Sfintii Grigorie, Teodor si Leon din Kefalonia

Sfintii Grigorie, Teodor si Leon din Kefalonia

Sfintii Grigorie, Teodor si Leon  au trait in secolul al IV-lea fiind soldati in armata romana. Crezand cu tarie in adevarul Evangheliei, in timpul domniei imparatului arian Constantiu, au parasit armata pentru a nu fi obligati sa marturiseasca erezia ariana.  Din Sicilia au mers pe Insula Kefalonia, in regiunea numita Sami. Aici au vietuit pana la sfarsitul vietii lor. S-au nevoit intr-o padure deasa, langa ruinele unui vechi templu. Potrivit celor doua biografii latine, care confirma traditia locala orala (prima a fost scrisa de un calugar Dominican in 1348, si se pastreaza in trei manucrise aflate astazi in Vatican, Venetia si in York),  acesti trei marturisitori ai lui Hristos au trecut la cele vesnice pe 24 august.

Dupa multi ani de la trecerea lor la cele vesnice, sfintele lor moaste au fost descoperite in urma unei minuni. Un om bogat din Kefalonia, pe nume Mihail, se imbolnavise de lepra, iar cei trei sfinti i-au aparut sub chipul a trei ingeri, marturisindu-i ca se va vindeca du[pa ce le va afla cinstitele moaste. Mihail a mers la locul indicat de cei trei sfinti, unde a descoperit neingropate, intregi si frumos mirositoare cinstitele moaste ale celor trei sfinti pe atunci necunoscuti. La scurt timp acesta s-a vindecat de lepra. Drept multumire acesta a construit o biserica si o manastire cu numele "Sfintii Fanenton", adica "Sfintii care s-au aratat", unde moastele lor au fost pastrate pana la mutarea acestora de catre latini in timpul ocupatiei francilor (sec. IX-XIV).

In anul 2004, Mitropolitul Spiridon al Kefaloniei a facut demersuri pe langa Vatican pentru a examina continutul sarcofagului Sfintilor din Biserica Sfantului Proroc Zaharia din Venetia. Moastele aflate s-au dovedit a fi cele ale Sfintilor Grigorie, Teodor si Leon. Pe 1 februarie 2009, sfintele moaste au fost mutate in Grecia. O particica din sfintele moaste au fost oferite Mitropoliei Kefaloniei fiind aduse in Sami pe 2 mai 2009.

Manastirea Sfintii Grigorie, Teodor si Leon, a fost construita pe un deal din apropierea vechiului oras Sami. Intemeierea sa dateaza din 1264 iar ruinele care se pastreaza pana in prezent sunt din perioada bizantina. Dupa ocuparea Kefaloniei de catre normanzi in 1185, manastirea s-a aflat intr-o perioada de declin. Tot atunci a avut loc mutarea moastelor celor trei sfinti in Venetia. Manastirea a fost reconstruita spre sfarsitul secolului al XV-lea, atragand pana in sec.al XVIII-lea numerosi monahi si pelerini din intrega Grecie. Apoi va trece printr-o noua perioada de declin. In prezent, langa ruinele vechii manastiri a fost construit un paraclis inchinat Sfintilor Grigorie, Teodor si Leon.

Sfintii Grigorie, Teodor si Leon sunt pomeniti in Duminica Tuturor Sfintilor (prima duminica de dupa Pogorarea Duhului Sfant) si pe 1 februarie, cand este sabatorita sfintelor moaste in Grecia si in Kefalonia.

Radu Alexandru

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1522

Voteaza:

Sfintii Grigorie, Teodor si Leon din Kefalonia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact