Omul este pacatos

Omul este pacatos

Vrei, nu vrei, îţi place, nu-ţi place, eşti cine eşti, iar omul este păcătos. Iar păcătos nu înseamnă doar că cineva are un gând răutăcios sau face o faptă urâtă. Păcătos înseamnă că omul este înnebunit, întunecat, schimbat în rău. Nu mai este deloc aşa cum a ieşit din mâinile lui Dumnezeu.

Păcatul îl face pe om vinovat înaintea lui Dumnezeu. Să nu uităm aceasta! Sunt unii care spun că a fost o greşeală ceea ce a făcut omul atunci când a păcătuit şi că totul este să priceapă că a făcut ceva greşit şi să corecteze. Nu! Omul este vinovat!

Ce înseamnă că este vinovat? Omul este astfel plăsmuit încât să poată intra într-o armonie cu voia lui Dumnezeu şi să aibă o stare normală, un traseu normal, o viaţă corectă, atâta timp cât se raportează la Dumnezeu, ascultă de El şi îşi pliază viaţa pe ceea ce îi spune Dumnezeu. Când omul face altceva, face o greşeală şi devine astfel vinovat.

Să amintim un exemplu: un mecanic face o locomotivă şi o pune pe şine, dar locomotiva deraiază. Iar când o locomotivă iese de pe şine, în mod sigur este avariată, mai mult sau mai puţin. Locomotiva îşi are traseul ei şi funcţionează corect numai atunci când rămâne pe şine. Dacă iese de pe şine, înseamnă că undeva s-a greşit. Dar locomotiva nu simte nici vinovăţie, nici nimic altceva, însă atunci când omul iese de pe şinele pe care l-a pus Dumnezeu nu înseamnă doar că a făcut o greşeală care determină propria ruină, ci se şi simte vinovat. Şi aş vrea să avem în vedere acest aspect, că păcatul înseamnă sentimentul vinovăţiei.

Desigur, asta nu înseamnă că oricine vrea se simte vinovat, iar cine nu vrea nu se simte vinovat. Nu! Omul este astfel făcut încât, vrea, nu vrea, simte vinovăţia. Una este ceea ce zice, alta sunt spasmele pe care le trăieşte. Simte vinovăţia. Numai dacă îşi pierde minţile, poate nu mai simte vinovăţia. Dar, atâta timp cât este sănătos la cap, simte vinovăţia.

Iar cel care caută în orice chip să nu se simtă vinovat încurcă şi mai mult lucrurile, fiindcă omul a fost făcut de Dumnezeu nu ca un obiect, ci ca o fiinţă raţională care prin însăşi existenţa sa se raportează la Dumnezeu, comunică cu El, depinde de El; are în sine conştiinţa morală. Omul nu este o fiinţă iraţională. Un animal nu se simte vinovat, fiindcă nu are această conştiinţă morală. Omul însă are conştiinţă morală. Iar cel care încearcă să nu simtă vinovăţia nu face altceva decât să evite cauzele care stârnesc sentimentul vinovăţiei şi se păgubeşte astfel şi mai mult. Aşa cum, respingând diverse trăiri dureroase, acestea coboară în subconştient şi în inconştient şi îi produc o şi mai mare pagubă.

Am spus şi altă dată că era imposibil să nu fi existat sentimentul vinovăţiei în Adam. Poate că ar fi început să se justifice, dar se simţea vinovat, şi de aceea s-a şi ascuns. A auzit paşii lui Dumnezeu în Rai şi s-a ascuns, a tremurat şi s-a înfricoşat, tocmai pentru că se simţea vinovat. Altfel nu s-ar fi temut.

Nu se teme cel care nu e întreg la minte sau cel care se află într-o deplină nesimţire, cel care refuză să aibă o conştiinţă morală. Insă acela în care încă lucrează fiziologic, dacă se poate spune aşa, organul său psihic se teme ca şi Adam, care a păcătuit, pe de-o parte, iar pe de alta are conştiinţă morală, fie ea şi întunecată, şi de aceea se teme şi se ascunde de la faţa lui Dumnezeu.

Ca să revenim, un dat este faptul că suntem făpturi ale lui Dumnezeu, iar celălalt dat că omul este păcătos, este, oricum, în slujba păcatului. Iar păcat înseamnă vinovăţie. Nu se găseşte doar într-o situaţie neplăcută, nu a făcut doar o simplă greşeală, ci poartă în el vinovăţia. Iar vinovăţia nu se rezolvă cu nimic altceva decât cu adevărata pocăinţă a omului. Şi, desigur, nu ajunge pocăinţa dacă omul nu simte că Dumnezeu îl iartă, că îi şterge păcatul. De altfel - am mai zis - Dumnezeu iartă numai atunci când omul se pocăieşte. Nu există un alt mod; adică Dumnezeu nu face favoruri de acest gen. Fiindcă, dacă ar ierta fără pocăinţă, Dumnezeu însuşi l-ar pierde pe om, creatura Sa, iar acesta nu ar mai putea avea o conştiinţă morală, să fie „după chipul şi asemănarea" lui Dumnezeu. Dumnezeu însuşi l-ar pierde pe om.

Numai atunci când omul se pocăieşte cu adevărat se repoziţionează înaintea lui Dumnezeu. A greşit, a păcătuit, este vinovat, dar stă cu smerenie înaintea lui Dumnezeu, pocăindu-se şi cerând iertare; iar Dumnezeu îi dă iertare şi omul intră astfel într-o rânduială. Dumnezeu îl pune, deci, într-o rânduială, nu pocăinţa omului. Fiindcă toate sunt de la Dumnezeu şi El le face pe toate.

ARHIM. SIMEON KRAIOPOULOS
TAINA MÂNTUIRII, EDITURA BIZANTINA

Cumpara cartea "Taina manturii"

Pe aceeaşi temă

29 Septembrie 2017

Vizualizari: 2743

Voteaza:

Omul este pacatos 5.00 / 5 din 2 voturi.

Cuvinte cheie:

pacatul ispitele patimile

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact