfintei Cruci.

Randuiala Inaltarii Sfintei Cruci a avut initial un caracter local si era celebrata numai la Ierusalim, unde se pastra lemnul Crucii pe care a fost rastignit Mantuitorul. In 614, cand persii au invadat Palestina, ocupand Ierusalimul si incendiind Biserica Invierii, acestia au furat lemnul Sfintei Cruci. Imparatul Heraclius i-a invins definitiv pe persi in 628; acesta a redescoperit adevarata Cruce in 630 pe care o va aduce triumfal in Ierusalim pe 21 martie 629. Patriarhul Zaharia al Ierusalimului a reinceput cu acest prilej randuiala Inaltarii Sfintei Cruci.

Cu timpul, sarbatoarea s-a extins si in Constantinopol (secolul V), unde ceremonialul ei a primit o noua stralucire si dezvoltare, mai ales din sec. VII, cand Sfantul Lemn a fost adus de la Ierusalim la Constantinopol. Crucea a devenit un simbol al ocrotirii Constantinopolului si a intregului Imperiu Bizantin. Incepand cu acest moment sarbatoarea Inaltarea Sfintei Cruci a dobandit o importanta tot mai mare in randuiala Marii Biserici (Catedrala Sfanta Sofia din Constantinopol), altfel spus in ritul bizantin.

Aceasta a condus la aparitia unui al doilea ciclu liturgic: in paralel cu ciclul "dupa Rusalii”, exista perioada "inainte” respectiv "dupa” Inaltarea Sfintei Cruci.

In acest context a luat nastere si troparul Sfintei Cruci.

De altfel, in original, acesta corespunde cu exactitate evenimentelor petrecute: "Mantuieste Doamne poporul Tau si binecuvinteaza mostenirea Ta: biruinta binecredinciosilor crestini asupra barbarilor (persi, avari, slavi) daruieste si cu Crucea Ta pazeste orasul nostru (Constantinopolul)”.

Cum aceasta sarbatoare a dobandit o importanta deosebita in intreg imperiul, dupa caderea Imperiului Bizantin in 1453, troparul a cunoscut unele modificari. Cuvantul "barbarilor” a fost inlocuit cu "celui potrivnic” (diavolul) iar "orasul nostru” a fost inlocuit cu "poporul Tau”.

Troparul Sfintei Cruci mai este intalnit in cultul Bisericii Ortodoxe atat in cadrul Slujbei Utreniei, cat si in cel al Slujbei Sfintirii Aghiasmei.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

13 Septembrie 2018

Vizualizari: 5089

Voteaza:

Care este originea troparului Sfintei Cruci? 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact