Sfantul Maxim Cavsocalivitul - arzatorul de colibe din Muntele Athos

Sfantul Maxim Cavsocalivitul - arzatorul de colibe din Muntele Athos

Sfantul Maxim Cavsocalivitul a fost unul dintre cei mai renumiti asceti din Athos in sec. al XIV-lea. Sfantul Maxim a pretins ca este nebun, schimbandu-si in mod repetat locul unde se nevoia. Locul acesta consta intr-o coliba ridicata din ramuri. De fiecare data cand schimba locul de nevointa dadea foc colibei in care locuise. Din acest motiv a fost numit "capsocalivitul” adica ”arzatorul de colibe”. Sfantul Maxim a fost considerat nebun pana la venirea Sfantului Grigorie Sinaitul in Muntele Athos, care a descoperit ascetismul unic al Sfantului Maxim, pe care l-a numit "inger pamantesc”.

"Viata Sfantului Maxim Cavsocalivitul” a fost scrisa in a adoua jumatate a secolului al IV-lea de Teofan, episcopul Peritoriei din Tracia (pe la 1350), fost egumen al Vatopedului. La unele din desele convorbiri duhovnicesti dintre Sfantul Grigorie Sinaitul si Maxim Cavsocalivitul, pare sa fi asistat si Teofan, biograful acestuia. Una din aceste convorbiri dintre acesti doi sfinti isihasti ai Bisericii Ortodoxe poate fi gasita in Filocalia 8.

Sfantul Maxim Cavsocalivitul, arzatorul de colibe din Muntele Athos

Sfantul Maxim era originar din Lampsac, nascandu-se in familia unor crestini evlaviosi. La 17 ani a partasit casa parinteasca, devenind monah, sub aindrumarea parintelui Marcu, unul dintre cei mai renumiti duhovnici din Macedonia.

Inca din tineretea sa, Sfantul Maxim avea o mare credinta in Maica Domnului. El o ruga frecvent sa-i ofere darul rugaciunii neincetate. Iata cum ii povesteste Sfantului Grigorie Sinaitul, in una din convorbirile lor duhovnicesti, ca a primit aceasta binecuvantare de la Nascatoarea de Dumnezeu: «Nu vreau sa-ti ascund, cinstite parinte, minunea Nascatoarei de Dumnezeu, care s-a facut cu mine. Eu, din tineretea mea, am avut multa credinta in Stapana mea, Nascatoarea de Dumnezeu, si am rugat-o cu lacrimi sa-mi dea harul rugaciunii mintii. Intr-una dintre zile, mergand la biserica ei, cum aveam obiceiul, o rugam iarasi cu multa ii nemasurata caldura a inimii mele. Si acolo, cum sarutam cu dor sfanta ei icoana, indata am simtit in pieptul meu o caldura si o flacara ce venea din sfanta icoana, care nu ma ardea, ci ma racorea si indulcea si aducea in sufletul meu o mare strapungere a inimii. De atunci, parinte, a inceput inima mea sa zica inauntru ei rugaciunea si mintea mea sa se indulceasca de pomenirea lui Iisus al meu si a Nascatoarei de Dumnezeu si sa fie totdeauna cu pomenirea lor. Si, din acel timp, n-a mai lipsit rugaciunea din inima mea. Iarta-ma!».“

O alta intamplare minunata avea sa-i reconfirme Sfantului Maxim acest dar al rugaciunii neincetate. Tot acum, sfantul a fost hranit de Maica Domnului, primind de la ea artose sfinte. Rugandu-se Maicii Domnului, aceasta l-a indemnat sa se urce in varful Muntelui Athos, caci acolo va primi darul rugaciunii neincetate. Cu multa nadejde si ravna, a facut ceea ce i se spusese. Aici, s-a nevoit cu multe osteneli, in post si rugaciuni, dar nu a primit darul mult ravnit. A coborat la biserica Maicii Domnului si iarasi a urcat. S-a nevoit si mai aspru. Demonii voiesc sa il abata de la telul lui si se napustesc asupra lui pentru a-l tulbura si infricosa. Sfantul rezista. Pentru a-l hrani, Presfanta Nascatoare coboara si ii daruieste Cuviosului artose sfinte. In timp ce mananca, simte in inima clocotirea rugaciunii neintrerupte. De atunci, fie ca dormea, fie ca era treaz, rugaciunea clocotea in el, indulcindu-i sufletul, incalzindu-i inima si limpezindu-i mintea. Rugaciunea devenise, asadar, neintrerupta.

Aceasta varianta, care a avut la baza scrierea lui Teofan, egumenul Manastirii Vatoped, usor diferita de cea filocalica, arata ca Sfantul Maxim Cavsocalivitul a dobandit harul rugaciunii neincetate prin mijlocirea Maicii Domnului.

Sfantul Maxim si-a desavarsit ascultarea in Lavra Sfantului Atanasie din Muntele Athos. Pentru a ascunde nevointele sale ascetice si pentru a evita slava desarta, a ales sa traiasca asemenea unui nebun pentru Hristos. Sfantul Maxim nu a locuit intr-o chilie permanenta, ci se muta din loc in loc precum un lunatic. De fiecare data cand se muta, ardea vechea coliba. Din acest motiv a fost numit "Cavsocalivitul” sau "arzatorul de colibe”.

rSfantul Maxim Cavsocalivitul, arzatorul de colibe

Cei din Muntele Athos, cunoscand nevointele extreme ale Sfantului Maxim, pentru o perioada l-au privit cu dispret, chiar daca acesta atinsese o mare inaltime a vietii duhovnicesti.

Cand Sfantul Grigorie Sinaitul (8 august) a sosit in Athos, l-a intalnit pe "nebunul” cel sfant. Dupa ce a vorbit cu el a inceput sa-l numeasca "inger pamantesc”. Sfantul Grigorie l-a rugat pe Sfantul Maxim sa inceteze a se mai preface a fi nebun si sa traiasca intr-un loc, pentru ca ceilalti se beneficieze de experienta sa duhovniceasca.

Urmand cuvintelor Sfantului Grigorie si indemnurilor altor parinti, Sfantul Maxim a ales sa traiasca intr-o pestera.

Sfantul Maxim Cavsocalivitul, arzatorul de colibe

Auzind de darul inaintevederii pe care il detinea Sfantul Maxim, imparatii bizantini Ioan Paleologul (1341-1376) si Ioan Cantacuzinul (1341-1355) l-au vizitat fiind surprinsi de implinirea previziunilor sale.

Aceeasi marturie o da si Teofan, egumenul Manastirii Vatoped: ”Il invoc pe Dumnezeu ca martor, ca eu insumi am vazut cateva dintre minunile sale. Odata, de exemplu, l-am vazut calatorind prin aer dintr-un loc in altul. Mi-a spus ca o sa devin egumen, apoi Mitropolit al Ohridei. Mia mai spus chiar si cum aveam sa sufar pentru Biserica”.

Amintim faptul ca Sfantul Maxim Cavsocalivitul a prevestit moartea Patriarhului Calist. In drumul sau catre Serbia, Calist a trecut prin Sfantul Munte. Vazandu-l, Sfantul Maxim a spus: "Acest parinte nu-si va mai vedea niciodata turma deoarece in urma sa se aude cantarea inmormantarii: "Fericiti cei fara prihana in cale, care umbla in legea Domnului.” (Psalm 118:1).

Sfantul Maxim Cavsocalivitul a parasit pustia numai inaintea mortii sale, stabilindu-se langa Lavra Sfantului Atanasie, unde a trecut la cele vesnice la varsta de 95 ani (1354). Este praznuit in Biserica pe data de 13 ianuarie.

Sfantul Maxim Cavsocalivitul - Semnele amagirii si semnele harului

"Altele sunt semnele amagirii si altele ale harului. Astfel, duhul rau al amagirii, cand se apropie de om, ii zapaceste mintea si o salbaticeste; ii face inima aspra si o intuneca ; ii pricinuieste frica, temere si mandrie ; ii inaspreste ochii, ii tulbura creierul, ii infioara tot trupul ; ii isca, prin nalucire, in fata ochilor o lumina care nu straluceste si nu e curata, ci rosie ; ii scoate mintea din frau si o indraceste ; il misca sa spuna cu gura cuvinte necuviincioase si hulitoare. Si cel ce vede acest duh al amagirii de mai multe ori, se manie si se umple de furie. El nu cunoaste deloc smerenia, nici plansul si lacrima adevarata, ci totdeauna se lauda cu bunatatile lui ; e plin de slava desarta si fara infranare si temere de Dumnezeu si totdeauna e stapanit de patimi. Iar la urma de tot isi iese cu totul din minti si vine la pierzania deplina. Fie ca Domnul sa ne izbaveasca, prin rugaciunile tale, de aceasta amagire.

Iar semnele harului sunt acestea : Cand vine la om harul Preasfantului Duh, ii aduna mintea si-1 face sa fie cu luare aminte si smerit, ii aduce aminte de moarte, de pacatele lui, de judecata viitoare si de osanda vesnica ; ii face sufletul de se frange usor, de plange si se tanguieste ; ii face si ochii linistiti si plini de lacrimi. Si cu cat se apropie mai mult de suflet, cu atat il mangaie mai tare prin sfintele patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos si prin nemarginita Lui iubire de oameni si-i prilejuieste mintii vederi inalte si adevarate si anume: 1) cu privire la puterea necuprinsa a lui Dumnezeu, care cu un singur cuvant a adus toate din nefiinta la fiinta ; 2) cu privire la puterea nemarginita, care singura carmuieste si are grija de toate ; 3) cu privire la necuprinsul Sfintei Treimi si la noianul nestrabatut al fiintei dumnezeiesti si celelalte. Atunci mintea omului parca e rapita de acea lumina si luminata de lumina cunostintei dumnezeiesti. Inima i se face senina si blanda si da la iveala roadele Sfantului Duh : bucuria, pacea, indelunga rabdare, bunatatea, compatimirea, iubirea, smerenia si celelalte. Sufletul lui primeste o bucurie de negrait».” (Filocalia 8)

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

13 Ianuarie 2023

Vizualizari: 9898

Voteaza:

Sfantul Maxim Cavsocalivitul - arzatorul de colibe din Muntele Athos 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact