In boala secretul e sa te zbati spre a dobandi harul lui Dumnezeu

In boala secretul e sa te zbati spre a dobandi harul lui Dumnezeu

Mult folos avem de pe urma bolilor, ajunge să le răbdăm fără cârtire şi să-L slăvim pe Dumnezeu, cerându-I mila. Bolile sunt spre binele nostru când le îndurăm fără murmur, rugându-L pe Dumnezeu pentru iertarea păcatelor şi preamărindu-I numele.

Când ne îmbolnăvim, important nu este să nu luăm medicamente sau să ne ducem să ne rugăm la Sfântul Necta- rie. Ştiţi ce trebuie să facem când suntem bolnavi? Să ne rugăm lui Dumnezeu să ne ierte păcatele. Iar Dumnezeu, fiindcă îl vom ruga îndureraţi şi smeriţi, ne va ierta păcatele şi ne va tămădui şi trupeşte. Dar luaţi aminte! Să nu vă rugaţi cu intenţii ascunse, să nu spuneţi: „Dumnezeul meu, iartă-mi păcatele", iar mintea să nu vi se desprindă de boala trupească. O asemenea rugăciune va fi fără rod. Când vă rugaţi, uitaţi de boala trupească, s-o socotiţi drept canon de spovedanie, drept epitimie, spre iertarea păcatelor voastre. Pentru celelalte să nu vă neliniştiţi; lăsaţi-le în seama lui Dumnezeu, fiindcă Dumnezeu ştie ce face.

Trebuie să cunoaştem si celălalt secret: să ne zbatem spre a dobândi harul lui Dumnezeu. Acesta-i secretul. Despre celelalte ne va învăţa harul, adică despre cum ne vom preda lui Hristos. Cu alte cuvinte, noi dispreţuim boala, nu ne gândim la ea, ne gândim la Hristos delicat, cu sfia- lă, dezinteresat, iar Dumnezeu îşi va face minunea spre folosul sufletului nostru. Precum zicem la dumnezeiasca Liturghie, „toată viaţa noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm".

Trebuie însă să ne dorim să nu luăm în seamă boala. Dacă nu ne-o dorim, e greu, nu putem spune „n-o iau în seamă". Şi aşa, în timp ce ni se pare că o nesocotim şi că nu-i acordăm importanţă, îi acordăm, o avem în minte neîncetat, fără putinţa de a ne păstra starea de linişte interioară. Iar asta am să v-o dovedesc. Zicem: „Cred că o să mă vindece Dumnezeu. Nu iau medicamente. Aşa voi face: o să rămân toată noaptea treaz şi o să-L rog pentru asta. Dumnezeu o să mă asculte." Ne rugăm toată noaptea, implorăm, cerem, înălţăm rugi, strigăm, II silim pe Dumnezeu şi pe toţi Sfinţii să ne facă bine. Zi şi noapte nu facem decât să-I forţăm mâna. Prin toate mijloacele. Ei, oare nu arătăm prin toate astea că nu am nesocotit boala? Cu cât stăruim şi vrem ca Dumnezeu şi Sfinţii să ne facă bine cu de-a sila, cu atât ne trăim boala. Cu cât ne preocupă alungarea ei, cu atât o trăim. De aceea nu se întâmplă nimic. Iar noi avem impresia că se va petrece neîndoielnic o minune; de fapt nu credem asta, şi în felul acesta nu ne facem bine.

Rugăciuni facem, medicamente nu luăm; cu toate astea nu ne aflăm liniştea şi minunea nu se petrece. Dar o să spui: „N-am luat nici un medicament, cum adică nu cred?" Totuşi lăuntric există îndoială, frică şi ne gândim: „Oare o să se întâmple aşa ceva?" Aici este valabil cuvântul Scripturii: „Dacă veţi avea credinţă şi nu vă veţi îndoi, veţi face nu numai ce s-a făcut cu smochinul, ci şi muntelui acestuia de veţi zice: Ridică-te şi aruncă-te în mare, va fi aşa."1 Atunci când credinţa este adevărată, fie iei, fie nu iei medicamentul, ea va lucra. Dumnezeu lucrează şi prin mijlocirea doctorilor şi a medicamentelor. Grăieşte înţelepciunea lui Sirah: „Cinsteşte pe doctor cu cinstea ce i se cuvine, că şi pe el l-a făcut Domnul (...); Domnul a zidit din pământ leacurile, şi omul înţelept nu se va scârbi de ele (...); Şi doctorului dă-i loc că şi pe el l-a făcut Domnul şi să nu se depărteze de la tine, că şi de el ai trebuinţă."

Dar să crezi că Dumnezeu, lăsând la o parte pe toată lumea, va interveni miraculos pentru tine, şi să refuzi ajutorul medicului este în cele din urmă o atitudine egoistă, plină de vicleşug. Dumnezeu face minuni şi acum, însă în ce vă priveşte nu trebuie să aveţi astfel de aşteptări. Altminteri, şi prin intermediul doctorilor lucrează Dumnezeu însuşi.

Când ne îmbolnăvim, spre a nu face greşeli, trebuie să urmăm şi îndrumările medicinei şi raţiunii. Dar, mai presus de toate, să urmăm voia lui Dumnezeu şi să avem încredere în iubirea Sa.

Intreg secretul este credinţa: neşovăielnică, delicată, simplă, nevinovată. „întru neprefăcătoria şi nevinovăţia inimii."2 Nu se pune problema să-ţi impui ceva. La acest lucru poate recurge un fachir - cuvântul acesta nu e potrivit. Să avem credinţa că Dumnezeu ne iubeşte peste măsură şi că voieşte să devenim ai Lui. De aceea îngăduie bolile, până ce I ne vom preda cu încredere.

Să-L iubim pe Hristos şi toate în viaţa noastră se vor preschimba. Să nu-L iubim pentru a primi răsplată, sănătate, de pildă. Ci să-L iubim cu dor fierbinte, cu recunoştinţă, fără să ne gândim la nimic, numai la iubirea dumnezeiască. Nici să ne rugăm mânaţi de interes şi să-I zicem lui Dumnezeu: „Fă-1 pe cutare bine ca să vină la Tine." Nu-i potrivit a-l arăta lui Dumnezeu cum să facă. Cum să-I spunem lui Dumnezeu: „Fă-mă bine"? Ce să-I facem cunoscut noi Celui Care ştie toate? Noi ne vom ruga, dar se poate ca Dumnezeu să nu vrea să ne asculte.

Să nu-L rugaţi pe Dumnezeu să vă facă bine. El ştie ce este bine pentru voi. Şi va lucra cu iubirea Lui neţărmurită faţă de om. E foarte urât să ne rugăm lui Dumnezeu pentru nevoile noastre. O să ziceţi: „N-o să-L rugăm noi pe Tatăl nostru?" Bineînţeles, dacă ne vom îmbolnăvi, dacă vom pierde ceva, lui Dumnezeu ne vom ruga. Nu este ceva rău. Dar în realitate e şi rău. Căci nu ne rugăm Lui pentru că simţim că suntem departe de El şi nu l-am arătat iubire pe măsură. Nu ne înălţăm braţele spre a spune: „Dumnezeul meu, Te iubesc, sufletul meu Te doreşte, dar nu Te pot iubi după cum îţi e voia..." Dacă este să-L rugăm aşa, atunci să I ne rugăm. Insă când ajungem la nevoie, vrem să ne-ajute cu de-a sila, nu I ne rugăm. Zicem: „Dă-mi, Dumnezeul meu, [ceea ce-Ţi cer] căci mă doare."

Luaţi aminte la taina aceasta. Oare Dumnezeu nu ştie că eu sunt robul Lui? Nu ştie că am dureri? E nevoie să-L mai rog acum? Nu am atâtea altele cu privire la sufletul meu fără de amânare? Scopul este ca El să mă ajute să-L iubesc, să-L doresc din tot sufletul meu. Să-mi arate calea sfântă, cum trebuie să se deschidă sufletul meu spre a grăi cu El. Sunt multe taine... Pentru aproapele, desigur! Trebuie să privegheaţi, să trudiţi, să-L. rugaţi! Pentru voi înşivă însă....

Un om m-a întrebat cu ceva timp în urmă:

- Când o să mă fac bine?

- Aaaa!, îi zic. Dacă întrebi: „Când o să mă fac bine?", n-o să te faci niciodată bine. Nu se cuvine să te rogi lui Dumnezeu pentru asemenea lucruri. Te rogi cu îngrijorare lui Dumnezeu să-ţi ia boala, dar ea atunci te apucă şi te cuprinde mai tare. Nu trebuie să cerem, nici să ne rugăm pentru un asemenea lucru.

S-a speriat şi mi-a zis:

- Să nu mă rog!?!

- Vai!, îi răspund. Să te rogi şi, vezi bine, să te rogi mult, dar ca să-ţi ierte Dumnezeu păcatele şi să-ţi dea putere spre a-L iubi şi a I te dărui. Căci cu cât te rogi să scapi de boală, cu atâta se lipeşte de tine, te înlănţuie, te strânge şi nu-ţi mai dă drumul. Fireşte, dacă o să simţi ca om neputinţă şi greutate în adâncul tău, atunci să te rogi cu umilinţă Domnului să te scape de boală.

Sfantul Porfirie Kavsokalivitul

Cuvinte despre boală şi mângâiere, Editura Sophia

Cumpara cartea "Cuvinte despre boală şi mângâiere"

 

Pe aceeaşi temă

13 Iulie 2017

Vizualizari: 3256

Voteaza:

In boala secretul e sa te zbati spre a dobandi harul lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

boala suferinta harul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact