Chipul disperarii

Chipul disperarii

Disperarea! Cuvant infricosator, cuvant care inseamna catastrofa, cuvant ce semnifica distrugere din partea tuturor felurilor de rele.

Nimic nu este mai rau decat disperarea; atunci cand omul se afla in pragul disperarii nu mai alearga nicicum sa-si caute vindecarea, ci isi lasa patima netamaduita, ca sa-i infesteze si sa-i devoreze inima si sa-i strice sufletul. Cel cuprins de acest rau se indreapta spre dezastru, grabindu-se spre pierdere. Nimic in el nu mai ramane sanatos: mintea este neputincioasa, inima sufera, chibzuinta l-a parasit, iar cugetul si-a pierdut vigoarea; forta morala i-a slabit; curajul l-a abandonat, tristetea ii roade inima, iar un intuneric adanc i-a acoperit mintea. Umbra mortii se arata cutremuratoare inaintea lui si il vaneaza ca pe un fugar; este ingrozit de ea, insa chipul mortii ramane de-a pururi in fata ochilor sai; vrea sa se elibereze de aceasta, dar nu poate s-o alunge; umbra mortii il asupreste; tristetea si melancolia pun stapanire pe inima sa.

Cel disperat simte ca viata il apasa si cauta sa se elibereze de povara ei. Cel disperat, pierzand increderea in viata, nu mai alearga la doctor, pentru ca isi socoteste suferinta de nevindecat; nu cauta sa foloseasca vreun medicament, pentru ca le considera fara puterea de a-i aduce vindecarea; isi ascunde suferinta si nu vorbeste despre durerile provocate de ea; cel disperat si-a pierdut nadejdea in Dumnezeu, aceasta ancora sigura a vietii, si se clatina asemenea unei corabii in mijlocul marii infuriate, care ameninta plina de manie cu valurile ei umflate si inspumate sa scufunde nava; cel disperat a lepadat de la sine nadejdea in Dumnezeu si in ajutorul, iubirea si atotputernicia Sa dumnezeiasca, pentru ca a lepadat credinta in Domnul, precum si nedespartita de ea dragoste dumnezeiasca.

Cel disperat, desi traieste, este mort, pentru ca a pierdut legatura care il tinea in lume; a pierdut simtirea sufleteasca prin care se facea constient de frumusetile lumii si se desfata de veselia care izvora din ea; sufletul lui nu mai afla nici o atractie in lumea aceasta plina de minuni, unde intelepciunea, bunatatea si atotputernicia dumnezeiasca si-au revarsat din belsug harurile.

Frumusetea neasemanata a firii care-l inconjoara nu-i aduce nici o mangaiere. Veselia si incantarea care se revarsa pretutindeni in creatie, care stralucesc asemenea unei puteri desfatatoare, manifestandu-se in imparatia celor vii, nu-i aduce nici o multumire. Cerul si maretia lui si-au lepadat in ochii sai gloria; slava Soarelui nu trezeste nici un sentiment de bucurie in inima sa goala de credinta, nadejde si dragoste. Un val greu i-a acoperit ochii sufletului si le-a ascuns harul si stralucirea creatiilor [dumnezeiesti] sublime.

Intreaga fire se bucura, numai el, in mijlocul acestei veselii generale, se afla trist; urechile lui nu mai asculta cu atentie armonia care desfata auzul credinciosilor. Niciunde nu afla vreo desfatare, niciunde vreo mangaiere, nimic nu-i poate indeparta starea de melancolie; o descurajare cumplita i-a invadat inima, iar golul din ea a ajuns un haos. Nimic nu e in stare sa-l umple. Simtamintele inimii, care-l legau de cei dragi, si-au pierdut orice putere; inima lui este moarta. Lumea sensibila si cea spirituala au disparut din fata ochilor sai: cum poate sa traiasca, odata ce toate i-au fost luate? Cum sa mai continue sa ramana in mijlocul unei asemenea dezordini?

Viata a ajuns sa fie dureroasa, iar povara ei este de nesuportat: pentru ce sa mai zaboveasca fara nici un scop? Pentru ce sa sufere? De ce sa nu-i puna el insusi capat acestei vieti, de vreme ce moartea intarzie; daca ii este cu putinta sa se elibereze de rele, de ce sa le mai tolereze? Ce-l impiedica? Oare nu este o nebunie sa-ti astepti moartea care neincetat este de fata, dar care inca nu-ti ia viata? De ce sa nu-si ia el singur viata, luand asupra lui lucrarea care ii apartine mortii? Ce himera este aceasta, isi spune, care ma face sa-mi fie teama de ea? Ce mai nadajduiesc? Ce mai astept? Sa ne punem de-ndata pe treaba si toate relele vor fi oprite: tragedia va lua sfarsit si bietul deznadajduit, care nu s-a dus la doctor si nu si-a dat pe fata suferinta si a respins medicamentele evlaviei, a parasit viata si s-a dus din lumea [aceasta], ca sa puna capat suferintelor sale; dar a uitat ca astfel se muta intr-o alta viata, vesnica si de nesfarsite chinuri, unde durerea va fi necurmata. Nefericitul om!

Sfantul Nectarie din Eghina
Articol preluat din cartea "Cunoaste-te pe tine insuti", Editura Sophia


Cumpara cartea "Cunoaste-te pe tine insuti"



 

Pe aceeaşi temă

15 Iulie 2019

Vizualizari: 4677

Voteaza:

Chipul disperarii 4.50 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact