Lumea ca pantec

Lumea ca pantec

Circula de ceva vreme pe internet o imagine ce infatiseaza doi prunci aflati in pantecul mamei, ce poarta un dialog cu valente existentiale:

- Hei, frate! Crezi ca exista viata dupa nastere? Crezi in Mama?
- Nu, nu cred in chestii de-astea, eu sunt ateu. Ce, ai vazut-o tu vreodata pe Mama?

Scopul acestui dialog imaginar nu este doar acela de a ne binedispune, de a ne aduce zambetul pe chip, ci mai ales acela de a ne strecura in suflet o picatura de indoiala cu privire la ceea ce noi am ajuns a considera "certitudini” ale lumii in care traim. Sunt doar cateva cuvinte, la care trebuie sa luam seama, deoarece, luminate de harul dumnezeiesc, pot cutremura si chiar sfarama un munte de necredinta.

Limitele necredintei

Nu intamplator am folosit cuvinte precum "a sfarama” si "munte” deoarece, din perspectiva invataturii Bisericii Ortodoxe, necredinta este cauza principala a "impietririi” persoanei umane, a impietririi inimii sale.

Necredinciosul, devenit "greu la inima” ("Fiii oamenilor, pana cand grei la inima?" Ps 4), este lipsit de "mobilitate” mai ales in spatiul manifestarii adevaratei libertati. Aceasta "imobilitate” adusa de necredinta, il predispune pe om vietuirii intr-un univers extrem de restrans, redus exclusiv la propriile perceptii si simturi.

Dupa cum in fizica, legile miscarii sunt aplicate in functie de un anumit sistem de referinta, la fel stau lucrurile si in privinta aplicarii "legilor miscarii” in plan duhovnicesc. Necredinciosul nu face altceva decat a-si lua drept unic sistem de referinta lumea aceasta, intru care se misca si fiinteaza.

Credinta este insa actul prin care ne luam drept sistem fundamental de referinta pe Dumnezeu, Cel prin Care si intru Care "viem si suntem”. Spatiul manifestarii credintei este implicit un spatiu al tainei, al cunoasterii ca "prin ghicitura”, nedesavarsite. Prin urmare este si un spatiu al inaintarii si al progresului in credinta, in masura in care, in mod cu totul liber, voiesti a te adanci in cunoasterea tainei existentei.

Lumea ca pantec

Dumnezeu a sadit in firea lucrurilor, ca "cele mici” sa le cuprinda tainic in ele insele pe "cele mari”, si sa le descopere totodata, chiar si in cazul lumii acesteia,  ce poarta ranile pacatului stramosesc. Cele trei perioade ale vietii omului, asa cum le cunoastem dupa caderea in pacat a protoparintilor, timpul din launtrul pantecelui mamei, timpul pe care-l petrecem acum si vesnicia, sunt strans legate intre ele. Contemplate duhovniceste, viata intrauterina a pruncului anticipeaza viata de dupa nastere, iar viata in aceasta lume o anticipeaza pe cea de dupa moarte, viata viitoare.

Fiecare etapa a vietii contine "mugurii” etapei care ii urmeaza, altfel spus prefigurarile si semnele ei. Este firesc sa se intample astfel pentru ca viata omului constituie o unitate.

Numai privite din aceasta perspectiva, realitati precum nasterea si moartea, ne pot aparea ca fiind sinonime. Adevarata nastere a pruncului este actul zamislirii lui prin voia si lucrarea lui Dumnezeu, actul biologic al nasterii reprezentand numai o etapa, moarte-nastere in lumea de aici. Asemenea, sfarsitul vietii pe pamant ca moarte a trupului, nu este decat o trecere, o moarte-nastere in viata de veci. 

Biserica ne deschide totodata ochii inimii, spre a nu mai privi fragmentat realitatea vietii umane, prin unirea cu Hristos. El este Cel Care S-a smerit pe sine, intrupandu-se de la Duhul Sfant in pantecul Fecioarei Maria, pantec pe care Biseric il numeste in cantarile sale, "mai desfatat decat cerurile”. Moartea, Ingroparea si Invierea Sa au fot prefigurate in Vechiul Testament prin faptul ca Iona a stat in pantecele chitului trei zile. In Persoana lui Hristos, prin Inaltarea Sa la Cer,  firea umana a fost mutata din "pantecul acestei lumi", in/la "sanurile Tatalui".

De aceea, Mantuitorul este Cel care ne adevereste ca menirea existentei noastre nu este alta decat aceea de a mosteni viata de veci, prin Invierea Sa, in Imparatia Tatalui. Viata aceasta, ispitele si necazurile, bucuriile si implinirile de pe parcursul ei, semenii, Biserica, toate, asumate intru Hristos, au scopul de a ne naste cu adevarat vii, vietii de veci. Dar si de noi tine -mai ales de noi, sub aspectul manifestarii libertatii -, ca aceasta ultima nastere, cea intru vesnicie, sa nu ne gaseasca morti sufleteste.

Constiinta aceasta, a lumii ca pantec, nu ca ultima realitate, ci ca loc de tranzitie, unul al devenirii si prefacerii duhovnicesti, este cu atat mai evident in cadrul vietii monahale. In limba romana, cuvantul "chilie” - dupa biserica, al doilea spatiu de vietuire a monahului ca importanta - are la baza un cuvant din limba greaca veche ce inseamna "pantec”. In acest sens, chilia rezuma lumea monahului, "pantecul” menit sa-l poarte si sa-l nasca in viata de veci a Imparatiei lui Dumnezeu.

Daca noi nu am facut pana acum decat sa subliniem aceasta relatie lume-pantec, concluziile si sfaturile duhovnicesti le lasam Parintelui Rafail Noica care, intr-o omilie a sa, adanceste si mai mult aceasta perspectiva, aratandu-ne ca, in tot acest timp al vietuirii in lume, avem drept mama Biserica:

"Viata noastra inca nu-i viata, e un soi de "rastimp de gestatie”, pana ce ne nastem din nou in lumea cealalta. Maica noastra duhovniceasca este Biserica. Suntem in pantecele Bisericii, dar nu stim care-i adevarata lume, ca un fat ce nu stie ca-i in pantecele mamei pana ce se naste. Cresterea noastra in acest pantece se face cu poruncile lui Dumnezeu; adaugam celule duhovnicesti la duhurile noastre; cand ne nastem din nou, vom iesi din trupul acesta, care se va duce in pamant, dar sufletul va trai. Sufletul e un trup duhovnicesc. Pana ne vom dobandi din nou trupurile si vom trai intreg, vom avea trupul acesta duhovnicesc, o conditie in care putem trai in lumea asta. Si care-i conditia? Dragostea. Ea le cuprinde pe toate - vaz, auz, totul pentru lumea asta.”

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

09 Februarie 2013

Vizualizari: 6559

Voteaza:

Lumea ca pantec 4.33 / 5 din 6 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Nicu Dan Florin PetrescuPostat la 2012-03-17 21:13

    Inima..locasul iubirii si al sufletului este adevarata biserica binecuvantata de Dumnezeu....Functie de modul in care facem cu ea "voia Domnului"...vom capata viata vesnica Nicu Dan Petrescu

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact