Sarbatoarea Intampinarii Domnului

Biserica Ortodoxa sarbatoreste la 2 februarie praznicul Intampinarii Domnului. Evenimentul care constituie subiectul sarbatorii Intampinarii Domnului Hristos apare relatat in Evanghelia Sfantului Apostol Luca. La 40 de zile dupa nastere, Mantuitorul Iisus Hristos este adus la Templu de Fecioara Maria si de Iosif pentru implinirea randuielilor Legii Vechi.

In Templu este intampinat de dreptul Simeon si de Prorocita Ana. Simeon este descris de Sfantul Luca Evanghelistul ca un om credincios, un drept care respecta randuielile Legii Vechi. Cand dreptul Simeon a intampinat pe Hristos si a luat in brate pe Pruncul care este trimis de Dumnezeu sa se Intrupeze, sa se faca om si sa devina Mantuitorul lumii, atunci a simtit bucuria implinirii fagaduintelor facute de Dumnezeu si a simtit eliberare interioara, duhovniceasca ca rasplata a asteptarii lui in rugaciune si in preamarirea lui Dumnezeu, si a multumit lui Dumnezeu printr-o rugaciune: „Acum slobozeste pe robul Tau, dupa cuvantul Tau, in pace, ca ochii mei vazura mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor, lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel“. (Luca 2, 25-26). Cuvintele Dreptului Simeon sunt de fapt adeverirea implinirii unei proorocii a proorocului Isaia, care prevestea nasterea mai presus de natura a Mantuitorului. Totodata, Dreptul Simeon a facut si o proorocie, dupa cum vedem in continuarea istorisirii de la Sfantul Luca. El prevesteste ceea ce avea sa se intample cu Maica Domnului, ce avea sa treaca prin sufletul ei atunci cand Mantuitorul avea sa patimeasca pentru noi. 'Prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gandurile din multe inimi', spune Sfantul Luca despre Dreptul Simeon ca a rostit catre Maica Domnului, prevestind patimile ce avea sa le indure acest Prunc si durerea pe care mama sa va trebui sa o indure.

Potrivit traditiei, batranul Simeon este unul dintre cei 70 de intelepti care au tradus din limba ebraica in limba greaca Vechiul Testament, la porunca regelui Ptolemeu al Egiptului.

Se spune ca, atunci cand trebuia sa traduca versetul de la Isaia, capitolul 7, versetul 14, anume 'Iata fecioara va lua in pantece si va naste fiu', s-a indoit, gandindu-se ca este imposibil ca o fecioara sa nasca, asa ca a vrut sa stearga aceste cuvinte si sa spuna 'iata femeia va lua in pantece'. Insa ingerul Domnului a intervenit si a facut o minune, spunandu-i sa nu fie necredincios. Si pentru ca s-a indoit de aceasta, nu va gusta moartea pana ce nu va vedea si va tine in bratele sale pe Cel ce se naste din Fecioara, pe Hristos Domnul.

Astfel, dupa cum se arata in Vietile Sfintilor, el a crezut cele spuse de inger si a asteptat cu dor venirea lui Hristos in lume, ducand o viata dreapta si fara de prigoana, ferindu-se de tot raul si rugandu-se lui Dumnezeu sa miluiasca lumea.

Aceasta sarbatoare nu se refera doar la Taina Vechiului Testament si la intalnirea dreptului Simeon cu Mantuitorul lumii, ci ea trimite si la modul si locul unde noi Il putem intampina in mod real pe Dumnezeu, adica in Biserica si in rugaciune.

In ceea ce priveste vechimea acestei sarbatori, ea nu este foarte mare. Nu o gasim mentionata in Constitutiile Apostolice si nici in „Testamentum Domini”. Prima mentiune documentara este cea din memorialul de calatorie al Pelerinei Egeria care ia parte la aceasta sarbatoare in Ierusalim in ani 382 si 384, numind-o „Quadragesemae de ephifania”, intrucat, atunci, la Ierusalim, Nasterea Domnului se serba o data cu Botezul Domnului. Intampinarea Domnului era sarbatorita la 40 de zile dupa Epifanie, adica la 14 februarie. De asemenea, de la Sfantul Ioan Gura de Aur avem o omilie la sarbatoarea „curatirii Mariei”. Incepand cu anul 494 este sarbatorita si la Roma inlocuind astfel vechea sarbatoarea pagana a lupercariilor inchinata zeului Pan, supranumit „Lupercus”. In Antiohia, a fost serbata in timpul domniei imparatului Iustin I (526), iar generalizarea ei in rasarit s-a facut in cursul secolului a VI-lea, incepand din anul 534, cand imparatul Iustinian a schimbat data sarbatorii de la 14 februarie la 2 februarie (40 de zile socotite de la 25 decembrie, noua data a serbarii Nasterii Domnului).


Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

01 Februarie 2014

Vizualizari: 1054

Voteaza:

Sarbatoarea Intampinarii Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact