Bucuria crestinului

Bucuria crestinului


Bucuria crestinului

Bucurati-va pururea (1 Tes. 5, 16), zice Sfantul Apostol Pavel, cu bucuria cea in Domnul si in Duhul Sfant (Rom. 14, 17). Aceasta bucurie se instapaneste in inima sub inraurirea credintei vii, a iubirii fierbinti si a nadejdii tari, si este atat de adanca incat nici un fel de necazuri dinafara nu o pot tulbura.

In crestinism, ea este tot atat de fireasca pe cat este de fireasca bucuria fiului care este primit iarasi in bratele iubitoare ale tatalui pe care il maniase, ori a robului ferecat in lanturi care astepta moartea si care a primit in schimb libertatea, ori a datornicului caruia i s-au iertat datoriile, si, indeobste, ca a omului care se afla intr-o situatie-limita si deodata, pe neasteptate, capata fericirea cea mai deplina.

La crestin se savarseste in duh, in intelesul cel mai inalt, ceea ce la aceia se savarseste pe dinafara. Omul este zidit pentru bucurie, pentru viata raiului, pe care a pierdut-o prin cadere; acum, in Domnul Iisus Hristos, prin harul Sfantului Duh, el e reasezat in cinul sau cel dintai. Desi pe dinafara el inca nu este in rai, pe dinlauntru primeste deja randuiala raiului, drept care se si bucura.

In viata de zi cu zi, oamenii se afla intr-o dispozitie vesela a duhului atunci cand nu-i apasa nevoile, cand au pace cu ceilalti, cand treburile merg bine si cand nici un necaz nu-i ameninta. Crestinii de ce se bucura? Fiindca pacatele le sunt iertate, puterile morale - refacute prin har, pacea cu Dumnezeu este instapanita in ei, constiinta li se pastreaza curata fata de toti si toate, au neclintita incredintarea ca Domnul o pazeste si o va pazi neprihanita pana la capat, nadejdea fericirii vietii vesnice este adanca: traind intr-o asemenea atmosfera de bucurie, el nu are cum sa nu fie intr-o stare totdeauna bucuroasa a duhului.

Temeiul de capetenie al bucuriei crestinului este insa innoirea firii cazute. La nasterea cea de-a doua, prin Botez, se arunca samanta vietii vesnice, dupa chipul Domnului inviat. Incepand din acea clipa sa umble intru viata cea innoita, crestinul se elibereaza tot mai mult din lanturile stricaciunii, ce vine prin pacat, si se umple cu prisosinta de simtamantul sanatatii duhovnicesti.

Acest simtamant de sanatate este aproape acelasi lucru ca simtamantul invierii: de aici bucuria neincetata a vietii in Domnul. Tocmai de aceea ne si porunceste Apostolul sa fim bucurosi - ne porunceste, adica, sa ne pastram intr-o stare duhovniceasca ce aduce bucurie neincetata, sa ne inconjuram de convingeri care adie bucurie in suflet, sa nu ne lipsim de gustarea bunatatilor duhovnicesti cu care sunt imbiati toti in Domnul si care nu au cum sa nu veseleasca inima, sa nu ne instrainam niciodata de osteneli si de nevointe, care ne duc pe o cale stramta, insa la viata vesnica.

Apostolul nu vrea ca crestinul sa dezvolte in sine bucuria prin nu stiu ce visari, ci sa paseasca cu fapta pe taramul veselitor al luminii si al vietii. Si pe cat este de sigur ca pe acest taram ajunge orice crestin adevarat, pe atat este de nedespartita bucuria de crestinul adevarat; tocmai de aceea cuvantul lui Dumnezeu ne porunceste in multe randuri sa ne bucuram (Filip. 3, 1; 4, 4; Rom. 12, 12; 14, 17; Iac. 1, 2).

Cand inlauntru este pace si bucurie, nevoile si necazurile dinafara nu au inraurire asupra crestinului, asa incat doar ceilalti il pot socoti necajit, in vreme ce el insusi se bucura pururea inlauntrul sau (2 Cor. 6, 10).

Bucuria duhovniceasca

Cine a gustat bunatatile aduse pe pamant de Domnul - lumina cunostintei, slobozirea din lanturile pacatului si puterea de a face binele, tamaduirea ranilor inimii si infierea de catre Dumnezeu - acela petrece necontenit in bucurie cereasca, neprefacuta.

Aceasta bucurie nu este o atractie de o clipa, intamplatoare, silita, a inimii, ci este rasfrangerea starii pururea bucuroase a intregii fiinte, care vine mai ales din legatura cu Dumnezeu si din primirea de la El a sus-pomenitelor bunatati.

Omul poate sa-si incordeze inima cu de-a sila ca sa se bucure, insa acea bucurie va fi lepadata din el indata, ca un bat aruncat vertical in apa. Ne putem amagi inima pentru o clipa infatisandu-i bunatati inchipuite, dar aceasta va fi nu bucurie, ci betie, care de obicei se sfarseste cu o si mai mare intristare. Sa privegheati, si sa nu va amagiti.

Putem intalni multe lumini - lumini ale „intelepciunii” celei desarte, care nu sunt lumini ale cunoasterii, ci mici vapai ratacitoare, asemenea celor ce aproape totdeauna se invart deasupra unui cadavru. Luati seama, si sa nu va amagiti.

Sunt oameni care cred ca nepunand hotar poftelor largesc cercul propriei libertati: acestia seamana de fapt cu niste maimute care cu buna stiinta se incurca in plasele vanatorilor. Nu va lasati atrasi de exemplul lor.

Cu multe mangaieri ne imbie lumea, dandu-le drept leacuri pentru ranile inimii - insa aceste parute leacuri ard si mai mult ranile cu pricina, ca niste miraje de izvoare in pustie sau ca apa sarata ce intarata setea. instrainati-va de ele.

Si stapanitorul acestei lumi, care sufla rautate asupra noastra, intotdeauna vine la noi cu vorbe dulci, care par parintesti, imbiindu-ne pana una alta cu indestulare si cu odihna. Alungati farmecele acestui inselator, ce cauta sa va vrajeasca. Nu este alta bucurie pe lumea asta, afara de bucuria in Domnul nostru Iisus Hristos!

Sfantul Teofan Zavoratul

Pe aceeaşi temă

10 Septembrie 2015

Vizualizari: 5328

Voteaza:

Bucuria crestinului 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

bucuria

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact