Osandirea de sine

Osandirea de sine

Sarut mana maica Siluana,

Va rog sa ma ajutati sa inteleg de ce in majoritatea rugaciunilor se folosesc cuvinte degradante precum: “ticalosul meu suflet”, “ticalosul meu asternut”, “necurate buzele mele”, “iarta-mi mie nevrednicului toate cate am gresit Tie astazi ca un om si nu numai ca un om, ci si mai rau decat dobitocul”, “pacatosul si nevrednicul Tau rob” etc. Ce
inraurire pot avea acestea asupra psihicului unor credinciosi?
Doamne ajuta!
Geta

Draga Geta,
Intrebarea ta m-a impresionat si a starnit in sufletul meu o uimire si o intrebare: Oare, eu de ce nu le-am simtit si nu le simt ca fiind degradante? Ba, chiar dimpotriva! Acum inteleg si Il rog pe Domnul sa ma lumineze ca sa pun in cuvinte aceasta intelegere.

Eu, cea care iti scrie, consider degradant ceea ce am facut eu si am considerat ca rusinos in fata constiintei mele, acest ochi al lui Dumnezeu din ascunsul meu. Eu, cu adevarat, am gresit Domnului cu ganduri, cuvinte si fapte care imi degradau, imi vatamau demnitatea mea de om-imparat, adica stapan pe puterile sufletului sau si liber sa le foloseasca conform voii lui Dumnezeu sau impotriva acesteia. Si care este voia lui Dumnezeu? Este aceea de a fi, de a deveni ca Dumnezeu: frumos, bun, fericit, puternic, stiutor, iubitor, iertator, creator... Si aceasta se intampla atunci cand eu primesc in puterile create ale sufletului meu puterea necreata a lui Dumnezeu si lucrez impreuna cu aceasta putere conform informatiei dumnezeiesti si nu celei dobitocesti sau dracesti.

Da, Dumnezeu asa ne-a facut, cu un “gol” in fiinta noastra, in sufletul nostru, in partea lui cea mai de sus - Duhul. Prin acest “gol” a intrat Viata Lui in noi, cand a suflat Suflarea Lui de Viata in fata lui Adam. Prin acesta curge Viata Lui dumnezeiasca in noi, ca energie necreata numita har, atunci cand nu ne intoarcem fata de la El. Atunci este omul “suflet Viu", adica se impartaseste de Viata Dumnezeului Celui Viu. Cand se rupe de Dumnezeu, pierde legatura si harul si duhul sau moare, prin el nu mai vine harul, lumina dumnezeiasca, si sufletul zace in intunericul nevoilor si impulsurilor biologice de la care in zadar asteapta implinirea foamei si setei sale de absolut, de infinit. Atunci se poate “maimutari”, “indobitoci”, poate “manca ca un porc”, se poate purta cu semenii ca “un caine” etc. Si, inca si mai rau si mai trist, in “gol” navalesc
fortele demonice, cu informatiile si sugestiile lor, facandu-ne sa ne purtam ca niste diavoli, sa ne “indracim”. Asadar, daca omul isi refuza vocatia prima, aceea de a se indumnezei, el se indobitoceste sau se indraceste... Si asta ii provoaca durere multa, suferinta grea, chiar daca vrajmasul ii ofera surogate de viata, “identic naturale” numite placere…

Din pacate, omul nu se foloseste de durere ca de un semnal pentru a se intoarce la Izvorul Vietii si al Bucuriei, Dumnezeu, ci fuge de ea inghitind tot mai multe “algocalmine” si “antinevralgice” ba chiar “euforizante de sinteza” ascunzand, cu grija si multa osteneala, tot ce a facut degradant sub scuze si acuze, explicatii si doctrine, uitare si reprosuri facute chiar lui Dumnezeu. Dar chipul din adancul sau nu-i da pace si sufletul omului nu se linisteste pana nu-si “onoreaza” chemarea, pana nu se intoarce la Creatorul sau, la Dumnezeu. Cand o face, cand in sfarsit se intoarce la Dumnezeu, se pomeneste imbratisat de lumina si iubire simtind ca Dumnezeul pe Care Il acuza suferise impreuna cu el pe cale, ba chiar mai mult decat el. Acum, in aceasta lumina,  tot ce a trait departe de Iubirea Aceasta ii apare in adevarata lumina: minciuna degradanta. Acum poate, in sfarsit, sa spuna pe nume acestor fiare care l-au sfasiat si umilit si sa le dea Domnului sau ca sa le “ridice de la el”! Spunand lucrurilor pe nume, devine iarasi stapanul lor si le poate lepada pe cele rele si pastra si cultiva pe cele bune… Da, copil drag, nu cuvintele sunt degradante, ci faptele din spatele lor. Un cuvant poate deveni degradant atunci cand punem in el puterea sentimentelor distructive pe care le avem, devenind astfel vehicul pentru ura si furia noastra. Acesta il va lovi pe destinatarul cuvantului si il va degrada pe expeditor.

Daca e rostit insa pentru a lovi in vrajmasul omului, pacatul, el e restaurator si nu distrugator. In fata iubirii infinite a lui Dumnezeu ne simtim mici, murdari si netrebnici si spunem asta cu bucurie si recunostinta ca aceasta realitate tragica nu-L impiedica pe Dumnezeu sa ne iubeasca si sa ne imbratiseze si sa ne daruiasca dar peste dar si bucurie sfanta! Si cred ca pana nu vom simti iubirea si mila lui Dumnezeu fata de om, fata de ultimul pacatos, nu vom putea intelege acest limbaj al rugaciunii sfintilor si ne vom indrepta catre Domnul folosind “gandirea pozitiva” care ne va afunda si mai mult in orbirea si intunericul nostru, pentru ca nu va numi si, ca urmare, nu va stapani puterile acestui intuneric si lucrarea lor in viata noastra. Si vom fi uimiti cum, desi gandim atat de pozitiv, viata noastra are efecte atat de negative asupra noastra... Sa ma ierti copil drag, daca nu am reusit sa-ti raspund la intrebare.

Domnul sa te lumineze cum numai El stie si sa te mangaie si sa te ajute sa simti cat de pretioasa esti in ochii Lui, si tu, si eu, si fiecare faptura umana!

Bucurie sfanta!

Maica Siluana

Sursa: www.sfintiiarhangheli.ro

 

Pe aceeaşi temă

21 Mai 2014

Vizualizari: 2518

Voteaza:

Osandirea de sine 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact