Chenoza Crucii

Chenoza Crucii

În misiunea sa pământească Iisus Hristos vrând să umple cu slavă dumnezeiască firea împătimită a omului care se smerește și se pocăiește, pentru a-l ajuta deci pe om să-și depășească condiția sa de ființă muritoare și căzută din har, a acceptat de bunăvoie “chenoza” întrupării sale în om dar și răstignirea sa pe cruce pentru răscumpărarea păcatelor lumii: „El, măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuşi n''a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S''a desbrăcat pe sine însuşi şi a luat un chip de rob, făcîndu-Se asemenea oamenilor. La înfăţişare a fost găsit ca un om, S''a smerit şi S''a făcut ascultător pînă la moarte, şi încă moarte de cruce.” (Filipeni 2, 6-8)

Împlinind voia Tatălui, prin “chenoza” întrupării și jertfa supremă a lui Iisus pe cruce “Dumnezeu L-a preaînălțat şi I-a dat Numele, care este mai pe sus de orice nume; pentru ca, în Numele lui Isus, să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe pămînt şi de sub pămînt, şi orice limbă să mărturisească, spre slava lui Dumnezeu Tatăl, că Isus Hristos este Domnul.” (Filipeni 2, 9-11)

Astfel prin întrupare Persoana dumnezeiască a lui Iisus împărtășește firii omenești o putere divină, puterea întăritoare și călăuzitoare a harului Sfântului Duh, fără de care omul nu s-ar putea regăsi și ridica din starea sa de alienare și rătăcire morală și spirituală. Lumina transfiguratoare a crucii reprezintă o confirmare vădită a lucrării tainice a harului, a acelei energii și puteri dumnezeiești în virtutea cărora omul este chemat și pregătit să suporte mai ușor nedreptățile și suferințele vieții și să vadă dincolo de vălul întunericului și de fatalitatea morții. În mintea și în sufletul omului se aprinde astfel ca o candelă lumina speranței și încredințarea că moartea nu este ultima realitate ci că este poarta spre viața veșnică, a învierii în duh.

A accepta moartea pe cruce în numele adevărului nu este un act de slăbiciune ci de tărie spirituală. Căci pe cruce s-a purtat marele război spiritual pentru sufletul lumii aceasteia. Învierea din morți care a urmat suferinței de pe cruce a suspendat la un moment dat cursul inexorabil și deterministic al legilor fizice și ale naturii. Implacabila condiție muritoare a omului a fost astfel depășită, restaurată spiritual, ridicată pe un alt podiș, mai înalt al existenței. Duhul supranatural, spiritual a transfigurat regnul natural fără a-l anula pe acesta. Astfel i se dă firii omenești acea putere a duhului spre a se putea opune fatidicului morții și ispitelor diavolului. Omul devine astfel un participant direct și conștient alături de Dumnezeu la actul mântuirii. Rupând cercul vicios al păcatului și al morții și dizolvând sâmburele egoismului, crucea și învierea lui Hristos dau posibilitatea unui nou fel de comunicare și comuniune între oameni, o comuniune superioară, prin har, bazată pe iubirea față de Dumnezeu și aproapele. De asemenea, pe cruce s-a restabilit libertatea de decizie a omului și i s-a întărit puterea de voință înspre bine. S-a trecut deci din imperiul necesității în cel al libertății lui Dumnezeu. Finalitatea existenței văzute și nevăzute este dată de taina învierii care prin jertfa de pe cruce s-a dovedit a fi victoria finală asupra păcatului și a morții, dușmanii ultimi ai vieții.

Crucea este însăși „semnul Fiului omului” (Matei 24, 30), „stindardul” Bisericii (Isaia 5, 26), „cale de a-L urma pe Hristos” (Marcu 8, 34-35). Nu este de fapt și de drept o altă cale către împărăția lui Dumnezeu decât pe scara care urcă la ceruri a sfintei cruci (Fapte 7, 55-56). Însăși Biserica lui Hristos își are rădăcina în “lemnul crucii”, fiindcă “El a purtat păcatele noastre, în trupul Său, pe lemn, pentru ca noi, murind față de păcate, să trăim spre îndreptare“ (1 Petru 2, 24). Dar crucea este și o piatră de poticnire pentru toți aceea ce nu cred în puterea ei (1 Corinteni 1, 20-23), pentru cei care refuză să-și ducă pe umeri crucea pe care le-a hărăzit-o Dumnezeu, dar duc în schimb alte cruci mai grele, pe care singuri și le fac, și sub povara cărora se prăbușesc de multe ori iremediabil.

Între răstignirea pe cruce și învierea lui Hristos există o relație complementară: crucea este calea spre înviere, iar învierea este îngemănată în actul jertfei de sine a Omului - Dumnezeu. În acest context al continuității dintre pătimire și înviere, crucea devine pentru om o adevărată “scară spre ceruri“. Crucea modifică sensul unic și fatidic spre moarte într-o victorie asupra morții. Este o schimbare fundamentală de sens, de direcție, deoarece din sfârșit al vieții moartea devine un început al unei vieți noi în Hristos. Învierea lui Hristos, care pe cruce a călcat moartea prin moarte, nu a rămas un eveniment al trecutului. Puterea și lumina învierii pătrund în istorie și organic în firea umană precum razele de soare, devenind o realitate mai ales pentru aceea care se leapădă de sine și trăiesc în duhul adevărului. Crucea devine atunci semnul “Fiului Omului “, al victoriei sale definitive asupra morții, semn sub tutela căreia se va face și dreapta judecată a lumii.

Crucea înlocuiește astfel sabia îngerului așezată la poarta Edenului. Pe cruce și tâlharul pocăit este primit printre cei vii în duh și moștenitori ai împărăției cerești. Tâlharul este chiar primul omul care se mântuiește. Puterea purificatoare a crucii lasă pe păcătosul care se pocăiește înăuntrul cerului dar oprește păcatul afară. Crucea pregătește firea umană să intre într-o adevărată comuniune cu Dumnezeu, dându-i astfel omului libertatea spirituală a învierii veșnice. Astfel omul eliberat de frica morții sau de “veșnicia morții“ prinde curaj și prin credință și speranță poate deveni cu adevărat om care poate iubi atât pe Dumnezeu cât și pe aproapele său omul. Prin puterea și duhul mântuitor crucea unește tot mai mult pe om cu semenii și cu Dumnezeu întru Iisus Hristos și cu ajutorul Duhului Sfânt.

“Chenoza“ crucii este de aceea mai mult spre înălțarea decât spre coborârea omului, o înălțare în spiritul adevărului, al dragostei, răbdării în suferință și al sacrificiului pentru alții. Dar această înălțare este înălțare prin smerenie nu mândrie luciferică. Este o înălțare din lumea închisă, din temnița păcatului spre libertatea nemărginită a duhului lui Dumnezeu. Este puterea învierii noastre de veci care începe de fapt pentru fiecare din momentul în care noi înșine ne luăm propria cruce, crucea pe care ne-a dat-o fiecăruia Dumnezeu, spre a-l urma pe Hristos. În războiul nevăzut al sufletului nostru cu lumea, cu păcatul și cu forțele întunericului, semnul crucii este promisiunea dumnezeiască, sigilul tainic, arvuna divină că toți cei care vor considera lumea răstignită pentru ei și ei față de această lume în numele lui Iisus Hristos vor învinge moartea mântuindu-se. Crucea așezată precum o scară între Dumnezeu și om prin Hristos cel înviat devine astfel tot mai luminoasă și pe cât ne coborâm mai adânc în chenoza propriei noastre crucificări pe atât înălțărea noastră în duh și adevăr prinde conturul certitudinii, devine realitate transfigurată.

Marin Mihalache
Chicago, USA

 

Despre autor

Marin Mihalache Marin Mihalache

Colaborator
52 articole postate
Publica din 19 Aprilie 2018

Pe aceeaşi temă

10 Septembrie 2021

Vizualizari: 1692

Voteaza:

Chenoza Crucii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact