Sarbatoarea Bobotezei si Sfintirea Apelor

 

Botezul Domnului - Boboteaza, "Sarbatoarea luminilor", "Epifania" (aratarea Domnului) sau "Teofania" (aratarea lui Dumnezeu) sunt cele cateva nume consacrate pentru marele praznic bisericesc de la 6 ianuarie. Acest Praznic a fost initial sarbatorit ca o taina a venirii Domnului Hristos in lume, fiind celebrate deodata atat Nasterea Domnului, cat si Botezul Domnului.

Numai in secolul al IV-lea cele doua sarbatori au fost separate fiindca si semnificatia lor a crescut odata cu hristologia parintilor primelor doua sinoade ecumenice. Praznicul este precedat de o duminica pregatitoare si de o zi de ajunare, apoi este urmat de sarbatoarea inchinata Sfantului Ioan Botezatorul si de opt zile de dupa-praznuire.

Sarbatoarea Botezului Domnului devenise inca din primele veacuri crestine un mare praznic, tinut cu mare solemnitate, asemenea Sfintelor Pasti si Rusaliilor.

In acea perioada, cel mai insemnat eveniment legat de aceasta sarbatoare era botezul catehumenilor, care voiau sa imite astfel botezul Mantuitorului. Cum botezul era numit si luminare, sarbatoarea Bobotezei a primit si numele de sarbatoarea Luminilor sau a Luminarii. Pentru aceasta sarbatoare se sfinteau apele inca din ajun, iar catehumenii se pregateau sufleteste prin post sau ajunare si, de aceea, s-a pastrat obiceiul de a posti in ajunul Bobotezei.

Sfintirea cea mare a apei s-a facut tot timpul in ajunul praznicului sau in insasi ziua Bobotezei, dupa Sfanta Liturghie. Multi crestini credeau si marturiseau sfintirea tuturor apelor odata cu acest praznic. Intr-un cuvant de invatatura pentru aceasta sarbatoare, Sfantul Ioan Gura de Aur arata ca "multi indatineaza la miezul noptii acestei sarbatori, dupa ce au scos apa, sa o ia in casa si sa o tina un an intreg, pentru ca in ziua aceasta s-a sfintit apa; aici se intampla o minune, deoarece apa, care se scoate astazi, nu se strica, ci se tine un an intreg si adeseori doi si trei ani, fiind ca si cea proaspata, fiind ca si aceea care chiar din fantana s-ar fi scos".

Tot Sfantul Ioan Gura de Aur ne arata ca la Botezul Domnului s-a aratat Duhul Sfant in chip de porumbel, tot asa cum s-a aratat si lui Noe, binecuvantand omenirea pentru un nou inceput.

Obiceiul ca preotii sa mearga cu "botezul", stropind casele credinciosilor, este la fel de vechi ca si acela al savarsirii Aghiasmei Mari (sfintirea cea mare a apei). Pe langa sfintirea caselor, acest botez este un indemn spre curatirea si innoirea vietii, spre netezirea cailor vietii noastre: "Gatiti Calea Domnului, drepte faceti cararile Lui" (Marcu 1, 3).

Botezul Domnului este inceputul activitatii publice a Mantuitorului. Daca la vremea Nasterii Sale s-a aratat catre putini oameni privilegiati, acum Domnul se arata multimilor in repejunile Iordanului. El a primit botezul "ca sa se implineasca dreptatea" (Matei 3, 15), aratand ca fusese "randuit dinainte de intemeierea lumii" (I Petru 1, 18-20) sa ia asupra Lui pacatele omenirii. Botezul Mantuitorului savarsit de catre Ioan Botezatorul nu I-a fost "spre iertarea pacatelor", fiindca nu avea pacat, ci spre ridicarea pacatelor tuturor oamenilor: "Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii" (Ioan 1, 29; Matei 20, 28). De aceea, Botezul Domnului este un prilej spre a ne aminti de faptul ca noi suntem botezati in Hristos, de a innoi acest legamant al lui Dumnezeu cu noi si de a-L reafirma pe Dumnezeu in viata noastra.

Iconografic, Botezul Domnului este reprezentat inca din secolul al III-lea, ajungand numai in secolul al VI-lea la o infatisare unitara: Hristos Domnul in apa, avand pe Sfantul Ioan Botezatorul de o parte, iar pe Sfintii ingeri pe cealalta parte, cu porumbelul coborand deasupra insotit de o lumina stralucitoare.

In perioada artei paleologe, iconografia Botezului Domnului s-a dezvoltat intr-un ciclu de cinci pana la sapte scene in care coborarea Mantuitorului in apa Iordanului este accentuata spre a ingadui analogii cu salasluirea Lui in pestera la Nastere si cu pogorarea la iad, inainte de inviere.

 

.

06 Ianuarie 2006

Vizualizari: 1730

Voteaza:

Sarbatoarea Bobotezei si Sfintirea Apelor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact