Invierea tainica cu Hristos

Invierea tainica cu Hristos

Fratilor si parintilor, Pastile - ziua bucuriei, ziua marii veselii si fericiri, ziua Invierii lui Hristos care vine pururea prin trecerea periodica [ciclica] a timpului sau, mai degraba, are loc zilnic si vesnic in cei ce cunosc taina ei, care a umplut de negraita bucurie si veselie inimile noastre, dezlegand in acelasi timp osteneala preacinstitului post, sau, mai bine zis, care a desavarsit si mangaiat in acelasi timp sufletele noastre, chemand de aceea la odihna si multumire pe toti credinciosii dimpreuna - Pastile, precum vedeti, au trecut acum. Sa multumim deci Domnulni, Celui Ce ne-a trecut marea postului si ne-a adus cu veselie la limanul Invierii Lui. Sa-I multumim si cei ce am parcurs calea postului frumos si cu ravna, cu hotarare arzatoare si lupte ale virtutii, si cei ce ne-am aratat neputinciosi in acestea pentru putinatatea si slabiciunea sufletului, pentru ca El este si Cel ce da cu prisos celor osarduitori cununile si rasplatile meritate pentru faptele acestea si tot El este Cel ce arata si da, ca un Milostiv si Iubitor de oameni, fagaduinta celor slabi. Fiindca El se uita la dispozitiile interioare si intentiile sufletelor noastre mai mult decat la ostenelile trupului prin care ne exersam pe noi insine spre virtute, fie dand atunci cand prin ravna sufletului intindem mai mult asceza, fie atunci cand din pricina slabiciunii trupului o facem mai putin decat cei osarduitori, si masoara fiecaruia dupa intentia noastra rasplatile si darurile Duhului, fie dand faima si slava unuia din cei osarduitori, fie lasandu-l smerit ca unul care are nevoie de o curatire mai trudnica.

 Invierea lui Hristos se savarseste tainic in noi

Dar sa vedem, daca vreti, si sa infatisam frumos care este taina Invierii lui Hristos Dumnezeul nostru care se petrece pururea in chip tainic in cei ce vrem, si cum se ingroapa Hristos in noi ca intr-un mormant si cum invie unit fiind cu sufletele noastre si inviindu-ne si pe noi impreuna cu El. Acesta este scopul acestui cuvant.

Hristos Dumnezeul nostru, dupa ce a fost spanzurat pe cruce si a pironit pe ea pacatul lumii si a gustat moartea, a pogorat intru cele mai de jos ale iadului. Deci asa, urcandu-se iarasi din iad, a intrat in neprihanitul Lui trup, de care nu s-a despartit nicidecum pogorandu-se acolo, si indata a inviat din morti, si, dupa aceea, S-a inaltat la ceruri cu slava si putere multa, asa si acum, atunci cand iesim din lume si intram prin asemanare cu Patimile Domnului in mormantul pocaintei si al smereniei, El Insusi pogorandu-Se din ceruri intra ca intr-un mormant in trupul nostru, si, unindu-Se cu sufletele noastre, le invie in chip marturisit pe ele, care erau moarte, si da celui ce a inviat astfel impreuna cu Hristos putinta de a vedea de pe acum slava Invierii Lui tainice.

Invierea sufletului e unirea cu viata

Deci Invierea lui Hristos este invierea noastra a celor ce zacem jos, la pamant. Fiindca Acela, necazand vreodata in pacat, precum este scris, si nefiind instrainat nici macar intrucatva de slava Lui, cum va invia sau va fi preamarit candva El, Cel ce pururea este mai mult decat preamarit si, ca atare, ramane mai presus de orice putere si stapanir? Invierea si slava lui Hristos este, dar, precum s-a spus, slava noastra, care are loc, se face aratata si vazuta noua prin Invierea Lui intru noi; caci insusindu-Si o data [prin Intrupare] cele ale noastre, cele pe care le face intru noi Si le atribuie Lui Insusi. Invierea sufletului este deci unirea cu viata;  caci asa cum trupul mort, daca nu primeste intru sine sufletul viu si nu se amesteca in chip neamestecat cu acesta, nu se spune ca este si nu poate sa fie viu, tot asa si sufletul, singur si prin sine insusi, nu poate fi viu daca nu se uneste in chip negrait si neamestecat cu Dumnezeu, Care e cu adevarat viata vesnica. Pentru ca inainte de unirea [cu El] in constiinta, vedere si simtire, el este mort, chiar daca este spiritual [inteligibil] si nemuritor prin fire. Caci nu este cunostinta fara vedere, nici vedere fara simtire. Iar cele spuse sunt asa: vederea, iar in vedere cunostinta si simtirea - aceste sunt asa in cele duhovnicesti, fiindca in cele trupesti simtirea se face si fara vedere. Ce vreau sa spun deci? Orbul cand isi loveste piciorul de piatra simte; mortul, nu. Dar in cele duhovnicesti, daca mintea n-ajunge la vederea celor mai presus de minte, nu simte lucrarea duhovniceasca. Deci cel ce zice ca simte cele duhovnicesti inainte de vederea celor mai presus de minte, de cuvant si de gand, se aseamana celui lipsit de organele vazului, care simte lucrurile bune sau rele pe care le pateste, dar nu stie cele pe care le are in mainile sau la picioarele lui si care-i aduc viata sau moarte, caci nu simte nicidecum lucrurile rele sau bune care vin asupra lui, fiind lipsit de puterea si simtul vazator; de aceea, de multe ori ridica bastonul ca pentru a se apara de un vrajmas si, in loc de acela, il loveste pe prietenul lui, in timp ce dusmanul sta inaintea ochilor lui si-si rade de el.

Cine poate vedea Invierea lui Hristos?

Cei mai multi oameni cred in Invierea lui Hristos, dar foarte putini sunt cei ce o au si o vad in chip curat; cei ce n-au vazut-o insa nici nu se pot inchina lui Iisus Hristos ca unui Sfant si Domn, caci "nimeni, zice, nu poate sa spuna ca Iisus este Domn decat numai in Duhul Sfant" [1 Co 12,3], si altundeva: "Duh este Dumnezeu si cei ce se inchina Lui trebuie sa I se inchine in Duh si Adevar" [In 4, 24]. Caci nici preasfanta cantare, pe care o avem acum in fiecare zi in gura, nu spune: "Invierea lui Hristos crezand ", ci: "Invierea lui Hristos vazand, sa ne inchinam Sfantului Domnului Iisus, Unuia Celui fara de pacat". Cum deci Duhul Sfant ne indeamna sa zicem acum: "Invierea lui Hristos vazand", ca unii ce am vazut-o, desi n-am vazut-o, de vreme ce Hristos a inviat o data pentru totdeauna acum o mie de ani, si nici atunci nu L-a vazut cineva Inviind? Oare dumnezeiasca Scriptura vrea ca noi sa mintim? Sa nu fie! Dimpotriva, ea ne indeamna mai degraba sa spunem adevarul: si anume ca in fiecare din noi, cei credinciosi, are loc Invierea lui Hristos, si aceasta nu o data, ci in fiecare ceas, atunci cand, precum spuneam, Insusi Stapanul Hristos invie Intru noi, stralucind si scanteind cu scanteierile nestricaciunii si Dumnezeirii. Caci venirea [si prezenta] purtatoare de lumina a Duhului ne arata, ca niste zori, Invierea Domnului, sau mai degraba ne da harul de a-L vedea inviind pe El Insusi. De aceea si zice: "Dumnezeu este Domnul si S-a aratat noua" [Ps 117, 27] si, insemnand a doua Lui venire, adaugand, zicem asa: "Binecuvantat Cel ce vine Intru numele Domnului" [Ps 117,26]. Deci cator li Se arata Hristos inviind, li Se arata in chip cu totul duhovnicesc, fiind vazut cu ochii duhovnicesti. Pentru ca atunci cand vine in noi prin Duhul, ne invie din morti, ne face vii si ne da sa-L, vedem intreg si viu intru noi, pe El, Cel nemuritor si nepieritor; dar nu numai aceasta, ci ne daruieste si harul de a-L cunoaste limpede ca pe Unul ce impreuna-invie si este impreuna-preamarit cu noi [Ef 2, 6; Rm 8, 17], precum marturiseste toata Scriptura.

Credinta e vie prin fapte

Acestea sunt, asadar, tainele duhovnicesti ale crestinilor, aceasta e puterea cea ascunsa a credintei noastre, pe care credinciosii sau rau-credinciosii, sau, mai bine zis, credinciosii pe jumatate nu le vad si nici nu le pot vedea vreodata. Iar necredinciosii, rau-credinciosii si credinciosii pe jumatate sunt cei care nu-si arata credinta lor prin fapte [Iac 2, 18]. Pentru ca fara fapte si demonii cred [Iac 2, 19] si marturisesc ca Hristos e Dumnezeu si Stapan, caci zic: "Te cunoastem pe tine cine esti: Fiul lui Dumnezeu" [Mc 1, 24; Lc 4, 34; Mt 8,29] si altundeva: "Acesti oameni sunt robi ai Dumnezeului Celui Preainalt" [FA 16, 17]. Dar totusi o astfel de credinta nu este de folos nici demonilor, nici oamenilor. Nu este nici un folos al acestei credinte, pentru ca este moarta cum zice dumnezeiescul Apostol: "Credinta rara fapte moarta este" [Iac 2, 26]. Cum sunt de altfel si faptele fara credinta. Dar cum este moarta? Pentru ca nu are in ea pe Dumnezeu Care face viu [1 Tim 6, 13], pentru ca nu L-a castigat in ea pe Cel ce a spus: "Cel ce Ma iubeste pe Mine va pazi poruncile Mele, si Eu si Tatal ne vom face la el salas" [In 14, 21-23], ca prin venirea [prezenta] Lui sa invie din morti pe cel ce a castigat-o, sa-L faca viu si sa-i daruiasca harul de a-L vedea pe Cel ce invie intru el si L-a inviat pe el. Deci din aceasta pricina o astfel de credinta este moarta, sau mai degraba morti sunt cei ce o au fara fapte. Caci credinta in Dumnezeu, pururea face viu, si, vie fiind, face vii pe cei ce se apropie de ea cu buna intentie si o primesc pe ea, care chiar si inainte de lucrarea poruncilor i-a dus pe multi de la moarte la viata si le-a aratat pe Hristos-Dumnezeu. Si, daca ar fi staruit in poruncile Lui si le-ar fi pazit pana la moarte, ar fi fost paziti si ei de catre acestea asa cum au fost numai de credinta singura; dar, dupa ce s-au intors ca un arc sucit [Ps 77, 57] si s-au strapuns cu propriile lor fapte dinainte, pe buna dreptate indata s-au gasit naufragiind si in credinta [1 Tim 1, ] 9] si s-au lipsit pe ei insisi, din pacate, de bogatia cea adevarata, care e Hristos Dumnezeu. Ca sa nu patim si noi aceasta, sa pazim, rogu-va, poruncile lui Dumnezeu pe cat e cu putinta, ca sa ne desfatam de bunurile prezente si viitoare, adica de insasi vederea lui Hristos, pe care fie sa o dobandim noi toti cu harul Domnului nostru Iisus Hristos, Caruia fie slava in veci. Amin.

Sfantul Simeon Noul Teolog

Pe aceeaşi temă

15 Aprilie 2012

Vizualizari: 9839

Voteaza:

Invierea tainica cu Hristos 5.00 / 5 din 6 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact