Simtirea rugaciunii este adunarea mintii

Simtirea rugaciunii este adunarea mintii

Simţirea rugăciunii este o adunare a minţii unită cu evlavia, cu străpungerea, cu durerea sufletului la mărturisirea greşelilor, cu suspine nearătate.

Simţirea rugăciunii este adunarea minţii, concentrarea ei deplină. Prin urmare, expresia adunarea minţii are înţelesul de atenţie, dar şi de evitare a oricărui fel de gânduri şi de imaginaţii, chiar şi atunci când acestea sunt gânduri sau înţelesuri care ţin de rugăciune, întrucât scopul nostru este ca mintea noastră să se înalţe simplă la Dumnezeu. Când cineva se roagă având, chiar şi din voia sa proprie, gânduri, idei, care formează rugăciunea lui către Dumnezeu, se lipseşte de adunarea minţii, de concentrarea deplină a minţii sale în Dumnezeu.

Aici, adunarea minţii este însoţită de evlavie, de o frică lăuntrică înaintea lui Dumnezeu, pentru că am cunoscut măreţia Lui, caracterul Său înfricoşător si preaînalt, şi am înţeles ceea ce săvârşim în acel moment, anume că, oarecum, intrăm în spaţiul Dumnezeirii, ne înălţăm la cer, intrăm acolo unde numai minţile imateriale au dreptul să pătrundă.

In al doilea rând, adunarea mintii este însoţită de străpungere. Adică gândul unic pe care îl avem în mintea noastră, şi care este Dumnezeu, creează o împunsătură, o rană în sufletul nostru. Pentru că inima noastră este, de obicei, pământească şi se îndeletniceşte numai cu cele trupeşti, e nevoie să avem această împunsătură a inimii, această străpungere, care ne face să lepădăm orice confort si să dorim o viată mai înaltă, netulburată de împunsăturile conştiinţei, nici de stările care smeresc cugetul şi sufletul.

In al treilea rând, adunarea minţii este însoţită de durerea sufletului la mărturisirea greşelilor. Durerea sufletului este ceva mai profund decât străpungerea. Pe de-o parte, este o înţelegere deplină a caracterului pământesc în care trăieşte sufletul nostru, iar pe de altă parte, e trăirea faptului că acesta este un nimic. Adică durerea sufletului ia naştere, la început, din simţirea faptului că suntem un nimic. Astfel, înaintea durerii este evlavia, care provine din cunoştinţa şi simţirea sfinţeniei si măreţiei lui Dumnezeu. In continuare, sti- ind că sunt un nimic înaintea măreţiei lui Dumnezeu, trăiesc o durere în sufletul meu, pentru că şi cel mai bun şi mai desăvârşit lucru pe care l-aş avea ca să i-L ofer lui Dumnezeu nu este nimic altceva decât o tăgăduire a lui Dumnezeu însuşi.

Inaintând, durerea sufletului se completează cu iubirea pentru Dumnezeu, pentru că iubirea dă naştere înlăuntrul nostru la durere. Iubirea pentru Dumnezeu, dorirea după Dumnezeu, amintirea faptului că suntem nişte înstrăinaţi, că ne găsim „într-o ţară depărtată" (Lc. 15, 13) de Dumnezeu, toate acestea ne dăruiesc durerea sufletului şi duc la mărturisirea greşelilor. Pentru că, de vreme ce păcatul nostru, în general, dă naştere la străpungere şi la durere, nu mai rămâne decât să-L rugăm în mod aparte pe Dumnezeu pentru greşelile noastre, adică pentru cele săvârşite cu voie, şi să-I cerem iertare.

Aici, se cuvine să fim atenti si la următorul lucru: că trebuie să luăm cuvântul greşeli nu numai cu înţelesul de păcat săvârşit cu voia în fiecare zi - spre deosebire de păcatele în care suntem târâţi şi afundaţi - ci şi cu înţelesul de mici „greşeli" al păcatelor mici. Pentru că cine vrea să se roage nu cade în păcate mari, mai ales de voie, ci cade numai în păcate venite din neatenţie, din neştiinţă sau din nebăgare de seamă la lucrurile mici, păcate pe care, de cele mai multe ori, le numim „greşeli".

Omul care vrea să intre în comuniune cu Dumnezeu nu păcătuieşte, pentru că deja s-a născut din Tatăl şi din Sfântul Duh (cf. 1 In. 3, 9) şi nu e cu putinţă să accepte ca în mădularele lui să se săvârşească păcatul.

In al patrulea rând, adunarea minţii este însoţită de suspine nearătate. Inima noastră suspină sub povara caracterului ei pământesc şi a trupului. Vorbind despre trup, înţelegem şi sufletul, care este împovărat din cauza căderii sale şi a îndepărtării lui de Dumnezeu. Insă, fie că ne aflăm înaintea oamenilor, şi mai ales înaintea oamenilor, fie că suntem singuri, încercăm ca suspinurile noastre să fie ceva lăuntric, şi nu arătat. De asemenea, urmărim ca ele să nu ne creeze tulburare sau o rană sufletească, un zbucium, o oboseală sau depresie, ci să ne producă numai bucuria Duhului.

In plus, prin expresia cu suspine nearătate Cuviosul Evagrie vrea să ne amintească de faptul că suspinele noastre trebuie să fie ascunse până şi de conştiinţa şi de voinţa noastră, pentru că se ştie că sufletul nostru are viaţa lui, existenţa lui. Aşa cum este cu putinţă să-l slujeşti pe fratele tău şi, în acelaşi timp, să simţi că sufletul tău îl urăşte şi îl invidiază, sau aşa cum poţi să-L propovăduieşti pe Hristos, iar în adânc să simţi că sufletul tău dezertează de la Dumnezeu, tot aşa şi sufletul, când îşi conştientizează deplin starea şi păcatul său înaintea lui Dumnezeu, că „întru fărădelegi şi întru păcate s-a zămislit" (cf. Ps. 50, 7), se poate ca el singur să suspine „cu suspine negrăite" (Rom. 8, 26).

Prin urmare, adjectivul nearătate are înţelesul de suspine negrăite, pe care i le dăruiesc sufletului Sfântul Duh şi cunoştinţa lui Dumnezeu. Sunt suspinurile care ies din duhul omului care a înţeles pe deplin că s-a indepărtat de locul lui şi că, în loc să se îndrepte în sus, este târât de suflet şi trăieşte într-o atmosferă pământească, şi nu sus, în eterul cerului.

Expresia cu suspine nearătate mai are, de asemenea, înţelesul stăpânirii duhului asupra simţurilor şi asupra imboldurilor sufletului şi, în acelaşi timp, înţelesul luării în stăpânire a duhului nostru de către dorul ceresc. De aceea duhul meu suspină singur, chiar şi când eu dorm, când mă rog, când încerc să-mi închid gândurile într-o „ţeavă“ care urcă la Dumnezeu.

La adunarea minţii cu suspine nearătate se ajunge prin povăţuirea specială pe care Duhul o dă fiinţei noastre. Suspinele nearătate sunt o strădanie, o durere a duhului de a se „desprinde" de suflet, ca să poată să-şi exercite misiunea sa, să-şi recâştige tendinţa lui către cele de Sus.

ARHIMANDRIT EMILIANOS SIMONOPETRITUL

Fragment din cartea "Despre rugaciune. Talcuire la Avva Evagrie", Editura Egumenita

Cumpara cartea "Despre rugaciune. Talcuire la Avva Evagrie"

Pe aceeaşi temă

25 Ianuarie 2022

Vizualizari: 1567

Voteaza:

Simtirea rugaciunii este adunarea mintii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact