Invatatura Sfantului Grigorie Sinaitul despre rugaciunea launtrica in inima

Invatatura Sfantului Grigorie Sinaitul despre rugaciunea launtrica in inima

Sfântul Grigorie Sinaitul prezintă învăţătura despre rugăciunea lăuntrică în inimă şi despre mijlocul de a o deprinde în trei scrieri despre linişte şi rugăciune, aşezate în Filocalie. Iată un extras pe scurt din ele: 

„Ni s-ar fi cuvenit, primind Duhul vieţii în Iisus Hristos, ca prin rugăciune curată în inimă, să vorbim cu Domnul precum heruvimii; dar noi, neînţelegând măreţia, cinstea şi slava harului naşterii noastre din nou şi neîngrijindu-ne să sporim duhovniceşte prin împlinirea poruncilor şi să ajungem la starea vederii minţii, ne lăsăm pradă lenevirii, prin care cădem în obişnuinţe pătimaşe şi suntem aruncaţi în prăpastia nesimţirii şi întunericului. Se întâmplă şi că noi abia dacă ne mai amintim că este Dumnezeu, iar cum ar trebui să fim, ca fii ai lui Dumnezeu după har, despre aceasta nu ştim deloc. Credem, dar nu cu o credinţă lucrătoare, şi nu încetăm a vieţui trupeşte, după înnoirea cu duhul în

Botez. Dacă uneori, pocăindu-ne, începem să împlinim poruncile, atunci le împlinim numai pe dinafară, iar nu duhovniceşte, şi într-atât ne dezobişnuim de viaţa duhovnicească, încât manifestările ei întru alţii ni se par greşeli şi sminteli. Astfel până chiar şi în pragul morţii rămânem morţi cu duhul, vieţuind şi lucrând nu întru Hristos, şi nu potrivit acelui cuvânt care spune că: Ce este născut din duh trebuie să fie duh (Ioan 3, 6) (c. 1).

Totuşi, cele primite de noi întru Sfântul Botez în Iisus Hristos nu pier, ci doar sunt îngropate, ca o comoară, în pământ. Iar înţelepciunea şi recunoştinţa trebuie să se îngrijească să le descopere şi să le aducă la lumină. Cum? (c. 2).

Spre aceasta conduc următoarele două mijloace: în primul rând, acest dar se descoperă prin împlinirea cu multă osteneală a poruncilor, aşa încât în măsura în care împlinim poruncile, într-atât darul acesta îşi arată lumina şi strălucirea sa; în al doilea rând, el vine la lumină şi se descoperă prin neîncetata chemare a Domnului Iisus, sau, ceea ce este acelaşi lucru, prin neîncetata aducere aminte a lui Dumnezeu. Şi primul mijloc este puternic; dar al doilea este mai puternic, aşa încât şi primul îşi primeşte de la el întreaga sa putere. De aceea, dacă vrem cu sinceritate să descoperim sămânţa harului ascunsă în noi, atunci să ne grăbim să deprindem această îndeletnicire a inimii şi să avem în inimă numai această lucrare a rugăciunii, fără de vedere, fără de închipuire, până când ea încălzeşte inima noastră şi o aprinde spre dragoste de netâlcuit pentru Domnul (c. 3) (Sf. Grigorie Sinaitul, Despre liniştire şi rugăciune... capete 10.).

Lucrarea acestei rugăciuni în inimă este de două feluri: uneori mintea o ia înainte, lipindu-se de Domnul în inimă (Ps. 72, 27) prin neîncetata aducere-aminte; alteori lucrarea rugăciunii, singură mişcându-se mai înainte cu focul veseliei, atrage mintea în inimă şi o leagă de chemarea Domnului Iisus şi de starea înaintea Lui cu evlavie. In primul caz, lucrarea rugăciunii începe să se descopere pe măsura micşorării patimilor, ca urmare a împlinirii poruncilor, prin fierbinţeala inimii, în urma chemării dese a lui Iisus Hristos; în cel de-al doilea caz - duhul atrage mintea spre inimă şi o pironeşte acolo în adânc, reţinând-o de la obişnuita rătăcire. Potrivit acestor două chipuri ale rugăciunii şi mintea devine uneori lucrătoare, alteori văzătoare: prin lucrare ea, cu ajutorul lui Dumnezeu, biruieşte patimile, iar prin contemplare îl vede pe Dumnezeu, în măsura în care acest lucru este cu putinţă omului (c. 1).

Rugăciunea lucrătoare a minţii şi a inimii se săvârşeşte astfel: şezând pe un scăunel înalt de o palmă, pogoară-ţi mintea ta din cap în inimă şi ţine-o acolo, şi de-acolo strigă cu mintea şi cu inima: «Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă!» [...]. Ţine-ţi în acest timp şi răsuflarea, pentru a respira fără de îndrăzneală, pentru că aceasta poate răspândi gândurile. Dacă vezi că apar gânduri, nu le lua în seamă, chiar dacă ar fi simple şi bune, iar nu numai deşarte şi necurate. Inchizând mintea în inimă şi chemând pe Domnul Iisus adesea şi cu răbdare, tu în grabă vei zdrobi astfel de gânduri şi le vei nimici, lovindu-le nevăzut cu numele dumnezeiesc.

Sfântul Ioan Scărarul spune: «Cu numele lui Iisus loveşte-i pe vrăjmaşi, că nu este armă mai puternică decât aceasta nici în ceruri, nici pe pământ» (Cuv. 21,7) (c. 2). Când într-o asemenea osteneală mintea se istoveşte, iar trupul şi inima dor de încordarea chemării dese a Domnului Iisus, atunci stai în picioare şi cântă, sau cugetă la un anume loc din Scripturi sau la moarte, sau ocupă-te cu citirea sau lucrul de mână, sau altceva (c. 9).

Când te apuci de lucrarea aceasta a rugăciunii, atunci ţi se cuvine să citeşti doar acele cărţi în care se înfăţişează învăţătura despre viaţa lăuntrică, despre trezvie şi rugăciune, şi anume Scara, cuvintele Sfântului Isaac Şirul, cărţile ascetice ale Sfinţilor Maxim Mărturisitorul, Simeon Noul Teolog, Isihie, Filotei Sinaitul şi alte scrieri asemănătoare. Toate celelalte scrieri părăseşte-le pentru o vreme, nu pentru că ar fi rele, ci pentru că nu este potrivit să te ocupi cu ele în starea şi năzuinţa ta de acum, căci ele pot abate mintea ta de la rugăciune. Citeşte puţin, dar cu adâncire şi însuşire a celor citite (c. 12)71.

Nu lăsa nici pravila de rugăciune. Unii ţin o pravilă de rugăciune mare, alţii părăsesc cu totul cartea de rugăciuni, rugându-se Domnului doar cu rugăciunea minţii. Tu însă alege calea de mijloc: nu înşira multe rugăciuni, căci de aici apare tulburarea, dar nici nu le lăsa cu totul în caz de neputinţă şi slăbiciune. Dacă vezi că rugăciunea lucrează în tine şi nu încetează să se mişte singură în inima ta, nu o lăsa şi nu te apuca de cartea de rugăciuni. Aceasta ar însemna să-L laşi pe Dumnezeu înăuntru, să ieşi afară de acolo şi dinafară să începi convorbirea cu El [...].

Aceia care încă nu au lucrarea rugăciunii trebuie să facă multe rugăciuni de pravilă, chiar fără măsură, pentru a fi neîncetat în rugăciuni multe şi felurite, până când de la această osteneală dureroasă inima se înfierbântă cu rugăciunea şi începe în ea lucrarea rugăciunii [...]. Iar cel ce gustă în cele din urmă acest har, acela trebuie să facă rugăciuni de pravilă cu măsură, iar mai mult să rămână în rugăciunea minţii, după cum au poruncit părinţii. In cazul slăbirii lăuntrice, trebuie să te rogi după pravilă sau să citeşti scrierile părinţilor. Folosirea vâslelor e de prisos atunci când vântul umflă pânzele; ele sunt de trebuinţă atunci când vântul scade şi barca se opreşte (c. 5).

Mare armă asupra vrăjmaşilor are acela care ţine în rugăciune plânsul cu străpungere, pentru a nu cădea în părere de sine din bucuria pe care o aduce rugăciunea. Cel care păzeşte o astfel de întristare bucuroasă se izbăveşte de orice rău. Adevărata rugăciune lăuntrică neînşelată este aceea în care căldura ce iese din rugăciunea lui Iisus aduce foc în pământul inimii şi arde patimile ca pe nişte spini. Ea umbreşte sufletul cu veselie şi pace, şi nu vine nici din partea stângă, nici din cea dreaptă, nici măcar de sus, ci izbucneşte din inimă, precum un izvor al apei din Duhul de Viaţă Făcător.

Doar pe aceasta iubeşte-o şi râvneşte s-o dobândeşti în inima ta, păzindu-ţi mintea întotdeauna fără de visare. Nu te teme de nimic dacă o ai, căci Acela, Care a spus: Indrăzniţi, Eu sunt, nu vă temeţi (Matei 14, 27), este El însuşi cu noi” (c. 7)72.

Fragment din cartea "Cheile rugaciunii launtrice (editia a II-a revazuta)", Editura Manastirea Sihastria

Cumpara cartea "Cheile rugaciunii launtrice"

Note:

71 Sf. Grigorie Sinaitul, Despre liniştire şi cele două chipuri ale rugăciunii, în 15 capete.

72 Sf. Grigorie Sinaitul, învăţătură pentru cei ce se liniştesc.
 

 

Pe aceeaşi temă

02 Aprilie 2025

Vizualizari: 993

Voteaza:

Invatatura Sfantului Grigorie Sinaitul despre rugaciunea launtrica in inima 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact