Asaltul hinduismului asupra crestinismului

Puterea zeilor pagani    

Asaltul hinduismului asupra crestinismului

„Toti dumnezeii neamurilor sunt idoli“ (Psalm 95,5)

 
Articolul urmator se bazeaza pe experienta unei femei care, dupa ce a urmat liceul intr-o manastire romano-catolica si a practicat hinduismul timp de douazeci de ani, s-a convertit, prin mila lui Dumnezeu, la credinta ortodoxa, afland in aceasta religie limanul cautarilor sale. Ea este in prezent membra a Bisericii Ruse din Exil.

 
Fie ca marturia ei sa deschida inimile acelor crestini ortodocsi tentati sa-i urmeze pe teologii modernisti, care isi fac acum aparitia pana si in Biserica Ortodoxa, si care intra orbeste „in dialog“ cu insisi vrajitorii cultelor neopagane, care asalteaza Biserica lui Hristos, alaturandu-se, astfel, lor in inchinarea chiar la dumnezeii paganilor.
          
Ce-am mai dispretuit-o pe acea sora pentru bigotismul ei! Dar daca ar mai trai astazi, i-as multumi din inima. Nu mi-a convenit ce mi-a spus atunci, asa cum adevarul nu convine niciodata; dar acest adevar m-a condus pe mine la plinatatea Ortodoxiei.

Marele avantaj pe care l-am avut de la acel liceu catolic a fost ca mi-a oferit un punct de reper care, mai tarziu, avea sa ma ajute sa descopar ce mare inselatorie este hinduismul. Dar la ora actuala situatia s-a schimbat. Daca atunci hinduismul nu era decat ceva izolat, acum s-a transformat intr-o epidemie. Acum este necesara foarte multa inteligenta pentru a patrunde dogmatica hindusa, mai cu seama daca vrem sa-i punem in garda pe tinerii crestini ca, prin apropierea lor de religiile orientale, risca o sinucidere spirituala.

          
Seductia hinduismului este totala. El incanta toate facultatile sufletului, ca si toate patimile lui, dar mai ales mandria. Si cum sufeream de o mare aroganta, chiar daca aveam doar 16 ani, am cazut victima acestor seductii. Cel mai tare ma framantau problemele legate de pacatul stramosesc si suferinta fizica si sufleteasca, care nu ma preocupasera mai deloc inaintea venirii mele la acel liceu.

          
Dupa aceea, constientizandu-le mai bine, calugarul hindus a fost acela care mi-a oferit alternative „valide din punct de vedere intelectual“ pentru cele mai incomode din dogmele crestine. Iadul nu era decat o stare temporara a sufletului, produs de o karma rea (actiuni rele) din viata prezenta sau din vreo viata trecuta. Iar o cauza finita, in mod evident, nu poate sa aiba un efect infinit. Pacatul originar se transfera, astfel, cu ingeniozitate in chiar interiorul Divinitatii originare, Divinitate la care aveam astfel dreptul prin nastere, si de care nimeni si nimic nu ma putea lipsi, indiferent de faptele mele. Eu eram de esenta divina, eram chiar Dumnezeu; eram „Visatorul Infinit care viseaza visuri finite“.

          
Cat despre problema durerii, ea este rezolvata printr-un rationament foarte elegant in cadrul sistemului filosofic hindus Vedanta: durerea nu este altceva decat Maya, adica iluzie. Ea nu are o existenta reala, iar un advaitin pretinde chiar ca poate dovedi aceasta. Hinduismul este si pe gustul acelora care nutresc respectabilul, dar eronatul sentiment al perfectabilitatii umane in sens evolutionist - si anume pe calea unei educatii in „sistem guru“ si pe baza conceptului de „evolutie“, conform caruia exista o dezvoltare progresiva a spiritualitatii umane. Relativismul cultural isi gaseste si el locul sau in cadrul acestui sistem. Respectabilitatea sa este atat de nedisputata, incat punerea la indoiala a oricarui fel de relativism constituie o adevarata erezie, mai ales pentru cei care nu cred in dogmele Bisericii Crestine.

          
Ce poate fi mai rational si mai rezonabil (spun ei) decat ca fiecare popor sa aiba propriul sau mod de a concepe si de a se inchina lui Dumnezeu? La urma urmelor, Dumnezeu este Acelasi pretutindeni, iar varietatea modurilor de inchinare nu face decat sa contribuie la „imbogatirea“ armoniei religioase generale.

          
Dar atractia cea mai indiscutabila a hinduismului o constituie pragmatismul sau. Hinduismul este o religie eminamente pragmatica, a carei intreaga constructie filozofica este sustinuta de instructiuni religioase, pe care discipolul le primeste in permanenta de la guru. Prin ele, discipolul este continuu invitat sa verifice noua filozofie prin propria experienta. Nimic nu este necesar sa fie acceptat pe baza credintei. Si contrar celor ce se cred in general despre hinduism, el nu contine nici un fel de taine, sau mistere, ci doar un imens material ezoteric, asa incat credinta nu este catusi de putin necesara.

          
Ti se spune doar atat: „incearca si vezi daca merge“. Iar mentalitatea occidentala este evident sedusa de acest fel de religie, pentru ca ea apare atat de „stiintifica“. Dar aici urmeaza, inevitabil, o eroare tocmai de ordin pragmatic: daca aceste instructiuni se verifica intr-adevar (si ele intotdeauna se verifica), atunci tanarul trage concluzia ca sistemul este adevarat si, implicit, bun. Concluzia finala de „bun“ nu are insa cum sa se impuna cu necesitate, pentru ca, daca un sistem functioneaza, aceasta nu inseamna ca el este neaparat si bun. In cazul respectivului sistem nu se poate afirma decat, pur si simplu, ca el functioneaza, ca instructiunile sale se verifica. Dar tanarul ucenic, neinvatat sa deosebeasca notiunile, face dintr-o verificare de ordin experimental-psihic o convingere si o religie.

 

 

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1466

Voteaza:

Asaltul hinduismului asupra crestinismului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact