In Marea Marti, Biserica ne vorbeste de inviere, iertare si viata vesnica


In fiecare zi a Saptamanii Mari va vom explica semnificatiile deniilor care rememoreaza Patimile Mantuitorului. Cu acest prilej aveti ocazia de a va intalni zilnic in paginile noastre cu un ierarh al Bisericii Ortodoxe Romane. Denia din Martea Mare ne este talcuita de PS Visarion Rasinareanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Sibiului.

 

Prea Sfintitul Visarion ne-a talcuit semnificatiile pildei grauntelui de grau, despre care Mantuitorul a vorbit in ziua de miercuri. De la PS Visarion am aflat ca acest graunte de grau Il intruchipeaza chiar pe Mantuitor.


„Primele trei zile ale acestei saptamani mari au o conotatie liturgica deosebita prin faptul ca ele se prezinta ca simboluri introductive ale patimilor. Fiecare zi abordeaza o tema. De exemplu, Dreptul Iosif si Smochinul cel uscat sau neroditor in Sfanta si marea zi de Luni, Cele zece fecioare si mirele care vine la miezul noptii in Sfanta si marea zi de Marti si apoi ungerea cu mir din Betania si tradarea lui Iuda in ziua de Miercuri. Evanghelia ce se citeste la slujba deniei de marti seara este de la Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan, din capitolul al XII-lea. Ea ne relateaza de fapt cateva elemente si momente intamplate dupa invierea lui Lazar. Cei care fusesera partasi la aceasta minune marturiseau despre felul in care Mantuitorul Iisus Hristos il inviase pe Lazar cel mort de patru zile.

 

Noul inteles al mortii

 

Era atunci praznicul Pastilor si un grup de prozeliti greci venisera special la Ierusalim pentru praznic si acestia l-au rugat pe Filip sa le mijloceasca o intrevedere cu Mantuitorul. La auzul acestei cereri, Mantuitorul rosteste cuvintele: A venit ceasul ca sa se preamareasca Fiul Omului» si apoi continua aratand noul inteles al mortii prin care avea sa treaca si El. De aceea spune: Adevarat, adevarat va spun voua ca daca grauntele de grau cand cade in mormant nu va muri, ramane numai el, iar daca va muri aduce roada multa». Asemeni acestui graunte de grau care, semanat sub brazda, moare si invie, aducand cu el rod inzecit in spic, si trupul crestinului trece prin moarte la viata aducand rod inzecit la invierea cea de obste. Ca un graunte de grau trupul lui Hristos, noul Adam, ascuns in pamant rodeste pentru intreg neamul omenesc inviere, iertare si viata vesnica. Evanghelia ne vorbeste in continuare si despre fagaduinta Mantuitorului Hristos. Acolo unde va fi El dupa Patima si dupa Inviere, adica in slava Parintelui Ceresc, vor fi si cei care vor sluji cu el in Duh si in Adevar aici pe pamant. Evanghelia de la Denia de marti seara se incheie cu o frumoasa cuvantare a Mantuitorului privitoare la misiunea sa pamanteasca, ca trimis al Tatalui din Ceruri.

 

Femeia pacatoasa se mantuia, iar Iuda se facea rob vrajmasului

 

Cum ziceam, aceasta zi are o conotatie deosebita, caci ne aduce aminte de ungerea cea de pe urma a Mantuitorului de catre o femeie pacatoasa. Dupa ce femeia pacatoasa a turnat mirul din vasul de alabastru pe picioarele Mantuitorului si le-a sters cu parul capului sau, ucenicul cel vanzator, Iuda, se duce si vorbeste cu arhiereii si mai marii poporului pentru ca sa-l piarda. Iata cum femeia cea pacatoasa se mantuia, iar Iuda se facea rob vrajmasului. Fie ca aceste zile sfinte ale Patimilor sa ne fie tuturor spre folos si spre indreptare duhovniceasca“.

.

18 Aprilie 2006

Vizualizari: 1910

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE