Trufia lumeasca si trufia duhovniceasca

Trufia lumeasca si trufia duhovniceasca

Observarea profundă şi subtilă a vieţii duhovniceşti lăuntrice a omului i-a dus pe Sfinţii Părinţi la o distincţie între manifestările trufiei lumeşti şi cele ale trufiei duhovniceşti (care e mai caracteristică pentru monahi). Trufia lumească, manifestată grosolan, se poate întâlni însă şi la aceştia din urmă.

Trufiei lumeşti îi sunt caracteristice următoarele manifestări: nerăbdarea, îndărătnicia, obrăznicia, neascultarea de sfaturile bune primite. Omul respinge mustrările, doreşte să fie şef, o ţine pe-a lui cu îndărătnicie. Pe dinafară, asta se manifestă şi prin mersul „trufaş", şi prin intonaţiile dispreţuitoare, şi prin atitudinea neatentă faţă de interlocutor. Aceste manifestări le putem observa în viaţa de zi cu zi, dar cât de greu este să le vedem la noi înşine! Chiar dacă omul reuşeşte să-şi ascundă manifestările exterioare, sentimentele şi pornirile emoţionale tot sunt prezente. Ele sunt mai greu de observat şi nu e simplu să recunoaştem prezenţa lor nici măcar faţă de noi înşine: ne plângem că suntem nedreptăţiţi, că nu ni se dă atenţia cuvenită, vrem să fim băgaţi în seamă, deosebiţi de ceilalţi.

Trufia lumească se poate manifesta şi în vorbire - prin ţipat, în tăcere - prin posomorârea supărată, la veselie - prin râsul răsunător, în răspunsuri - prin aciditate, îmbufnare.

Ava Dorotei atribuie anumite trepte trufiei duhovniceşti, respectiv celei lumeşti, la monahi. Prima treaptă este trufia lumească. A doua treaptă este trufia duhovnicească. Ava descrie cum prima se poate transforma în cea de-a doua, iar aceasta duce deja la trufia desăvârşită. „Trufia lumească este atunci când cineva se mândreşte faţă de fratele său" cu averea, îmbrăcămintea, frumuseţea, neamul, chiar şi cu zelul şi conştiinciozitatea sa în muncă sau cu măreţia mănăstirii sale - cu bogăţia ei, cu mulţimea obştii... „Iar trufia călugărească este atunci când cineva se slăveşte în deşert că se îndeletniceşte cu privegherea, cu postirea, că e evlavios, că vieţuieşte bine şi e sârguitor. Se întâmplă, de asemenea, ca unii chiar să se smerească de dragul slavei omeneşti. Toate acestea, conchide sfântul avă, fac parte din trufia călugărească."

După aceea, ava Dorotei arată starea unui călugăr care urma primei trufii şi pe acest exemplu descrie transformarea primei trufii în cea de-a doua: „Cu adevărat, fraţilor, cunosc pe oarecine care a ajuns cândva în starea aceasta jalnică. La început, dacă vreunul dintre fraţi îi spunea ceva, îl defăima răspunzând: «Cine este cutare? Nu este nimeni vrednic, afară de Zosima şi de cei ca dânsul.» Pe urmă a început şi pe aceştia să-i osândească şi să spună: «Nu este nimeni vrednic, afară de Macarie.» După o vreme a început să zică: «Cine este Macarie? Nu este nimeni vrednic, afară de Vasilie şi de Grigorie.» în scurtă vreme a început să-i osândească însă şi pe aceştia, zicând: «Cine este Vasilie? Şi cine este Grigorie? Nu este nimeni vrednic, afară de Petru şi de Pavel.» I-am zis: «Cu adevărat, frate, în curând o să-i defaimi şi pe aceştia!» - şi, credeţi-mă, după o vreme a început să zică: «Cine este Petru? Şi cine este Pavel? Nimeni nu înseamnă nimic, fără numai Sfânta Treime.» In cele din urmă, s-a trufit şi împotriva lui Dumnezeu însuşi, şi astfel s-a lipsit de minte. De aceea, datori suntem, fraţilor, să ne nevoim din toate puterile împotriva primei trufii, ca nu cumva să cădem, puţin câte puţin, şi în cea de-a doua, adică în trufia desăvârşită."

In tradiţia patristică sunt distinse şi nivelurile trufiei:

- primul: dacă pe om îl nelinişteşte cel mai mult slava deşartă, părerea celorlalţi despre calităţile lui;

- al doilea: la cel care îşi defăima aproapele, care îşi trâmbiţează faptele bune, care dă dovadă de obrăznicie şi neruşinare, care urăşte mustrările şi observaţiile celor din jur;

- al treilea: la cel care a respins ajutorul dumnezeiesc, nădăjduind numai în sine însuşi.

Sfinţii Părinţi observă că e mai bine să te mândreşti cu darurile duhovniceşti decât cu ceva lumesc: „Bine este să nu ne trufim deloc, dar dacă cineva nu poate să nu se trufească deloc, măcar să se trufească cu cele călugăreşti, iar nu cu lucruri lumeşti" (Ava Dorotei).

Sfântul Ignatie Briancianinov enumera semnele trufiei:

„Dispreţuirea aproapelui. A te pune pe tine însuţi mai presus de toţi. Obrăznicia. întunecarea, îngroşarea minţii şi inimii. Pironirea lor de cele pământeşti. Hula. Necredinţa. Inşelarea. Urmarea propriei voi trupeşti. Citirea cărţilor eretice, desfrânate şi deşarte. Nesupunerea faţă de stăpâniri. Batjocura muşcătoare. Părăsirea smereniei şi tăcerii celor după pilda lui Hristos. Filosofia cea mincinoasă. Erezia. Ateismul. Neştiinţa. Moartea sufletului."

Sfântul Teofan Zăvorâtul scrie că trufia duhovnicească se manifestă ca „preţuire de sine", sub forma sentimentului ascuns: „sunt ceva, nu un nimic..." Fiicele întâi-născute ale „preţuirii de sine" sunt părerea de sine şi înălţarea de sine.

Aşadar, vedem că pricina majorităţii dificultăţilor noastre legate de felul în care percepem lumea, de relaţiile cu ceilalţi oameni, se află în noi înşine, în gândirea noastră strâmbată de păcat. Urmarea vătămării minţii de către păcat este imposibilitatea de a ne controla gândurile şi sentimentele în timpul rugăciunii, pierderea rugăciunii. In adâncul nostru se ascunde amara rădăcină a păcatului, care otrăveşte, strâmbă în noi Adevărul lui Dumnezeu. Această rădăcină nu ne lasă să vedem Dragostea lui Dumnezeu în Adevăr.

Cum să învingem în noi această rădăcină a păcatului care e trufia? Poate omul să se descurce aici de unul singur?

LUPTA CU PATIMILE: METODE ASCETICE ŞI PSIHOLOGICE, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "Lupta cu patimile"

07 Ianuarie 2016

Vizualizari: 2345

Voteaza:

Trufia lumeasca si trufia duhovniceasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact