Episcopocratia si democratia in Biserica

 

Florian Bichir: "Faptul ca Patriarh poate fi ales numai unul dintre cei circa 30 de ierarhi, membri ai Sfantului Sinod nu este tocmai in regula, conform canoanelor ortodoxe."

 

De cateva zile niste laici mai guralivi se tot intreaba de ce isi dau unii cu parerea despre alegerea Patriarhului, inclusiv subsemnatul, uitand ca Biserica inseamna nu doar clericii, ci si mirenii, toti fiind madulare ale trupului lui Hristos. Au existat si voci care au contestat proportionalitatea de doua treimi laici si o treime clerici, care formeaza Colegiul Electoral Bisericesc, forul care-l va alege pe Patriarh.

Adica  - vezi Doamne - nu este treaba laicilor, ci una exclusiv a oamenilor Bisericii, ca si cum ei ar detine un monopol pe Hristos, un copyright pe credinta. Acest principiu al implicarii laicilor in treburile Bisericii nu este nici pe departe o treaba inventata de Mitropolitul Saguna, ci vine mult mai de departe, din Bizant.

 

In prezent, "pentru slujirea, vrednicia si raspunderea de Patriarh este eligibil oricare dintre Mitropolitii, Arhiepiscopii si Episcopii eparhioti in functiune, cetateni romani, care s-au impus in constiinta Bisericii si a societatii prin viata curata, cultura teologica, demnitate eclesiala, zel misionar si simt gospodaresc"(articolul 130, punctul b din Statutul de Organizare al Bisericii Ortodoxe Romane).

Faptul ca Patriarh poate fi ales numai unul dintre cei circa 30 de ierarhi, membri ai Sfantului Sinod - chiar si episcopii-vicari fiind exclusi! - nu este tocmai in regula, conform canoanelor ortodoxe. Cine a avut curiozitatea sa-si arunce ochii pe studiile preotului dr. Nicolae V. Dura, cel mai mare canonist in viata, decorat cu Legiunea de Onoare a Frantei, dar si in Constitutiile Apostolice din secolul IV ar fi descoperit ca pe functia de Patriarh poate ajunge orice barbat laic, botezat, (cu conditia sa fie necasatorit, vaduv sau sotia sa accepte despartirea si sa se retraga la manastire), monah sau preot celibatar, care a implinit 30 de ani.

Cazul Sfantului Fotie, Patriarhul Constantinopolului, este doar unul din istoria Bizantului. Dar cine mai are timp sa citeasca ce scrie o somitate in Dreptul canonic, cu doctorate luate nu doar la noi, ci si la cea mai reputata facultate catolica, Universitatea Pontificala din Toulouse? Sunt preferati niste urechisti care vorbesc de schisma, autocefalie in Ardeal (Doamne, multi au sarit gardul in gradina Ta!), tabere etc.

 

Nici macar membrii Sfantului Sinod n-au binevoit sa apeleze la un specialist de marca precum profesorul Dura, din moment ce, in noul Statut de Organizare al BOR pus in discutie, articolul privind alegerea Patriarhului este acelasi, doar ca s-a schimbat numarul - 128 de data aceasta.

Nu spun - Doamne, pacatele mele - ca merita orice terchea-berchea sa fie ales Patriarh, dar trebuie pastrata traditia Bisericii, nu trebuie transformata democratia mostenita de la Sfintii parinti intr-o teocratie. Sa nu devenim prizonierii unei episcopocratii, pentru ca asta se intampla daca alegerea are loc doar dintre 30 de ierarhi.

Pare o alegere " la Comitetul Central, unde se votau intre ei. Nu poate fi meritoriu - vorbesc teoretic, evident, nu in cazul de fata - un arhimandrit, un vicar, un preot vaduv, un calugar imbunatatit? Dar asa se intampla in Romania cand nu intrebi legiuitorii (canonistii) si preferi ori niste semidocti, ori prosti de-a dreptul.

Florian Bichir

.

21 August 2007

Vizualizari: 1383

Voteaza:

Episcopocratia si democratia in Biserica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact