Sfaturi daruite de parintele Nicolae Tanase

Sfaturi daruite de parintele Nicolae Tanase

Ce trebuie sa faca tinerii care au mai mult de 30 de ani pentru a se casatori?

Să se căsătorească! Cum să aleagă? Cu mai puţine pretenţii. Un om la 30 de ani este foarte lucid, este destul de trecut prin viaţă şi este foarte pretenţios. Bine face că e pretenţios, dar trebuie văzut până unde are pretenţiile acestea. De curând am întâlnit pe cineva care are 43 de ani şi care a zis: ‘Părinte, dacă tot am aşteptat până acum, am făcut atâtea studii, măcar să iau şi eu o fată cu avere." Atâta gândea el, în momentul acela; cu vreo 3 facultăţi, vreo 4 doctorate, la concluzia aceasta a ajuns. Sigur că e riscant lucrul acesta. Pe lângă avere mai avea şi alte pretenţii: să arate bine, să aibă cultură etc. Eu i-am spus: “Nu te complica, eu am fost la zile onomastice, la recepţii la ambasade, în străinătate, în România; în toate ambianţele posibile am ajuns şi n-am văzut vreodată ca soţia mea să vorbească cu celelalte femei, care erau de o anumită cultură sau ţinută, despre altceva decât despre rochii, mâncare, cum era preparată, de câte ori era fiartă, câte ore se fierbea..."

La ambasada Poloniei ne duceam invitaţi de către un ambasador, care lupta împotriva avortului, si mâncam varză preparată cumva cu cârnaţi, care se fierbea timp de 7 zile, mai multe ore pe zi. Despre asta vorbeau femeile; despre îmbrăcăminte, despre mâncare, despre soţii lor - îi mai cleveteau puţin, şi atât. Nu am văzut nici una care să zică; „în poezia Luceafărul a lui Mihai Emineseu se face afirmaţia cutare, dar de fapt.. ."Nici una nu vorbea despre Toniţa, despre Gaudi etc. N-am avut niciodată ocazia să văd femei care vorbesc despre aşa ceva. Dar nici bărbaţii nu vorbesc. Ei vorbesc despre arme, despre politică, despre altceva; n-au subiectele lor nimic în comun cu pregătirea sau cultura generală. Şi i-am zis: „la, măi, o fată d-asta, care se iveşte, să-ţi placă ţie cum arată, să poată lega ceva cuvinte şi să ştie să se îmbrace. Ce-ţi trebuie mai mult?" N-a vrut. E tot neînsurat şi acum. La 30 de ani nu e o problemă. Nu trebuia să ajungi neînsurat la vârsta asta, dar dacă ai ajuns, vezi, analizează, şi gata.

Pe vremea lui Ceauşescu, un om trecut de 30 de ani lucra la IMGB. Lucra greu, greu de tot; mergea pe la Mănăstirea Antim, avand o problemă sau alta, şi se ruga la Dumnezeu să-l ajute să se insoare. Intr-o noapte a zis că s-a sculat drept, in picioare, şi s-a dus Ia gară. La gară, la 2 noaptea, a întâlnit o fată. S-a aşezat lângă ea şi a întrebat-o: „Unde mergi?" Ea i-a răspuns: la mama." A mai stat el un timp, nezicând nimic, apoi a întrebat iar: ‘In partea aceea sau in cealaltă?"; pentru că trenuri mergeau amandoua direcţiile. Şi ea a zis: „încolo, în partea aceea merg eu." A mai stat o vreme, iar apoi a venit trenul ei. El s-a dus cu ea la mama şi la tata, a cerut-o şi s-a căsătorit cu ea. Au născut 3 copii, o fată a făcut seminarul şi teologia, este acum la doctorat, cealaltă a făcut seminarul şi a terminat masteratul, băiatul a făcut seminarul, facultatea de teologie la Iaşi şi acum e la masterat. Ştiţi cum i-a crescut? Inrămând icoane în rame subţiri de tablă. Sub Ceauşeseu nu se găsea tablă şi el o lua de la fabrică, din resturi.

Vedeţi că Dumnezeu le rânduieşte. Când mă întâlnesc cu ei, o pun pe ea să povestească, nu pe el. Ea îmi povesteşte ce mi-a spus el cândva. Pe mine mă amuză, îmi place, şi mă cutremură in acelaşi nrnp, că s-a putut aşa. Nu mereu se poate aşa, dar să ne rugăm ca Dumnezeu să facă într-un fel, la perspectiva pe care El o are. Pentru că noi nu avem perspectivă, noi avem interesul momentului. Lăsăm la Dumnezeu perspectiva, pentru eă El vede în perspectivă; noi vedem foarte aproape. Când ne rugăm aşa, înseamnă că am lăsat la El problema. Şi trebuie să ne rugăm personal, cu o rugăciune personală, în afară de rugăciunile pe care le citim din carte. „Doamne, vezi cum faci bine pentru mine, vremelnic şi veşnic." Şi aşa te căsătoreşti.

Ce părere aveţi despre doi tineri care vor să primească Taina Cununiei la biserică, dar nu se prezintă la starea civilă?

Acum depinde din ce parte vine, de la el sau de la ea? Dacă vine de la amândoi, amândoi sunt nişte fraieri, adică nu avem de-a face eu nişte oameni hotărâţi. Cine fuge de responsabilitatea civilă, cum o sa-şi ia responsabilitate religioasă? Noi nu dăm dm bani pe ce se întâmplă la primărie; din punct de vedere crestin ortodox, nu e nimic pentru noi. In acelaşi timp insa, Biserica, prin regulamentul ei, spune ca preotul nu trebuie să cunune fără certificatul de cununie civila. De ce? Pentru că această antrenare civilă s-a arătat in mai multe rânduri că a ţinut unitatea familiei, a tinut casnicia. Adică a apărut conflictul şi pană s-a ajuns la pronunţarea divorţului (pe vremea lui Ceauşeseu trebuia un an de gândire, nu se despărţeau ca acum, să fii divorţat in câteva ore dacă n-ai copii sau altceva) cei doi s-au impăcat. Atunci, lucrul acesta înseamnă ceva.

Cred că au trecut vremurile de atunci, când, dacă el avea un apartament, ea avea o casă şi ceva avere, dacă “se combinau" intrau ia ilicit şi le luau o casă. Au trecut acele vremuri. Dacă avem de-a face la ora actuală cu nişte motive, sigur că îi cununăm. Dar care sunt motivele?

In ceea ce mă priv eşte, eu am cununat de două ori aşa, dar apoi s-au despărţit. Şi eu am rămas vinovat, în sensul că dacă ei erau cununaţi civil, eram nevinovat. Dar eu am crezut în ei, i-am întrebat, am studiat, am inteles erau situaţii cu probleme, cu actele, certificat de naştere, buletin etc. Şi ca să nu trăiască necununaţi, i-am cununat, dar mai târziu s-au despărţit. De atunci nu mai fac aşa. Pentru că trebuie să te pui în regulă, să îţi arăţi prin aceasta curajul, bărbăţia, veri boarea, responsabilitatea.

Ce părere aveţi dacă doi oameni se căsătoresc doar prin cununie civilă, deoarece sunt de religii diferite?

Noi nu dăm nici un ban pe căsătoria civilă, după cum am zis. Iar dacă sunt de religii diferite nici n-au cum să se căsătorească religios, pentru că fiecare religie are principiile ei. Este o problemă dacă au ajuns la o asemenea decizie, este problema lor, pe care şi-o asumă: să trăiască necununaţi, să nască copii fără binecuvântarea lui Dumnezeu etc.

E o problemă, o poziţie pe care trebuie s-o exprimăm, din punct de vedere al Bisericii noastre. Există preoţi care fac lucrul acesta, există si episcopi care acceptă, zicând „Bine, bine... Ei, ce să facem…” Păi ce sa facem, ori renunţăm la principii, ori ţinem la principii. Ţinând, rămânem verticali. Tot renunţând, vom ajunge de nepreţuit, adică nu vom mai fi preţuiţi, vom fi dispreţuiţi.

Spre exemplu, scurtând slujbele, oamenilor le place, că pleacă mai repede acasă. Dar ei simt că nu s-a facut ce trebuie şi remarcă acest lucru. Apoi noi, preoţii, fiind foarte populari cu oamenii, dorim sa pătrundem înăuntru, să fim mai aproape de ei, ca sa avem acces. Uneori greşim, pentru că oamenii percep altfel si nu le convine că preotul a fost unde nici el nu trebuia să fie, să zicem intr-o cârciumă, sau la nuntă, sau la restaurant, sau la vreo petrecere, despre care omul zice „Da, eu trebuia să fiu aici, pentru că nu sunt preot, dar preotul parcă n-ar trebui să fie." Toate astea se zic fară glas, se zic inăuntru, în subconştientul fiecăruia. Vreau să zic că, prin renunţare, prin abdicare de la principii, pierdem. Rămânând, câştigăm. Dacă nu câştigăm pe moment, câştigăm în timp. Câştigând în timp, facem ce trebuie să facem.

Parintele Nicolae Tanase

Fragment din cartea "De la prietenie la iubire. Casatoria - taina iubirii crestine", Editura Agaton

Cumpara cartea "De la prietenie la iubire. Casatoria - taina iubirii crestine"


 

Pe aceeaşi temă

21 Septembrie 2017

Vizualizari: 2270

Voteaza:

Sfaturi daruite de parintele Nicolae Tanase 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact