Cuvantul IPS Mitropolit Hrisostom de Patras la sarbatoarea Sfantului Dimitrie

In cadrul Sfintei Liturghii oficiata in ziua sarbatorii Sfantului Dimitrie, Izvoratorul de Mir, astazi, 26 octombrie 2011, pe scena special amenajata din curtea Catedralei Patriarhale, Inaltpreasfintitul Mitropolit Hrisostom de Patras a rostit un cuvant de invatatura pe care il prezentam in cele ce urmeaza:

Iubitii mei frati,

Cu profunda emotie si mare bucurie ne aflam in tara dumneavoastra, binecuvantata Romanie, aducand Sfintele moaste ale Sfantului Apostol Andrei, respectiv Cinstitul sau cap, pentru binecuvantarea si sfintirea poporului roman. Multumesc Dumnezeului nostru Cel in Preasfanta Treime inchinat si slavit, ca a binevoit si a randuit sa ne aflam intr-o tara ortodoxa, unde Evanghelia Mantuitorului Hristos a fost propovaduita de Sfantul Apostol Andrei cel Intai chemat. Multumesc si Preafericitului Parinte Patriarh Daniel pentru invitatia de a veni in mijlocul dumneavoastra, aducand impreuna cu noi aceasta comoara de mult pret, Cinstit cap al celui intai chemat intre Apostoli.

Apostolul Andrei ne uneste cu stranse legaturi spirituale si cred ca acest sfant invatator, deopotriva al nostru si al dumneavoastra, a vrut sa se afle, inca o data, trupeste aici, in binecuvantatele si sfintitele dumneavoastra locuri. Dumnezeu sa va binecuvinteze pentru evlavie, pentru primirea calduroasa pe care i-ati facut-o Sfantului Andrei si pentru participarea la ceremoniile si sfintele slujbe savarsite in cinstea Sfantului nostru comun.

Totodata incercam o emotie deosebita la gandul ca tarile noastre, Grecia si Romania, sunt unite prin legaturi istorice. In anii grei ai dominatiei turcesti, locurile dumneavoastra au gazduit multi frati greci, care au contribuit la dezvoltarea Principatelor dunarene, dar au primit si putere sa se organizeze in vederea inceperii luptei sfinte pentru libertatea neamului nostru.

Si iata, astazi, fratilor, in fata infricosatorului jertfelnic din aceasta biserica slavita, ne rugam cu totii, aducand infricosatoarea Jertfa Euharistica, in fata sfintelor moaste de Dumnezeu purtatoare ale celor care L-au slujit pe Iisus Hristos, asa cum este Cinstitul cap de har izvorator al Sfantului Apostol Andrei si chipurile celorlalti sfinti ai credintei noastre, pretutindeni propovaduita de ei. In acelasi timp, astazi cinstim si pomenirea Sfantului Mare Mucenic al lui Hristos Dimitrie, izvoratorul de mir.

Teama sfanta pune stapanire peste sufletele noastre si lumea noastra launtrica se cutremura inaintea dragostei fierbinti pe care sfintii nostri au aratat-o fata de Domnul nostru Cel rastignit si inviat. El l-a iubit atat de mult pe om, incat S-a facut om pentru noi, a umblat intre noi, a gustat durerea si bucuria noastra, a luat pe umeri pacatele noastre si S-a rastignit pe cruce pentru mantuirea noastra. S-a pogorat la iad si a inviat din morti ca sa ne daruiasca si noua Invierea.

Sfintii, nimic n-au iubit mai mult decat pe Dumnezeu. Nici pe sine nu s-au iubit, nici persoanele dragi lor, nici bunurile materiale, nici lumea intreaga. Pe toate le-au considerat fara importanta, zadarnice si inselatoare, pentru ca - asa cum spune Sfantul Apostol Pavel - pe Hristos sa-l dobandeasca. Am aflat pe Mesia! – a strigat Andrei, cuprins de bucurie, cand l-a vazut pe Mantuitorul lumii. A lasat mrejele si marea, atunci cand a auzit chemarea minunata adresata de Mantuitorul: veniti dupa mine si eu va voi face pescari de oameni. Si a urmat pasilor Lui, strabatand mari si tari ca sa propovaduiasca Evanghelia, pana a ajuns in cetatea noastra, Patra. Aici si-a pecetluit invatatura si marturisirea credintei cu moarte muceniceasca pe o cruce in forma de X.

Pe Mantuitorul lumii L-a iubit cu toata puterea sufletului si Marele Mucenic Dimitrie din Thessalonic, a carui sfanta pomenire o savarsim astazi. El a ridicat mana dreapta ca sa fie impuns cu sulita in coasta, asa cum Stapanul Hristos a fost impuns cu sulita. Aceeasi iubire fata de Mantuitorul a aratat si sfantul dumneavoastra ocrotitor, Cuviosul Dimitrie cel nou, podoaba si lauda Romaniei.

Dar care sunt caracteristicile principale ale marturisirii credintei si muceniciei sfintilor nostri? Consider ca mare folos sufletesc vom dobandi de vom lua aminte fie si la numai cateva dintre acestea.

1. Sfintii Bisericii noastre au marturisit adevarul ca Unul singur este Adevaratul Dumnezeu, Cel care a creat intregul cosmos si l-a plasmuit cu mana pe om, dupa chipul si asemanarea Sa; Cel care, dupa caderea omului din pricina pacatului, l-a creat din nou pe acesta. El este Cel care S-a coborat (din ceruri) ca noi sa ne inaltam; S-a facut om, ca pe om sa-l faca Dumnezeu - asa cum spune Sf. Grigorie Teologul. Sfintii au marturisit ca in nimeni altul nu este mantuirea decat numai in Hristos Iisus, Domnul nostru. In persoana divino-umana a lui Hristos a fost zdrobita puterea pacatului, blestemul Legii, moartea insasi. Cine se boteaza in numele Preasfintei Treimi si intra in Biserica devine partasi la aceasta biruinta.

2. Sfintii au propovaduit adevarul ca Una singura este Biserica: Biserica lui Hristos cea Sfanta, Soborniceasca si Apostolica, asa cum marturisim in Simbolul de credinta si cum rostim cu toata convingerea, pana la ultima noastra suflare. Biserica este Trupul lui Hristos, iar noi suntem membrii ei. In ea ne mantuim, prin Sfintele Taine. In afara de Biserica nu exista mantuire! Ne facem madulare ale Trupului lui Hristos, adica ale Bisericii, nu pentru ca acceptam rational anumite „principii” si „adevaruri fundamentale”, ci pentru ca ne oferim intreaga fiinta harului lui Dumnezeu. In Biserica, in Taina Dumnezeiestii Euharistii, moartea este depasita si ne integram in viata lui Hristos asa cum o ramura este altoita pe trunchiul maslinului.

3. Sfintii au dat marturie despre valoarea persoanei umane. Au propovaduit cu zel fierbinte ca omul nu este rezultatul hazardului, ci chipul lui Dumnezeu si de aceea el trebuie sa arate respect fata de sine insusi, sa nu-si puna in pericol existenta si, in acelasi timp, sa-l respecte pe semenul sau, iar din partea acestuia sa se bucure de respect. Omul nu este o „trestie ganditoare” cu radacinile afundate in mocirla baltii, ci creatura cea mai de pret a lui Dumnezeu, pentru care Insusi Stapanul S-a jertfit si sangele Si-a varsat.

4. Sfintii au propovaduit de asemenea ca intreaga creatie este darul cel mare facut de Dumnezeu omului. Noi trebuie sa ne folosim de acest dar spre a-L binecuvanta si a-I multumi lui Dumnezeu, nu pentru a-l asupri si exploata fara mila, asa cum, din nefericire, se intampla in zilele noastre. Ni s-a daruit lumea materiala de catre Dumnezeu pentru satisfacerea nevoilor noastre. Aceasta lume este spatiul in care are loc schimbul de daruri intre Dumnezeu si om, intre om si semenul sau. Aceasta invatatura a sfintilor este deosebit de actuala, astazi, cand intreaga lume este amenintata de spectrul mortii lente. Este inedit, pentru omenire, acest sentiment. Moartea lenta este marasmul ecologic generat de poluarea mediului natural, ca urmare a folosirii irationale si abuzive a resurselor pamantului.

5. Cei mai multi dintre sfinti s-au invrednicit de moarte muceniceasca. Prin viata si moartea lor martirica au confirmat adevarul cuvintelor si al invataturii lor. Invatatura aceasta nu era nimic altceva decat revelatia lui Dumnezeu in viata oamenilor. Dar si sfintii care nu au suferit moarte muceniceasca sunt considerati marturisitori ai lui Iisus Hristos Cel rastignit si inviat, de vreme ce toata viata lor au fost o marturie vie pentru Mielul Jertfit.

6. In sfarsit, sfintii sunt mijlocitori in fata Domnului pentru noi toti. Ei se roaga lui Dumnezeu pentru mantuirea noastra si, de aceea, sunt mangaierea noastra. Pururea se afla langa noi si impreuna cu noi, in frunte cu Preasfanta Maica a Domnului nostru Iisus Hristos. Ne asculta rugaciunile, durerile si bucuriile, cererile si dorintele izvorate din adancul sufletului. Pe toate acestea le duc inaintea Tronului lui Dumnezeu, rugandu-L sa ne daruiasca sanatate, sa ne ajute sa crestem in tot lucrul bun si sa sporim in viata duhovniceasca.

Fratii mei,

Dupa toate acestea, oare, ce ne ramane sa facem?

Ii cinstim pe sfinti, ii iubim si alergam la ei rugandu-i sa mijloceasca la Domnul pentru noi. Trebuie insa sa inaintam si mai mult! Sfanta noastra Biserica ne porunceste: „daca il cinstesti pe Sfant, urmeaza-i pilda!” Daca vrem cu adevarat sa-i cinstim pe sfinti trebuie sa le urmam viata si virtutile.

Vremurile in care traim au nevoie de modele, de lumini. Sfintii sunt luminile lumii. Lumina dumnezeiasca toti s-au facut, pentru ca sunt copii nascuti din dumnezeiasca lumina, spune Sf. Grigorie Palama. Cand punem nume pruncilor, alegem numele unui sfant. Pe acesta pruncul il are aparator, dar tot pe acesta trebuie sa-l aiba model de viata.

Cand intrebam un copil: „ce vrei sa te faci?”, el raspunde: „vreau sa ma fac doctor, sau invatator, sau preot, sau orice altceva”. Trebuie sa ne invatam copiii sa spuna: „vreau sa ajung sfant; adica invatator sfant, preot sfant, tata sfant, mama sfant etc.”.

Fratii mei, astazi, lumea trece printr-o criza grava, criza de valori si criza a institutiilor. Este o criza morala, care are drept rezultat cealalta criza numita economica. Patria noastra, Grecia, traieste zile grele, dar si lumea, in general, traieste ceasuri grele. Rugati-va ca Domnul nostru, pentru rugaciunile Sfantului Apostol Andrei, sa fie bland si sa se milostiveasca fata de noi toti, ca sa ne ierte pacatele cele multe. Incheind, imi vin in minte cuvintele Sfantului Ioan Gura de Aur, care zice: care cetate este frumoasa? Oare aceea cu multi locuitori? Oare aceea cu multe cladiri, piete, magazine si bogatii sau aceea cu multe si minunate frumuseti naturale? Nu! - raspunde Sfantul. El zice: Frumoasa este cetatea care are oameni dreptcredinciosi, evlaviosi si binecuvantati”. Intr-un astfel de oras frumos si tara frumoasa ne aflam si noi astazi. Ne aflam in orasul si tara dumneavoastra! Este una dintre cele mai frumoase tari din lume, pentru ca o infrumuseteaza si o impodobeste evlavia dumneavoastra, dragostea dumneavoastra pentru Dumnezeu si devotamentul dumneavoastra fata de sfanta noastra Biserica.

Va imbratisez pe toti cu dragoste intru Hristos Domnul! Va urez si ma rog din toata inima sa aveti parte de tot binele de la Dumnezeu, pentru rugaciunile Stapanei noastre Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfantului Apostol Andrei, ale Sfantului Dimitrie Izvoratorului de Mir, ale Sfantului Cuvios Dimitrie cel Nou si ale tuturor sfintilor.

Sursa: basilica.ro


 

26 Octombrie 2011

Vizualizari: 961

Voteaza:

Cuvantul IPS Mitropolit Hrisostom de Patras la sarbatoarea Sfantului Dimitrie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact