Cum putem evita erorile duhovnicesti?

Cum putem evita erorile duhovnicesti?

Cum putem evita erorile duhovnicesti?

In primul rand rugaciune, poate, si-n al doilea rand, rabdare.

Trebuie sa avem rugaciune ca Dumnezeu Insusi sa ne lumineze si sa corijeze traiectoriile gresite in noi, si rabdare pana cand Dumnezeu va face asta. Nu sa ne grabim sa tragem o concluzie, nu sa ne grabim ca, daca Dumnezeu a inceput o fraza de raspuns in viata mea, eu sa completez aceasta fraza, din aceste erori de care vorbiti, adica in starea de eroare in care sunt si de nestiinta duhovniceasca in care sunt, eu sa ma grabesc sa spun: “am inteles ce vrei sa zici” si imi dau un raspuns si trag concluzia duhovniceasca care candva se va adeveri a fi… neadevarata!

Deci, rugaciune si rabdare, care cred ca este, poate, raspunsul cel mai bun la intrebarea asta, la care vreau sa adaug ce numesc rugaciune.

Bineinteles ca tot ce avem tiparit in carti ca rugaciuni sunt rugaciuni vrednice pe care Biserica le-a dat, dar ca rugaciune, acum, in contextul asta, am in vedere mai ales reactia noastra fata de Dumnezeu. Reduc notiunea de rugaciune la orice reactie fata de Dumnezeu.

Cand indreptam o clipa macar mintea, poate si subconstient, catre Dumnezeu, intr-o oarecare deznadejde in care mintea mea poate zice: “Doamne, numai Tu poti sa ma ajuti!” – poate nu am spus-o, poate nu am constientizat-o – e deja rugaciune.

Daramite daca o facem constient; si zic asa: daca Dumnezeu – asa cum ne zice si rugaciunea – este pretutindenea si toate plineste inseamna ca pentru Dumnezeu n-am nici macar nevoie sa bag mana-n buzunar sa scot un celular si sa fac un numar ca sa ajung sa vorbesc cu El. Pot in orice clipa, in orice loc sa zic “Doamne!” si asta a inceput deja sa fie o rugaciune. Hai sa “profitam” de caracteristica asta a lui Dumnezeu si sa incepem sa zicem ”Doamne!”…

Revin la cuvantul Sfantului Siluan, care este cuvantul intregii Filocalii, pentru ca toti o spun intr-un fel sau altul, ca ar trebui sa nu facem nimic in viata noastra fara sa cerem lui Dumnezeu.

Si Sfantul Siluan m-a uimit pe mine – si poate pe multi dintre voi – cand zice ca Adam, cand i-a venit in gand sa manance din rodul ala, trebuia sa se roage lui Dumnezeu. Si in mai multe locuri unde nu m-am asteptat… Ca doar Adam stia, Dumnezeu ii spusese sa nu ia din rodul ala, uite ca Siluan spune ca trebuia sa cerceteze cuvantul lui Dumnezeu. Si noi cred ca trebuie sa ne obisnuim ca prima noastra reactie sa fie “Doamne”… vreau sa zic, constient, sau sa patrunda pana in subconstient, poate ar trebui ca pana in visele noastre – si se intampla asta, am auzit pe multi zicand ca, intr-un vis, in care se intampla nu stiu ce, striga catre Dumnezeu. Bun lucru! Asa trebuie sa devina rugaciunea.

Adica, inteleg, omul este om in masura in care se leaga si ramane legat de Dumnezeu, fiindca omul este in facere, noi suntem intr-o stare de relativa nefiinta din care, treptat-treptat, iesim si iesim in masura in care Dumnezeu ne scoate. Si ne scoate in masura in care noi Ii cerem sa ne scoata, ca Dumnezeu nu ne sileste. Asteapta ca noi sa zicem “Doamne”, asta inseamna a deschide usa, ca zice: “Iata, stau la usa si bat”. Tot in Apocalipsa zice lucrul asta: daca cineva va deschide, Eu voi intra si voi cina cu el si el cu Mine… Deci, asteapta sa-I deschidem usa. Atotputernicul sta la usa si nu indrazneste decat daca noi deschidem usa. Si a zice “Doamne” e un inceput de rugaciune si cred ca trebuie sa ne obisnuim cu acest “Doamne” in fiecare imprejurare, ca prima reactie a noastra, in bine sau in rau, sa fie o prezenta continua, neintrerupta in trezvie si-n somn, in viata si-n moarte.

Si atunci, raspunsul poate cel mai serios la intrebarea asta ar fi: in primul rand, inainte de orice, sa-I cerem lui “Doamne” si dupa aia… ceva rabdare pana cand Dumnezeu ne spune un cuvant, doua, trei si Isi termina fraza. Fiindca multe experiente vin treptat, incepem sa intrevedem ceva, sa “intre-intelegem” ceva, as zice, dar nu e momentul sa tragem inca o concluzie. Asteptam inca putin, pana cand concluzia se va inchega de la sine intr-o viziune nespus de convingatoare.


Cand concluzia e de la Dumnezeu si nu de la mine, cand nu eu termin fraza lui Dumnezeu, oricat de logica ar fi formula pe care o gasesc eu, dar cand vine de la Dumnezeu totul in om se convinge, totul in om e nu numai convins, dar oarecum vindecat, satisfacut, implinit, impacat.

Parintele Rafail Noica

 

.
Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2015

Vizualizari: 3027

Voteaza:

Cum putem evita erorile duhovnicesti? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact