Sarbatoarea Intampinarii Domnului

Biserica Ortodoxa sarbatoreste la 2 februarie praznicul Intampinarii Domnului. Evenimentul care constituie subiectul sarbatorii Intampinarii Domnului Hristos apare relatat in Evanghelia Sfantului Apostol Luca. La 40 de zile dupa nastere, Mantuitorul Iisus Hristos este adus la Templu de Fecioara Maria si de Iosif pentru implinirea randuielilor Legii Vechi.

In Templu este intampinat de dreptul Simeon si de Prorocita Ana. Simeon este descris de Sfantul Luca Evanghelistul ca un om credincios, un drept care respecta randuielile Legii Vechi. Cand dreptul Simeon a intampinat pe Hristos si a luat in brate pe Pruncul care este trimis de Dumnezeu sa se Intrupeze, sa se faca om si sa devina Mantuitorul lumii, atunci a simtit bucuria implinirii fagaduintelor facute de Dumnezeu si a simtit eliberare interioara, duhovniceasca ca rasplata a asteptarii lui in rugaciune si in preamarirea lui Dumnezeu, si a multumit lui Dumnezeu printr-o rugaciune: „Acum slobozeste pe robul Tau, dupa cuvantul Tau, in pace, ca ochii mei vazura mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor, lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel“. (Luca 2, 25-26). Cuvintele Dreptului Simeon sunt de fapt adeverirea implinirii unei proorocii a proorocului Isaia, care prevestea nasterea mai presus de natura a Mantuitorului. Totodata, Dreptul Simeon a facut si o proorocie, dupa cum vedem in continuarea istorisirii de la Sfantul Luca. El prevesteste ceea ce avea sa se intample cu Maica Domnului, ce avea sa treaca prin sufletul ei atunci cand Mantuitorul avea sa patimeasca pentru noi. 'Prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gandurile din multe inimi', spune Sfantul Luca despre Dreptul Simeon ca a rostit catre Maica Domnului, prevestind patimile ce avea sa le indure acest Prunc si durerea pe care mama sa va trebui sa o indure.

Potrivit traditiei, batranul Simeon este unul dintre cei 70 de intelepti care au tradus din limba ebraica in limba greaca Vechiul Testament, la porunca regelui Ptolemeu al Egiptului.

Se spune ca, atunci cand trebuia sa traduca versetul de la Isaia, capitolul 7, versetul 14, anume 'Iata fecioara va lua in pantece si va naste fiu', s-a indoit, gandindu-se ca este imposibil ca o fecioara sa nasca, asa ca a vrut sa stearga aceste cuvinte si sa spuna 'iata femeia va lua in pantece'. Insa ingerul Domnului a intervenit si a facut o minune, spunandu-i sa nu fie necredincios. Si pentru ca s-a indoit de aceasta, nu va gusta moartea pana ce nu va vedea si va tine in bratele sale pe Cel ce se naste din Fecioara, pe Hristos Domnul.

Astfel, dupa cum se arata in Vietile Sfintilor, el a crezut cele spuse de inger si a asteptat cu dor venirea lui Hristos in lume, ducand o viata dreapta si fara de prigoana, ferindu-se de tot raul si rugandu-se lui Dumnezeu sa miluiasca lumea.

Aceasta sarbatoare nu se refera doar la Taina Vechiului Testament si la intalnirea dreptului Simeon cu Mantuitorul lumii, ci ea trimite si la modul si locul unde noi Il putem intampina in mod real pe Dumnezeu, adica in Biserica si in rugaciune.

In ceea ce priveste vechimea acestei sarbatori, ea nu este foarte mare. Nu o gasim mentionata in Constitutiile Apostolice si nici in „Testamentum Domini”. Prima mentiune documentara este cea din memorialul de calatorie al Pelerinei Egeria care ia parte la aceasta sarbatoare in Ierusalim in ani 382 si 384, numind-o „Quadragesemae de ephifania”, intrucat, atunci, la Ierusalim, Nasterea Domnului se serba o data cu Botezul Domnului. Intampinarea Domnului era sarbatorita la 40 de zile dupa Epifanie, adica la 14 februarie. De asemenea, de la Sfantul Ioan Gura de Aur avem o omilie la sarbatoarea „curatirii Mariei”. Incepand cu anul 494 este sarbatorita si la Roma inlocuind astfel vechea sarbatoarea pagana a lupercariilor inchinata zeului Pan, supranumit „Lupercus”. In Antiohia, a fost serbata in timpul domniei imparatului Iustin I (526), iar generalizarea ei in rasarit s-a facut in cursul secolului a VI-lea, incepand din anul 534, cand imparatul Iustinian a schimbat data sarbatorii de la 14 februarie la 2 februarie (40 de zile socotite de la 25 decembrie, noua data a serbarii Nasterii Domnului).


Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

01 Februarie 2014

Vizualizari: 1040

Voteaza:

Sarbatoarea Intampinarii Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact