Sfantul Constantin cel Nou

Sfantul Constantin cel Nou

Sfantul Constantin cel Nou, numit si "Constantin al IV-lea", a fost imparat al Imperiului Bizantin, intre anii 668-685. El este cel care a convocat Sinodul al Saselea Ecumenic, intre anii 680-681, intr-o sala a palatului imperial din Constantinopol.

Constantin s-a nascut in anul 652, in orasul Constantinopol, din imparatul Constans al II-lea si imparateasa Fausta, si a urcat pe tron in anul 668, la varsta de numai saisprezece ani. A fost casatorit cu imparateasa Anastasia si a primit de la Dumnezeu doi copii, pe Iustinian al II-lea si pe Heraclius. A trecut la cele vesnice in ziua de 3 septembrie 685, la varsta de 33 de ani, tot in Constantinopol. Acestuia i-a urmat la tron imparatul Justinian al II-lea.

Sfantul Constantin cel Nou

Constantin s-a nascut in anul 652, in Constantinopol, ca fiu al imparatului Constans al II-lea, numit si "Pogonatul", adica "Barbosul" şi al imparatesei Fausta. El a fost numit co-imparat inca din anul 654, de catre tatal sau. Imparatul Constantin al II-lea (cel Nou) s-a casatorit cu imparateasa Anastasia si a primit de la Dumnezeu doi fii, pe Justinian si pe Heraclius.

In anul 668, la varsta de saisprezece ani, dupa asasinarea tatalui sau, Constantin a devenit unic imparat al imperiului. Cel care a pus la cale asasinarea, uzurpatorul Mezezius din Sicilia, a fost infrant in rascoala din anul 669.

In vremea sa, arabii au inceput luptele impotriva Imperiului Bizantin, reusind sa cucereasca o parte din teritorii si cateva orase insemnate. La randul lor, slavii au inceput si ei sa avanseze, spre Constantinopol. Cu toate acestea, imparatul a rezistat atacurilor, infrangand in cele din urma armatele arabilor, care au trebuit sa negocieze o pace pe treizeci de ani, pace care a ajutat mult si Imperiului Bizantin.

Sfantul Imparat Constantin al IV-lea (cel Nou) a convocat Sinodul al Saselea Ecumenic, ale carui sedinte au inceput in noiembrie 680 si au continuat pana in septembrie 681. Sinodul, cel de-al treilea intrunit in Constantinopol, la care s-au adunat 174 de episcopi, s-a intrunit intr-o sala boltita a palatului imperial, drept pentru care a si fost numit "Sinodul Trulan".

Cele optsprezece sedinte sinodale, dintre care doisprezece au fost conduse chiar de imparat, au avut in vedere mai ales erezia monotelista, care spunea ca Iisus Hristos a avut o singura vointa si o singura lucrare, incalcand astfel hotararile Sinodului al Patrulea Ecumenic, intrunit in anul 451, in Calcedon.

Existau persoane care sustineau ca daca Hristos are o fire dumnezeiasca si o fire omeneasca, trebuie sa aiba si o dubla libertate de actiune si vointa, adica doua vointe si doua lucrari. Dimpotriva, alte persoane spuneau ca daca Hristos constituie o singura persoana si in virtutea principiului ca vointa omeneasca urmeaza intru toate vointei divine, urmeaza ca El are o singura vointa si o singura energie.

In ultima lui sedinta, intrunita in ziua de 16 septembrie 681, in prezenta imparatului Constantin al IV-lea, s-a publicat in mod solemn marturisirea de credinta, care invata urmatoarele: "In Iisus Hristos sunt doua vointe si doua lucrari sau energii, corespunzatoare celor doua firi, neamestecate si neschimbate, neimpartite si nedespartite, precum si neopuse una alteia, cea omeneasca urmand intru totul vointei si lucrarii celei dumnezeiesti." In baza acestei credinte, nici una dintre cele doua naturi nu poate fi socotita fara lucrare sau fara vointa, pastrandu-se astfel integritatea celor doua firi.

Marturisirea de credinta a fost alcatuita si semnata de cei 174 de Sfinti Parinti, precum si de Sfantul Imparat Constantin cel Nou, care a declarat hotararile Sinodului Ecumenic drept obligatorii pentru toti crestinii, amenintandu-i cu grele pedepse pe cei care vor indrazni sa zica altfel. Apoi, la cererea Sinodului, marturisirea de credinta a fost lucrata in cinci exemplare si trimisa celor cinci scaune patriarhale.

Sfantul Imparat Constantin al IV-lea (cel Nou) a trecut la cele vesnice in ziua de 3 septembrie 685, in urma unei boli, si a fost inmormantat in Biserica Sfintii Apostoli, din Constantinopol, a doua ca importanta, dupa Biserica Sfanta Sofia, aflata la mica distanta de aceasta.

In iconografie, potrivit lui Dionisie din Furna, imparatul Constantin cel Nou apare zugravit mai ales in icoana Sinodului al Saselea Ecumenic, sezand pe tron, in mijlocul sfintitilor episcopi. El este zugravit ca un barbat tanar, cu barba despartita in doua. Biserica Ortodoxa il praznuieste pe Sfantul Imparat Constantin cel Nou in ziua de 3 septembrie.

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2013

Vizualizari: 2213

Voteaza:

Sfantul Constantin cel Nou 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact