DREPT LA REPLICA: UN JURNALIST 'LUMINAT', DAR MAI PUTIN INFORMAT!

DREPT LA REPLICA: UN JURNALIST 'LUMINAT', DAR MAI PUTIN INFORMAT!

De ce contribuie Statul la salariile preotilor si sprijina constructia sau restaurarea bisericilor

In legatura cu opiniile exprimate in articolul intitulat „De ce sa plateasca Statul si salariile preotilor, dar si constructia sau restaurarea bisericilor?”, aparut in publicatia Stirea, precizam urmatoarele:

Sprijinul Statului pentru Culte este o consecinta a secularizarii de catre Stat a averilor bisericesti in timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1863), cand cheltuielile Bisericii (salarii, reparatii, constructii) au fost preluate de catre Stat ca o compensatie materiala pentru proprietatile preluate (cca. 25% din suprafata agricola si forestiera a Tarii Romanesti si a Moldovei). Acest sprijin a continuat inclusiv in perioada regimului comunist tocmai datorita obligatiei asumate de Stat in 1863. O eventuala incetare a sprijinului Statului fata de Biserica Ortodoxa Romana ar trebui sa fie urmata, in mod firesc, de o restituire a tuturor averilor bisericesti confiscate, care, insa, intre timp au fost folosite pentru improprietarirea succesiva a populatiei sarace. In plus, banul public provine de la un public majoritar ortodox.



In acelasi timp, contributia la salariu de la bugetul de Stat pentru preoti (65% din salariul unui profesor, restul salariului fiind completat din fondurile proprii ale parohiei) nu se face din mila, ci reprezinta o recunoastere a contributiei Cultelor la viata societatii romanesti. Potrivit Legii 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al Cultelor, “Statul roman recunoaste cultelor rolul spiritual, educational, social-caritabil, cultural si de parteneriat social, statutul lor de factori ai pacii sociale, precum, si rolul important al Bisericii Ortodoxe Romane si al celorlaltor Biserici si culte recunoscute in istoria nationala a Romaniei si in viata societatii romanesti” (art. 7, alin. 1 si 2). De aceea, pentru parohiile sarace in care, din cauza fenomenului migratiei, batranii si copiii ramasi in parohie nu pot contribui financiar la salariul preotului, ajutorul Statului este mai mare.

Spre informarea autorului articolului, facem precizarea ca, dupa 1990, Biserica Ortodoxa Romana si-a reluat locul si rolul firesc in societatea romaneasca, unde desfasoara o ampla opera sociala. Astfel, in 2009, an in care Romania s-a aflat in criza economica, pentru sustinerea activitatilor social-filantropice si sprijinirea celor asistati si a sinistratilor, in eparhiile Patriarhiei Romane, s-au cheltuit aproximativ 45.000.000 lei, fonduri provenite in exclusivitate din donatiile credinciosilor. In prezent, in cuprinsul Patriarhiei Romane functioneaza: 394 asezaminte social-filantropice, dintre care: 88 asezaminte pentru copii, 89 asezaminte pentru varstnici, 65 de centre pentru asistenta familiilor si persoanelor aflate in dificultate, 92 cantine si brutarii sociale, 25 centre medico-sociale si policlinici, 14 centre de diagnostic si tratament pentru persoane cu nevoi speciale, 6 centre pentru persoanele fara adapost, 4 centre pentru victimele violentei familiale si agresori, 2 centre pentru victimele traficului de persoane, 9 gradinite si centre educationale etc. De serviciile si proiectele sociale desfasurate in eparhii (335 programe sociale), in anul 2009 au beneficiat 629.459 persoane din care: 152.270 copii, 26.324 persoane cu dizabilitati, 333.882 persoane varstnice si 116.979 familii sarace etc.

La ultima sedinta a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane (6-7 iulie 2010), a fost aprobat Programul social si pastoral in vremuri de criza economica propus de Patriarhia Romana cu scopul ajutorarii familiilor de varstnici cu pensii mici, a familiilor sarace cu multi copii, dar cu venituri mici si a bolnavilor saraci. Programul va fi derulat de fiecare eparhie la nivel de parohie, manastire, protopopiat si centru eparhial prin intensificarea programelor sociale desfasurate si prin organizarea de noi cantine filantropice, colecte de alimente, imbracaminte, alte produse de stricta necesitate si bani cu scopul ajutorarii categoriilor sociale defavorizate.

In concluzie, Statul sustine activitatea Cultelor recunoscute datorita rolului lor social important, pe care, insa, unii jurnalisti si analisti “luminati” - dar cu atitudine anticlericala si mai putin informati - nu pot sa-l aprecieze obiectiv si integral, simtindu-se deranjati de prezenta activa si influenta spirituala a Bisericii in societatea romaneasca de astazi, asa cum s-a mai intamplat in Romania la inceputul anilor `50.

BIROUL DE PRESA AL EPISCOPIEI SLOBOZIEI SI CALARASILOR

.

16 Iulie 2010

Vizualizari: 620

Voteaza:

DREPT LA REPLICA: UN JURNALIST 'LUMINAT', DAR MAI PUTIN INFORMAT! 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • eugen badarauPostat la 2010-07-16 14:47

    Cati din cei care sunt ... romani (care recunosc BOR), au citit acest articol ? Aproape nimeni ! Cati din acestia au inteles acest "drept la replica" ? Nimeni ! Asa ca imi pun imtrebarea, daca acest articol isi mai avea rostul, deoarece cei care il "sapa" pe Patriarhul Romaniei nu se vor acuma opri din aceste ... "josnicii". Ei trebuie sa-si justifice banii primiti ...

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact