Pomenirea Sfantului Ignatie Briancianinov

S-a nascut la 6 februarie 1807 in satul Pokrovskoie, gubernia Vologda, in familia unui demnitar instarit. Din copilarie ii placea sa citeasca carti duhovnicesti. De la varsta de 15 ani incepe sa viseze la viata monahiceasca si la intrarea in manastire, dar este trimis de catre tatal sau la Scoala superioara de inginerie militara de la Sankt-Petersburg. La examen era de fata si viitorul imparat, marele cneaz Nicolai Pavlovici.Infatisarea nobila a tanarului si cunostintele sale stralucite l-au interesat pe marele cneaz, care l-a invitat la palatul Anicikov, resedinta sa. Din acest timp Briancianinov devine pensionarul marelui cneaz. In aceasta perioada Briancianinov frecventa casa prezidentului Academiei de Arte, Alexei Olenin, unde, conform traditiei, se adunau dintotdeauna scriitorii, artistii, savantii.Aici el se intalnea cu Puskin, Gnedici, Krilov, isi citea compozitiile sale ramase noua necunoscute.

Dar slava unui scriitor nu-l interesa.Impreuna cu colegul sau Mihail Cihacev, viitorul ierarh lua parte la slujbele de la catedrala Kazanskaia si vizita adesea metocul manastirii Valaam.In cautarile lor duhovnicesti ei au fost ajutati foarte mult si de calugarii de la Lavra Sfantului Alexandrii Nevski. Dupa terminarea scolii a inceput lupta pentru demisie. Impotriva lui s-a ridicat intreaga conducere impreuna cu marele cneaz si cu imparatul Nicolai Pavlovici (era in 1826). A fost chemat la palatul Mihailovski, unde i s-a propus orice slujba si orice post in regimentul de garda, Brianceaninov insa o tinea una si buna, zicand ca el voieste sa se duca la manastire. In cele din urma sanatatea lui s-a inrautatit intr-atat incat in 1827 demisia i-a fost acceptata. Asta s-a intamplat fara stirea parintilor, care, afland vestea, au incetat de a-i mai trimite vreun ajutor banesc si au rupt orice relatie cu el.Ramanand fara mijloace financiare, a sosit la Petersburg in straie taranesti si de acolo s-a indreptat spre manastirea Sfantul Alexandru Svirski, aflata pe malul lacului Ladoga, acolo unde vietuia pe atunci parintele Leonid. In 1829 s-a aflat un timp la Pustia Optino.In 1831 Brianceaninov a primit schima mica in catedrala invierii din Vologda, luand numele de Ignatie in cinstea Sfantului Mucenic Ignatie Purtatorul de Dumnezeu.

La data de 4 iulie, in acelasi an, a fost hirotonit ierodiacon, apoi ieromonah. In 1832 a fost numit egumen al manastirii Lopotov. La l ianuarie 1834, din dispozitia Sinodului egumenul Ignatie a fost ridicat la rangul de arhimandrit si trimis din ordinul imparatului la Pustia Serghievo, nu departe de Sankt - Petersburg unde a petrecut 23 de ani.Impovarat de nenumarate sarcini gospodaresti, Brianceaninov a gasit totusi timp sa se ocupe si de scris. Aici, in Pustia Serghievo au fost create majoritatea operelor sale, inclusiv monumentalul “Patericon”. Sfantul Ierarh Ignatie era cu totul lipsit de constiinta trufasa ca este scriitor. Scrierile sale el le considera ca apartinand patrimoniului Bisericii.Ca urmare a climei neprielnice, Sfantul Ierarh Ignatie era mereu bolnav. Iarna anului 1847 si-a petrecut-o in chilie, dar aproape in fiecare zi era vazut la masa de scris. In primavara a cerut sa fie slobozit din functia de egumen, dar nu i s-a acordat decat un concediu de un an. In 1847 soseste la manastirea Nicolo-Babaievski de pe Volga, unde, in mijlocul unei naturi minunate si-a mai intarit sanatatea. In 1856 vine la Pustia Optino, intentionand sa-si cladeasca o chilie la schit pentru a se inchide in tacere pentru tot restul vietii. Din nou n-a fost lasat la odihna, in data de 27 octombrie 1857 arhimandritul Ignatie este sfintit episcop al Kaukazului.

In noiembrie este chemat de catre imparateasa Alexandra Fedorovna, care i-a inmanat o panaghie (engolpion) impodobita cu briliante si rubine in amintirea imparatului defunct. Noul episcop paraseste Pustia Serghievo neavand nici macar bani de drum - nu agonisise nimic. A fost nevoit sa se imprumute de la o persoana particulara.In ianuarie 1858 soseste la Stavropol, insa eparhia s-a dovedit a fi intr-o stare deplorabila. A trebuit sa ia totul de la inceput.In 1861 se imbolnaveste grav si devine clar ca trebuie sa paraseasca definitiv taramul de activitate pastorala. Se muta cu traiul in manastirea Nicolo-Babaievski.Vazand ca manastirea este saraca – in casa de bani erau doar 60 de ruble – el isi vinde panaghia, cadoul imparatesei, cu 30 de mii de ruble, donand acesti bani pentru nevoile manastiresti. In ultimii sai ani Sfantul Ierarh Ignatie se ocupa, de lecuirea propriilor boli, cat si a taranilor suferinzi veniti din tot tinutul; renoveaza, si in exterior si in interior, chinovia modesta si tihnita, care incepuse pe vremea lui sa primeasca tot mai multi pelerini; pregateste pentru tipar Patericul si scrie cateva lucrari noi.Articolele, tratatele, predicile si scrisorile sale din ultima perioada contin o uimitoare bogatie a gandirii, iluminata dinauntru de un sentiment viu al iubirii duhovnicesti. Episcopul Ignatie a adormit in liniste si pace, la ceasul rugaciunii, in data de 30 aprilie 1867.

Cu toate ca majoritatea scrierilor sale este destinata monahilor, in general insa ele sunt adresate, dupa cum arata el insusi in prefata la volumul IV – “tuturor crestinilor pravoslavnici, dornici sa se familiarizeze cu viata ascetica dupa cugetul Sfintilor Parinti, dupa cugetul Bisericii”. El a gasit de cuviinta “sa infatiseze societatii crestine un rezumat al viziunii sale asupra Pamantului Fagaduintei”, adica a manastirii vesnice a sufletului.

"La Sinodul Local al Bisericii Ortodoxe Ruse consacrat mileniului de la crestinarea Rusiei (iunie 1988, Lavra Serghiev Posad), Sfantul Ierarh Ignatie a fost alaturat la ceata sfintilor. De la aceasta data moastele sale odihnesc in biserica Mantuitorului din manastirea Tolgsk-Vedenski din orasul Iaroslavl.“Flaut duhovnicesc” a fost numit el in troparul inchinat lui. Viata sa aminteste istoria vechilor Paterice.

Sursa: reintregirea.ro

Pe aceeaşi temă

30 Aprilie 2014

Vizualizari: 894

Voteaza:

Pomenirea Sfantului Ignatie Briancianinov 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact