Simtirea rugaciunii este adunarea mintii

Simtirea rugaciunii este adunarea mintii

Simţirea rugăciunii este o adunare a minţii unită cu evlavia, cu străpungerea, cu durerea sufletului la mărturisirea greşelilor, cu suspine nearătate.

Simţirea rugăciunii este adunarea minţii, concentrarea ei deplină. Prin urmare, expresia adunarea minţii are înţelesul de atenţie, dar şi de evitare a oricărui fel de gânduri şi de imaginaţii, chiar şi atunci când acestea sunt gânduri sau înţelesuri care ţin de rugăciune, întrucât scopul nostru este ca mintea noastră să se înalţe simplă la Dumnezeu. Când cineva se roagă având, chiar şi din voia sa proprie, gânduri, idei, care formează rugăciunea lui către Dumnezeu, se lipseşte de adunarea minţii, de concentrarea deplină a minţii sale în Dumnezeu.

Aici, adunarea minţii este însoţită de evlavie, de o frică lăuntrică înaintea lui Dumnezeu, pentru că am cunoscut măreţia Lui, caracterul Său înfricoşător si preaînalt, şi am înţeles ceea ce săvârşim în acel moment, anume că, oarecum, intrăm în spaţiul Dumnezeirii, ne înălţăm la cer, intrăm acolo unde numai minţile imateriale au dreptul să pătrundă.

In al doilea rând, adunarea mintii este însoţită de străpungere. Adică gândul unic pe care îl avem în mintea noastră, şi care este Dumnezeu, creează o împunsătură, o rană în sufletul nostru. Pentru că inima noastră este, de obicei, pământească şi se îndeletniceşte numai cu cele trupeşti, e nevoie să avem această împunsătură a inimii, această străpungere, care ne face să lepădăm orice confort si să dorim o viată mai înaltă, netulburată de împunsăturile conştiinţei, nici de stările care smeresc cugetul şi sufletul.

In al treilea rând, adunarea minţii este însoţită de durerea sufletului la mărturisirea greşelilor. Durerea sufletului este ceva mai profund decât străpungerea. Pe de-o parte, este o înţelegere deplină a caracterului pământesc în care trăieşte sufletul nostru, iar pe de altă parte, e trăirea faptului că acesta este un nimic. Adică durerea sufletului ia naştere, la început, din simţirea faptului că suntem un nimic. Astfel, înaintea durerii este evlavia, care provine din cunoştinţa şi simţirea sfinţeniei si măreţiei lui Dumnezeu. In continuare, sti- ind că sunt un nimic înaintea măreţiei lui Dumnezeu, trăiesc o durere în sufletul meu, pentru că şi cel mai bun şi mai desăvârşit lucru pe care l-aş avea ca să i-L ofer lui Dumnezeu nu este nimic altceva decât o tăgăduire a lui Dumnezeu însuşi.

Inaintând, durerea sufletului se completează cu iubirea pentru Dumnezeu, pentru că iubirea dă naştere înlăuntrul nostru la durere. Iubirea pentru Dumnezeu, dorirea după Dumnezeu, amintirea faptului că suntem nişte înstrăinaţi, că ne găsim „într-o ţară depărtată" (Lc. 15, 13) de Dumnezeu, toate acestea ne dăruiesc durerea sufletului şi duc la mărturisirea greşelilor. Pentru că, de vreme ce păcatul nostru, în general, dă naştere la străpungere şi la durere, nu mai rămâne decât să-L rugăm în mod aparte pe Dumnezeu pentru greşelile noastre, adică pentru cele săvârşite cu voie, şi să-I cerem iertare.

Aici, se cuvine să fim atenti si la următorul lucru: că trebuie să luăm cuvântul greşeli nu numai cu înţelesul de păcat săvârşit cu voia în fiecare zi - spre deosebire de păcatele în care suntem târâţi şi afundaţi - ci şi cu înţelesul de mici „greşeli" al păcatelor mici. Pentru că cine vrea să se roage nu cade în păcate mari, mai ales de voie, ci cade numai în păcate venite din neatenţie, din neştiinţă sau din nebăgare de seamă la lucrurile mici, păcate pe care, de cele mai multe ori, le numim „greşeli".

Omul care vrea să intre în comuniune cu Dumnezeu nu păcătuieşte, pentru că deja s-a născut din Tatăl şi din Sfântul Duh (cf. 1 In. 3, 9) şi nu e cu putinţă să accepte ca în mădularele lui să se săvârşească păcatul.

In al patrulea rând, adunarea minţii este însoţită de suspine nearătate. Inima noastră suspină sub povara caracterului ei pământesc şi a trupului. Vorbind despre trup, înţelegem şi sufletul, care este împovărat din cauza căderii sale şi a îndepărtării lui de Dumnezeu. Insă, fie că ne aflăm înaintea oamenilor, şi mai ales înaintea oamenilor, fie că suntem singuri, încercăm ca suspinurile noastre să fie ceva lăuntric, şi nu arătat. De asemenea, urmărim ca ele să nu ne creeze tulburare sau o rană sufletească, un zbucium, o oboseală sau depresie, ci să ne producă numai bucuria Duhului.

In plus, prin expresia cu suspine nearătate Cuviosul Evagrie vrea să ne amintească de faptul că suspinele noastre trebuie să fie ascunse până şi de conştiinţa şi de voinţa noastră, pentru că se ştie că sufletul nostru are viaţa lui, existenţa lui. Aşa cum este cu putinţă să-l slujeşti pe fratele tău şi, în acelaşi timp, să simţi că sufletul tău îl urăşte şi îl invidiază, sau aşa cum poţi să-L propovăduieşti pe Hristos, iar în adânc să simţi că sufletul tău dezertează de la Dumnezeu, tot aşa şi sufletul, când îşi conştientizează deplin starea şi păcatul său înaintea lui Dumnezeu, că „întru fărădelegi şi întru păcate s-a zămislit" (cf. Ps. 50, 7), se poate ca el singur să suspine „cu suspine negrăite" (Rom. 8, 26).

Prin urmare, adjectivul nearătate are înţelesul de suspine negrăite, pe care i le dăruiesc sufletului Sfântul Duh şi cunoştinţa lui Dumnezeu. Sunt suspinurile care ies din duhul omului care a înţeles pe deplin că s-a indepărtat de locul lui şi că, în loc să se îndrepte în sus, este târât de suflet şi trăieşte într-o atmosferă pământească, şi nu sus, în eterul cerului.

Expresia cu suspine nearătate mai are, de asemenea, înţelesul stăpânirii duhului asupra simţurilor şi asupra imboldurilor sufletului şi, în acelaşi timp, înţelesul luării în stăpânire a duhului nostru de către dorul ceresc. De aceea duhul meu suspină singur, chiar şi când eu dorm, când mă rog, când încerc să-mi închid gândurile într-o „ţeavă“ care urcă la Dumnezeu.

La adunarea minţii cu suspine nearătate se ajunge prin povăţuirea specială pe care Duhul o dă fiinţei noastre. Suspinele nearătate sunt o strădanie, o durere a duhului de a se „desprinde" de suflet, ca să poată să-şi exercite misiunea sa, să-şi recâştige tendinţa lui către cele de Sus.

ARHIMANDRIT EMILIANOS SIMONOPETRITUL

Fragment din cartea "Despre rugaciune. Talcuire la Avva Evagrie", Editura Egumenita

Cumpara cartea "Despre rugaciune. Talcuire la Avva Evagrie"

25 Ianuarie 2022

Vizualizari: 1614

Voteaza:

Simtirea rugaciunii este adunarea mintii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact