Integrarea europeana si Biserica ortodoxa

 
De curand, Biserica Ortodoxa Romana a sarbatorit 120 de ani de la recunoasterea autocefaliei din partea Patriarhiei ecumenice si 80 de ani de la ridicarea la rangul de patriarhie. Desi evenimentele nu au fost sarbatorite decat intr-un spirit bisericesc, simpla lor existenta a reusit sa atraga numeroase pareri, idei sau chiar critici. Aceste opinii sau critici cu privire la bunul mers al vietii bisericesti, au devenit de altfel o aparitie constanta in anumite ziare, cu precadere cand se intruneste Sfantul Sinod.

Din pacate sunt multi cei care aduc tot felul de afirmatii nelalocul lor si fara nici o credibilitate impotriva popularitatii, cel putin statistice, pe care o are Biserica si a seriozitatii institutionala, dovedita de multe ori pana acum. Este de la sine inteles ca articolele critice sau cu titluri incendiare ce privesc probleme bisericesti atrag atentia si aduc oprobiu asupra celor care incearca, fara succes, sa defaimeze ceeace nu este moral a se defaima, credinta.



Integrarea europeana, precum si ideea unei Europe unite in care nu vor mai fi granite sau state nationale duce cu gandul, in mod firesc, la o posibila regandire a Bisericii ortodoxe, care pana acum era circumscrisa statului national. Serbarea unor evenimente precum autocefalia sau ridicarea la rang de patriarhie, ar parea din ce in ce mai incompatibila cu discursul Bisericii Ortodoxe Romane care si-a afirmat mereu deschis vocatia ei europeana. Cei care vad in aceasta o contradictie, pun, in consecinta, mai acut problema adaptarii Bisericii ortodoxe in genere la noile provocari pe care le aduce cu sine integrarea europeana si globalizarea.

Este o falsa problema ca autocefalia si patriarhatul ar impiedica reprezentarea Bisericii ortodoxe in Europa unita, in primul rand pentru ca ambele au fost constituite, in germen, in forma de organizare etnica a Bisericii primare, iar in al doilea rand serbarea lor ca jubilee a devenit simbol al recunoasterii unui prestigiu eclesial si a vechimii crestinismului romanesc. Asadar, aceste manifestari nu pot fi ignorate in viata bisericeasca decat in aceeasi masura in care ar putea fi condamnata valoarea zilei nationale a Romaniei ca zi de unire a tuturor romanilor.

Integrarea europeana nu afecteaza credinta
Raportul Bisericii locale cu Biserica universala in viitoarea Europa unita este unul care preocupa in mod evident si Biserica ortodoxa. Dovada sunt numeroasele intruniri panortodoxe si legaturile foarte stranse dintre Bisericile Ortodoxe (inca) nationale. Privind in istorie, vedem ca Biserica crestina s-a format si organizat in cadrul unui imperiu ce includea mai multe popoare, gasind atunci criterii pe baza carora sa si defineasca raportul Biserica locala - Biserica universala, prin formarea natiunilor, veritabila provocare, Ortodoxia a avut din nou destule resurse in traditie pentru a inaugura o noua formula de relatie local-universal, prin acordarea autocefaliilor si recunoasterea altor patriarhii. Prin urmare, in viitoarea Europa unita, exista suficiente fundamente in traditie pentru a configura un raport local - universal adecvat.

Lipsa de framantare evidenta a Bisericii sau absenta lamentarii si disperarii in legatura cu o serie de viitoare probleme ce ar putea sa o afecteze intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat starneste pentru unii nedumeriri, iar pe altii ii scoate pur si simplu din sarite. Dar acest calm duhovnicesc, ca intotdeauna in istorie, are o justificare simpla, care greu ar putea fi inteleasa de oricine priveste lucrurile doar sociologic, istoric sau politologic, insa nu si teologic: Biserica rasariteana este consecventa strategiei sale dumnezeiesti. Nu de a oferi societatii variante privind viitorul ei drum, pentru ca aceasta sa aleaga directia potrivit intereselor ei de moment (eventual prin vot!), ci de a problematiza si discuta un concept sau o situatie doar dupa ce aceasta apare efectiv, iar atunci hotararile sa fie luate avand constiinta asistentei permanente a Duhului Sfant. Pana atunci insa, misiunea ierarhilor ortodocsi este cea pe care de altfel o si fac: sa se roage pentru credinciosii ei si sa multumeasca prin rugaciuni lui Dumnezeu pentru grija pe care a avut-o pana acum fata de Biserica Sa, indiferent de forma ei de organizare administrativa.

.

05 Iunie 2006

Vizualizari: 1382

Voteaza:

Integrarea europeana si Biserica ortodoxa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact