Nepasarea

Nepasarea

Nepasarea sta, alaturi de alte patimi precum mandria si iubirea de avutie, atat la baza "crizelor” de tot felul cu care se confrunta omenirea, cat si la baza esecurilor si nerealizarilor de care ne lovim in plan personal. Toate aceste probleme isi au originea nu in cadrul diferitelor sisteme in care suntem angrenati - care sunt unele impersonale - ci in omul care le-a creat si se raporteaza la ele dupa "pofta” inimii sale. Atunci cand "pofta” este intretinuta de patimi precum cele mai sus amintite, si multe altele, finalitatea este sortita esecului.

Unul din paradoxurile lumii in care traim este faptul ca multimea grijilor si responsabilitatilor, de care suntem asaltati pe zi ce trece, nu-l face pe omul chemat sa le gestioneze, mai putin nepasator si iresponsabil.

Asadar, omul zilelor noastre trebuie sa se arate abil in a evita, pe de-o parte, sa fie sufocat de griji, iar pe de alta, sa se inece in nepasare. "Abilitatea” de care trebuie sa dea dovada acesta presupune constientizarea faptului ca nu este singur, dar, mai ales, deschiderea iubitoare catre Dumnezeu si semeni.

Nepasarea are cauze si sensuri variate. Una este nepasarea inocenta a copilului, si altceva este "toata grija cea lumeasca sa o lepadam”, din cadrul Sfintei Liturghii. Una este nepasarea intemeiata pe prostie, iar altceva, "nepasarea cea buna”, sau nepatimirea omului duhovnicesc.

Ca patima, nepasarea,  reprezinta in esenta sa o stare ce denota o problema de raportare. In acest sens, nepasarea arata cat de putin este omul ancorat in realitate. Ba chiar am putea spune ca nepasatorul este, prin excelenta, omul rupt de context. Insa drama consta in faptul ca nepasatorul este, totodata, "omul rupt de ceilalti”.

Nepasarea isi face loc in sufletul omului lipsit de trezvie. Aceasta "orbire a sufletului" ne face sa nu vedem nici darurile primite de la Dumnezeu si semeni, nici nevoile celorlalti, si nici propriile pacate.

Nepasarea face din om o monada inchisa, stirbindu-i caracterul personal si deschiderea naturala catre comuniune. Din acest motiv, Sfintii Parinti spun despre omul nepasator ca este mort din punct de vedere spiritual. Fie ca ne manifestam nepasarea fata de anumite sarcini de serviciu sau familiale, ori fata de nevoile concrete ale semenului, intotdeauna ne aratam nepasatori nu fata de "altceva”, ci fata de "altcineva”, de o persoana. Astfel, nepasarea se arata a fi semnul unei inimi pietrificate, incapabile de a mai iubi si a mai misca persoana spre fapta buna.

Nu de putine ori ni se intampla sa ne bucuram de toate momentele in care Dumnezeu ne ingaduie sa fim lipsiti de griji, in mod egosit, fara a mai cauta catre grijile si nevoile celorlalti. Cine a cunoscut macar si pentru o singura data, din experienta, ce inseamna povara grijilor, ar trebui sa stie sa raspunda grijilor semenului. Dar nepasarea face ca noi sa ne dorim mai mult sa fim lipsiti de griji, decat sa "purtam de grija”.

Asta pentru ca de fiecare data cand ne aratam nepasatori, uitam ca ni se poarta de grija. Ce ar mai ramane din lumea aceasta daca Dumnezeu, Maica Domnului si sfintii, ar arata chiar si o clipa de nepasare fata de ea si de noi toti? Chiar si atunci cand suntem nepasatori fata de propria mantuire, ei ne poarta de grija. De aceea, nepasarea omului este, mai intai de toate, o lipsa de recunostinta la adresa proniei dumnezeiesti.

Cineva imi spunea ca nu mai suporta atata nepasare in jurul sau. O intalneste aproape peste tot, pe strada, la serviciu, in familie, ba chiar si in biserica. Uita insa ca noi insine purtam nepasarea si o facem manifestata in toate aceste locuri. Sa incepem asadar lupta impotriva acestei patimi aducatoare de "moarte sufleteasca", prin a ne scarbi nu atat fata de nepasarea de la colt de strada, cat fata de cea dinlauntrul nostru.

Radu Alexandru

10 August 2011

Vizualizari: 13031

Voteaza:

Nepasarea 5.00 / 5 din 2 voturi. 5 review utilizatori.

Comentarii (5)

  • Cezar MihaiPostat la 2012-01-24 16:27

    Opusul cuvantului "iubire" nu este "ura" ci "nepasare" sau indiferenta. Omul nepasator nu se poate numi crestin, chiar daca el se considera a fi.

  • SILVIA STRATILAPostat la 2011-09-20 12:56

    STIMATE PARINTE, AM O PROBLEMA SI EU. NU INTELEG CUM VINE TREABA CU TATAL DUHOVNICESC SI CU FIUL DUHOVNICESC. ADICA FIUL DUHOVNICESC E RUDA CU TATAL DUHOVNICESC? SI DACA DA IN CE FEL?

  • Stefanel Radu Postat la 2011-08-12 13:14

    Articolul este minunat, este foarte binevenit si isi are locul sau in contextul unei lumi in care murim spiritual zilnic din ce in ce mai mult si din cauza nepasarii. Sfintii parinti (de exemplu Sf Marcu Ascetul) ne spun ca "inaintea oricarui pacat merg trei uriasi: nestiinta, uitarea si nepasarea". Putine articole mai sesizeaza sau discuta aceste aspecte, desi sunt la baza cresterii noastre duhovnicesti. Personal as dori sa il incurajez pe autor sa scrie mai des, in special pentru ca se raporteaza la experienta patristica a bisericii. Multumim pentru nota publicata.

  • Renate Claudia FilipPostat la 2011-08-12 09:24

    nepasarea hm un cuvant care cuprinde foarte multe nepasare pentru animalele parasite(spre exemplu nu omoram animalele mici ca e pacat dar le aruncam in tufisuri fara nici o aparare,daca cineva are mai multe animale si le hraneste pai astia sunt nebuni daca e vorba de animale de companie) de multe ori am salvat animale mici si le-am cautat un adapost si bineinteles ca sunt batjocorita la fel si cu copii nu facem avort ca e pacat dar ii aruncam la wc sau la tomberoane aruncam mancare mereu la gunoi dar nu ne gandim ca poate cineva s-ar satura cu mancarea aceea(nu ma refer la mancarea stricata) cunosc persoane care daca ramane putina mancare pe care maine nu o mai mananca nimeni la gunoi cu ea nepasare privind vegetatia din jurul nostru pomii care ne dau aerul pe care-l respiram nepasarea privind curatenia din strada de langa noi nepasarea curateniei la locul de munca(lasa ca este cine sa curete sunt oameni platiti pentru asta)si cred ca as putea da o serie de exemple si cand fac un studiu remarc faptul ca toate decurg din lipsa de educatie educatie ce nu mai e la moda o zi buna tuturor

  • Magdalena DumitranaPostat la 2011-08-12 08:51

    Articolul este normal si pe alocuri chiar interesant. Pe mine ma deranjeaza insa, imaginea gasita pentru a ilustra subiectul. Poate unde sunt familiarizata cu cersetorii profesionisti, iar in prim plan chiar, recunosc aceasta specie.Cred ca cel ce a asezat in pagina articolul, nu l-a citit, altfel, ar fi gasit o multitudine de alte imagini ale nepasarii noastre zilnice. Asa, seamana a slogan si formalism si reduce mult din tensiunea emotionala pe care ar fi trebuit sa o genereze articolul.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact