Sarbatoarea Bobotezei si Sfintirea Apelor

 

Botezul Domnului - Boboteaza, "Sarbatoarea luminilor", "Epifania" (aratarea Domnului) sau "Teofania" (aratarea lui Dumnezeu) sunt cele cateva nume consacrate pentru marele praznic bisericesc de la 6 ianuarie. Acest Praznic a fost initial sarbatorit ca o taina a venirii Domnului Hristos in lume, fiind celebrate deodata atat Nasterea Domnului, cat si Botezul Domnului.

Numai in secolul al IV-lea cele doua sarbatori au fost separate fiindca si semnificatia lor a crescut odata cu hristologia parintilor primelor doua sinoade ecumenice. Praznicul este precedat de o duminica pregatitoare si de o zi de ajunare, apoi este urmat de sarbatoarea inchinata Sfantului Ioan Botezatorul si de opt zile de dupa-praznuire.

Sarbatoarea Botezului Domnului devenise inca din primele veacuri crestine un mare praznic, tinut cu mare solemnitate, asemenea Sfintelor Pasti si Rusaliilor.

In acea perioada, cel mai insemnat eveniment legat de aceasta sarbatoare era botezul catehumenilor, care voiau sa imite astfel botezul Mantuitorului. Cum botezul era numit si luminare, sarbatoarea Bobotezei a primit si numele de sarbatoarea Luminilor sau a Luminarii. Pentru aceasta sarbatoare se sfinteau apele inca din ajun, iar catehumenii se pregateau sufleteste prin post sau ajunare si, de aceea, s-a pastrat obiceiul de a posti in ajunul Bobotezei.

Sfintirea cea mare a apei s-a facut tot timpul in ajunul praznicului sau in insasi ziua Bobotezei, dupa Sfanta Liturghie. Multi crestini credeau si marturiseau sfintirea tuturor apelor odata cu acest praznic. Intr-un cuvant de invatatura pentru aceasta sarbatoare, Sfantul Ioan Gura de Aur arata ca "multi indatineaza la miezul noptii acestei sarbatori, dupa ce au scos apa, sa o ia in casa si sa o tina un an intreg, pentru ca in ziua aceasta s-a sfintit apa; aici se intampla o minune, deoarece apa, care se scoate astazi, nu se strica, ci se tine un an intreg si adeseori doi si trei ani, fiind ca si cea proaspata, fiind ca si aceea care chiar din fantana s-ar fi scos".

Tot Sfantul Ioan Gura de Aur ne arata ca la Botezul Domnului s-a aratat Duhul Sfant in chip de porumbel, tot asa cum s-a aratat si lui Noe, binecuvantand omenirea pentru un nou inceput.

Obiceiul ca preotii sa mearga cu "botezul", stropind casele credinciosilor, este la fel de vechi ca si acela al savarsirii Aghiasmei Mari (sfintirea cea mare a apei). Pe langa sfintirea caselor, acest botez este un indemn spre curatirea si innoirea vietii, spre netezirea cailor vietii noastre: "Gatiti Calea Domnului, drepte faceti cararile Lui" (Marcu 1, 3).

Botezul Domnului este inceputul activitatii publice a Mantuitorului. Daca la vremea Nasterii Sale s-a aratat catre putini oameni privilegiati, acum Domnul se arata multimilor in repejunile Iordanului. El a primit botezul "ca sa se implineasca dreptatea" (Matei 3, 15), aratand ca fusese "randuit dinainte de intemeierea lumii" (I Petru 1, 18-20) sa ia asupra Lui pacatele omenirii. Botezul Mantuitorului savarsit de catre Ioan Botezatorul nu I-a fost "spre iertarea pacatelor", fiindca nu avea pacat, ci spre ridicarea pacatelor tuturor oamenilor: "Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii" (Ioan 1, 29; Matei 20, 28). De aceea, Botezul Domnului este un prilej spre a ne aminti de faptul ca noi suntem botezati in Hristos, de a innoi acest legamant al lui Dumnezeu cu noi si de a-L reafirma pe Dumnezeu in viata noastra.

Iconografic, Botezul Domnului este reprezentat inca din secolul al III-lea, ajungand numai in secolul al VI-lea la o infatisare unitara: Hristos Domnul in apa, avand pe Sfantul Ioan Botezatorul de o parte, iar pe Sfintii ingeri pe cealalta parte, cu porumbelul coborand deasupra insotit de o lumina stralucitoare.

In perioada artei paleologe, iconografia Botezului Domnului s-a dezvoltat intr-un ciclu de cinci pana la sapte scene in care coborarea Mantuitorului in apa Iordanului este accentuata spre a ingadui analogii cu salasluirea Lui in pestera la Nastere si cu pogorarea la iad, inainte de inviere.

 

.

06 Ianuarie 2006

Vizualizari: 1762

Voteaza:

Sarbatoarea Bobotezei si Sfintirea Apelor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact