Sfantul Constantin cel Nou

Sfantul Constantin cel Nou

Sfantul Constantin cel Nou, numit si "Constantin al IV-lea", a fost imparat al Imperiului Bizantin, intre anii 668-685. El este cel care a convocat Sinodul al Saselea Ecumenic, intre anii 680-681, intr-o sala a palatului imperial din Constantinopol.

Constantin s-a nascut in anul 652, in orasul Constantinopol, din imparatul Constans al II-lea si imparateasa Fausta, si a urcat pe tron in anul 668, la varsta de numai saisprezece ani. A fost casatorit cu imparateasa Anastasia si a primit de la Dumnezeu doi copii, pe Iustinian al II-lea si pe Heraclius. A trecut la cele vesnice in ziua de 3 septembrie 685, la varsta de 33 de ani, tot in Constantinopol. Acestuia i-a urmat la tron imparatul Justinian al II-lea.

Sfantul Constantin cel Nou

Constantin s-a nascut in anul 652, in Constantinopol, ca fiu al imparatului Constans al II-lea, numit si "Pogonatul", adica "Barbosul" şi al imparatesei Fausta. El a fost numit co-imparat inca din anul 654, de catre tatal sau. Imparatul Constantin al II-lea (cel Nou) s-a casatorit cu imparateasa Anastasia si a primit de la Dumnezeu doi fii, pe Justinian si pe Heraclius.

In anul 668, la varsta de saisprezece ani, dupa asasinarea tatalui sau, Constantin a devenit unic imparat al imperiului. Cel care a pus la cale asasinarea, uzurpatorul Mezezius din Sicilia, a fost infrant in rascoala din anul 669.

In vremea sa, arabii au inceput luptele impotriva Imperiului Bizantin, reusind sa cucereasca o parte din teritorii si cateva orase insemnate. La randul lor, slavii au inceput si ei sa avanseze, spre Constantinopol. Cu toate acestea, imparatul a rezistat atacurilor, infrangand in cele din urma armatele arabilor, care au trebuit sa negocieze o pace pe treizeci de ani, pace care a ajutat mult si Imperiului Bizantin.

Sfantul Imparat Constantin al IV-lea (cel Nou) a convocat Sinodul al Saselea Ecumenic, ale carui sedinte au inceput in noiembrie 680 si au continuat pana in septembrie 681. Sinodul, cel de-al treilea intrunit in Constantinopol, la care s-au adunat 174 de episcopi, s-a intrunit intr-o sala boltita a palatului imperial, drept pentru care a si fost numit "Sinodul Trulan".

Cele optsprezece sedinte sinodale, dintre care doisprezece au fost conduse chiar de imparat, au avut in vedere mai ales erezia monotelista, care spunea ca Iisus Hristos a avut o singura vointa si o singura lucrare, incalcand astfel hotararile Sinodului al Patrulea Ecumenic, intrunit in anul 451, in Calcedon.

Existau persoane care sustineau ca daca Hristos are o fire dumnezeiasca si o fire omeneasca, trebuie sa aiba si o dubla libertate de actiune si vointa, adica doua vointe si doua lucrari. Dimpotriva, alte persoane spuneau ca daca Hristos constituie o singura persoana si in virtutea principiului ca vointa omeneasca urmeaza intru toate vointei divine, urmeaza ca El are o singura vointa si o singura energie.

In ultima lui sedinta, intrunita in ziua de 16 septembrie 681, in prezenta imparatului Constantin al IV-lea, s-a publicat in mod solemn marturisirea de credinta, care invata urmatoarele: "In Iisus Hristos sunt doua vointe si doua lucrari sau energii, corespunzatoare celor doua firi, neamestecate si neschimbate, neimpartite si nedespartite, precum si neopuse una alteia, cea omeneasca urmand intru totul vointei si lucrarii celei dumnezeiesti." In baza acestei credinte, nici una dintre cele doua naturi nu poate fi socotita fara lucrare sau fara vointa, pastrandu-se astfel integritatea celor doua firi.

Marturisirea de credinta a fost alcatuita si semnata de cei 174 de Sfinti Parinti, precum si de Sfantul Imparat Constantin cel Nou, care a declarat hotararile Sinodului Ecumenic drept obligatorii pentru toti crestinii, amenintandu-i cu grele pedepse pe cei care vor indrazni sa zica altfel. Apoi, la cererea Sinodului, marturisirea de credinta a fost lucrata in cinci exemplare si trimisa celor cinci scaune patriarhale.

Sfantul Imparat Constantin al IV-lea (cel Nou) a trecut la cele vesnice in ziua de 3 septembrie 685, in urma unei boli, si a fost inmormantat in Biserica Sfintii Apostoli, din Constantinopol, a doua ca importanta, dupa Biserica Sfanta Sofia, aflata la mica distanta de aceasta.

In iconografie, potrivit lui Dionisie din Furna, imparatul Constantin cel Nou apare zugravit mai ales in icoana Sinodului al Saselea Ecumenic, sezand pe tron, in mijlocul sfintitilor episcopi. El este zugravit ca un barbat tanar, cu barba despartita in doua. Biserica Ortodoxa il praznuieste pe Sfantul Imparat Constantin cel Nou in ziua de 3 septembrie.

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2013

Vizualizari: 2296

Voteaza:

Sfantul Constantin cel Nou 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact