Particularitati liturgice ale praznuirii Botezului Domnului in anul 2014

De ce in ajunul Bobotezei se savarseste Liturghia Sfantului Ioan, iar Vecernia se celebreaza dupa Liturghie, unita cu Sfintirea Mare a apelor?

Praznicul Botezului Domnului sau Teofania, face parte dintre cele mai mari sarbatori ale Bisericii si, prin urmare, pastreaza particularitati liturgice de o mare vechime. Aici isi are originea si complexitatea slujbelor pregatitoare, printre care, anul acesta numaram: Ceasuri imparatesti vinerea (3 ianuarie), Vecernia unita cu Sfintirea mare a apelor si Pavecernita Mare ca prima parte a Privegherii (5 ianuarie), Liturghia Sfantului Vasile in ziua de Boboteaza (6 ianuarie) etc.

In anul 2014, cand praznicul Botezului Domnului (6 ianuarie) se intampla intr-o zi de luni, modul in care este celebrat acest praznic, zilele premergatoare lui, dar si ajunul (duminica, 5 ianuarie, zi de post oricand s-ar intampla) devine si mai complex, ca urmare a faptului ca, prinCanonul 66 Apostolic, ajunarea in zi de duminica este strict interzisa, ceea ce impiedica savarsirea Liturghiei unite cu Vecernia.

Ca urmare a bogatiei si complexitatii tipiconale a acestor slujbe, ca raspuns la numeroase intrebari primite din partea preotilor, dar si a credinciosilor doritori sa inteleaga slujbele Bisericii noastre, vom trece in revista principalele particularitati ale slujbelor acestei perioade liturgice, precum si randuiala postirii.

1. VINERI, 3 IANUARIE 2014 – este zi aliturgica, zi in care nu se savarseste nicio Sfanta Liturghie. Dimineata, in jurul orei 7 (ceasul al II-lea din zi), se savarsesc Ceasurile Imparatesti(care se muta din ajun in aceasta zi, cantarea lor fiind oprita duminica); la sfarsitul lor se adauga slujba Obednitei, la care se rosteste si Simbolul credintei si Psalmul 33. Dupa sfarsitul ceasurilor se ajuneaza pana catre ora 15 (ceasul al IX-lea), apoi se mananca de dulce, dezlegandu-se la toate (in toata perioada cuprinsa intre 25 decembrie si 4 ianuarie nu se posteste). Seara, se savarseste Vecernia la vremea ei, urmata de Pavecernita Mica si Canonul Inaintepraznurii (cel al zilei de 4 ianuarie si cel al zilei de 5 ianuarie, care se muta de sambata seara).

2. SAMBATA, 4 IANUARIE 2014, este Sambata dinaintea Botezului Domnului. La Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur se citesc Apostolul (I Timotei 3, 13-4, 5) si Evanghelia (Matei 3, 1-11) Sambetei dinaintea Botezului Domnului. Seara se face randuiala obisnuita (Vecernia Mare si Utrenia), la care se canta slujba Invierii (a Duminicii) impreuna cu slujba Inaintepraznuirii Botezului Domnului.

3. DUMINICA, 4 IANUARIE 2014, este Duminica dinaintea Botezului Domnului dar si Ajunul Botezului – dimineata se savarseste Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur, la care se citesc pericopele Apostolului (II Timotei 4, 5-8) si Evangheliei (Marcu 1, 1-8) Duminicii dinaintea Botezului Domnului. Liturghia NU se celebreaza unita cu Vecernia. Daca se doreste, dupa Liturghie, se poate gusta putina mancare de post, pentru a nu ajuna duminica (paine, fructe etc.), dar, asa cum cere tipicul, nu se pleaca din biserica, ci se asteapta Vecernia unita cu Sfintirea apelor.
Dupa Tipicul cel Mare al Sfantului Sava cel Sfintit, volum paradigmatic in Biserica noastra, dar si dupa randuiala din Minei, in preajma orei 13 (ceasul al 7-lea din zi) sau, din ratiuni practice (Liturghia duminicala dureaza in parohii pana dupa ora 12), dupa Liturghie, urmeaza Vecernia mare a praznicului unita cu Sfintirea mare a apelor.

Vecernia unita cu Sfintirea cea mare a apelor are urmatoarea randuiala:

Binecuvantarea mica („Binecuvantat este Dumnezeul nostru.”), rugaciunile incepatoare, Psalmul 103 si ectenia mare. Apoi se canta Fericit barbatul. (stihurile alese din prima stare a Catismei I) si ectenia mica (cu ecfonisul: Ca a Ta este stapanirea…). Indata se aprind in biserica toate luminile si se face cadire mare, timp in care se canta Doamne, strigat-am., cu stihirile praznicului. La Slava. se face Vohod cu Evanghelia. Apoi Lumina lina. si prochimenul zilei (duminica, Iata acum binecuvantati pe Domnul…). Preotul merge inapoia Sfintei Mese, pentru citiri, si ramane acolo pana la sfarsitul Apostolului.

Urmatorul element al acestei slujbe il reprezinta citirile din Vechiul Testament – Paremii –care realizeaza o profunda cateheza scripturistica privind rolul sacramental al apei, restaurarea intregii creatii prin apa si anticipeaza importanta aparte a praznicului Aratarii sau Botezului Domnului. La acest praznic se citesc 13 paremii, impartite in trei grupuri (3-3-8) separate intre ele prin doua antifoane care detaliaza semnificatia duhovniceasca a acestui praznic.

Dupa sfarsitul ultimei Paremii, diaconul rosteste ectenia mica iar preotul spune ecfonisul: Ca bun si iubitor de oameni Dumnezeu esti… (urmatorul dintre ecfonisele ecteniilor mici). Nu se canta Sfinte Dumnezeule., ci indata diaconul zice: Intelepciune!, iar strana canta prochimenul Apostolului, glasul al 3-lea, cu stihul sau. Apostolul zilei (I Cor. 9, 19-27), Aliluia, glasul al 3-lea, cu stihurile sale, si Evanghelia zilei (Luca 3, 1-18).

Dupa citirea Evangheliei, diaconul rosteste ectenia intreita. La strana se citeste:Invredniceste-ne, Doamne., iar diaconul adauga ectenia cererilor. Nu se canta stihoavna ci, indata dupa ecfonis, se face procesiune solemna in pronaosul bisericii, cantandu-se stihirile:Glasul Domnului peste ape striga., si se face intreaga randuiala a Sfintirii celei Mari a apelor, asa cum este scrisa in Minei si in Molitfelnic.

Dupa sfintirea apelor se revine in naos, cantandu-se stihira: Sa cantam, credinciosii, maretia. Nu se zice Fie numele Domnului., pentru ca acest stih s-a cantat la Sfanta Liturghie, ci, ajungand la sfantul altar, diaconul zice indata: Intelepciune!, iar preotul face otpustul obisnuit al Vecerniei.

Dupa otpust, intregul sobor iese prin sfintele usi, cu lumanari aprinse in maini, si se randuieste in jurul icoanei praznicului. Strana canta troparul: In Iordan, botezandu-Te Tu, Doamne.,Slava. Şi acum., condacul: Aratatu-Te-ai astazi. Şi toata lumea gusta din apa care s-a sfintit, dupa care se merge la masa si se mananca mancare de post, cu untdelemn; se poate bea si putin vin.

Seara, in Ajunul Botezului Domnului, IN ORICE ZI NE-AM AFLA (inclusiv duminica – cum este cazul anului 2014, a se vedea Tipiconul si Mineiul pe Ianuarie), se savarseste Pavecernita mare, Litia si, mai ales in catedrale si manastiri, Utrenia, care alcatuiesc marea Priveghere a praznicului, la care se canta doar imnurile praznicului.

4. LUNI, 6 IANUARIE, BOTEZUL DOMNULUI – se celebreaza Liturghia Sfantului Vasile cel Mare, la care se pun antifoanele si axionul praznicului. La sfarsitul Sfintei Liturghii iarasi se merge in procesiune si se savarseste Sfintirea cea mare a apelor.
Seara se face Vecernia cu Vohod, la care se canta prochimenul mare, glasul al 7-lea:Dumnezeul nostru, in cer si pe pamant. Paremii nu se citesc. Nu se mai face Priveghere (si, prin urmare, nici Litie), ci Utrenia Soborului Sfantului Ioan Botezatorul se savarseste separat, numai cu Doxologie Mare (dupa vechiul principiu tipiconal care nu permite savarsirea Privegherii si a Polieleului in doua zile consecutive).

Am precizat aceste elemente tipiconale deoarece sfintele slujbe ale marilor praznice, prin structura si imnografia lor, reprezinta expresia teologica a evenimentelor mantuitoare praznuite, de aceea vorbim de o slujire cuvantatoare, rationala, logica. Şi astfel, savarsirea dupa tipic a slujbelor speciale trebuie privita ca fiind expresia autentica a trairii Sfintilor Parinti ai Bisericii care le-au alcatuit, conturand o veritabila cateheza liturgica, structura slujbelor, alaturi de continutul lor imnografic, pregatindu-ne in mod adecvat pentru intelegerea mai buna a sarbatorii.

Cezar Login

Sursa: radiorenasterea.ro

.
Pe aceeaşi temă

30 Decembrie 2013

Vizualizari: 2346

Voteaza:

Particularitati liturgice ale praznuirii Botezului Domnului in anul 2014 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact